onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:21

Voor het maken van een echo van bijvoorbeeld de aanhechting van de diepe buigpees in de hoef is wel degelijk een CT scan benodigd. Mijn paard is onlangs behandeld door Sander van DAP en hij heeft dit ook bevestigd. Gelukkig bleek bij mijn paard geen CT scan nodig want dat is best heel omslachtig. Mijn paard bleek hoefbevangen / tegen bevangheid aan te zitten, zij was dus ook onregelmatig kreupel.

Een (onregelmatige) kreupelheid vanuit de voet zou ik niet zo snel aan scheefheid wijden, maar het totaalplaatje onder de loep nemen kan wellicht geen kwaad.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 13:30

Ik zal eens proberen een filmpje te uploaden dan hebben jullie een idee van hoe ze liep en hoe ze nu loopt

Elisa2

Berichten: 37878
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:31

koetjeboe schreef:
Rindin schreef:
Het kan best heel goed dat paarden wat kreupel zijn vanuit de wervelkolom of spieren hoger dan het been. Maar uit de titel van het vorige topic blijkt dat er ook vocht in het been zit (zat?), dat zou dan weer
wijzen op dat het wel in het been zit... Ik heb dat topic verder niet gelezen, hoe is het nu met de
zwelling in het been? Na het rijden, is het been dan ook niet dik?

Heb je al eens een fysio naar je paard laten kijken?


Vocht is weg, en ook niet meer terug gekomen. Na het rijden is het been mooi strak.
Het hele verhaal is idd begonnen met vocht in het been.
Zou ze kreupel kunnen blijven lopen doordat ze toen ze echt kreupel was haar lichaam verkeerd gebruikte en ze nu daardoor kreupel blijft........hoe leg ik dit nou logisch uit.
De verdoving zegt dat het in de voet zit, de straal benen waren prachtig geen aanwijzingen voor HKO oid.

fysio is sinds het kreupel zijn niet meer geweest wel even daarvoor. Toen weinig bijzonders. Wat kleine dingen alleen



Ja dat kan heel goed, ik zelf heb veel van dit soort paarden gerevalideert aan de dubbele longe waarbij ik ze dus ook onbelast recht gymnastiseer. Maar als ze echt heel scheef is zou ik haar wel eerst eens goed los laten maken in haar lijf en daarna revalideren. Irritatie op het ene been kan inderdaad ook door scheefheid komen en daar kan kreupelheid uit voortkomen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 13:39

De fysio vond het toen wel mee vallen met vast zitten en scheef zijn maar onder het zadel voelt het wel zo. Zadel enz is allemaal nagekeken

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:57

Persoonlijk vind ik het niet zo'n goed idee om dan maar door te gaan rijden, eerst moet echt alle medische oorzaken van de kreupelheid uitgesloten worden en echt weten wat er precies aan de hand is.

Anders kun je veel schade aanrichten, zat voorbeelden van gezien, helaas!

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:03

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/PJ7IHRQLnPk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Zo liep ze toen ze net kreupel was, filmpje van nu volgt zo

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:03


Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:06

Die loopt slecht, ik zou echt niet eens durven te denken aan het doorrijden.

Zou niet eens in mijn hoofd opkomen.

Toch maar eens doorgaan met het onderzoeken wat het probleem echt is, het zekere voor het onzekere.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:13

Ragdollcat schreef:
Die loopt slecht, ik zou echt niet eens durven te denken aan het doorrijden.

Zou niet eens in mijn hoofd opkomen.

Toch maar eens doorgaan met het onderzoeken wat het probleem echt is, het zekere voor het onzekere.


Dat was toen he 1,5 maand geleden nu loopt ze gelukkig al lang niet meer zo.
Anders zou ik er echt niet op gaan zitten om te stappen. Ze draafde in de wei niet eens, omdat ze zo kreupel was en ze reageerde op de voet verdoven dachten we ook aan een hoefzweer

Elisa2

Berichten: 37878
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:14

Die moet inderdaad niet doorgetraind worden nu..je ziet duidelijk belastingskreupelheid. Rust totdat ze weer goed loopt en daarna rustig oppakken.

Als ze pijn hebben aan een voorvoet kunnen ze ook schever aanvoelen..als het puur en alleen uit scheefheid komt zie je vaak een bewegingskreupelheid.

Raamzicht
Berichten: 1371
Geregistreerd: 11-01-13

Re: onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:29

Heb je ook een filmpje van nu?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:35

Raamzicht schreef:
Heb je ook een filmpje van nu?


Ja die komt er zo aan, nog 8 min zegt youtube

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:37


Babootje

Berichten: 26544
Geregistreerd: 25-06-05

Re: onregelmatig lopen goed krijgen door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:44

Die is toch goed kreupel. Niet wat ik zou noemen "onregelmatig". En heel scheef idd. Ik zou daar ook niet mee durven gaan werken om eerlijk te zijn. Blijkbaar verbetert het met rust wel.

Valt me ook op dat ze veel en veel te zwaar is.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:50

Babootje schreef:
Die is toch goed kreupel. Niet wat ik zou noemen "onregelmatig". En heel scheef idd. Ik zou daar ook niet mee durven gaan werken om eerlijk te zijn. Blijkbaar verbetert het met rust wel.

Valt me ook op dat ze veel en veel te zwaar is.


Vind je haar op het laatste filmpje ook ngo goed kreupel, de DA noemde het daar licht onregelmatig.
Ja te dik, ja iets zwaar is ze wel maar dat is ook wel d's bouw. Ze is geen volbloed arab maar er zit een kwart fries is. En dat zorgt er voor dat ze wat zwaarder van bouw is, flinke hals en dikke billen.
Ze heeft absoluut geen buik ribben kan je zo voelen.
Ja er mag wel wat af hoor dat ben ik met je eens. Maar veel en veel te zwaar vind ik wat overdreven.
Daarbij heeft ze net een jaar stil gestaan.

Elisa2

Berichten: 37878
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:50

koetjeboe schreef:
https://youtu.be/BSdWIdqmDa8
Dit is 2 weken geleden en zo loopt ze nu nog


Loopt nog niet rad..ik zou haar gewoon even een dikke maand rust geven en dan opbouwen met stappen rechtuit alsof je opbouwt na een peesblessure. Pas gaan trainen en rechtrichten als ze echt weer 100% goed is en blijft.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:52

Die is idd duidelijk kreupel, kok op het tweede filmpje. Ze houdt haar hoofd naar buiten: van het zere been af, zo halen kreupele paarden zo veel mogelijk het gewicht van het been af. Bedoel je dat met de scheefheid?

Shenavallie
Berichten: 11736
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:53

Oeh, daar zou ik ook zéker niet mee gaan rijden (laatste filmpje, de eerste lijkt me duidelijk). Het paard lijkt wel onder beweging uit te willen komen en is inderdaad erg scheef. Mijn advies is een second opinion bij een geheel andere VA en tot die tijd absoluut niet belast bewegen. Stilstand is achteruitgang, dus ik ga wel voor zoveel mogelijk op het land/paddock.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:54

Elisa2 schreef:
koetjeboe schreef:
https://youtu.be/BSdWIdqmDa8
Dit is 2 weken geleden en zo loopt ze nu nog


Loopt nog niet rad..ik zou haar gewoon even een dikke maand rust geven en dan opbouwen met stappen rechtuit alsof je opbouwt na een peesblessure. Pas gaan trainen en rechtrichten als ze echt weer 100% goed is en blijft.


Nou dat is wat ik dus zeg, ze is onregelmatig nu. ze heeft een week of 3 zo slecht gelopen en toen ging ze lopen zo als ze nu doet en dat verbeterd niks, ik rij nu dus ook gewoon buiten rechtuit op het asfalt zoals de DA dat wilt. Naja die zegt dat ik er ook mee in de bak aan de slag moet maar dat vind ik nog wat moeilijk om te doen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:56

Rindin schreef:
Die is idd duidelijk kreupel, kok op het tweede filmpje. Ze houdt haar hoofd naar buiten: van het zere been af, zo halen kreupele paarden zo veel mogelijk het gewicht van het been af. Bedoel je dat met de scheefheid?


Nee ze loopt al zo lang als ik haar een kant minder makkelijk ze neemt minder makkelijk stelling aan, ze wijkt er minder makkelijk.
Ik weet alleen niet meer welke kant dat is dacht rechtsom maar heb al tijden niet veel anders meer gedaan als rechtuit stappen

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:57

Shenavallie schreef:
Oeh, daar zou ik ook zéker niet mee gaan rijden (laatste filmpje, de eerste lijkt me duidelijk). Het paard lijkt wel onder beweging uit te willen komen en is inderdaad erg scheef. Mijn advies is een second opinion bij een geheel andere VA en tot die tijd absoluut niet belast bewegen. Stilstand is achteruitgang, dus ik ga wel voor zoveel mogelijk op het land/paddock.


Dat onder de beweging uit komen wat je ziet komt vooral omdat onze harde volte te klein is achter het huis. Ze loopt dan heel dicht langs de schuren en prullenbakken op en dat vind ze niet zo fijn.
Daardoor valt ze steeds naar binnen. Bij die dierenarts waar ruimte zat is, loopt ze wel netjes haar rondje

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:58

Heb alles stilzwijgend meegevolgd: het paard is in mijn ogen én niet rad en bere-scheef.

Dit 'rij je er niet uit". Eerst rust, een paar weken en daarna rechtrichtlessen, evtl. aan te beginnen aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:58

koetjeboe schreef:
Rindin schreef:
Die is idd duidelijk kreupel, kok op het tweede filmpje. Ze houdt haar hoofd naar buiten: van het zere been af, zo halen kreupele paarden zo veel mogelijk het gewicht van het been af. Bedoel je dat met de scheefheid?


Nee ze loopt al zo lang als ik haar een kant minder makkelijk ze neemt minder makkelijk stelling aan, ze wijkt er minder makkelijk.
Ik weet alleen niet meer welke kant dat is dacht rechtsom maar heb al tijden niet veel anders meer gedaan als rechtuit stappen


Dat zou ook erop kunnen wijzen dat ze al langer last heeft van deze kant. Dat de scheefheid komt door ongemak bijv.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 15:01

terpentijn schreef:
Heb alles stilzwijgend meegevolgd: het paard is in mijn ogen én niet rad en bere-scheef.

Dit 'rij je er niet uit". Eerst rust, een paar weken en daarna rechtrichtlessen, evtl. aan te beginnen aan de hand.



Dat is ook wat ik wil hoor, aan de hand en later onder het zadel rechtrichten.
Ik heb overigens mijn DA met gemaild met alle bevindingen ook jullie bevindingen hoop dat hij vandaag terug mailt.
Bellen heeft geen zin bij hem want die man zit heel veel in het buitenland omdat hij bondscoach is van het springteam of zo iets.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 15:03

Rindin schreef:
Die is idd duidelijk kreupel, kok op het tweede filmpje. Ze houdt haar hoofd naar buiten: van het zere been af, zo halen kreupele paarden zo veel mogelijk het gewicht van het been af. Bedoel je dat met de scheefheid?


Maar je ziet haar op het tweede filmpje ook de andere kant op lopen en dan houd ze ook het hoofd naar buiten, dan zou ze juist meer gewicht laten rusten op het pijnlijke been.


Maar goed ze is harstikke scheef, dat wist ik al.
En ik moet gewoon weten wat er met haar is, dit is geen doen zo word er helemaal gek van.