Ontwormen (Equest Pramox)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:25

Onlangs heb ik mijn Shetlanders (aan de hand van mestonderzoek) ontwormt met Equest Pramox. Bij mij werd wel aangegeven dat ik moest oppassen met overdoseren omdat ze daar ziek van konden worden, maar ik heb natuurlijk ook erg kleine pony's waardoor het gevaar misschien wat groter is. Je kunt desnoods even bij de dierenarts om advies vragen, toch? Ik denk dat zij wel een redelijke schatting kunnen maken.

@terpentijn: Volgens mij is het niet legaal meer in Nederland te krijgen zonder mestonderzoek.

Anoniem

Re: Ontwormen (Equest Pramox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:56

Ik heb pramox meerdere keren gehaald bij een paardenkliniek in de buurt. En die hebben daarbij nog nooit het woord 'mestonderzoek' laten vallen. Dus kans dat als je even rondbelt, je gewoon vindt wat je zoekt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:31

Anne_GTI schreef:
De pramox is veilig tot 4x overdosering. Ivermectine tot 10x overdosering. Pramox niet bij veulens. Onderdosering werkt resistentie in de hand en moet je vermijden.

Hele korte samenvatting van een lezing over wormen. :+

Moxidectine zijn al vergiftigingsverschijnselen geweest vanaf 1.5x doseren en dodelijke slachtoffers gevallen vanaf 2x doseren dus ik raad het bij paarden onder de 200kg af zolang er geen zeer ernstige besmetting is. Het zal vast een kleine groep zijn die er gevoelig voor is, maar ik ga het bij mijn dieren niet gokken. Ik doseer dus op 1.2x lichaamsgewicht met pramox. Weinig risico op onderdoseren zonder de risico's bij overdoseren.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:44

Ik koop het meestal bij de DA, anders haal ik het in de apotheek, die zegt dan breng eens bij gelegenheid een voorschrift binnen, maar dat heb ik nog nooit gedaan. In Brussel krijg ik zonder voorschrift geen ontworming, in Vlaanderen tot een maand geleden alleszins nog wel.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:02

Mijn tinkermerrie is 1.50 hoog en vorig jaar officieel gewogen bij de lingehoeve. 550 kilo schoon aan de haak :D ik heb voor 600 kilo gegeven vorige week

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:27

Voor alle mensen die moeilijk doen en hun ontworming uit het buitenland halen. Je kan ook gewoon naar de dierenarts gaan en het daar vragen. Dan vragen ze, in mijn ervaringen, even door over eventuele klachten, laatste keer ontwormd en eventuele mestonderzoeken. Als je dan dan dus aangeeft dat je het advies hebt gekregen om in het najaar even te ontwormen dan doen ze absoluut niet moeilijk, al helemaal niet als je wel mestonderzoeken uitvoert in de rest van het jaar.

Verder zou ik deze tinker inderdaad voor 600-650 ontwormen. Mijn brede D-pony heeft vandaag ook voor 600 kg ontworming gehad :) Terwijl ik hem tussen de 450-500 gok qua gewicht.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:44

pramox is ook tegen horzel larven. mest onderzoeken zijn altijd schoon maar omdat ik toch vaak eitjes zie ontworm ik in het najaar met pramox. als je nu aangeeft dat je daar voor wilt ontwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:22

PBA_ schreef:
pramox is ook tegen horzel larven. mest onderzoeken zijn altijd schoon maar omdat ik toch vaak eitjes zie ontworm ik in het najaar met pramox. als je nu aangeeft dat je daar voor wilt ontwormen.

Ivermectine helpt ook gewoon tegen horzellarven. Dus daar heb je geen Pramox voor nodig.

Pramox helpt tegen ingekapselde bloedworm. Dat is wel een belangrijk voordeel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:43

Femek2902 schreef:
Voor alle mensen die moeilijk doen en hun ontworming uit het buitenland halen. Je kan ook gewoon naar de dierenarts gaan en het daar vragen. Dan vragen ze, in mijn ervaringen, even door over eventuele klachten, laatste keer ontwormd en eventuele mestonderzoeken. Als je dan dan dus aangeeft dat je het advies hebt gekregen om in het najaar even te ontwormen dan doen ze absoluut niet moeilijk, al helemaal niet als je wel mestonderzoeken uitvoert in de rest van het jaar.

Dat vind ik toch heel wat meer gedoe dan gewoon even voor een heel jaar wormenkuren in Engeland te bestellen.
Zeker omdat ik dan wéér moet gaan uitleggen dat ik mestonderzoek niet betrouwbaar vind, blablabla. Bovendien moet dat altijd overdag, 3 keer raden wat ik dan normaal doe? Juist ja, werken.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:54

Bij onze dierenarts kan ik gewoon het paspoort meebrengen, laten zien wat mijn laatste wormenkuren zijn geweest en dan krijg ik ze gelukkig zonder moeilijk gedoe mee :) ik ben ook niet van het mestonderzoek. Wij ontwormen gewoon eens per jaar/ twee jaar zo ongeveer ter preventie. En verder toen er een nieuwe bij kwam, die had zon bolle buik en ribbetjes dat we de anderen ook maar netjes hebben ontwormt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:10

In Engeland bestellen vind ik weer gedoe. Bestwel hoge portokosten. Zeker als je maar twee paarden hebt. Of eenmalig iets nodig hebt, zoals TS.

Mijn voerboer heeft ivermectine op de plank liggen en is 's avonds tot 18.00 uur en op zaterdag open. De huisdierenkliniek idem. En beiden zeuren niet over mestonderzoek. Zal wel allemaal niet mogen, maar wel makkelijk.

Pramox moet ik wel bij de paardenkliniek halen. Maar die zeuren ook niet. En veel mensen gaan daar toch al eens per jaar heen voor gebit en vaccinaties.