Kreupel door mok? Kan dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:36

Heb zelf weinig ervaring met CPl. De kloven op de laatste foto lijken wel overeen te komen met de beginselen ervan. Als de huid bij het lopen spant, kan dit heel pijnlijk zijn ongeacht de ernst. De mijne loopt ook al kreupel met een mini wondje aan de koot. Het is maar net hoe de huid spant.

Op de middelste foto zie ik links achter wel een overvulde peesschede. Lastig te zien als ze dikke hebben, maar heeft ze dit al vanaf dat je haar hebt?

Hoeft niets ernstig te zijn hoor. Kan ontstaan zijn door overbelasting. Kan je erin knijpen of is het hard?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 17:52

Dat heeft ze inderdaad al sinds dat we haar kochten. Ik kan er in duwen/knijpen zonder dat ze dit lastig vindt en het is dus ook makkelijk in te duwen dus niet echt hard ofzo... Ze heeft dit langs beide benen, maar enkel aan de achterbenen.

8nnemiek

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:58

Ik heb redelijk wat ervaring met CPL. Ik heb een belg die er enorm veel last van heeft, en een tinker die het precies als die van jou heeft.
De plooien duiden dus wel op CPL, en ze kunnen iets minder worden maar zullen nooit helemaal weg gaan. Maar zo lang je het goed behandelt is het geen probleem en zal het paard er nauwelijks last van hebben :)
Je zal voortaan op de voeding moeten letten, want veel suikers zoals bepaald krachtvoer, kuil/voordroog en gras kan zorgen dat het erger wordt, en daarnaast zul je af en toe moeten behandelen tegen mijten.
Dit kan gelukkig ook met sokken eraan, en die sokken zorgen er zelfs voor dat de huid schoon en droog blijft, dus die kun je weer laten groeien zodra de wondjes dicht zijn :)
Dit artikel over mok is handig om eens door te lezen: http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/
En een artikel over CPL: http://www.abcreatief.com/blog/cpl-chro ... ymfoedeem/
Ik denk dat je met die info al heel ver komt :)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:23

Vervelend zeg! Paarden kunnen zeker kreupel zijn t.g.v. mok/CPL. Om de huid wat te verzachten kun je er idd zalf opdoen, maar misschien wel belangrijker is het om erachter te komen waarom jouw paard hier zo'n last van krijgt/heeft. Wanneer je de oorzaak kan achterhalen en deze kan aanpakken zal je behandeling vele malen effectiever zijn. Door enkel een zalfje o.i.d. te smeren kun je het wel even verlichten, maar zal de oorzaak blijven bestaan en zal de mok ook weer terug komen.
Mocht je meer willen weten over hoe je de oorzaak het beste kan achterhalen en aanpakken dan kun je me altijd een pb sturen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 20:29

Vandaag is de DA geweest. Godzijdank: het is geen CPL. Dat kon hij wel duidelijk zeggen, wel heeft ze mijt... Hij zei dat we er op tijd bij zijn, anders zou dit zeker CPL geworden kunnen zijn. Nu dus tegen de ontstekingen een zak antibioticapoeder en een sterke oplossing voor de mijt waar we de benen vandaag al mee behandeld hebben. Dit moet over exact drie weken opnieuw gebeuren ivm de eicyclus van de mijt. Ik ben erg opgelucht nu. De mok geneest volgens de DA ook heel mooi en de zwelling komt door het ontsteken van de wondjes door de mijt die is gaan tunnelgraven onder de huid. Laten we hopen dat het helemaal goed komt!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:42

Mooi dat het geen CPL is...het verwonderde me al een beetje...in de kootholte kan er inderdaad een dikke rand mok ontstaan en die jeukt als de ziekte. Ze gaan dan flink stampen. Regelmatig betadinezalf erop, zorgen dat (inderdaad) mijt weg is (wassen met hondenshampoo anti-vlo) en vreemd genoeg is het bij die van mij verdwenen sinds ik horsemix van TWL bijvoer. Het was dus toch iets darmflora-gerelateerds want het spul bevat probiotica en werkt echt goed bij mok.

Hoe is de mest van je Tinker? Stevig?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:44

Wat goed TS dat je de da erbij hebt gehaald! Ben je toch weer gerust gesteld en weet je waar je aan toe bent. Fijn dat je er optijd bij bent.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 23:01

Floortz schreef:
Mooi dat het geen CPL is...het verwonderde me al een beetje...in de kootholte kan er inderdaad een dikke rand mok ontstaan en die jeukt als de ziekte. Ze gaan dan flink stampen. Regelmatig betadinezalf erop, zorgen dat (inderdaad) mijt weg is (wassen met hondenshampoo anti-vlo) en vreemd genoeg is het bij die van mij verdwenen sinds ik horsemix van TWL bijvoer. Het was dus toch iets darmflora-gerelateerds want het spul bevat probiotica en werkt echt goed bij mok.

Hoe is de mest van je Tinker? Stevig?

Ja de mest is gewoon goed... Maar toch heeft ze steeds erg smerige achterbenen. Is wel een echte pismerrie dus zal daar dan wel door komen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 23:02

Weidebloem schreef:
Wat goed TS dat je de da erbij hebt gehaald! Ben je toch weer gerust gesteld en weet je waar je aan toe bent. Fijn dat je er optijd bij bent.

Ja klopt, het sleepte nu al enkele dagen aan en dan haal ik er liever meteen een DA bij ipv nog weken door te gaan dokteren in ons eentje. Want ik kan zelf wel volmondig volhouden 'Nee het is geen CPL', maar tot de DA langs geweest is en dit zelf ook ziet en bevestigt geloof ik mezelf ook niet hoor :') :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 06:46

De meeste dierenartsen weten weinig tot niks over CPL. CPL ontstaat niet vanuit mok, dus dat het om kan slaan in CPL klopt niet. CPL betekent dat de lymfeklieren slechter werken (waarbij de mijten vaak een rol spelen), waardoor de benen vocht gaan vasthouden, en daardoor krijgt een paard eerst jeuk aan de benen, daarna kleine wondjes, en dan beginnen in de kootholtes kleine rimpeltjes te vormen. Dat komt zeker door de CPL. Die slechte huid bij de benen en lymfeklieren zullen niet meer herstellen, dus je paard zal altijd gevoelig blijven voor verkeerd voedsel, maar je kan het wel onder controle houden door inderdaad tegen de mijten te behandelen. Antibiotica heeft niet heel veel nut hier, daar zou ik een beetje mee oppassen aangezien het ook de goede bacteriën doodt en daarmee de weerstand wat minder wordt.
Welk middel gebruik je tegen de mijten? Heeft de DA ook gezegd dat je het na precies 10 dagen moet herhalen om de nieuwe larven te bestijden voordat ze nieuwe eitjes leggen?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:21

Heleennn schreef:
Ja de mest is gewoon goed... Maar toch heeft ze steeds erg smerige achterbenen. Is wel een echte pismerrie dus zal daar dan wel door komen.

Het kan ook mestwater zijn. Dat loopt dan via een bil of beide billen langs de benen naar beneden. Gevolg is vieze benen en sokken. Dan is toch iets darmflora- en voedingsgerelateerds. Per soort/baal hooi kan het verschillen.
Wat voer je? Echt hooi of voordroog? Mok komt van binnenuit, dus er zit wel een relatie.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:27

Ik zou dan toch als eerste nu je voeding aanpakken.
Goed ruw, geen krachtvoer en biks meer, geen suiker, wel een vitaminekorrel.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 21:45

8nnemiek schreef:
De meeste dierenartsen weten weinig tot niks over CPL. CPL ontstaat niet vanuit mok, dus dat het om kan slaan in CPL klopt niet. CPL betekent dat de lymfeklieren slechter werken (waarbij de mijten vaak een rol spelen), waardoor de benen vocht gaan vasthouden, en daardoor krijgt een paard eerst jeuk aan de benen, daarna kleine wondjes, en dan beginnen in de kootholtes kleine rimpeltjes te vormen. Dat komt zeker door de CPL. Die slechte huid bij de benen en lymfeklieren zullen niet meer herstellen, dus je paard zal altijd gevoelig blijven voor verkeerd voedsel, maar je kan het wel onder controle houden door inderdaad tegen de mijten te behandelen. Antibiotica heeft niet heel veel nut hier, daar zou ik een beetje mee oppassen aangezien het ook de goede bacteriën doodt en daarmee de weerstand wat minder wordt.
Welk middel gebruik je tegen de mijten? Heeft de DA ook gezegd dat je het na precies 10 dagen moet herhalen om de nieuwe larven te bestijden voordat ze nieuwe eitjes leggen?

Ik schrijf ook letterlijk dat de mijt had kunnen omslaan in CPL. Gelieve eerst grondig te lezen alvorens de deskundigheid van mijn DA te betwisten. Ook wat betreft de behandeling, heb je uberhaupt wel gelezen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:47

De mijt omslaan in CPL? Dat is nog aparter :)) Mijten zijn beestjes, en CPL is een aangeboren afwijking in de lymfeklieren..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 22:40

Mijt kan een trigger zijn van die CPL. Maar ik ga hier niet met jou in discussie over het feit of mijn DA al dan niet gelijk heeft. Ik zie mijn paard elke dag, ik weet hoe ze er bij staat. En ik kan mij aansluiten bij de diagnose van de DA.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:45

Jeetje, hoe bot kun je reageren. Vraag dan niks als je het zelf al beter weet.

Sterkte

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 22:55

Mara2000 schreef:
Jeetje, hoe bot kun je reageren. Vraag dan niks als je het zelf al beter weet.

Sterkte

Is dat op mij gericht?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:29

De DA heeft niet helemaal ongelijk; mijt en flinke mok gaan vaak samen, en kunnen ontsteken en einschuss veroorzaken. Mijt alleen kan dat niet, tenzij er flinke bijt of schuurwonden zijn, maar flinke mok die ontsteekt wel.
Ik zou toch een beetje voorzichtig zijn met antibiotica omdat dat de darmflora flink aantast. Bij gewone mok en mijt is dat niet nodig als die van buiten aangepakt worden. Liever de darmflora versterken met probiotica, goed hooi en zo min mogelijk melassehoudende producten. Lekker sober voeren met hooguit een goede vitaminekorrel. Als je haar wilt verwennen is compactgras een prima aanvulling.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:15

Inderdaad mara, als je niks van anderen wil aannemen, waarom dan een topic openen? Op bokt zitten een flink aantal ervaringsdeskundigen, en zeker de mensen die ervaring hebben met CPL weten doorgaans veel meer hierover te vertellen dan de DA omdat er weinig tot geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. CPL komt helemaal niet aan bod bij dierenartsenopleidingen.
Dierenartsen zijn niet heilig, je moet altijd zelf blijven meedenken.
Het zou jammer zijn als jouw paard de dupe zou worden van een slechte DA, daar probeer ik je voor te waarschuwen. Stel dat jouw DA prednison heeft voorgeschreven tegen die ontsteking.. een bekende bijwerking van prednison is vochtophoping, oedeem dus, wat een eventuele ontsteking dus wel vermindert, maar het lymfoedeem juist verergert.
Ik hoop dat je je alsnog inleest in behandelingen tegen mok en CPL bij tinkers, want zoals hierboven al door meerdere bokkers wordt gezegd; voeding is veel belangrijker dan medicijnen en smeersels en andere troep.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:39

Nou sorry hoor maar lymfeproblemen kunnen wel degelijk ontstaan door een andere oorzaak... Ik ben het dan ook met TS eens dat haar DA best wel eens gelijk kan hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:07

Er is nog niet genoeg onderzoek gedaan om te kunnen zeggen wat de precieze oorzaak is van de uitbraak, maar wetenschappers vermoeden dat CPL een genetische aandoening is. Het is niet aan te tonen door bloedonderzoek, maar enkel vast te stellen wanneer het uitbreekt, wat op elke leeftijd kan gebeuren, en dat begint altijd heel typisch in de koolholtes bij de achterbenen, waar kleine rimpeltjes ontstaan. Ik kwam laatst ergens tegen dat minstens de helft van alle tinkers CPL heeft, maar meestal wordt het voor mok aangezien, en tinkers hebben er gelukkig minder last van dan belgische trekpaarden. Doordat tinker vaak sowieso al soberder gevoerd worden en meer beweging krijgen blijft de schade meestal beperkt. Maar in bijna alle gevallen van mok bij tinkers ligt de oorzaak bij de lymfeklieren en kun je dus spreken van CPL.
En ik snap heel goed dat het schrikken is als je er achter komt dat je paard CPL kan hebben, ik schrok daar bij mijn paard ook van, maar in de mate zoals bij het paard van TS is dat helemaal geen probleem. Voeding aanpassen en het paard kan er 40 mee worden..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:10

8nnemiek schreef:
Er is nog niet genoeg onderzoek gedaan om te kunnen zeggen wat de precieze oorzaak is van de uitbraak, maar wetenschappers vermoeden dat CPL een genetische aandoening is. Het is niet aan te tonen door bloedonderzoek, maar enkel vast te stellen wanneer het uitbreekt, wat op elke leeftijd kan gebeuren, en dat begint altijd heel typisch in de koolholtes bij de achterbenen, waar kleine rimpeltjes ontstaan. Ik kwam laatst ergens tegen dat minstens de helft van alle tinkers CPL heeft, maar meestal wordt het voor mok aangezien, en tinkers hebben er gelukkig minder last van dan belgische trekpaarden. Doordat tinker vaak sowieso al soberder gevoerd worden en meer beweging krijgen blijft de schade meestal beperkt. Maar in bijna alle gevallen van mok bij tinkers ligt de oorzaak bij de lymfeklieren en kun je dus spreken van CPL.
En ik snap heel goed dat het schrikken is als je er achter komt dat je paard CPL kan hebben, ik schrok daar bij mijn paard ook van, maar in de mate zoals bij het paard van TS is dat helemaal geen probleem. Voeding aanpassen en het paard kan er 40 mee worden..

Dan kan je dus ook niet zeggen dat TS het niet goed heeft, want wetenschappers vermoeden dus dat is geen 100% zekerheid. Ik heb zelf een aangeboren lymfeaandoening die pas naar boven komt als het getriggerd wordt, kan dus ook zo zijn dat je het nooit merkt en kan ook zo zijn dat je ineens hele dikke vochtbenen hebt. Dat kan dus ook zo zijn met mijt, het kan ervoor zorgen dat het lymfe systeem op hol gaat en er vocht ontstaat, als je er optijd bij bent hoeft er weinig aan de hand te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:27

Precies, dat is wat ik ook zeg :j Het is (waarschijnlijk) aangeboren, en wordt door bepaalde omstandigheden getriggerd, zoals inderdaad de stof die mijten uitscheiden. Maar de kans dat het paard CPL heeft is dus wel enorm groot, veel groter dan dat de rimpels een andere oorzaak zouden hebben. Daarom wordt TS door mij en een aantal andere bokkers geadviseerd om in ieder geval de voeding aan te passen. Dat kan nooit kwaad, ook al zou het een andere oorzaak hebben.
Maar als de dierenarts, zoals ik eerder al zei, bv gaat behandelen met prednison, wat dus averechts werkt bij een lymfoedeem, dat wil je ook niet.. Daarom adviseer ik TS om niet blindelings het advies van de DA te volgen, maar ook zelf goed blijven opletten en je inlezen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-10-16 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:32

mijn shire had rechts achter 2 winyers terug ook hele erge mok, tot kloven aan toe. (andere benen ook maar minder erg)

zij liep idd ook niet rad met dat been, logisch ook het doet zeer..

bendr eraf geschoren en net zalf aan de gang gegaan (via da) hielp rondom maR niet tegen de kloof, ben van binnen uit gaan behandelen mer een week lang peneseline spuiten en toen was het bijna over! nog paar weken zalf en het was weg.

wekelijks wassen met betadine oplossing en de kootholtes kaal houden heeft mij de winter erop mok vrij door helpen komen. en deze winter zonder wassen met kootholtes bloot lijkt ook weer goed te gaan!!

(heb reacties niet gelezen alleen openings post)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:47

Ik vind het wel een beetje vreemd dat de DA in twijfel wordt getrokken, door mensen die het paard (denk ik) nog nooit gezien hebben. Ik heb totaal geen verstand/kennis van CPL. Maar er komen wel harde uitspraken langs over de DA, terwijl het paard door de desbetreffende bokkers niet is gezien.. Tips over CPL zijn natuurlijk altijd goed voor TS, en ze kan het in haar achterhoofd houden en voorzichtig wat dingen proberen die helpen voor CPL. Maar ik begrijp dat TS het gevoel krijgt dat ze zichzelf nu moet verdedigen omdat er meteen geroepen wordt dat hij ongelijk heeft. Dan zou ik persoonlijk ook minder snel de tips aannemen.. Misschien heeft de desbetreffende DA toevallig wel heel veel ervaring met CPL..