Hoeven uitkrabben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:49

Het neit regelmatig uitkrabben hoeft neit nadelig te zijn voor de hoeven zelf, maar het toelaten op zich is wel een basisvereiste als je een smid wil blijven hebben.

is je pony kramperig in de achterbenen?
Mijn paard laat braaf hoeven krabben, maar als ik te snel haar voet hoog til, dan trekt ze ook spastisch weg en soms lijkt het alsof ze wil slaan (wat niet is, want als ze dit wil, weees maar zeker dat ze je heeft).

Mss eerst je pony leren de achterbenen te tillen zonder dat je ze onmiddellijk vasthoudt en van hieruits steeds verder opbouwen.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:41

Ik had ook een verzorg pony en die ging met de achter hoeven ook vaak slaan en bijten, nou had ik het geluk dat ik een iest stoerdere vriendin heb die mijn pony aan durfde te pakken, je moet gewoon heel streng zijn en anders geduldig stapje voor stapje wat meer vertrouwen op bouwen met de achter hoeven!! en Als hij dan braaf doet moet je hem heel erg goed belonen! zodat dat in zijn gedachten blijft!
hoop dat je er iets aan hebt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:49

Ik gebruikte een halstertouw, daar til ik het onderbeen mee op. En dan kan hij de hele tijd bewegen zonder dat ik werd geraakt.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:51

Mijn tinker merrie wil ook absoluut niet dat we aan haar voeten komen !

We zijn niet zo heel actief bezig geweest met haar leren voetjes geven maar dat gaan we nu wel harder aan pakken.

De hoefsmid is geweest en die moest echt vechten om haar hoeven te kunnen doen, ze bleef maar schoppen en bijten en steigeren ... Uiteindelijk is ze rustig geworden omdat ze gewoonweg moe was :(

Terwijl de verkoopster ons toe had verteld dat ze dit wel gewoon toe liet, nou echt niet dus !

Maar goed nu pakken we het rustig op, met een stick heel voorzichtig aanraken. We beginnen bij de schouder en langzaam naar beneden tot haar hoeven. En dit doen we nu elk weekend totdat ze dit rustig toe laat. Daarna zal ik het met mijn handen gaan doen in de hoop dat ze uiteindelijk haar voeten zal geven.

Succes in iedergeval ! Neem er de tijd voor ;)

Oh en wat betreft de hoeven uit krabben, onze paarden lopen dag en nacht op de wei en we halen ze maar af en toe er van af en ik krab nooit de hoeven uit, behalve als we op grind hebben gelopen, dan controleer ik of ze geen steentjes hebben :)