Voorkomende medische aandoeningen per ras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:06

Cowgirl schreef:
Helaas Geerke ook cavia's worden ziek. Misschien een een houten hobbel paard bij de \Intertoy's wat voor je

tja handig zo een lijstje maar dat zegt ook totaal niets hoor , elk paard kan iets hebben of krijgen aangeboren/ ras eigen of niet. straks heb je zo een lange lijst dat je geen enkel paard meer aandurft! -O-
Laatst bijgewerkt door kwita op 31-10-16 09:08, in het totaal 2 keer bewerkt

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:07

mooney schreef:
Hoef problemen bij appaloosa is wat nieuws voor mij, iemand die dat kan toelichten?

Verder klopt de lijst al redelijk goed.
PSSM ook vooral goed opletten bij kruisingen met koudbloed x warmbloed. Veel koudbloedrassen (voornamelijk met trekpaard achtergrond) dragen/hebben pssm maar tonen geen symptomen, maar bij warmbloeden gaat het bijna altijd mis.
Losse knieën bij Shetlanders kan ik zo nog bedenken, of is dat ondertussen al achterhaald?

Op een stal waar ik stond werd ij verteld dat de (Amerikaanse?!) appaloosa s vaker last hebben van hoef kanker of aandoeningen. Zij had er een flink aantal waar van er een paar het hadden. Ook van vroeger hadden dat veel van de appaloosa s die zij kende. Vandaar dat ik hem opnoemde.

Losse knieën bij shets is absoluut niet achterhaald... En komt nog veel voor!

IrishDraught

Re: Voorkomende medische aandoeningen per ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:30

losse knieën ken ik ook bij friezen

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:49

Melissa1996 schreef:
mooney schreef:
Hoef problemen bij appaloosa is wat nieuws voor mij, iemand die dat kan toelichten?

Verder klopt de lijst al redelijk goed.
PSSM ook vooral goed opletten bij kruisingen met koudbloed x warmbloed. Veel koudbloedrassen (voornamelijk met trekpaard achtergrond) dragen/hebben pssm maar tonen geen symptomen, maar bij warmbloeden gaat het bijna altijd mis.
Losse knieën bij Shetlanders kan ik zo nog bedenken, of is dat ondertussen al achterhaald?

Op een stal waar ik stond werd ij verteld dat de (Amerikaanse?!) appaloosa s vaker last hebben van hoef kanker of aandoeningen. Zij had er een flink aantal waar van er een paar het hadden. Ook van vroeger hadden dat veel van de appaloosa s die zij kende. Vandaar dat ik hem opnoemde.

Losse knieën bij shets is absoluut niet achterhaald... En komt nog veel voor!

Ok, speelt dus voornamelijk bij de Amerikaanse Appaloosa. Daar zit ik inderdaad niet echt in. Misschien handig om hem in het lijstje ook naar AA te schuiven dan. Bij Appaloosa schuif ik namelijk alles wat bij het NAS zou mogen, dat is een vrij grote groep met veel verschillende achtergronden dus vandaar dat ik ernaar vroeg.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:01

Het lijstje bij de Friezen moet wel even goed naar gekeken worden denk ik. Want volgens mij is het 'problemen met slikken' niet zo zeer een probleem met slikken, maar dat er redelijk wat Friezen zijn die last hebben van de genetische conditie Megaesophagus (die ook genoemd wordt). Ik denk dus dat degene die slikken noemde deze afwijking bedoelde en niet 'gewoon' slikken bedoelde.
Daarnaast zijn ze wel redelijk open geweest bij het KFPS met hun afwijkingen, natuurlijk waren er sommigen nogal duidelijk, waardoor er meer bekend is, maar de Fries niet perse een ras is met heel veel meer problemen dan andere rassen.

Wat betreft eczeem, die kan ook wel toegevoegd worden aan de Ijslanders. De vraag is of het puur genetisch is of dat het aan de totaal andere omstandigheden van houden hier in NL vs Ijsland ligt..

Verder vind ik het wel een interessant lijstje die de versplinterde informatie samenbrengt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:05

RianneH schreef:
Het lijstje bij de Friezen moet wel even goed naar gekeken worden denk ik. Want volgens mij is het 'problemen met slikken' niet zo zeer een probleem met slikken, maar dat er redelijk wat Friezen zijn die last hebben van de genetische conditie Megaesophagus (die ook genoemd wordt).

Weet je hier meer van? Een oud stalgenoot heeft onlangs een Fries in laten slapen vanwege een slokdarm verzakking. Is dat het? Had er nog nooit van gehoord.

Dwerggroei komt overigens voor bij mini's, Friezen en Morgans, maar die laatste zal je in nl niet snel vinden.
Betreft maanblindheid bij appaloossas, dat is voor zover ik weet alleen bij fewspots.
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 31-10-16 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:11

Als je deze foto bekijkt en de tekst leest klinkt het wel als een slokdarm verzakking, maar ik weet niet precies wat een arts verstaat onder slokdarmverzakking.. https://en.wikipedia.org/wiki/Megaesophagus

Wel heel erg sneu voor het stalgenootje en het paard helemaal natuurlijk! Het komt wel regelmatig voor bij Friese paarden en kan ook al op jonge leeftijd voorkomen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:14

LadyMadonna schreef:
RianneH schreef:
Het lijstje bij de Friezen moet wel even goed naar gekeken worden denk ik. Want volgens mij is het 'problemen met slikken' niet zo zeer een probleem met slikken, maar dat er redelijk wat Friezen zijn die last hebben van de genetische conditie Megaesophagus (die ook genoemd wordt).

Weet je hier meer van? Een oud stalgenoot heeft onlangs een Fries in laten slapen vanwege een slokdarm verzakking. Is dat het? HD er nog nooit van gehoord.

Dwerggroei komt overigens voor bij mini's, Friezen en Morgans, maar die laatste zal je in nl niet snel vinden.
Betreft maanblindheid bij appaloossas, dat is voor zover ik weet alleen bij fewspots.

Het risico op maanblindheid is over het algemeen aanwezig bij appaloosa's, wel een specifieke vorm: sluipende uveitis. Dit is maanblindheid maar zonder de pijn, dus ze worden wel blind maar knijpen niet met de ogen. Sluipende uveitis wordt veroorzaakt door een samenspel van 3 genen, het LP complex (wat elk appaloosa gekleurd paard minimaal 1 keer heeft) en 2 auto-imuun gerelateerde genen. Een Appaloosa zonder de andere twee heeft dus geen problemen, maar omdat je sowieso al 1 van de drie hebt verhoogt het het risico wel.

Daarnaast speelt er bij fewspots het probleem van nachtblindheid: Congenital Stationary Night Blindness (CSNB). Het is echter nog niet aangetoond dat dit een directe link is met LP, dus niet elke fewspot is ook nachtblind.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:15

Mooie aanvulling Mooney!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:16

Wauw ik heb wel echt het minst gunstige ras uitgekozen als ik dit zo zie.. Wel erg interessant overigens!
Ik weet ook dat friezen een zwakkere rug schijnen te hebben dan andere rassen? En ze zijn laat rijp. Zelf heb ik er inderdaad 1 met een wat zwakkere (langere) rug.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:17

kwita schreef:
Cowgirl schreef:
Helaas Geerke ook cavia's worden ziek. Misschien een een houten hobbel paard bij de \Intertoy's wat voor je

tja handig zo een lijstje maar dat zegt ook totaal niets hoor , elk paard kan iets hebben of krijgen aangeboren/ ras eigen of niet. straks heb je zo een lange lijst dat je geen enkel paard meer aandurft! -O-

Ik denk dat zo'n lijstje niet per se een reden is om zo'n ras niet te kopen, maar meer om te weten welke vragen je moet stellen bij zo'n paard. Aan een friezeneigenaar ga je niet vragen of ie 5-panel getest is, maar misschien wel of hij eczeem heeft.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:24

kwita schreef:
Cowgirl schreef:

Ik denk dat zo'n lijstje niet per se een reden is om zo'n ras niet te kopen, maar meer om te weten welke vragen je moet stellen bij zo'n paard. Aan een friezeneigenaar ga je niet vragen of ie 5-panel getest is, maar misschien wel of hij eczeem heeft.[/quote]

daar heb je wel gelijk in maar ik denk dat als het zo is en je kan het niet zien dat niet elke verkoper eerlijk de afwijkingen van een paard op zal biechten, dat zijn mijn ervaringen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:27

@kwita: Maar juist dan is zo'n lijstje super handig omdat je dan weet waar je zelf onderzoek naar moet gaan doen. Bepaalde aandoeningen in de lijst zijn genetisch, dat valt dus gewoon te testen. Anderen kan je met de aankoopkeuring even extra rekening mee houden. En sommigen zijn niet te onderzoeken, maar dan weet je dat je dat risico loopt als je gaat voor dat ras.

In de honden is dit al redelijk standaard, zijn meerdere sites waar je de veelvoorkomende problemen van elk ras kan vinden. Als wij later een hond willen dan speelt dat zeker een rol in de keuze in ras.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:43

Denk bij Paints ook nog aan OLWS ( Lethal White Syndrom) ; kans op niet- levensvatbare veulens bij kruising van Frame Overo's.
Fell Pony : Foal Immunodeficiency Syndrome (FIS); niet levensvatbare veulens.
Geen ras, maar de kleur roan ( bij een kruising van homozygoot x homozygoot) schijnt ook niet levensvatbare ( lethal white) veulens opleveren, maar die worden geresorbeerd tijdens de dracht.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:15

Ik heb gehoord dat arabieren ook meer kans hebben op kissing spine (zelfs aangeboren)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:21

Daphara schreef:
Appaloosa: maanblindheid, Hoefproblemen
American Appaloosa: 5 panel test (HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA)
Arabier/kruisingen: scid/ca/lfs
Engelse volbloeden: Gevoelige hoeven
Friezen: Aan de nageboorte blijven staan, cpl, aorta ruptuur, mega oesophagus, mok, mijten, eczeem, dwerggroei (genetisch), waterhoofden (genetisch)
IJslander: eorth, spat
New Forest: myotonie
Paints: 5 panel test (HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA)
Quarters: 5 panel test (HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA)
Rustiek (haflinger, fjord, ijslander etc): hoefbevangenheid, vanwege te te rijke voeding in onze contreien.
Schimmels: melanomen
Sobere rassen: (zomer) eczeem
Tinkers: PSSM, mok, mijt
Trekpaarden: cpl, mok, mijten
Haflingers: zeer slechte hoefgroei en hoefkwaliteit
Shetlanders: Losse knieën, dwerggroei
Minipaarden: dwerggroei
Grote (1.70+) langgelijnde paarden vergroot risico op darmdraaiingen

Nog even toegevoegd wat ik wist

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:32

Pssm komt dus ook voor onder haflingers ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:42

Bij foresters Myotonie idd :j Maar daar wil ik nog wel even wat aan toevoegen ter info.

Een pony die lijd aan Myotonie (Dus de ziekte ook echt heeft) die heeft altijd een vader én een moeder die drager is (Dus geen symptomen). Uit een drager en een niet drager heb je kans op dragers, maar ook kans op pony's die geen drager zijn. Myotonie slaat geen generatie over, dus als vader en moeder vrij zijn, dan kan het veulen nooit drager of lijder zijn.

Sinds 2013 worden alle hengsten die goedgekeurd worden getest en wanneer zij drager zijn, dan raken ze hun goedkeuring weer kwijt. De hengsten die vóór 2013 goedgekeurd zijn, zijn ook allemaal getest, maar zij raken hun goedkeuring niet kwijt wanneer ze drager zijn. Op dit moment zijn er 2 hengsten die drager zijn, daarvan is er eentje overleden (Kantjes Ronaldo) en 1 die nu 16 jaar is (De Mensinges Rinaldo).
Wanneer het diepvries sperma van Ronaldo op is en Rinaldo overleden is, dan bestaat er dus geen risico meer op een stamboek pony, die lijd aan Myotonie.

http://www.newforestpony.nl/wp-content/ ... etest-.pdf

Neem dus een pony met papier en je weet waar je aan toe bent :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:21

Daphara schreef:
Appaloosa: maanblindheid, Hoefproblemen
American Appaloosa: 5 panel test (HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA)
Arabier/kruisingen: scid/ca/lfs
Friezen: Aan de nageboorte blijven staan, cpl, aorta ruptuur, mega oesophagus, mok, mijten, eczeem, dwerggroei (genetisch), waterhoofden (genetisch)
IJslander: eorth, spat
Paints: 5 panel test (HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA)
Rustiek (haflinger, fjord, ijslander etc): hoefbevangenheid, vanwege te te rijke voeding in onze contreien.
Sobere rassen: (zomer) eczeem
Haflingers: zeer slechte hoefgroei en hoefkwaliteit
Grote (1.70+) langgelijnde paarden vergroot risico op darmdraaiingen en cornage

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 23:00

Volgens mij heb ik nu weer alles:

Appaloosa: maanblindheid, Uveiitis, nachtblindheid CSNB,
American Appaloosa: 5 panel test (HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA), Hoefproblemen (kanker),
Arabier/kruisingen: scid/ca/lfs, kissing spine (aangeboren)
Fell Pony: Foal Immunodeficiency Syndrome (FIS); niet levensvatbare veulens
Friezen: bevallingsproblemen, cpl, aorta ruptuur, mega oesophagus, mok, mijten, eczeem, patella fixatie, dwerggroei (genetisch), waterhoofden (genetisch), zwakke rug,
Grote (1.70+) langgelijnde paarden vergroot risico op darmdraaiingen en cornage
Haflingers: zeer slechte hoefgroei en hoefkwaliteit, PSSM
IJslander: eorth, spat, Eczeem
Kleur roan: ( bij een kruising van homozygoot x homozygoot) schijnt ook niet levensvatbare ( lethal white) veulens opleveren, die worden geresorbeerd tijdens de dracht
Kruising koudbloed x warmbloed: PSSM (Veel koudbloedrassen dragen/hebben pssm maar tonen geen symptomen, maar bij warmbloeden gaat het bijna altijd mis)
Paints: 5 panel test (HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA), OLWS ( Lethal White Syndrom)
PRE:
Shire: Problemen bij bevalling (naar buiten geperste baarmoeders)
Sobere rassen: (zomer) eczeem, IR

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 23:04

Niets voor KWPN trouwens?
Valt wel op dat daar geen specifieke info voor gegeven wordt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:06

Kwpn: ocd

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:12

Ik denk dat met sobere rassen en rustieke rassen hetzelde bedoeld wordt, die zou ik samenvoegen.

Paarden met het splashed white gen(bepaalde aftekening) hebben een grotere kans op aangeboren doofheid, vooral als de oren ook wit zijn. Deze aftekeningen komen vooral veel voor bij Quarters en Paints, ook steeds meer bij miniatuurpaarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:16

KWPN: Allerhande been en rug gebreken.

Friezen: verbening hoefkraakbeen

Camarque: spat (en borreliose of andere chronische tekenziekten als ze uit hun herkomstland komen).

PSSM komt bij alle rassen voor. Ik doe in de toekomst nooit meer een aankoopskeuring zonder deze test.

Volbloeden: RAR, KS

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:17

Hou ook rekening dat er erg veel paarden zijn met OCD!