Huidontstekingen op witte benen, uitbehandeld bij kliniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 13:35

Martinedd:Genetisch geen overeenkomsten. Staan op hetzelfde vlas, kregen hetzelfde kracht en ruwvoer. De stallen zijn droog, hoeven zijn sterk en gezond. Hooi zijn we nu dus ook van gewisseld dus als het SJ was dan moet dat nu weg zijn. Maar we hooien altijd zelf en in de weides staat geen SJ dus dat geloof ik niet.
De andere paarden op stal die ook hetzelfde voer kregen en bodembedekking hebben hebben dus nergens last van. 24/7 buiten gaat niet. Ze gaan wel 's ochtends vroeg naar buiten en 's avonds laat naar binnen dus staan al relatief lang buiten. Ene paard heeft dus ook geen dikke benen.

Bloed afnemen gaan we overleggen met de DA.

ajesca123 Hydrocortiderm en zinkzalf werkt helemaal niet. Mesitran ga ik naar kijken, dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:37

L_isanne schreef:
Er staan nog twee pony's met witte benen op stal en die hebben nergens last van. Ze krijgen allemaal hetzelfde voer, staan op dezelfde balen vlas en op hetzelfde weiland. Je zou bijna gaan denken dat het aan mij ligt. De twee paarden die ik rijd hebben er last van. :+

Misschien een voor de hand liggende vraag maar; Rijd jij deze twee paarden ergens anders dan waar de andere twee gereden worden? Andere bak, andere route buitenritten?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 13:40

Goed bedacht Blijheid, maar helaas is het antwoord nee. Ze worden allemaal in dezelfde bak gereden.
Ik gebruik ook voor beide andere beschermers en spullen. Dus dat kan het ook niet zijn...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:45

Het ene lijf reageert anders op een wijziging dan het andere lijf.
Puur dat je ene paard nergens last van heeft, wil niet zeggen dat het andere paard niet door exact hetzelfde in de problemen kan komen.

Lymfedrainage kan de doorbloeding stimuleren en dus weldegelijk verschil maken bij stalbenen.
De korstjes doen mij denken aan een matige doorbloeding omdat er een reactie (kortsvorming) is die bij gezond doorbloede benen snel over gaat. Bij dit paard dus niet.
Hoe die doorbloeding matig is geworden, is te onderzoeken. Ik denk niet dat een DA je hier echt bij kan helpen, dan blijf je in de hydrocoritderm etc zoeken en dat werkt dus niet.
Probeer eens een periode sober voeren. Wellicht valt het krachtvoer niet goed? Wellicht is je ruwvoer te pittig?

Honingzalf heelt wondjes. Eiwit (ja, uit een ei) ook, maar dat is nog meer geklieder om erop te smeren.
Mooie natuurproducten waar je geen recept voor nodig hebt en die het probleem ook niet groter zullen maken mochten ze niet echt genezen. Dat kun je bepaald niet zeggen van al die hydrocortiderm en zinkzalf.

Maar goed, dat zou ik dus doen als dit mijn paard was. Ik zou zeker niet de dierenartsrekening verder op laten lopen door er alweer een andere DA bij te halen.

esje01

Re: Huidontstekingen op witte benen, uitbehandeld bij kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:06

Ik snap dat je nu vind dat er eerst uitgezocht moet worden wat het is voor je compressie toepast.
Maar bij Hidez hebben ze veel problemen gezien en wel een expertise opgebouwd.
Zo bedoelde ik het meer.
Misschien kunnen zij je meer vertellen

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:10

Misschien heel stom, maar heb je je beenbeschermers pas gewassen?
Het paard van een oud stalgenootje had ineens van dit soort plekken, en bleek allergisch te zijn voor het ledervet wat was gebruikt.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 15:30

Bedankt allemaal! Ik kan met al jullie reacties wel wat. Ik wilde ook eigenlijk niet de rekening nog hoger op laten lopen. Het is nu al niet meer grappig. :n

We gaan wat dingen uitproberen! Ik zal in ieder geval vanavond nog even betere foto's maken.

rambogirl: helemaal niet stom bedacht! Ik heb ze alleen niet gewassen de laatste tijd, behalve met gewoon water.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 16:48

ik zou een smeersel van de benen op kweek laten zetten, dan kun je gericht met AB behandelen. Het moet bijna iets "besmettelijks" zijn, wellicht vanwege borstels die op beide paarden (hebt) gebruikt. Wellicht een resistente bacterie.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:47

Ik heb zes jaar geleden met mijn paard een vasculitis aan 4 benen gehad.
De huid viel van zijn benen omdat de eerste DA het beeld niet herkende.

Dan zijn we begonnen met prednisolon, AB en torental ( om de doorbloeding te stimuleren, aangeraden door de kliniek in Gent).

De wondes behandelen met honingzalf en onder verband.
Je zou Alex Brander van veterinaire wondzorg eens kunnen contacteren, hij heeft zelfs een paard behandeld waarvan de huid helemaal van de benen was gevallen.

Bij vasculitis geneest het ook makkelijker onder verband omdat dan de bloedvaten tegendruk krijgen en de ontsteking remmen.

Heb je al bloed laten nemen en de leverwaardes laten controleren? Bij mijn paard waren er ook hoge leverwaardes, waardoor weten we niet.

Achteraf heb ik nog ondersteund met kruiden, meidoorn voor de doorbloeding, en goudsbloem voor de ontsteking.

Hij heeft er wel restletsel aan overgehouden. Maar bij hem was het al ver gevorderd.

Vanwaar ben je? In de buurt van Limburg?

Succes in ieder geval, komt wel weer goed hoor !!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:58

Om de korsten er af te krijgen, te beschermen tegen UV en tegendruk te geven moeten dit soort dieren écht in verband. Als je geen crème met cortico's of AB wil smeren (wat ik wel ten zeerste aanraad), doe dan op z'n minst een dikke laag vaseline op de benen alvorens ze in te pakken. Laat dit verband rustig 3-4 dagen zitten en pak daarna uit en voorzichtig wassen met hibiscrub. Je zal zien dat de korsten een stuk makkelijker los laten. Eventueel herhalen tot de huid korst vrij is en de huid niet meer vuurrood is. Daarnaast Equisolon geven wil ook wel eens helpen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:11

Mloui schreef:
Om de korsten er af te krijgen, te beschermen tegen UV en tegendruk te geven moeten dit soort dieren écht in verband. Als je geen crème met cortico's of AB wil smeren (wat ik wel ten zeerste aanraad), doe dan op z'n minst een dikke laag vaseline op de benen alvorens ze in te pakken. Laat dit verband rustig 3-4 dagen zitten en pak daarna uit en voorzichtig wassen met hibiscrub. Je zal zien dat de korsten een stuk makkelijker los laten. Eventueel herhalen tot de huid korst vrij is en de huid niet meer vuurrood is. Daarnaast Equisolon geven wil ook wel eens helpen.

Helemaal zo....ik zou echt met de Mesitran en het verband aan de slag gaan....

Hier zet ik mijn paard zijn onderbeen ook nog geregeld eens in het verband om de restletsels weer te minderen.

Het is verbazend hoe de korsten na enkele dagen weer makkelijker loslaten.

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:16

Hé Lisanne,
Bij gevers kun je gerst halen. Wellicht dat dit helpt tegen de dikke benen? Gerst zorg ervoor dat afvalstoffen afgedreven worden waardoor de benen dunner worden. Kan het niet te maken hebben met te veel maagzuur? 1x per dag een rennie kan dan ook helpen.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 19:58

Bedankt allemaal weer voor de reacties en het meedenken, supertof!

Verband ga ik zeker proberen.

De vasculitis is genezen. Hier waren we ruim op tijd bij gelukkig.

Habore, ik woon in Gelderland, de Achterhoek.
Mloui, ik wil wel zalven proberen met cortico's en dergelijke maar dit is al zoveel ingespoten zonder resultaat dus de dierenarts raadde dit af. Daar vertrouw ik dan maar even op. Verder ga ik het verband enzo zeker proberen!

De dikke benen zijn geen hoofdzaak. Dit is puur een reactie op de korsten volgens de dierenarts en daardoor moeten we focussen op de korsten en de huid. Benen zijn ook niet warm en zijn na een half uurtje in de wei alweer dun.

Orgaanfuncties en waardes laten we ook checken.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:21

Ja, als je cortisone kan vermijden, doe je dat best ook.
Het is ook maar een tijdelijke onderdrukking van het immuunsysteem.

Beste is ook de doorbloeding te stimuleren ( beweging) en dan de wondjes aan te pakken. Mesitran is echt een goed product. En dan onder verband. Vergeet zeker geen watten op de compressen te leggen voor de drukverdeling.

Dit komt geregeld voor bij paarden met leverproblemen. Mijn paard had verhoogde leverwaardes en toen indertijd was er hier nog iemand op bokt wiens paard het in het verleden ook gehad had, ook leverproblemen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:25

Informeer eens bij paardenpraktijkzomer.nl

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:06

Mijn paard heeft een soort gelijk probleem aan zijn witte benen gehad wat af en toe nog opspeelt ,maar minder heftig gelukkig.
Het bleek na onderzoek van een genomen biopt een zeldzame huidallergie te zijn en hij moest op de prednison.
Ik ben toen zelf verder gaan zoeken, en ander voer en strooisel gaan proberen en tevens gaan behandelen met vetericyn en Zinkolie.
Na ruim een jaar tobben begon ik het toen onder controle te krijgen.

Hij krijgt nu niks meer waar lucerne in zit en staat op houtvezel.
Ik voer pure feed wat heel zuiver is.

Ik had het helemaal weg maar na een heftige allergische reactie op dazensteken afgelopen zomer op vakantie kwam het weer terug.
Hij stond staar ook op ander strooisel wat niet mee werkte.
Ik ben gelijk weer gaan behandelen met vetericyn en Zinkolie en nu 2 maanden later zijn bijna alle plekken weer weg.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:28

Mijn paard heeft iets wat er sterk op lijkt. Dik been, alleen aan zijn ene witte been,kortsen alleen niet kreupel.
Nooit een dierenarts bijgehad maar onder controle door te wassen met badedas clasic. Nat maken,insmeren ,even weken en dan de korsten er af pulken. Te simpel voor woorden maar heb de plekken er helemaal mee weg gekregen. Zijn nu na enkele weken wel weer 2 plekjes gekomen op een andere plek.
Smeer verder helemaal niets.

fitzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:35

Beste TS,
Hier een lotgenoot, een Arabier met een achterbeen met hetzelfde verhaal. Korsten, openbarstende plekjes met vocht en bloed en opgelopen been, dat ook nog kaal werd. Van alles geprobeerd, wassen met betadine shampoo, tea tree, anti roos shampoo. Niets hielp.
Vetaderm gesmeerd, gewassen met antischimmel van de dierenarts, getest op mijten (niet aangetroffen), toch behandeld tegen mijten. AB kuur gedurende een week.
injectie met cortico's wilde ik zelf niet vanwege klein risico op hoefbevangenheid.
Uiteindelijk op advies van mijn DA een compressie kous met zilverdraden van Equicrown aangeschaft. Kous zorgt dat het been niet oploopt en colloidaal zilver werkt wondgenezend. Het is echt een wonderbaarlijke genezing! Huid herstelt, korsten verdwijnen en haar groeit terug. Equicrown heeft ook een mooie website met veel info.
Misschien ook iets voor jou?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:04

Dit lijkt helaas toch echt op vasculitis die nog niet geheel genezen is. Ik ben ervaringsdeskundige en heb al meerdere paarden er van af geholpen. Mijn eigen paard was ook uitbehandeld maar is nu volledig genezen. Voor meer info pb

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:26

Mijn paardje had plekken paar weken terug door felle zon in combinatie met dauw 's ochtends, dus verbrand. Kwam mok bij / ging smetten beetje zooi dus. Plus korsten. Arabiertje trouwens met drie witte benen, een 'donker' been, ellende zat aan de 3 witte benen, kootholtes.
Van DA mocht ik absoluut niet met hydrocortiderm aan de slag, daar oorsprong geen mok was, maar dus die zonnebrand.
Ik heb het behandeld met zilverzalf afgewisseld met eens in de 4, 5 dagen schoonmaken met scrub. Het is nu bijna weg.

Vind het overigens best meevallen die plekken had veel erger gedacht toen ik je verhaal had gelezen.... vind ook dat er erg met enorm grof geschut is aangepakt direct....

ALs het zo smet/pus e.d. kan inpakken in Animalintex ook erg goed helpen.

Vind ook nu al uitbehandeld op kliniek wel erg snel.... maar goed, heb het niet gezien dus wellicht is het zo maar vind het wel erg makkelijk gezegd hoor. En ook wel heel veel heftige behandelingen in hele korte tijd...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:32

Waarom per pb Horseware? Ik lees mee en heb er gelukkig geen last van maar zie verschillende bokkers die ook zoiets gehad hebben. Die kunnen dan wel veel aan jouw tips en ervaring hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:44

Mijn paard heeft het ook gehad... Huid viel er gewoon af.

Bleek niet goed tegen soja te kunnen. Kun je ze tijdelijk alleen ruwvoer geven? Misschien zit er bij jou ook iets in het krachtvoer dat een allergische reactie geeft.

Zag MTG voorbij komen, dat zou ik er dus echt NIET opsmeren :oo
Kan voor hele erge verbranding zorgen omdat het olie is. (Mineraal olie met sulfur, daarom stinkt het zo) plus het verstikt de huid en dat wil je nu juist niet.

Ik heb er zelf destijds zalf voor brandwonden opgedaan en inderdaad verband aangelegd om het schoon te houden. (Animalintex met Vetrap)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 08:58

Libera: Zou fijn zijn als iedereen even alles leest voor te reageren, dan hoef ik niet steeds dingen te herhalen. :) Ze staan op het moment enkel en alleen op ruwvoer, langstengelig goed hooi. MTG had ik inderdaad al van het lijstje geschrapt om de redenen die jij noemt. Bedankt voor je reactie!

Horseware: Ik ben wel benieuwd waarom jij vindt dat de vasculitis nog niet genezen is en waarom 4 verschillende DA's van een paardenkliniek dan zeggen dat het wel genezen is en er huidontstekingen zijn ontstaan als gevolg van een verlaagde weerstand van de benen door die vasculitis. Ik ontvang graag meer info per pb, maar wellicht voor meerdere bokkers interessant, dus misschien kun je het gewoon hier in het topic plaatsen?

VanHuisUit: Zilverzalf ga ik naar kijken. Schoonmaken met scrub doen we nu al. Overigens is het bij ons niet begonnen met een verbrande huid.
Dat het nu meevalt met de plekken is inderdaad waar, gelukkig wel! Ik heb geen foto's van hoe het de eerste weken was, want dan schrik je je rot. De benen en kootholtes zagen zwart van de korsten en het oranje wondvocht was ook erg naar en veel (slechts de eerst drie dagen, daarna was het goed). Gelukkig zit er dus al wel een dusdanige verbetering in, waarschijnlijk dankzij het "zware geschut". Verder smet het niet en komt er geen pus uit, weet niet hoe je daarbij komt?
Uitbehandeld bij de kliniek.. Als de kliniek zegt dat ze het niet meer weten en ze hun lijstje met mogelijke behandelingen afgewerkt hebben, dan noem ik dat uitbehandeld, toch? Ik denk dus dat die "heel veel heftige behandelingen" er wel voor hebben gezorgd dat het nu in deze mate nog op het been zit. Echter heeft het er niet voor gezorgd dat het probleem compleet weg is gegaan en daarvoor heb ik dit topic gestart.

fitzy: Ook bedankt voor de tips! Klinkt toch niet helemaal hetzelfde als bij ons, maar ik ga zeker even naar Equicrown kijken.

pol013: Dankje, badedas hebben we ook al geprobeerd, werkte niet. Daarna werd ons door de DA afgeraden teveel te wassen.

Nouvel: vetericyn ga ik ook naar kijken, dankje!

Dancer: Doe ik!

Habore: Die aanpak volgen we nu ook inderdaad. Paard krijgt veel beweging, wordt gewoon gereden want loopt normaal. En dan de korsten (wondjes) aanpakken. Mesitran staat op de lijst. Dankjewel!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:05

Lisanna, dat is jammer. Mij verbaasde het ook echt dat zoiets simpels werkte.
Ik wilde ivm wedstrijden niet meteen naar de corticos grijpen en het eerst met minder heftige middelen proberen.
Succes verder.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 09:06

Groot gelijk! Ik had het ook liever zonder heftige middelen gedaan, maar als de DA het nodig acht, dan volg ik zijn advies. Hij heeft er nog altijd meer verstand van dan ik.