Jaarling met candida.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dblijham

Re: Jaarling met candida.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 12:33

Ik zal het met ze opnemen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:52

dblijham schreef:
Ik zal de dierenarts vragen of er ook op zink is getest. Bietenpulp kan ik zo ophalen. Dank je.
Imaverol heb ik nog wel staan maar de kans is groot dat dat over datum is.

Ja ik zou ook denken, suikervrij voeren, goed ontwormen en ontschimmelen (is dat een woord ") )
Dan weer even verder kijken. Misschien nog een probiotica voor de darmen.
Schimmel groeit ook op suiker, dus dat zou veel kunnen verklaren.
Ik geloof daarentegen wel in haaranalyse en alternatieve geneeswijzen, maar wel als bij de diagnose, ook behandeling wordt geboden.
En je je gezonde verstand blijft gebruiken.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 19:24

Hij gaat 2 soorten druppels krijgen van de ostheopaat die de haaranalyse heeft gedaan. 1 om de candida aan te pakken en een om zijn darmen te helpen.
Ik weet nog niet zo goed of ik hier wel of niet in geloof maar ik vind wel dat het de moeite van het proberen waard is. Wordt hij beter van die druppels dan zal er toch wel iets in zitten en anders is het weer iets wat ik geprobeerd heb.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:48

Wettelijk gezien is het verboden dat een niet-arts een diagnose stelt. Haaranalyse is pure kwakzalverij en Candida is een typische alternatieve diagnose (veel alternatieve 'therapeuten' komen met de meest woeste en zeldzame diagnoses).

Laat door een goede arts een diagnose stellen dmv huidonderzoek. Kans is groot dat het om een simpele schimmel gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:01

Ik moest nog even nadenken,maar mijn pony is ooit ook eens getest met haaranalyse op candida
En hij zou dat toen dus hebben, ik kon op het bloed op toxines laten testen,maar heb dat toen niet gedaan.
Weet zo niet meer hoe dat allemaal zat hoor

Ik heb hem destijds op zwarte kummelolie gehad,dit zou tegen schimmels werken.
Ook kokosolie en nog vele andere natuurlijke middelen kun je gebruiken voor de inzet tegen candida infecties.
Ik geef momenteel ook weer zwarte kummel en wel deze:
http://www.makana.de/pferd/anwendungsge ... tel?c=1458
Was in de aanbieding :D

Dan nog dit... bij een candida infectie werken de darmen minder goed en worden er vaak minder voedingsstoffen opgenomen uit de voeding, en krijg je daar dus weer problemen mee.
Een goed ( en suikervrij uiteraard) supplement kan dan helpen.
Maar ga even zoeken op google, staat best veel info op over natuurlijke middelen tegen candida.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:43

Ik ben langzaam wel nieuwsgierig naar de kale plekken trouwens.
Een paard dat van neus tot staart onder de plekken zit zal toch niet 'enkel' een beetje te veel wortels gegeten hebben.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 20:49

Vooral niet omdat ik in de zomer geen wortels voer...
Ik heb al eens geprobeerd om foto's te plaatsen maar krijg het niet voor elkaar. Denk aan zomerexceem maar dan over de gehele bovenlijn van zijn hoofd tot aan halverwege de staartwortel. De afgelopen week is hij begonnen met de zijkanten van zijn hals mee te nemen met schuren zodat hij daar ook allemaal kale plekken heeft. vanaf halverwege zijn rug tot en met zijn staart kan hij met zijn tanden bij en bijt hij open, manenkam en hoofd kan hij erg goed af met een achterhoefje.
De oudere plekken waar hij veel mee bezig is zoals de plekken aan weerszijden van zijn schoft zien er al uit als een olifantenhuid. Grijs, gerimpeld, her en der wat haar en elke dag weer een nieuwe rand die kapotgeschuurd is.

@Ibbel, de simpele schimmel leek voor mijn dierenarts juist niet voor de hand liggen vanwege de hevige jeuk die hij heeft.

@ellepel, dank voor de tip. Of hij dit nu heeft of niet, er rekening mee houden kan geen kwaad. Ik neem morgen weer contact op met mijn dierenarts om eea te bespreken wat hier genoemd is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:55

Heb je er al een exceemdeken opgehad?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 21:04

Wel eens geprobeerd om een passende exceemdeken te vinden voor een ponyjaarling? Hij heeft een week een vliegendekentje omgehad die redelijk goed paste, na die week was de deken overleden.
Oftewel volledig aan flarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:04

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:08

Oh ponyjaarling is wel erg klein natuurlijk, dacht een paardenjaarling.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:09

dblijham schreef:
de corticospuit had in geval van een uitwendige schimmelinfectie een vergrote uitbraak van kale plekken moeten geven. Dat gebeurde niet.

Candida is een gist; een vorm van schimmel dus.
Ook zij breiden zich uit als je cortico's geeft.

Je geeft dus zelf al antwoord of het kan of niet ;)

Bovendien... iets aantreffen in/op haar betekend niet dat het ook een infectie is. Als dat zo was, waren wij allemaal doodziek of dood.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:00

Wat een gerommel. Je hebt allerlei middeltjes op de gok geprobeerd, je laat een haaranalyse doen door nota bene een ostheopaat, je jaarling zit volledig onder de ellende, jeuk, korsten en wonden, is lusteloos maar je hebt nog geen huidschraapsel laten testen? Ga alsjeblieft naar een goede reguliere dierenarts en laat een monster nemen en dat testen. Ik kan hier echt boos om worden, arme pony ik begrijp wel dat je het niet verkeerd bedoelt maar denk alsjeblieft even helder na. Beterschap!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 08:42

Wat een gerommel? De dierenarts is hier 3 x geweest voor hem en alles wat geprobeerd is, is in overleg met de dierenarts gegaan.
Het haaronderzoek heb ik niet laten doen maar de eigenaar van zijn vader, zij gelooft daar heilig in en wie ben ik om haar dat niet te laten proberen.
Er is een volledig en uitgebreid bloedonderzoek gedaan door een goede reguliere dierenarts (paardenarts) die zelf al uitgebreid overleg heeft gehad met collega dierenartsen en het laboratorium over zijn toestand. Het lab raad testen op ZE af omdat ten eerste zijn situatie daar niet voldoende op lijkt en ten tweede die testen uiteindelijk niet zoveel duidelijkheid geven. Het advies van het lab aan de dierenarts was letterlijk dat ik dat geld beter kon gebruiken om diverse anti jeuk middelen te testen om te zien wat voor hem zou werken.
Vervolgens heeft het lab na foto's van zijn plekken gezien te hebben dat een biopt eventueel zou kunnen om te kijken of er iets bacterieels zou zitten, wel met de kanttekening dat die kans er ook al was omdat hij eea opengeschuurd heeft.
Al het "gerommel op de gok" wat genoeg gekost heeft dus in overleg met dierenarts en laboratorium.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/z ... j-paarden/ In deze link vind je bij het kopje diagnose dat de testen niet aangeraden worden.

@ellepel, de 2e foto uit dat topic lijkt wel een beetje op de plekken die hij bij zijn schoft heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 08:53

Lees anders dat topic door en volg een beetje de tips die zij gekregen heeft, misschien zit er wat bij wat voor jouw dier werkt?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:05

dblijham schreef:
De oudere plekken waar hij veel mee bezig is zoals de plekken aan weerszijden van zijn schoft zien er al uit als een olifantenhuid. Grijs, gerimpeld, her en der wat haar en elke dag weer een nieuwe rand die kapotgeschuurd is.

Ik vroeg eerder naar de ontworming, omdat een besmetting met rondworm (huidnematoden) typisch begint met jeuk en kale plekken op de schoft. En ik weet zelf uit ervaring dat je met veulens en jonge paarden het ene moment een kerngezond dier kunt hebben, en veertien dagen later een massale wormbesmetting.

Maar goed, als er inderdaad goed ontwormd is met ivermectine kan dat het probleem niet zijn.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 11:34

@ BigBen ,Hij was in het voorjaar al ontwormd voor ze de wei op gingen en uit het bloedonderzoek bleek een hele lichte wormbesmetting dus toen is hij direct opnieuw ontwormd.
@ellepel, heb het topic idd gelezen maar bij de shet gaan ze uit van zomerexceem terwijl hier elke behandelaar/paardenarts/labmedewerkers er van uitgaan dat het geen zomerexceem is.
Bedankt voor het meedenken, dat waardeer ik echt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:52

Hij kan natuurlijk ook voor iets anders allergisch zijn dan voor mugjes (bepaalde planten bij), maar dat is moeilijk te testen, dan moet je hem namelijk een tijd binnen houden en 1 voor 1 dingen wegstrepen.
Domweg cortisol geven is ook niet wenselijk, helemaal niet in de groei.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 12:11

Binnenhouden kan pas als er weer een stal staat, die komen ze 25 oktober plaatsen. Tegen die tijd is de zomer wel voorbij en als hij dan op zou knappen ligt een allergie ook voor de hand. Hij heeft niet domweg cortisol gehad, de langwerkende mocht hij zowiezo niet en die van 5-7 dagen is ook een risico maar we gunden hem een paar jeukvrije dagen. jammer genoeg heeft het niet geholpen.
Testen geven idd aan of er een allergische reactie is maar niet waarop dus heeft het niet zo heel veel zin om te testen.
Sinds de jeuk begon heeft hij al op 6 verschillende stukken land gelopen evenals in de paddock en op de paden die langs de weides lopen, dat heeft tot nu toe geen verschil opgeleverd.
In die periode heeft hij 24/7 gras gehad, overdag gras en voordroog voor de nacht en overdag gras en hooi voor de nacht. Ook hier geen verschil in zijn toestand.
Als ik hem volledig van het gras af wil hebben moet ik hem gaan isoleren van de rest, ook niet echt een paardvriendelijke oplossing voor een kuddedier dat erg gehecht is aan zijn maatjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:15

Ik bedoel ook niet te zeggen dat hij dat gehad heeft, excuus als dat zo overkwam.
Ik bedoelde dat je zo'n test met cortison niet zomaar zonder risico kunt doen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 12:55

Klopt, daar heb je gelijk in. De dierenarts belde mij ook voor de afspraak aan dat ze hem niet mocht spuiten omdat het een nadelige invloed op zijn groei zou hebben. Ze is toen in overleg toch gekomen om bloed af te nemen en te overleggen wat verdere mogelijkheden zouden zijn.