Vlas of stro? Mijn paard had koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Re: Vlas of stro? Mijn paard had koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:18

Mijn merrie was/is ook gek op stro en is daardoor gevoelig voor koliek. Toen ze het heeft gehad (verstoppingskoliek) heb ik haar eerst een tijdje op rubberen matten gezet met 1 plak stro (ze mogen best stro eten, het gevaar is alleen het te veel eten). Daarbij kreeg ze de dubbele hoeveelheid hooi, verdeeld over de dag in een slowfeeder (dan doet ze er wat langer over), meer dan een halve baal per dag. Ben toen langzaam ook weer de hoeveelheid stro gaan opbouwen. Nu laat ze het stro zo goed als liggen! Ze is er ook totaal niet dikker van geworden, ze oogt juist slanker en fitter.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:32

Hier op stal staan paarden eigenlijk nooit zonder ruwvoer. Ze krijgen gewoon zoveel dat er altijd hooi ligt. Ze staan op stro. Mijn ervaring is dat al mijn paarden als ik ze een tijdje heb amper naar het stro kijken. Ze krijgen een klein beetje Nature`s Best erbij en lopen iedere dag in het land met ruim gras. Als ze gewoon werken is hun gewicht goed op peil te houden, en laat ik het afkloppen, heb nog nooit koliek gehad.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:39

Brok en muesli is fastfood voor paarden. Slecht dus. Hoofdoorzaak voor maagzweren. Gras, hooi, liefst grofstengelig en voorzien van kruiden, luzerne, dát is voer voor paarden. Evt. aangevuld met een balancer, maar dan moet je wel goed weten hoe je ruwvoeranalyse er uit ziet. En geef een mineralenblok. Dan kan je paard naar behoefte aanvullen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:47

Jetta schreef:
Brok en muesli is fastfood voor paarden. Slecht dus. Hoofdoorzaak voor maagzweren.

Nonsens. Er is niets mis met brok of muesli, en nee, paarden krijgen er geen maagzweren van.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:51

Bekend verhaal en het zou zo mijn merrie kunnen zijn.
Die eet alles wat los en vast zit.

Je kunt ook kiezen voor gehakseld koolzaadstro, dat kan geen kwaad als ze het eten maar werkt net zo fijn als vlas.

Op de huidige stal staat iedereen op vlas maar krijgen ze 5x te eten (los van de uren op het land) In de winter gaan ze de paddock in en krijgen ze 7x per dag te eten.

Mijn merrie stond ook strak van de vulling! Puur stro en hooi is dat. Nu kan ik het beter reguleren nu ze bepaalde uren op het land staat en op vlas. Ze is dan ook enorm afgevallen.

Succes met maken van je keuze wat je gaat doen. Kijk even naar de koolzaadstro, misschien is dat een mooie middenweg voor je.