Slowfeeder..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:29

Hier al heel veel versies van slowfeeders in gebruik gehad. Of ze er rug en nekklachten van kregen, nooit fysiek aan ze gemerkt, maar als je logisch nadenkt en ziet hoe ze eten is dat 1 + 1 = 2.
Als je je paard elke hap een enorme ruk aan dat net ziet geven, is het logisch dat daar flink wat spieren voor gebruikt worden, tja wil je dat? Welke spieren zijn het, op welke plek en wat doet het op de langer termijn met de nekwervels, gewrichten etc.

Dan heb je inderdaad de houding nog en hoelang hij in die houding eet.

Idealistisch kunnen ze 24/7 eten en in zoveel mogelijk verschillende houdingen en in kleine hapjes en verschillende soorten. Zolang we ons best doen om dit zoveel mogelijk na te boosten, zijn we denk ik al een eind in de goede richting.

Hoe groot je maas en hoeveel kracht ze moeten zetten hangt af per paard hoe hij eet en ook aan het type hooi. Wij gebruiken tegenwoordig van die groene aanhanger netten (ideaal fijnmazig en heel cheap bij de action! Plus lekker groot) en het kan goed schelen per hooibaal hoe makkelijk het eruit komt. Ik heb wel eens een onderzoek gelezen, waarbij de maas grootte niet zoveel verschil maakt, paarden leren in extreem snel de beste manier om het eten eruit te krijgen. Persoonlijk gaat het mij erom dat ze zo min mogelijk hooi verspillen en ook niet als een gek kunnen stouwen.

Als je laag bij de grond wilt voeren en niet teveel rotzooi wilt zou ik netten ín bakken aanraden. Wij gebruiken 2 bakken (pallet box en oude watertank), 2 touwen vanuit de bodem omhoog met musketon haken eraan, net erin en aan beide zijde de musketon haken eraan vast. Het gesleur en getrek eraan is minimaal en als ze t doen is het recht omhoog. Doordat die netten in de bakken zitten, zie je zo ook vaak meer het net índuwen met hun neus om lekker stukjes eruit te plukken. Met een net wat hangt is het meer tandenwerk, want zodra ze duwen beweegt het net weg.

Wij voeren s winters elke dag 2 netten van rond de 15kg, dus 30kg totaal voor 2 paarden. Daar doen ze 24u mee.

Maar in een stal wordt dat wellicht wat lastig. Wat wij met netten in stal deden was onderin een ring in de stalwand maken, zodat je het net boven (aan de tralies) en onder aan de ring kan vastmaken, Dan slingert het iig niet en hoe minder het slingert hoe minder uitzwaai ze met hun hoofd maken. Maar heb wel ervaren dat ze daar altijd meer kracht op zette en minder 'lekker rustig aan het knabbelen' waren, dan nu met netten uit die boxen.

Afbeelding
Afbeelding

@Jotoma, die equiculinair netten zijn inderdaad top! Prijzig, meer erg sterk!
Lastig dat hij zo snel klaar is. Ik zou toch eens kijken naar onbeperkt, het duurt altijd even voordat ze hun routine gaan aanpassen. Op het begin blijven ze bunkeren, maar na een poos als ze weten dat het áltijd beschikbaar is, gaan ze vanzelf stoppen met eten tussendoor. Alleen ik weet niet of die periode stouwen haalbaar is met zijn IR.

Hilary

Re: Slowfeeder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:46

Wij hebben de netten ook liggen in de palletboxen. Die staan buiten. Zo af en toe (met heel lang nat weer of juist bloedheet weer) willen we ze ook wat hooi in de schuilstallen aanbieden. Die zijn helaas niet zo ruim dat we er een palletbox in kunnen zetten. Kan wel, maar dan kunnen de paarden er niet meer bij. We hangen dan hooinetjes op. Wel zorg ik er bewust voor dat ze netten krijgen met een grotere maas en ik schud het hooi uit voordat ik het in het net doe. Dan krijgen ze het er makkelijker uit. Er valt dan wel wat op de grond, maar dat dweilen ze eigenlijk ook vrij snel en makkelijk op.

Wat me dan wel af en toe opvalt: hangende netten vinden ze soms leuker dan liggende netten. Wat ze dan helemaal leuk vinden: we hebben zo'n kleine little bit trailertas. Die doen we af en toe vol met hooi en gooien we op het stoepje. Dan plukken ze eraan en zwaait de tas mee omhoog. Ze schudden er dan aan tot ie valt, eten hun plukje hooi op en beginnen opnieuw. Meer dan 2 kg hooi zal er niet inzitten, maar ze houden zichzelf wel een half uurtje bezig zo.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:26

@canisia: klopt, of het nou 3x3 is of twee daarvan over elkaar, hij weet exact hoe hij er grote plukken uit krijgt. Wat gaat dan moeilijker? Een vast of losgeschud plakje?
Die van mij staat 24 uur buiten met schuilstal, dus netten is geen probleem. Die hangt nu aan de buitenkant vd schuilstal. Hij heeft aan twee haken gehangen, dan hangt het stil en hangt nu aan 1 haak en heb toch t idee dat dat iets langer duurt.
Vraag me af of die van mij rustiger knabbelt als t uit een palletbox komt dan een hangend net?
Met graszaadhooi (als dat goed gaat) wil ik onbeperkt wel overwegen, maar hoe begin je dan? Met welke hoeveelheden? Weet alleen nog niet met zn IR of ik dat aandurf. Zal eens overleggen met DA.
Zat wel te denken om dan o+a plakje hooi te doen en dan overdag graszaadhooi, in de hoop dat hij daar dan alleen van eet als hij honger heeft.

@hilary: die little bit tassen ook bekeken. Maar dan doet hij er dus steeds maar een uurtje mee als ik je goed begrijp. Voor mij helaas nog niet voldoende winst.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:29

Ts: sorry ik dacht dat ik in het centrale topic zat, maar zie net dat ik inbreek. Excuus!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:38

Wij hebben de kleinste little bit tas en doen er maar een beetje hooi in. Het is bij ons echt voor de lol, niet als hoofdmaaltijd. Een kennis van ons heeft een grote little bit tas, hun paard doet vrij lang met zijn tas, volgens mij. Zal even vragen of ze weten hoe lang ongeveer.

Qua onbeperkt gaan voeren, ik zou de normale hoeveelheid normaal hooi voeren en dan bij elke voerbeurt 1 kg graszaadhooi. Dat dan elke week bijv met een kg per voerbeurt ophogen, maar uiteraard wel aankijken hoe hij het erop doet. Krijgt je paard nog wat voor de IR? Mijn merrie is hb gevoelig en krijgt glucobalance bij ter ondersteuning. Daar doet ze het heel goed op.

Koen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:08

Afbeelding
Na veel mee volgen op forums en zoeken op het net. Heb ik mijn proto type van een slowfeeder gemaakt.
Een afgedankte geëmailleerde badkuip, waarvan ik het bovenste heb weggenomen. En een net voorgeplaatst. Er kan er een kleine pak hooi in, en alles zakt mooi naar beneden zonder problemen. Nu alles mooi in een bak plaatsen, en kijken dat de voorkant open kan draaien om mijn pak hooi erin te plaatsen. En mijn slowfeeder is klaar. Mijn andere paarden krijgen er nu ook één. Hopelijk hebben alle andere dieren liefhebbers hier iets aan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:23

Graag, ben erg benieuwd hoelang die mee gaat. Zag dat er van imperial riding ook een hele grote is. Misschien is dat wel wat.
Ik dacht dat je bij starten met onbeperkt juist een heleboel neer moet leggen zodat ze door hebben dat het er altijd is.
We hebben dat dus jaren eerder geprobeerd, maar toen at hij al t stro van box er ook nog bij op. Hij knapte zo uit zn voegen en is ondanks ir eindelijk weer op goed gewicht. Geloof dus niet dat ik het aandurf :o
Hij krijgt verder niets bij omdat t nu heel goed te managen is nu hij alleen op zand met hooi staat.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:29

@Jatoma, wij hebben voordroog balen en vooral als het wat verkleefd is en lange slierten, dan hebben ze een plukkie en willen dan wel eens met een harde ruk alles eruit proberen te trekken in 1x (lees palletbox en al komt heel soms los van de grond :') ) We letter er nu wat meer op dat we het hooi iets losser halen, maar pluis het niet helemaal uit.

Denk dat het als het aan 1 haak hangt idd wel langer kan duren, lijkt me iets laster eten dus tijdrovender. Hier eten ze vanuit het net in de palletbox wel beduidend rustiger (minder geslinger en getrek eraan), maar ik denk niet langzamer. Ze eten er heel gemakkelijk uit.

Als je naar onbeperkt wilt zou ik juist niet rustig opbouwen, je wilt juist dat ze gaan leren dat het niet meer op is. Bouw je het rustig op, zullen steeds meer kunnen/willen eten. Truuk is dan wel iets te vinden wat veilig is met zijn IR.. Misschien heel droog hooi, evt nat maken? Dan zijn ze er ook wat sneller klaar mee, maar kan hij wel de hele dag blijven knabbelen. Zelf geen ervaring met graszaadhooi.

Ik denk niet dat een paard alleen eet wanneer hij honger heeft, ze zijn er gewoon voor gemaakt om 'continue' te eten. En dat reguleren in een dagelijks ritme moeten ze zelf gaan ontwikkelen.
Maar denk ook aan kou o.i.d. Als er ineens een guur windje op steekt gaan die van mij van rust stand in stal, direct naar buiten om te eten zodat ze warm blijven.
Ze hebben hun gehele eigen routine gemaakt, ook met het gras erbij. Ze weten dondersgoed zelf welk moment van de dag ze het gras eten, wanneer ze hooi eten en wanneer ze rusten. En passen dit zelf aan aan de weersomstandigheden.

Koen58 wat een inventieve oplossing! Wat ik zelf erg fijn vind is dat het hooi onder het 'net' niet verspild wordt. Nu gebeurd dat in stal minder als buiten natuurlijk, maar dat vind ik erg fijn aan die palletboxen.
Eens per week staan ze paar uur zonder net en eten ze de restjes vd bodem op. Ook geen gedoe met een rek
of met los hooi naar buiten. Netjes eruit, binnen vullen, netjes er weer in.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:32

Het opbouwadvies geef ik in dit geval ivm de IR. Bij een gezond paard zou ik ook niet opbouwen maar gewoon onbeperkt geven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:42

Je zou ook nog wilgentakken kunnen aanbieden naast het hooi. Gewoon een busseltje neerleggen of ophangen.

Onze paarden hebben onbeperkt fructaanarm ruwvoer (is niet persé hetzelfde als onbeperkt hooi), maar ook zat afleiding om niet de hele tijd te willen eten. Ze slapen, spelen, maken een wandelingetje naar de drinkbakken, staan wat te snaaien van de wilgentakken of rommelen eens door het stro in de inloopstal.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:25

@canisia: nat hooi kreeg hij toen hij nog op stal stond ivm hoesten. Dat was ook binnen een half uur op. Denk dat dat ook makkelijk eruit kwam omdat t glad was. Wel creatief bedacht :D
Ik omschrijf het inderdaad verkeerd, ik bedoel hetzelfde als jou :) maar mijn paard eet nu gewoon 10 kilo in drie halve uurtjes leeg, dat moet toch anders kunnen :')

Lastig vwb onbeperkt. Ben er nog niet helemaal over uit.

Zit inmiddels in het centrale slowfeeder topic, omdat ik nu per ongeluk het topic van iemand anders overneem :o had daar al op jou gereageerd Chubby.
Wilgentakken is ook een goeie!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:00

@hilary en canisia: vanaf morgen kan ik stro gaan bijvoeren. Maar hoe zouden jullie dat dan aanbieden ivm ir?
Het idee is 3x hooinet en bij voorkeur onbeperkt stro uit een tweede net. Of los, nog makkelijker. Maar dat hij in elk geval altijd wat stro kan knabbelen.
Hoe zouden jullie of anderen dit doen?

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:06

Ennn het stro misschien door het hooi heen? Is toch grover en zal misschien wat 'oponthoud' geven? :Y)

Moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet genoeg ervaring heb met IR, maar stro lijkt met in dat opzicht weinig kwaad kunnen denk ik? Het is alleen droog ruw voer wat ze kunnen knabbelen.

Grappig dat hij het natte hooi ook zo snel at! Hier doen ze er dan veel langer over, maar dat zullen dus wel meuten zijn die het dan anders dan anders vinden en wachten op luxe nieuw droog hooi :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:39

Ja, dat wilde ik sowieso doen om mee te beginnen. Vandaag werd me verteld dat ir paarden door hun glucoseprobleem constant een honger gevoel hebben. Geen idee of dat klopt, maar zo komt mijn paard ook op me over.

Dus ga denk ik eerst zijn hooi mengen met stro. Maar hoeveel kilo stro moet ik dan aan denken om bij te voeren?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:19

Ik zou mengen idd en beginnen met 1 kg stro per hooinet. Als dat goed gaat kun je bijv elke week 0,5 of 1 kg erbij doen.
Als je op onbeperkt uitkomt, kun je behalve mengen ook nog een apart net ophangen. Dan duurt het (hopelijk) langer voordat het hooi op is én is er daarna nog stro.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:22

Ik meng hier 3 delen hooi met 1 deel stro. Als dat op raakt hebben ze nog meer stro in een aanhangernet in de schuilstal hangen maar daar beginnen ze eigenlijk nooit aan.

LiesBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:39

Wij voeren de paarden ook op de grond. Zelfs de brokken krijgen ze op de grond.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:47

Ok thnx allemaal. Dan ga ik eerst 4x daags hooinetten met 1/3e op 2/3e en daarna hopelijk over op 3 hooinetten en 1 stronet. En dan eventueel het stro gewoon los.
Bedankt allemaal voor het meedenken!

Katinka95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:06

Ik liep er al een tijdje aan dat ik de paarden wou voeren in de paddock maar eten vanuit het zand vond ik niets. Een hooinet ben ik ook niet z'n hele grote fan van ivm stof dat dan meer in de luchtwegen komt en het er mogelijk in kunnen staan. Toen ben ik ergens een foto tegen gekomen waarbij een vuilnisbak is omgetoverd tot een voerbak. Ik ben hier zeer tevreden mee, de paarden kunnen er samen lekker uit eten.

Afbeelding