Pony eet slecht en wordt niet dikker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:39

Shirley schreef:
Jazeker, hij wordt dan behandeld als zijnde maagpatiënt :j
Soms is medicatie genoeg en is verder onderzoek niet eens nodig.
.

Thanks! Ik denk dat dat gewoon een goede optie is. Ga ik zeker voorstellen!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:42

Amanda schreef:
Heeft hij last van stress? In die zin van dat hij het niet goed verwerkt? Dan zou je hem ook nog iets van kamille, magnesium en/of valeriaan bij kunnen geven als supplement om de stress wat beter af te laten vloeien.

Oh en stress? Ik heb niet die indruk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:43

Agrobs Aspero zou je ook nog kunnen proberen ipv luzerne. Zit minder in, maar wordt wel graag gegeten.

Mocht je de muesli, mash of fetura willen proberen, laat maar weten. Dan stuur ik je wat op :j

parelxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:56

Maismeel/maisvlokken werken erg goed als dikmaker! Over het algemeen vinden paarden het erg lekker e ze worden er snel rond van :o .
Brood werkt ook erg goed (2 a 3 sneetjes per dag)

Daihyo

Re: Pony eet slecht en wordt niet dikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:09

Mais en brood voor een paard met een verleden van spierbevangenheid is geen goed idee :n
Sowieso hoort brood niet in een paard thuis.
Mais kan als dikmaker gebruikt worden, maar in dit geval is het slecht en te grote kans dat het weer op de spieren slaat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:15

Ik zou helemaal niks experimenten met voer zolang de maagzweren niet zijn uitgesloten.
Laat het paard lekker hooi en gras eten, hij weet instinctief wel wat hij momenteel aan kan :(:)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:45

in plaats van gelijk over te stappen op gastro+ zou je ook een weekje bakingsoda/zuiveringszout (bicarbonaat) kunnen geven. Is namelijk het bestandsdeel van de gastro waar de paarden met maag en darmproblemen goed op reageren. Ik voer het zelf bij stressmomenten omdat het het maagzuur neutraliseert. 1 theelepeltje liefst 2-3x daags.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:00

Normaal zou ik je abler aanraden, maar bij een slechte eter kan dat wel eens slecht gegeten worden (handigste is door de slobber).

Mocht je het toch willen, dan zou ik gaan voor de abprazole plus, deze bevat ook een probiotica.
http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... azole-plus

Als je wel tubes gaat gebruiken dan is pepticure (7x700kg) veel goedkoper dan gastroguard (7x575kg). Afhankelijk van waar je het koopt kost pepticure 140-155€ en gastrogard 160€-220€.

Gezien een volledige behandeling 4 weken volle gewicht en 2 weken half gewicht is (dus 35x gewicht aan dosering nodig). Scheelt dat behoorlijk, zeker omdat pepticure ongeveer 15% meer per tube bevat.
https://www.dierapotheker.nl/product/58 ... -7-spuiten
https://www.dierapotheker.nl/product/45 ... l#products

Qua probiotica, mocht je niet voor abler gaan, heb ik goede ervaringen gehoord over Marstall Darmregulator. Qua voersoorten zijn Marstall Vito en het vrijwel het volledige Pure Feed assortiment geschikt (alleen PF performance niet).
http://www.marstall.nl/index.php?page=s ... &Itemid=73
http://www.marstall.nl/index.php?page=s ... Itemid=153
http://www.purepaardenvoeding.nl/pure-feed-krachtvoer/

Bietenpulp is (ongeweekt gewogen) ongeveer even kcal-rijk als basisbrok, ongeveer 1.5x zoveel energie als dezelfde hoeveelheid hooi. Olie bevat ongeveer 3x zoveel energie als basisbrok per kg.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 11:18

Brood zal ik mijn paarden nooit geven. Mais ook niet. En ik heb inmiddels bijna een afspraak met Steffi (nog even een geschikt moment kiezen), eerst maar eens die maagzweren behandelen (danwel uitsluiten). Dan weer verder kijken.

Ik ben super blij met alle bruikbare tips! Zuiveringszout heb ik standaard in huis. Wellicht geen slecht idee dat te geven.

@Mizora: ik heb even geen idee waar je het allemaal over hebt... tubes? Peticure? Gastrogard? Is dit voer? Een kuur? Een kuur voor wat?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:21

Dat zijn medicijnen ter behandeling van maagzweren, Duke :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 11:22

Oooooh! Bedankt voor de toelichting! Ik wacht even af wat Steffi aanbeveelt en voorschrijft. Maar handig te weten!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:25

+:)+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:33

Bedankt voor de toelichting shirley.

Abler zijn korreltjes en voor jouw paard ben je daarmee met 3 zakjes per dag klaar, dus dik 100 zakjes is zo'n 150-200€ voor 6 weken, voor gastrogard ben je 5x zoveel kwijt. Maar sommige paarden eten hun eten niet op als er korreltjes door zitten. Gastrogard en pepticure zijn een soort ontwormingspuiten qua model.

Alle 3 de middelen werken met dezelfde dosis omeprazole.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 11:37

Aaah zo! Bedankt voor de verduidelijking!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 10:29

Een maagzweer heeft Steffi wel uitgesloten. Hij zou dan nog magerder moeten zijn en reageren op bepaalde aanrakingen en prikkels. Dat deed hij niet.

Z'n tanden zagen er goed uit.

Wel vermoed ze dat hij belast is met een erfelijke vorm van chronische, sluimerende spierbevangheid die bij Amerikaanse rassen vaker voorkomt. Om dit te testen, of hij dat gen heeft, kan ik haren opsturen naar Amerika. Ze heeft mij contactgegevens gegeven voor iemand die hiermee kan helpen. Als hij dit heeft, zal hij op een speciaal voerrantsoen moeten, voornamelijk koolhydraatarm. Maar ja, wat let mij om sowieso te voeren alsof hij dit heeft.

Verder krijgt hij dagelijks vitamine E en selenium vanaf nu omdat hij dat wel echt nodig heeft.

Ik ben benieuwd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:47

Met alle respect voor Steffi, maar ik zou hem toch eens een week op de voornoemde medicatie zetten.
Dik of mager zegt echt niks :n
En niet elk paard reageert even gemakkelijk op dezelfde prikkels van buitenaf.
Zweer kan ook op een "onbereikbare" plaats zitten.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 11:06

Een week? Zou je dan al verbetering moeten zien, als het dat is? En kun je die medicatie zo vrij kopen en dan voor maar een week? Als ik die prijzen hierboven zie die genoemd worden en om het dan aan te schaffen 'om het te proberen, omdat hij misschien toch maagzweren heeft', vind ik wel best een dingetje hoor.

En ik wil eerst even kijken hoe het nu gaat met deze supplementen. Want als ik nu ook nog eens die medicatie zou geven, en er treedt verbetering op, weet ik niet waar het door komt.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:32

Heb je al eens geprobeerd merriebrok bij te voeren? Ook dit wil wel eens helpen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:57

Duke schreef:
Een week? Zou je dan al verbetering moeten zien, als het dat is? En kun je die medicatie zo vrij kopen en dan voor maar een week? Als ik die prijzen hierboven zie die genoemd worden en om het dan aan te schaffen 'om het te proberen, omdat hij misschien toch maagzweren heeft', vind ik wel best een dingetje hoor.

En ik wil eerst even kijken hoe het nu gaat met deze supplementen. Want als ik nu ook nog eens die medicatie zou geven, en er treedt verbetering op, weet ik niet waar het door komt.

Ik zou ook niet voor een weekje beginnen met Abler. Deze medicijnen leggen de productie van maagzuur stil en moet je dus ook weer zeer gedoseerd afbouwen anders ontstaat er een overproductie en mocht je paard kleine zweertjes hebben dan maak je het probleem alleen maar erger.

Je kan de bakingsoda eenvoudig proberen. Is vrij onschuldig zolang je niet overdoseerd. Deze legt namelijk niet de maagzuurproductie plat maar neutraliseert het maagzuur alleen, wat een directe verlichting geeft bij maagzweerpatienten. Hiermee zou je binnen een paar dagen verschil moeten merken.

Ik zou de opmerkingen van Steffi wel serieus nemen en kijken wat er uit de haaranalyse komt.

edit: heb je ook al bloed laten analyseren op ppid en Lyme? Verder alle bloednormen normaal?

Mijn paardje raakt ook snel spierbevangen en sinds ik haar heel sober voer; onbeperkt hooi met vitalbix als vitaminekorrel en bietpulp gaat het heel goed. Zeer laag in suikers en zetmeel houden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:09

Duke schreef:
Een maagzweer heeft Steffi wel uitgesloten. Hij zou dan nog magerder moeten zijn en reageren op bepaalde aanrakingen en prikkels. Dat deed hij niet.

Wel vermoed ze dat hij belast is met een erfelijke vorm van chronische, sluimerende spierbevangheid die bij Amerikaanse rassen vaker voorkomt. Om dit te testen, of hij dat gen heeft, kan ik haren opsturen naar Amerika. Ze heeft mij contactgegevens gegeven voor iemand die hiermee kan helpen. Als hij dit heeft, zal hij op een speciaal voerrantsoen moeten, voornamelijk koolhydraatarm. Maar ja, wat let mij om sowieso te voeren alsof hij dit heeft.

Verder krijgt hij dagelijks vitamine E en selenium vanaf nu omdat hij dat wel echt nodig heeft.

Ik ben benieuwd.

Heeft ze een camera onderzoek van zijn maag gedaan? Volgens mij heeft ze die apparatuur niet, en zonder dat kun je niet zeggen dat hij geen maagzweer heeft.

En al jouw klachten duiden wel het meest op een maagzweer. Ga naar een reguliere kliniek die dit kunnen uitsluiten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:38

R12312 schreef:
Duke schreef:

Ik ben benieuwd.

Heeft ze een camera onderzoek van zijn maag gedaan? Volgens mij heeft ze die apparatuur niet, en zonder dat kun je niet zeggen dat hij geen maagzweer heeft.

En al jouw klachten duiden wel het meest op een maagzweer. Ga naar een reguliere kliniek die dit kunnen uitsluiten.

Een maagscopie is ook geen pretje en is ook niet altijd een garantie dat je maagzweren opspoort.... helaas... Maar de spierbevangen verschijnselen waar je paard last van heeft passen ook niet bij het beeld van een maagzweer.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 15:57

Weidebloem schreef:
R12312 schreef:

Een maagscopie is ook geen pretje en is ook niet altijd een garantie dat je maagzweren opspoort.... helaas... Maar de spierbevangen verschijnselen waar je paard last van heeft passen ook niet bij het beeld van een maagzweer.

Dat dus. Hij heeft dus niet de symptomen ervan, maar meer van spierbevangenheid en gezien zijn ras en achtergrond is dit ook erg aannemelijk. Maar geen acute spierbevangenheid.

Ik ga geen duur en onprettig onderzoek laten doen als er geen indicatie is.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:21

Het meeste is hier al gezegd .
- maagontsteking?
- maagzweer?
- cushing test?

Wat ik denk niet gezien te hebben is een insuline test?

Laat zeker testen op PPID (cushing)
Er zijn paarden waarbij de spieren ook enorm verminderen zonder dat met eerst de oorzaak wist tot na de cushing test. Sommige zien er na het geven van medicatie veel beter uit.

Ook suikerproblemen kunnen aan de basis liggen hiervan.

Wat ik zou doen.
Een andere tweede opinie vragen aan een kliniek of DA.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:41

Die ziekte waar Steffi op doelt is PSSM en er zit ook een laboratorium in Engeland waar je haren kunt laten testen. Dat is hetzelfde bedrijf als in de States. kost 30 pond (dus iets meer dan 30 euro).
https://www.animalgenetics.eu/

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 14:59

senta schreef:
Die ziekte waar Steffi op doelt is PSSM en er zit ook een laboratorium in Engeland waar je haren kunt laten testen. Dat is hetzelfde bedrijf als in de States. kost 30 pond (dus iets meer dan 30 euro).
https://www.animalgenetics.eu/

Yup. Als ik zo alles nu lees en mij erin heb verdiept, is het dus hoogstwaarschijnlijk PSSM... -O-
Ik ga in ieder geval zijn rantsoen er nog extra op aanpassen. En wellicht laten testen. Bedankt voor die link!!!