Pavo.... geen voorstander van. Hier al maanden subli dieetmix. Zoals al gezegd is: Van het gras af, of er naar beperken (uitgebloeid lang gras) Ruwvoer aanbieden en je hooi laten testen/analyseren. Daar op aanvoeden met vitaminen en mineralen. Probiotica toevoegen, en nee, geen yakult. Dat is zo suikerig als de pest.
Eerst maar even ontgiften van het lichaam.
Dan probiotica toevoegen.
En voeren naar waarde van bijv. bloed en ruwvoeranalyses. Je kunt ook bijvoeren met verschillende soorten stro. zodat ze ook aan hun ruwvoer komen. Ik zou dit niet meer doen dan max 25% aan knabbelwaarde toevoegen.
Check ook eens op luis, mijt en andere ongedierte.
Check de bloed en leverwaarden.
Alles checken en alles op nul.
Wat kan je dan wél toevoegen aan het rantsoen? Nog niks, als jij niet weet waar het weg komt.
Wat doe ik zelf?
Wij hebben een selenium tekort ontdekt, maar onze dame heeft wél last van de vliegjes. Daarnaast voegen we Magnesium toe, en wel de vlok variant.
Neus ook eens in zeewieren en zeezouten (keltisch)
Goede ervaring met marstall eczem icm effektri omega olie. Maar moet wel zeggen dat mijn merrie nooit zo extreem veel jeuk heeft gehad. Maar goed, mogelijk helpt het
dems75
Geplaatst: 28-09-16 13:16
haal haar helemaal van het gras af...alleen maar hooi geven (droog, stengelig) Geen pavo meer....zitten evengoed nog hartstikke veel suikers in. Je kunt vitalbix proberen en de verzorgingsproducten van feral of derfen. Was manen en staartwortel met teershampoo....eerst om de dag...daarna afbouwen naar 1x per week en daarna 1x per twee weken.
Marvel
Geplaatst: 28-09-16 13:39
Mijne heeft eczeem, maar kan niet goed tegen eiwitten en gras. Als hij langer dan 2 uur op gras staat of luzerne eet is hij zich kapot aan het schuren. Het gras in Nederland is helaas niet zo goed voor alle paarden. Ik zou dus eerst gaan elimineren, ipv extra erin.
Dus alleen hooi, geen gras. En ik denk dat je met Vitalbix ook goed zit als vitaminebrok. Bij pavo zou ik ook ver uit de buurt blijven. Dat zou ik eens een weekje aankijken. Bij die van mij is het meestal met 2-3 dagen alweer beter. Tegen de jeuk smeer ik derfen (ook voor de vliegen) en omdat hij met open wondjes vaak in zo'n cirkel komt smeer ik die in met zinkzalf. Werkt verkoelend en tegen de jeuk en geeft de wond de kans om te herstellen.