Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 17:50

Deze is volgens mij als jong veulen ook niet goed ontwormd, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, sommige zijn ook (over-)gevoeliger. Mijne zijn bloedbeeld is nu weer oké, we kregen er gewoon geen energie meer in.
Vanochtend heeft ie op eigen kracht (omdat hij niks energierijk gevoerd krijgt) gelopen, en dat ging goed dus hopelijk zet het zich nu zo verder.

IJzertekort heeft hij gelukkig nog nooit gehad, bloedarmoede is niet per sé een ijzertekort is mij uitgelegd, dat dacht ik namelijk eerst wel omdat Hematinic zo rijk aan ijzer is. Maar het zijn dus meerdere factoren waaronder een evt. ijzertekort.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:30

Bloedarmoede schijnt heel vaak te komen door kopertekort bij paarden, idd niet door ijzertekort.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:35

Is lijnolie lijnzaadolie? Zo ja, dan moet je eerder meer dan minder vitamine E gaan voeren (maar niet meer selenium!). Je mag tot 1ml/kg paard aan olie gaan voeren maar bij die dosis moet je al bij een normaal paard een dubbele dosering vitamine E voeren. Bij jouw paard zou ik maximaal 0.5ml/kg paard aan lijnzaadolie doen en de rest opvangen met zonnebloemolie of eventueel olijfolie.

Dit bevat namelijk een veel gehalte vitamine E en doordat je de helft lijnzaadolie doet is de omega 3:6 verhouding dan toch nog op orde.

Mizora schreef:
Omega-3 en omega-6 moeten in balans zijn. En het nadeel van veel lijnzaadolie is dat je dan meer vitamine E moet gaan supplementeren, terwijl er bij zonnebloemolie nauwelijks vitamine E bijgevoerd hoeft te worden.

Uit onderzoek is gebleken dat er tot 1mL/kg paard per dag olie gevoerd kan worden mits er voldoende vitamine E en afhankelijk van het ruwvoer soms een kleine hoeveelheid selenium bijgevoerd moet worden. Te veel selenium is giftig voor een paard en dat is al vrij snel (3-5x aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Wel is belangrijk dat het rustig opgevoerd wordt en dat komt neer op, afhankelijk van de maat van het paard, 33-50mL per 2 dagen omhoog, het liefst verdeeld over 2 voerbeurten.

Is je paard echt allergisch voor granen of is hij gevoelig voor zetmeel? Want bij het tweede is Pure condition ook een mooi voer: http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... condition/

Vitamine E per 100g
zonnebloemolie: 50mg (sunflower)
olijfolie: 20mg (olive)
maiskiemolie: 34mg
lijnzaadolie: 1.26mg (flaxseed)
Koolzaadolie: 2.4mg (canola)
tarwekiemolie 200mg

Er zijn discussies hoeveel vitamine E gebruikt wordt door 100mL olie. Zonnebloemolie valt net wel, net niet in de neutrale zone. Ik voer bij meer dan 0.5mL zonnebloemolie per kg paard een vitamine E supplement.

Omega 3 en 6 bij olie
Afbeelding
Citaat:
De verhouding omega 3:6 is van belang, maar ook de totale hoeveelheid omega 6. Er wordt namelijk via het voer nog meer omega 3 en 6 toegevoegd en het gaat om de verhouding tussen die twee bekeken over het volledige rantsoen. Kokosolie is dus een goede, ondanks dat hij geen omega 3 bevat. Koolzaadolie heeft een verhouding 1:2 en is op dat punt is ook heel schappelijk. Lijnzaadolie heeft een verhouding 3:1 en kan dus flink rechttrekken.

Mizora @ [VS] Olie, olie en nog eens olie

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 19:12

Had het over lijnzaadolie, ik heb ook nog Oilmega staan van Cavalor (restje), maar daar ben ik destijds mee gestopt omdat z'n darmen daar niet zo blij mee waren. Ik heb olijfolie staan thuis die ik kan gebruiken.

Ik denk overigens niet dat ie allergisch is voor granen of gevoelig voor zetmeel, wél dat hij het verteren van graan te belastend is (geworden) omdat hij al zo'n gevoelige maag heeft. Spelt is licht verteerbaar en dat lukt duidelijk wel. Feit dat de Abprazole aanslaat is een indicatie dat de maag idd wat te lijden had. DA adviseert nu om hem daar nog minimaal 6 weken op te houden en dan afbouwen. Paard heeft nooit singelnijd gehad, maar is nu ook niet meer bozig als ik hem roskam op en achter de singelplaats.

Mizora, ik ga lezen!