Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:17

Mijn paard had een gescheurde nekband vlak achter zijn oren, en heb ik in moeten laten slapen.
Hoe het is gekomen weet niemand (hij had het waarschijnlijk al toen ik hem kocht), en op de foto's was niks te zien.
Pas met scannen van dat gebied werd het zichtbaar, en vielen alle problemen als puzzelstukjes op zijn plek.

Mocht je die elastieken gaan gebruiken die je eerder aanhaalde, zorg dan dat ze niet bij zijn hoofd vast zitten.. dat áls hij weer mocht gaan hangen en die dingen knappen, ze niet tegen zijn hoofd vliegen..

MarjanB

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:24

Ik zou je pony inladen en naar de lingehoeve rijden.. In zeddam hebben ze bij mijn paard verschillende dingen tijdens een röntgenkeuring over het hoofd gezien (ocd). Apparatuur is daar lang niet zo goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:27

MarjanB schreef:
Ik zou je pony inladen en naar de lingehoeve rijden.. In zeddam hebben ze bij mijn paard verschillende dingen tijdens een röntgenkeuring over het hoofd gezien (ocd). Apparatuur is daar lang niet zo goed.

Bij de Lingehoeve hebben wij idd de scintigrafie laten uitvoeren, hele fijne kliniek. Serieus onderzoek, bij zulke klachten zoeken ze ook tot ze een oorzaak kunnen vinden. De DA waar wij bij liepen is alleen weg, dus wij gaan nu naar hem toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:39

Wat een naar ongeluk zeg, helaas kan ik je daar geen advies over geven.

Wel wat betreft het hangen, die van mij had ook altijd de neiging te gaan hangen en net zo lang tot ze los was.
Na tig stukke halsters, touwen etc en check ups van fysio en dergelijke was ik het zat.
Ik zette haar altijd vast met een longeerlijn door de ring en zodra ze begon te hangen kon ik haar iets 'lucht' geven, haar rustig krijgen en weer opnieuw naar de poetsplek vragen.
Nu kan ik haar gewoon weer normaal vastzetten, enkel als ze iets nog echt eens eng vind ofzo dan pak ik toch weer de longeerlijn of houd ik haar zelf even vast (bijvoorbeeld warm ijzer onder haar hoef waar rook vanaf kwam vond ze heel eng).

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:57

Unleash schreef:
Ik heb er al drie verschillende dierenartsen bij gehad Joolien... waarvan dus ook mensen van de kliniek Zeddam. Heb niks gehoord over ataxie van alledrie niet... waarom denk je aan ataxie?

Achter loopt hij nog niet 100%. 1 dierenarts zag dat ook tijdens rondstappen. Maar 5 minuten later zag ze het niet meer zei ze.

Acupunctuur daarmee is een zenuwbeschadiging tussen ruggewervels bij mijn paard helemaal goed gekomen. Slechts twee behandelingen.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:58

Casarell schreef:
Mijn paard had een gescheurde nekband vlak achter zijn oren, en heb ik in moeten laten slapen.
Hoe het is gekomen weet niemand (hij had het waarschijnlijk al toen ik hem kocht), en op de foto's was niks te zien.
Pas met scannen van dat gebied werd het zichtbaar, en vielen alle problemen als puzzelstukjes op zijn plek.

Mocht je die elastieken gaan gebruiken die je eerder aanhaalde, zorg dan dat ze niet bij zijn hoofd vast zitten.. dat áls hij weer mocht gaan hangen en die dingen knappen, ze niet tegen zijn hoofd vliegen..

Waarom niet gewoon twee paniekhaken? Daar zijn die dingen tenslotte ook voor.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:05

MarjanB schreef:

Het lijkt me heel onverstandig een paard met serieus nekletsel op een trailer te gaan zetten. Het dier zal zijn hoofd en nek voortdurend moeten gebruiken voor zijn balans te houden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:16

Foetsji schreef:
MarjanB schreef:

Het lijkt me heel onverstandig een paard met serieus nekletsel op een trailer te gaan zetten. Het dier zal zijn hoofd en nek voortdurend moeten gebruiken voor zijn balans te houden.

De pony moet ook naar Zeddam om onderzocht te worden en op de foto.. Om zeker te weten wat het is zou ik de gok nemen zeker als het nu nog niet veel verbeterd. Wie weet is het iets wat nooit meer goed komt en staat de pony nu met enorme pijn terwijl inslapen het beste is.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:34

MarjanB schreef:

Er zijn legio artsen die aan huis komen met de beste app. Bij mij ging die pony de wagen echt niet op!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 15:03

Ik reageer even snel! Later meer uitgebreid.

Ik heb zeddam gevraagd om aan huis te komen omdat ik het geen fijn idee vond om mijn pony met een nekblessure in de trailer te zetten.

Ze hebben alleen fotos van de 1e tot en met de laatste nekwervel genomen.

Inslapen is echt niet aan de orde nog hoor, de pony doet gewoon zijn dagelijkse dingen zonder zichtbaar pijn. Alleen zijn hoofd naar de grond brengen doet hem zeer.

De fysio die komt is mij aangeraden door de kliniek en door wat andere mensen uit mijn omgeving.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:15

Dus geen scan van de nekband en geen foto's van de ruggewervels?
Dat zou ik dus eerst doen voordat ik er een fysio op los zou laten..
Als daar nl wel ergens schade zit, kan een fysio het zelfs verergeren.. :x

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 15:18

De rug is door de 2e arts bevoeld en hij gaf geen reactie op druk op zijn rug. Ze wezen eigenlijk gelijk naar de nek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:26

"gewoon" leren dat ie stil moet staan en niet meer vast zetten. Hier staat geen enkel paard vast. Ze hebben een halster aan (meestal) en het touw ligt over hun schoft/hals. En daar zitten er ook bij die bij hun vorige eigenaren zogezegd niet konden stilstaan. Eentje noodgedwongen omdat die zich ook op hangt als ik hem vast zet (in de trailer niet maar wel als hij zo vast staat.) De andere heb ik later gekregen en die heb ik uit gewoonte leren stilstaan zonder vast te staan. Ze worden bij mij gezadeld op de weide overigens. :)
Consequent blijven terug zetten op zijn plek tot ie daar blijft staan. :)
Niks zo fijn als een paard dat je kan "parkeren". :)
In het begin moest ik enigszins in de buurt blijven maar na een tijd bleef ie ook braaf wachten tot ik terug was als ik even uit het zicht ben. Maar daar moet je nog niet meteen van uit gaan. Eerst gewoon leren stilstaan als je in de buurt bent. Ho = Ho.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:35

Schrikken! |(

Ik zet mijn pony ook nooit meer vast, er was niets ergs gebeurd, maar ze heeft twee keer haar halster kapot getrokken omdat ze los wilde komen. Ik doe nu hetzelfde als Ayasha.
Dit kan ook handig zijn: http://www.aleashop.be/nl/zadelkamer-to ... ng/details je kan er filmpjes over vinden hoe het werkt, je hebt wel een langer halstertouw nodig (een leadrope).

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 16:04

Als er mensen zijn die dichtbij wonen en eens willen laten zien hoe ze paarden leren stilstaan, graag.
Ik snap niet zo goed hoe je dat voor elkaar krijgt. Als ik mijn pony op gras zet dan gaat hij eten en lopen. Ik kan hem dan de hele dag terug naar zijn plek brengen en corrigeren, eten gaat absoluut voor stilstaan helaas.

Hij kan wel stilstaan enkele meters van mij af en komen op commando,maar dat gaat om enkele secondes.

Ik heb hem al een hoop geleerd. Stilstaan blijft echter een dingetje bij deze pony...

Hij heet Boefje en doet zijn naam wel eer aan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:06

Ik zie zo vaak paarden aan een te lange lijn vast staan, die gaan dan met hun neus naar de grond, weer omhoog en touw komt over de hals, oren etc.. en KLABAAM!!
Nu reageren niet alle paarden daarop maar de mijne was net zo.
Echt vast zetten deed ik dus ook niet meer, hangen is doodeng.

Ik zorgde dat ik alle spullen bij de hand had als ik ging opzadelen en draaide het touw los om de balk op de poestplaats.

Sterkte joh, ik hoop dat je paard opknapt!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 17:13

Dankjewel! Ik hoop het ook zo erg dat hij opknapt. Hij is pas 5 jaar en hij kan zo leuk zijn voor de wagen. Ik wilde eigenlijk deze winter indoor wedstrijden gaan starten en dan gooit zo'n stom ongeluk het helemaal om.

Kan er elke dag wel om janken want ik ben echt heel zuinig om mijn pony en ik doe alles voor hem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:17

Unleash schreef:
Als er mensen zijn die dichtbij wonen en eens willen laten zien hoe ze paarden leren stilstaan, graag.
Ik snap niet zo goed hoe je dat voor elkaar krijgt. Als ik mijn pony op gras zet dan gaat hij eten en lopen. Ik kan hem dan de hele dag terug naar zijn plek brengen en corrigeren, eten gaat absoluut voor stilstaan helaas.

Hij kan wel stilstaan enkele meters van mij af en komen op commando,maar dat gaat om enkele secondes.

Ik heb hem al een hoop geleerd. Stilstaan blijft echter een dingetje bij deze pony...

Hij heet Boefje en doet zijn naam wel eer aan.

Zorgen voor een leadrope, in eerste instantie houd je de leadrope vast zodat je vooruit stappen meteen kan corrigeren alvorens die drie meter verder is. Stap naar voren? Correctie, terug van waar je komt. Hoofd blijft omhoog. Eten doet ie in z'n vrije tijd, niet als jij met hem bezig bent. Wil ie het hoofd omlaag doen? Correctie. Paar dagen vol houden en je zal merken dat je minder en minder moet corrigeren. Gezien je het hebt over inspannen veronderstel ik dat ie ook "ho" kent. Je zet 'm op z'n plek, zegt "ho" en elke keer als ie naar voren wil of naar het gras wil corrigeer je (terug op zijn plek zetten met het hoofd omhoog" en zeg je "ho" (of welk commando je ook gebruikt voor het stoppen/stil staan.)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:23

Ik gebruik deze om te voorkomen dat paarden kunnen gaan hangen:
https://www.amazon.com/Blocker-10-340-T ... B003RCOAVS

Ik heb zelf een aantal nare ervaringen gehad met hangende paarden (niet mijn eigen), vandaar deze aangeschaft. Maar inderdaad, paard stil laten staan is natuurlijk ook een goede optie :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:18

Strotouwjes zou ik niet gebruiken. Al eens geprobeerd om dat kapot te trekken? Ze zijn niet gemaakt van stro, maar van kunststof- om vele kilos hooi/ stro bijelkaar te houden.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:42

Poeh, naar ongeluk zeg!

Over het stil leren staan op commando. Ik heb het mijn pony geleerd met clickertraining. Commando 'ho', jij doet zelf een stapje naar achteren, blijft hij staan, klik je met de clicker en beloon je. Zo kan je dit uit breiden naar langer stilstaan. Mijn pony liep steeds achter me aan en nu parkeer ik hem in de bak en kan ik zelf de bak doorlopen, hij blijft staan ;) je moet aan het begin heel consequent zijn, maar ik denk dat je er veel aan hebt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:05

senna21 schreef:
Strotouwjes zou ik niet gebruiken. Al eens geprobeerd om dat kapot te trekken? Ze zijn niet gemaakt van stro, maar van kunststof- om vele kilos hooi/ stro bijelkaar te houden.

ik gebruik die touwtjes die om grote ronde balen heenzitten,die zijn een stuk dunner en breken zo.

Ik heb er twee,een kortere en een iets langere...mijn jonge paard schrikt weleens trekt er dan een stuk maar blijft dan vaststaan aan de andere

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:19

Een jaar geleden kon mijn paard opeens niet meer grazen,er was geen oorzaak te vinden. Naar Visdonk gegaan, konden niks vinden.Acupunctuur, osteo enz niks werkte.

Toen op buut gezet zodat hij geen pijn meer had,en dus kon grazen.Gelukkig was dat de oplossing.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:24

Ik heb geen advies voor de blessure. Maar koop z'n paniek halster touw. (Weet de naam even niet) maar die kan je snel lostrekken als ie gaat hangen. En anders z'n Break away halster mocht het nog is gebeuren is ie wel los.

Mijn fjord heeft laatst zichzelf zo wat opgehangen nadat hij een waterkraan kapot trok en het water uit de kraan spoot. Ik wil niet weten wat er gebeurd als ik die klip niet had....

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:07

senna21 schreef:

ik snap dat een strotouwtje niet van stro is... :+

een strotouwtje knapt als het paard gaat hangen, en bij een paard met een nekletsel is dat juist een voordeel om te voorkomen dat het letsel erger wordt.