Verder vraag ik me nog even af of die afwijkende urinekleur momenteel het enige is dat je als vreemd ziet aan je merrie.
En zou het eventueel een idee zijn om de rode urine nog een keer te laten onderzoeken, misschien heeft ze toch last van blaasgruis/blaasstenen o.i.d. ?
*antwoord: Volgens d.a hebben paarden altijd gruis in de urine en dat is verder niks bijzonders, zou ze echt blaasstenen hebben dan zou ze ook moeilijker en vaker kleine beetjes plassen denk en dat doet ze niet.
Doe je nu nog wel iets met haar of nu al drie jaar niet?
En heb je tussendoor nog wel eens geprobeerd om haar conditie wat op te bouwen, desnoods met wandelen, longeren, o.i.d.?
*Antwoord: Ik ben altijd met haar bezig geweest, longeren of grondwerken enz. Nu laat ik haar met rust, houd het bij poetsen, vlechten, beetje tutten enz. Ze geeft ook zelf aan dat ze er genoeg van heeft door met haar voorbenen dan te staan schrapen.
Staan ze het hele jaar in de paddock met hooi? Is dat droog hooi in kleine pakjes of in plastic verpakt?
*Antwoord: Ja hebben een inloopstal, kregen eerst voordroog(kleine pakjes) ivm hoesten nu weer gewoon droog hooi.
Weet je waar dat hooi vandaan komt, van wat voor weiland dat komt of is dat wisselend?
*Antwoord: Dat wisselt omdat we klein inkopen.
Wat was er met haar gedaan voordat jij haar kocht?
*Antwoord: Er was niks met haar gedaan dus helemaal groen, paardje kon niet eens normaal mee lopen aan een touw.
Hoe vaak werd ze gereden en hoe lang?
*Antwoord: Heb haar zelf ingereden en toen heeeel rustig gestart met rijden en rijlessen begonnen met half uurtje zo'n 3x per week.
Was ze toen te dik of te dun?
*Antwoord: Ze was nog niet bespierd natuurlijk maar ook geen dikkerd, beetje ertussenin zeg maar.
Je schrijft dat je haar eind augustus opgehaald hebt uit Diepenbeek, was dat augustus drie jaar geleden of afgelopen augustus?
*Antwoord ik heb haar idd 3 jaar geleden uit Diepenbeek opgehaald, daar stond ze in d'r uppie in een volgescheten koeien wei.
Wil je eens de kleur van haar onderkaak onder de tanden zeg maar vergelijken met die van je andere paarden? Bij een aangetaste lever ziet die er ook vaak bleker/soms zelfs geliger uit.
*Antwoord: Jep ik heb vandaag nog in daglicht heeeel goed gekeken maar ze zien alle drie mooi roze-achtig uit, enkel haar oogwit is wat gelig.
Een beschadigde lever kan ook nog komen van Jacobskruiskruid, misschien heeft ze daar vroeger teveel van gegeten en dat herstelt zich niet echt.
*Antwoord: Tja wie het weet mag het zeggen, ik sluit niks meer uit in haar geval.