Flinke verticale scheur hoef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

octavodia

Re: Flinke verticale scheur hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:59

pff wat een ellende toch altijd met die ijzers..mijn fries had vroeger ook ijzers...drama, altijd ellende, volgend de reguliere smid kon hij nooit zonder, dikke scheuren, rotstraal, en alle ellende nog meer. Toen is het roer omgegoiit, en hij wordt natuurlijk bekapt, ijzers er af. Heeft ongeveer 9 maanden geduurt voordat de voeten er weer toonbaar uitzagen, hij loopt nu 9 jaar rond op natuurlijk bekapte voeten, heeft nooit meer ijzers onder gehad, en heeft nooit meer problemen, niks.....revolutionair...hetzelfde geld voor mijn tinker...bijna zelfde verhaal..ook nog eens bevangen geweest in het verleden.. nu zulke harde sterke voeten heeft nooit meer ergens last van...ik heb ook voor hun schuilstal de boel verhard, en bij hun drinkplaats..waardoor ze de hoeven mooi slijten...Ze kunnen zonder problemen op de verharde weg lopen..nee voor mij nooit meer iets anders..succes met je paardje..

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 12:24

Bedankt voor je uitleg. Het paard is niet door mijn smid beslagen. Nu wel en de ijzers achter zijn er al af, maar voor vond hij het net te link om dat nu al te doen. Hij staat nu zo:

Afbeelding

Is het een kwestie van bekappen of een aanleg van de hoef?

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:55

Een verzorgpony van mij heeft ook met ongeveer deze stand hoeven gelopen ("lange tenen") doordat ze ruim 6 maanden niet was bekapt en de hoeven ook niet sleten. Het probleem van deze stand is (correct me if I'm wrong) dat de druk niet gelijk wordt verdeeld en het voor de pony als pijnlijk kan ervaren worden. (Mijn verzorgpony had er last van, en had naast een verkeerde hoefstand ook hoefbevangenheid) De stand van hoeven wordt langzaam uitgekapt omdat de hoeven niet in 1 keer "recht" kunnen gezet worden.
Ik hoop dat het voor jou TS niet zo is dat je pony last heeft van hoe je pony bekapt is, en dat de scheve hoefstand er snel uit kan gehaald worden.

(Dat de pony lange tijd niet was bekapt zag ik toen ik haar voor het eerst na lange tijd weer verzorgde.)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:24

Kan t op de foto niet terugvinden,maar heeft je smid aan de onderkant vd scheur wel ruimte gemaakt tussen ijzer en hoef zodat er geen druk op de scheur komt?
Dit komt zo te zien wel weer goed, maar duurt wel altijd een tijdje.
Zou je wel een springschoen adviseren zodat je paard er niet weer tegenaan tikt.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:51

Hoe is het nu met de hoefjes TS?

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 11:22

Afbeelding

Dit is de hoef nu na 1,5 jaar

Hij staat in zand dus stand vertekent iets

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:08

Wow ziet er al veel beter uit dan anderhalf jaar geleden.