geen spier aan zijn ene bil.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:27

Als je in de buurt van die da zou wonen, zou ik daar heen gaan om te laten controleren (niet zeggen dat hij door hun reeds klinisch goedgekeurd is geweest), indien ze zeggen dat dit iets is wat reeds langere tijd speelt en ernstig is, dan hun hun eigen rapport overhandigen. :Y)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:27

In twee maanden bouw je niet zoveel spieren op dat je daarmee dit verschil kan verklaren. Daarentegen kan spieratrofie snel gaan, twee maanden is dan niks.

In mijn ogen zijn er dus twee mogelijkheden: Of het was al zo bij aankoop en had door iedereen die fatsoenlijk naar het paard keek gezien moeten worden, of er is in de afgelopen twee maanden iets gebeurt dat dit veroorzaakt heeft.

Hoe dan ook, ik zou er mee naar een dierenarts gaan. Eerst maar uitzoeken wat hier precies de oorzaak van is, want normaal is het niet. En het is ook niet een spiertje waarvan je zegt, daar kan je paard best zonder.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:28

Mmm... hij lijkt inderdaad mega scheef én door een trauma een afgestorven spier te hebben. Ik zou er een dierenarts bij halen want er is een kans dat als je hem blijft trainen hij wellicht mettertijd wél kreupel wordt door overbelasting van andere spieren (compensatie).

Overigens een tip voor de volgende keer... ook al is een paard al klinisch goedgekeurd bij de oude eigenaar. ALTIJD herkeuren door een dierenarts van JOUW keuze.

Lang niet alle dierenartsen zijn even eerlijk helaas. En daarbij kan de keuringarts die jij inhuurt luisteren naar jouw wensen en daar extra op letten bij het keuren (recreatie/dressuur/springen).

Ik wil niet zeggen dat deze da oneerlijk is geweest maar het is toch wel gek dat het niet is opgevallen/op het keuringsrapport is gezet.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:09

TS ik zou dat bekken/heupen gebied eens op de foto laten zetten voor je er een chiropractor bij haalt.

Was die scheve bekken al zichtbaar toen je hem/haar kocht?

Heb een paard gekend die er net zo bij stond, die bleek een kapotte heup te hebben. Als jaarling tegen een deurpost op geknald en zo zijn heup gebroken. Dier oogde op iets latere leeftijd ook amper tot niet kreupel, tot dat het dier verder getraind werd en dus wel de boel overbelaste.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:18

Als zo'n dier een keurige hartslag heeft, de longen naar behoren werken en ook niet kreupel is op de buigproef, dan wordt zo'n dier klinisch goedgekeurd. De mate en symmetrie van de bespiering is daar eigenlijk geen factor in. Dat wordt het pas als het dier daar op gaat kreupelen. Maar tot die tijd is het klinisch goed.

Neemt niet weg, bij een aankoopkeuring hoor je als koper aanwezig te zijn. Alleen dan kan een keurend arts je adviseren of het paard wel of niet bij je past kwa klinisch beeld.

Stel, TS wil alleen maar recreatief rijden, bosritten, B-niveau in de bak. Dan is dit paard op zich wel passend met dit klinische beeld (zeker 2 mnd geleden, toen hij in zijn geheel matig bespierd was). Maar mocht TS verder willen (en eigenlijk ook bij bosritten), kijk dan even verder en probeer te achterhalen waardoor deze symmetrie ontstaat. Wellicht is er een boel te herstellen, of is er een boel leed te voorkomen. Ik zou hier zelf niet mee doorrijden. Ook al is ie niet kreupel en ook al wil je alleen maar een leuk rondje bos.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:32

Ik zou dit dier ook eerst op de foto willen alvorens chiropractor, fysio or whatever er bij te halen. Eerst maar eens zien wat er binnenin kapot is.
Ken een paard die rakelings langs een boom scheurde...heupkop kapot en die had ook dat éénzijdige spierverlies. Was nog wel bruikbaar als sportpaard, maar heeft een lange revalidatie ondergaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:41

Ik zou als eerste inderdaad naar een goede paardenkliniek gaan en die het paard laten beoordelen. Zij kunnen daarna röntgenfoto's en/of echo's maken van het betreffende gebied en zo zien wat de schade precies is en of er iets aan te doen is. Ik zou zelf nu niet verder doorgaan met trainen omdat door het niet goed kunnen gebruiken van de linkerachterzijde van je paard, je paard de andere drie benen gaat overbelasten door compensatie. Eerst grondig laten onderzoeken hoor en dan niet bij je thuis zeg maar, maar op een gerenommeerde paardenkliniek! De atrofie die jouw paard laat zien ( vooral goed te zien op de laatste foto) geeft aan dat er een behoorlijk groot gebied is aangetast.

Tja, en dat keuren van te voren door de DA van de oude eigenaren waarbij jij niet aanwezig was... Wie zegt jou dat dat keuringsrapport bij jouw paard hoort? Heb je de chip van jouw paard vergeleken met de chip op dat rapport? Dat heb je nu wel geleerd in elk geval: altijd laten keuren door een DA die je zelf aanwijst en die verbonden is aan de oude eigenaar of bekend is met het paard.

Ik ben trouwens nog wel benieuwd of je dit paard bij een handelaar of bij een particulier vandaan hebt.

Edit: Als hij echt door die DAP gekeurd is... Het is een praktijk voor huisdieren en nergens staat dat ze paarden ( kunnen) keuren. Je kan allicht ook contact met hun opnemen om te vragen of ze wel eens paarden keuren en of ze dat zo'n twee maanden geleden nog gedaan hebben?
Laatst bijgewerkt door Jet op 23-10-16 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:46

dat hij gevoelig is bij zn onderrug geloof ik wel ja na het zien van de eerste foto. En gevoeligheid betekent pijn.

Ik ga dan ook mee met alle voorgangers; eerst het dier maar eens goed laten onderzoeken. Niet alleen die bil, waar duidelijk een hele grote spier mist ,namelijk zn hamstring, maar met name heupen en onderrug.
En zolang niet rijden.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-10-16 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:49

Ik ben wel benieuwd naar een foto incl benen. Want als je paard op de 1e foto vierkant stond, dan is hij wel flink asymmetrisch.
Hij mist in ieder geval z'n hele hamstrings links. Niet 1 spier maar meerdere. Dat uitstekende botje wat je noemt is z'n zitbeenknobbel, een deel van het bekken. Dat hoort normaal onder een flinke laag bespiering te zitten.

Mocht je paard als hij vierkant staat nog zo scheef zijn dan zou ik Wolvega of Emmeloord eens bellen voor een gedegen onderzoek (inwendige echo van bekken/neurologisch onderzoek) want dit lijkt niet zomaar een scheefheid door training.

Heb je ook filmpjes aan de longe? Evt via pb...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:25

Dees schreef:
Als zo'n dier een keurige hartslag heeft, de longen naar behoren werken en ook niet kreupel is op de buigproef, dan wordt zo'n dier klinisch goedgekeurd. De mate en symmetrie van de bespiering is daar eigenlijk geen factor in. Dat wordt het pas als het dier daar op gaat kreupelen. Maar tot die tijd is het klinisch goed.

.
.

Dat is niet helemaal waar. Op het rapport is ruimte zat voor bemerkingen. Voor de hoeven moet de DA bv zelfs aangeven of deze gelijk zijn. Een afwijking als deze hoort op het rapport vermeld te worden. Maar dan kan je er altijd bijzetten: "die en die afwijking vormen op dit moment geen belemmering voor gebruik in de sport"
Maar t hoort er wel op te staan.

Whisper5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 16:03

2 maanden heb ik even snel getypt omdat ik hem naar mijn gevoel pas kort heb maar heb even terug gekeken op Facebook en heb hem al sinds juni. Dus 4 maanden. Heb zonet nog een keer foto's gemaakt van achter waar die wel (zo goed als) vierkant staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En op de laatste foto het uitstekende botje op de linkerbil van achter foto van gemaakt.

Op de foto's waarmee ik mijn topic opende stond hij duidelijk op rust denk ik. Want op deze foto's is hij al veel rechter. Wat denken jullie nu?

Ik vind vooral die billen zo gek.. Rechts is echt een mega spier, bijna een bult. En links gewoon geen spier en dat gekke botje wat zo gek uitsteekt..

Bambolina

Re: geen spier aan zijn ene bil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:12

Jeetje op die laatste foto lijkt het haast wel een misvorming ipv alleen gebrek aan spier. Lijk wel of z'n hele bil krom is. Als ie vierkant staat lijkt de heup ook nog steeds wat scheef. Denk dat je het best als eerst 'gewoon' de DA kan laten komen en vanuit diens oordeel verder kijken. Vind het wel eigenaardig dat het je na 4 maanden pas op valt (lees ik dat goed?) dan kan je je afvragen of 'ie het bij de vorige eigenaar ook al had want het valt toch wel erg op. Spieren bouw je niet mega hard op in 4 maanden, maar kunnen in die tijd wel ver afbreken. Heb je nog verkoop foto's oid? Als ie 'het toen al had zou het op een standfoto toch ook wel op moeten vallen denk ik..

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:14

Die laatste foto ziet er ook wat vreemd uit. Ik vind trouwens ook dat hij wat volle achterbenen heeft. Ik zou de dierenarts laten kijken.

Whisper5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 16:18

Het valt me sinds een maandje heel erg op. Maar open nu pas dit topic. Kan me ook niet voorstellen dat ik het die eerste 3 maanden over het hoofd heb gezien.. dat snap ik ook niet.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:26

Ik vraag me af of dit gewoon bot is, of dat er wat anders aan te grondslag ligt.
Ik zou zeker er een dierenarts naar laten kijken en foto en/of echo laten maken, om te zien wat er binnenin gebeurd.

Whisper5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 16:29

Ook zolang hij er geen pijn aan heeft en er prima onder loopt? Ik heb geen ambitie om hoog de sport in te gaan. Hooguit B voor de lol. Wat vind de rest van de scheefheid in zijn bekken op de laatste foto's?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:30

Ik ga met voorgangers mee die zeggen dat je dit paard niet door een chiroprakter maar beter (röntgenologisch) door een dierenarts kunt laten onderzoeken.
Ook zou ik stoppen met trainen totdat je zekerheid hebt, ook al ben je recreatief bezig.
En natuurlijk heb je er nu weinig aan maar voor de toekomst en voor anderen; Altijd in jouw bijzijn laten keuren door een zelfgekozen dierenarts en nooit genoegen nemen met een bijgevoegd keuringsrapport, van wie en hoe recent dan ook!
Laatst bijgewerkt door JPS op 23-10-16 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:32

Ik denk als je deze niet laat behandelen je er geen jaar op zit. :) hij is hoe dan ook zo krom als een hoepel. Zou eer je hem laat behandelen ook eens foto's laten maken van dat bekken.... Dat je niet meer kwaad dan goed doet. Eerst uit zoeken wát er mis is voor ze aan hem gaan werken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:42

De scheefheid is gelukkig minder dan op de eerste foto s (daar stond het paard waarschijnlijk op rust) Maar nog wel aanwezig die spier en het gevoelig/pijnlijk zijn van de rug zou voor mij alle reden zijn er een GOEDE DA naar te laten kijken! Rij liever naar een goede kliniek dan een Da die ook de honden en de kippen in het dorp doet

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:47

JPS schreef:
Ik ga met voorgangers mee die zeggen dat je dit paard niet door een chiroprakter maar beter (röntgenologisch) door een dierenarts kunt laten onderzoeken.
Ook zou ik stoppen met trainen totdat je zekerheid hebt, ook al ben je recreatief bezig.
En natuurlijk heb je er nu weinig aan maar voor de toekomst en voor anderen; Altijd in jouw bijzijn laten keuren door een zelfgekozen dierenarts en nooit genoegen nemen met een bijgevoegd keuringsrapport, van wie en hoe recent dan ook!

Spieren zie je niet op een röntgenfoto. Een echo lijkt me handiger want dat er spierschade dat lijkt haast wel duidelijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:48

cobiie schreef:
Zoals ik het lees is die door de verkoper klinisch gekeurd en daarna door de koper niet door een eigen da opnieuw gekeurd.

Btw een Chiropractor is een da. :P

Kan ook een fysio zijn.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:49

Daarom staat het ook tussen haakjes janderegelaa!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:52

Ook een paard waar je voor de lol op rond hobbelt moet gewoon lichamelijk in orde zijn, ik neem aan dat je nog graag jaren rond wil hobbelen en niet over een jaar weer een ander wil kopen. Je kunt nu beter onderzoek doen en weten waarom hij is zoals hij is en daar je training oid op baseren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:11

Als je naar de tweede foto van je nieuwe foto's kijkt zie je dat zijn linkerachterbeen meer naar voren staat. Daar lijkt zijn bekken vrijwel normaal te staan. Als je dan die foto bekijkt waarbij zijn achterbenen meer gelijk staan valt het ongelijk zijn wel weer meer op.

Dat uitstekende bot hoort daar wel te zitten, maar dan met een dikke spierlaag eroverheen lopend.
http://academischrijden.nl/wp-content/u ... aard-1.jpg . Hier zie je dat bot: het zitbeen.

Hier zie je de spieren van het paard als je naar beneden scrolt. Dan zie je ook dat bij jouw paard een groot deel aan de linkerkant weg is. http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/spieren.html . Nog een stukje lager zie je ook de diepe spieren, zo te zien is daar ook een gedeelte van weg.

Echt hoor: laten nakijken door een goede paardendierenarts en dan het liefst op een kliniek en niet bij je op stal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:53

Volgens mij wil ts alleen horen dat ze er rustig op kan rijden en het verder geen kwaad kan, helaas, dat kunnen wij niet zeggen. Dus laat je paard onderzoeken , ook al kost dat geld.