Onbeperkt voordroog, dik worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:38

En mijn merrie is een Welsh, en niet van het cob-type. Ze heeft ook (inmiddels twee jaar geleden) zo ongeveer alle scores op -2 en -1 gehad. Ze heeft m.i. altijd honger (ze staat van alle pony's de langste tijd te eten) en valt redelijk snel in als ze te weinig krijgt. Ik ben dus wel een beetje blij met haar hartvormige kontje.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:42

Die plaatjes en tabellen zijn inderdaad allemaal vrij waardeloos in de praktijk. Ik voer niet onbeperkt, maar mijn paarden zitten wel rond de 2% die Kaitlyn noemt. Bij mijn KWPN'er zijn de ribben licht te zien en die vind ik goed op gewicht, maar zouden bij mijn fjord de ribben te zien zijn is het hoog tijd om er meer voer in te gooien. Bij de fjord zie je dan ook de achterste ribben, terwijl je bij de KWPN'er die in het midden te zien krijgt. Niet vergelijkbaar dus.

Om antwoord te geven op de vraag van TS: je tinker kan inderdaad veel te dik worden van onbeperkt voordroog.

superpony

Re: Onbeperkt voordroog, dik worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:46

ps, bij ons kunnen ze onbeperkt hooi eten, maar in de praktijk zijn ze ook vaak aan de wandel of aan het dagdromen. Gaan wij in 3 ( beperkte) beurten voeren, is alles wat we geven zo op. Zeker voordroog of kuil wat doorgaans zo op is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:51

Mareintje schreef:
Tinkers zijn paarden die je schraal moet houden, omdat ze aanleg hebben om snel dik te worden. Ik zou daarom heel voorzichtig zijn met onbeperkt voeren.

Fout. Je moet voorzichtig zijn met wát je voert. Een paard hoort onbeperkt te kunnen eten. Daar is zijn hele systeem op ingesteld.

Wat superpony hierboven schrijft is ook hoe het bij mij werkt. Ze kunnen altijd eten pakken als ze willen en juist daarom doen ze ook andere dingen terwijl het eten nog niet op is. Je paard kan veel makkelijker zijn eigen dagindeling maken (die van mij doen rond het middaguur een tukkie :P ) in plaats van dat dat wordt gedicteerd door voedermomenten met beperkt, en dus onvoldoende, ruwvoer.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:00

Wij voeren onbeperkt droog hooi. Wat mij opvalt is dat onze paarden besluiten wat ze aan kilo's eten en wanneer. Kom je nu, nu het 's nachts koud is, heel vroeg in de ochtend op stal dan lijken ze alle vier drachtig. In de loop van de dag en richting de avond trekken die dikke ronde hooibuikjes vanzelf weer weg. Mijn theorie; de nachten zijn koud en 's nachts eten ze nu meer om warm te blijven. Overdag is de temperatuur voor de paarden nu erg comfortabel (niet te warm, niet te koud) en eten ze erg weinig hooi. Ik vermoed dus dat ze echt de nacht besteden aan eten voor de warmteproductie.
Alleen daarom al vind ik het belangrijk om 24/7 ruwvoer aan te bieden.

Ervaring leert dat het wel tijd kost om de paarden te laten wennen aan het onbeperkt voeren. Wij wegen ons hooi iedere dag en ik had er een gigantisch mooie grafiek van kunnen maken als ik alle kilo's hooi steeds keurig had genoteerd. In het begin hebben onze paarden echt enorm gebunkerd. Want als je eten krijgt, dan moet je het opeten (anders jat de stalhouder het na een half uur :( ). Ook kregen de twee oudere merries steeds mot als er weer een nieuwe lading hooi aankwam. Er werd flink gejaagd voor het nieuwste plukje hooi. Inmiddels komen ze vaak niet eens meer kijken als wij de hooinetjes bijvullen.
We zijn afgelopen winter begonnen met ruim 70 tot 80 kilo hooi per 24 uur (met 1600 kilo paard). Deze winter zitten we rond de 45 kilo. De paardjes zijn redelijk vanzelf minder hooi gaat eten. Deze periode heeft wel ruim een half jaar geduurd.

De vraag is of je het zelf aandurft om de tijd te nemen en de paarden zelf te laten ontdekken dat het hooi altijd beschikbaar is. Heb je een paard dat al te dik is, dan is het als eigenaar zijnde een grotere stap om onbeperkt ruwvoer aan te bieden. Heb je een paard dat mooi op gewicht is of zelfs iets te dun, dan durf je het als eigenaar waarschijnlijk sneller aan.
Mijn shetlander heeft in haar eerste anderhalf jaar altijd onbeperkt hooi gehad. Daarna kreeg ze porties per dag. Toen ze vijf was zijn we onbeperkt gaan voeren en de pony is sinds die tijd nooit meer te dik geweest. Wel toen we nog porties voerden. Toen had ze geregeld een dikkige gasbuik (nee, geen grasbuik).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:10

Precies, dat van het gas viel mij ook op. Mijn ruin ging in de zomer van 2014 van zeer weinig ("want ze zijn te dik", "want het zijn IJslanders""want ze hebben gras (van wel maar liefst 3 millimeter lang)" droog voordroog naar onbeperkt hooi. Hij is in een week ongeveer 50 kilo afgevallen. Allemaal gas. Je kon de pens per dag zien slinken. En ook hij kon flink kribbig doen wanneer ik voerde, hij had toen ik met onbeperkt begon met 5 andere paarden moeten vechten om wat sprieten hooi. Maar dat verdween ook weer, en nu eten hij en mijn zeer onderdanig merrie meestal vredig samen uit 1 netje. Ze hebben er 6 om uit te kiezen maar dat ene netje moet altijd als eerste leeg :')