Twee jarige beslaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Twee jarige beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:14

De beste supplementatie voor de hoeven is een combinatie van subli biotinemix (dubbele dosering) met marstall Hufregulator. Veel biotine supplementen hebben een te lage aanbevolen dosering. Door subli echt alleen biotine heeft, geeft dubbel doseren niet. Sommige producten bevatten ook selenium of msm en daarbij mag overdoseren niet. Hufregulator bevat vrijwel geen biotine maar wel ontzettend veel andere producten die goed zijn voor de hoeven.

Ik denk daarnaast dat de hoeven tussentijds bijgehouden moeten worden Door middel van afronden en in model houden. Bij dit soort hoeven de hoefsmid iedere 6-8 weken laten komen, zelfs als er dan maar een klein stukje af kan. Doe de biotine gaan de hoeven tot 20% harder groeien naast dat de kwaliteit van de nieuwe hoef beter zal zijn. Aan dat laatste heb je echter niet direct wat een daarom wordt over het algemeen gezegd dat je het effect pas na een half jaar ziet (naast dat de dosering dus vaak te laag is).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:16

Waarom niet dag en nacht op de wei. Is in dit geval ook beter dan 's nachts op een kaal stuk en beton. Denk dat je dan in de loop van de tijd betere hoeven krijgt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:53

Ik vind het wel een beetje eng, de hoefwand is blijkbaar toch wat zwak en precies daar sla je het ijzer aan vast.

Straks komt ijzer er met een groot stuk hoefwand en al van af en wat moet je dan?

Ik zou eerst kijken of de hoefwand niet te lang is waardoor hij scheurt en brokkelt en zeker weten dat er geen schimmel zit.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:08

Wat goed kan helpen is om Biotine bij te voeren als suplement. Dart werkt niet 1-2-3 maar op de langere termijn.

Neem eens contact op met hoefsmederij van Nassau.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 13:54

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga er vanavond op in. Hierbij heb ik de foto's. Ik heb haar zo uit het land geplukt en geprobeerd het zo schoon mogelijk te maken.

Voor foto's van het hele paard kun je mijn berichten doorzoeken.

Links voor: verticale scheur, deze loopt omhoog en naar binnen. De hoefsmid heeft hem iets uitgefreesd, maar stopte toen hij zag hoe diep het ging. Zijn conclusie helemaal open leggen om schimmels te voorkomen. Plus dat haar hoeven nauwelijks bij groeien en de schuur twee keer groter is geworden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechts voor, brokkel hoef. Heeft hij niks aan gedaan. Wat er nu zit heeft hij nodig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechts achter: Idem als links voor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Links achter: beste hoef.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sneeuwmaan op 08-09-16 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:59

heel eerlijk:
1. ik heb al grotere/hogere scheuren gezien, waar geen ijzer ana te pas gekomen is om ze te doen uitgroeien als ontstaan terwijl er ijzers (ja zelfs met 2 lippen) onder stonden.
2. ik vind de hoefwand aan de hielen te lang en teveel steunsel... Hier is nog veel verbetering mogelijk alvorens aans ijzers te denken (en nee ik ben absoluut niet compleet anti ijzer of fervent pro natuurlijk bekappen)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:10

Ik zou weinig aan die steunsels veranderen. Je wilt niet dat ze ondergeschoven doorgroeien maar haal aub niet de verzenen er zodanig af dat het dier aan de achterkant van de voet dichter bij de grond komt.
De gouden tip om naar voren groeiende verzenen weer verticaal te laten groeien, daar wacht ik ook nog altijd op. Veel paarden hebben deze hoefgroei (met dank aan volbloed?).

Vind het heel niet zo'n raar gezicht hoor. Ik zie eigenlijk wel vrij normale voeten (heeft je hoefsmid netjes gedaan), zeker voor aan het einde van de zomer en extreem kort zijn ze ook zeker niet. Zou hier zelf geen ijzer onder laten slaan. Zou hem zelf wel een tijdje van het beton afhouden. Hoefgroei en brokkelvoeten kun je goed ondersteunen met vocht en biotine.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:13

petitparis schreef:
heel eerlijk:
1. ik heb al grotere/hogere scheuren gezien, waar geen ijzer ana te pas gekomen is om ze te doen uitgroeien als ontstaan terwijl er ijzers (ja zelfs met 2 lippen) onder stonden.
2. ik vind de hoefwand aan de hielen te lang en teveel steunsel... Hier is nog veel verbetering mogelijk alvorens aans ijzers te denken (en nee ik ben absoluut niet compleet anti ijzer of fervent pro natuurlijk bekappen)

Ik ben het hier mee eens. Ik zou het ondersteunen met de 2 eerder genoemde supplementen en verder de hielen/steunsels beter bij laten werken. Die horen niet omgeklapt te zijn en de hielen horen als het ware bij de hoefbal te beginnen en niet pas meer dan een cm daarna.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:14

Dit is wel duidelijk, de hoefwand is veel te lang. Wat er nu afbrokkelt en begin te scheuren, hoort er ook niet te zitten.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:57

Ik vind de hoefwand eigenlijk ook nog best lang. Ik zou eerst daar nog wat vanaf halen, ook de brokkelvoet vijlen en wat extra supplementen voeren en vocht op de hoeven. Ik vind ze over het algemeen niet zo schokkend.

Mijn Tinker kruising heeft aan bijna elke voet verticale scheuren bijna tot de kroonrand vanwege platvoeten. Die red het ook prima op blijven bijwerken en soepel houden

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:06

De voorhoeven vind ik vrij lang, achter ziet het er wel netjes uit.
Mijn verzorgpony had ook erg last van brokkelhoeven, Duo protection werkte goed om de hoef gehydrateerd te houden. In tegenstelling tot normale hoefolie sluit het de hoef niet af. http://www.duoprotection.nl/

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:50

Ik vind je paard netjes op de voeten staan! Eerlijk gezegd vind ik de scheur niet zo belabberd als ik dacht dat die zou zijn. Misschien is het wel op te lossen met een kram?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:04

Ik had scheuren verwacht tot min aan de helft van de hoef :oo .

Dit stelt echt niks voor :') .
Kwestie van de hoefwand rond houden...dus niet elke 8 weken maar vaker vijlen. Cursusje???

Achter zou best eens een schimmeltje kunnen zitten. Ook goed open laten leggen en smeren met een schimmel dodend middel.
Mijn haffie heeft ook een schimmeltje en die staat er 'erger' bij dan deze.

Echt geen ijzers!! Dit paard heeft verder hele mooie voeten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:15

De punt van de hoeven mag wel wat beter afgerond worden, daar zitten ook precies de scheuren omdat dat te lang is.

Daarna eens kijken of er echt schimmel in de scheuren zit.

Beslaan zou ik niet doen , volgens mij echt niet nodig, wel beter kapwerk.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:28

Ik vind de hoeven er best oke uitzien.
Ik had veel erger verwacht eigenlijk.
Ik vind de wand ook nog best lang.
Verticale scheuren ('sand cracks') is bijna altijd het gevolg van een drukprobleem.
Dus: de hoef is te lang waardoor er te veel druk op de teen komt te staan, vnl bij het overrollen. hierdoor ontstaat een scheur. Of de hoef is niet in balans bekapt en er ontstaat een scheur door ongelijke druk (maar dan zou de scheur op een andere plaats zitten, bv aan een kwartier)
Eens er een klein scheurtje zit, wordt dit meestal groter doordat er zand en vuil ophoopt waardoor er dus nog meer druk komt op te staan en de scheur steeds verder naar boven gaat scheuren.

Ter info: horizontale scheuren zijn een gevolg van een beschadiging, meestal ter hoogte van de kroonrand (of ontstaan aan de kroonrand en dan verder naar beneden gegroeid).

Ik ben voorstander van ijzers, maar ik denk dat je het in dit geval perfect zonder ijzers kan oplossen.
Misschien kan je zelf bijvoorbeeld wekelijks de hoef even vlak vijlen en mooi rond vijlen?
Het is belangrijk dat je paard vlot kan over rollen, en dar hierbij zo weinig mogelijk druk op de hoefwand komt te staan. De hoefwand moet overal even breed zijn. (van nature is de wand in de teen het dikste, en bij de hielen het dunste. Je hoefsmid zal normaal de wand wegknippen rondom, waar dit te veel is zodat de wand overal even breed/dik is).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:03

Vele uren op beton kunnen wel meer hoeven niet hebben. Ik zou eerder gaan voor hoefschoenen als voor hoefijzers bij zo'n jong paard waarbij de hoefkwaliteit al niet best is. De schoenen laten de hoef zonder beperking verder groeien, maar gaan wel het slijten op het beton tegen.

Op de foto's zie ik een hoef waarbij de rand veel ronder gevijld mag worden, dat maakt de afwikkeling gemakkelijker en meer rond voorkomt ook scheuren.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:41

Ik zou de hoefwand ronder vijlen, vooral aan de teen, de druk van de scheuren en brokkels afhalen.
Verder gewoon op de verschillende ondergronden laten staan, juist dat zorgt voor goede sterke hoeven. Tenzij de hoeven echt te kort worden en hij gevoelig gaat lopen, dan van het beton af houden.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:20

Ohhh! Dat valt idd reuze mee. Ik zou ook gaan voor zelf vaker bijhouden dmv ronder vijlen. Google maar is op mustangrol en vergelijk dat met de hoeven van je paard. Ik snap niet dat je hoefsmid dat bij die brokkelhoef niet gedaan heeft. Je haalt nauwelijks wat van de lengte weg, verandert niks aan de stand, maar je zorgt wel voor beter afrollen en dus minder afbreken en scheuren. Lijkt me het proberen waard! Ik zou hier ook echt nog geen ijzers onder doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:06

EmptyWords schreef:
Als de hoeven slecht zijn, en de smid goed, zal de smid echt wel.gekeken hebben naar een evt schimmel, rare witte lijn en/of losse hoefwand. Als een ijzer net nodig is zal ook een reguliere smid die niet gebruiken.
Dat de hoeven slechter worden van een ijzer kul. Toen mijn smid een aantal jaar geleden bij mijn paard kwam had get paard ongelijke voeten en hoefwanden zo dun dat t wel karton leek. Zolang ik t paard heb staat hij op ijzers, sinds ik deze smid heb, heeft het paard gelijke voeten en hoefwanden zo sterk dat hij de nagels er met moeite in krijgt. De kwaliteit van de hoef is op dit moment perfect te noemen.

Met een goede smid zullen de hoeven dus echt niet slechter worden. Met een 2 kippig ijzer kun je juist mooi de scheuren bij elkaar houden. Als mijn smid ijzers aanraad.... mag hij ze eronder zetten nog voor hij uitgesproken is.

Helemaal eens. Een ijzer hoeft niks slims te zijn.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:27

Allegra schreef:
Ohhh! Dat valt idd reuze mee. Ik zou ook gaan voor zelf vaker bijhouden dmv ronder vijlen. Google maar is op mustangrol en vergelijk dat met de hoeven van je paard. Ik snap niet dat je hoefsmid dat bij die brokkelhoef niet gedaan heeft. Je haalt nauwelijks wat van de lengte weg, verandert niks aan de stand, maar je zorgt wel voor beter afrollen en dus minder afbreken en scheuren. Lijkt me het proberen waard! Ik zou hier ook echt nog geen ijzers onder doen.
\

Helemaal mee eens wat hier bovenstaat geschreven en idd hier geen ijzers onder.dat zou in dit geval echt heel erg zonde van je geld zijn en met ijzers ga je je paard ook niet blij mee maken.
En misschien leuk om je iets verder in de hoeven materie te gaan verdiepen, is namelijk reuze interessant
Laatst bijgewerkt door riegje op 08-09-16 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 19:30

Bedankt allemaal! Van het beton af halen wordt hem niet omdat hier de stal aan grenst. Ze hebben een vrije inloop zeg maar. Mijn smid gaf aan dat hoefschoenen gaan schuiven. Helemaal als ze dagelijks gedragen moeten worden. En hier zijn ze niet voor bedoeld. De dori is ook dat ze straks, als het land te nat is helemaal op het beton komen.

Verder ben ik blij dat jullie het vinden meevallen. Ik ga de tips met hem bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:41

Sneeuwmaan schreef:
Bedankt allemaal! Van het beton af halen wordt hem niet omdat hier de stal aan grenst.

Als ik die hoeven zie lijkt mij niet dat die beton het probleem is. Maar goed, mocht dat ooit wel zo zijn, vraag dat een melkveehouder eens om oude stalmatten. Die kan je op het beton leggen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:07

De beton is het probleem niet, de hoeven worden gewoon veelste lang gehouden (verkeerd bekapt) en proberen zichzelf in te korten door te brokkelen. Kwestie van beter bekappen en beter afronden, ben je zo van die scheuren af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:08

petitparis schreef:
heel eerlijk:

en
Toydoll schreef:
De beton is het probleem niet, de hoeven worden gewoon veelste lang gehouden (verkeerd bekapt) en proberen zichzelf in te korten door te brokkelen. Kwestie van beter bekappen en beter afronden, ben je zo van die scheuren af.

Precies dat, ik sluit me er bij aan. *\o/*

De wand had meer afgerond kunnen worden, dan zijn die hapjes eruit al bijna weg en kan de boel ook netjes uitgroeien.

Deze hoeven zijn idd veel te lang (hoefwand) en helemaal niet te kort. Wees blij met het beton, dat scheelt je bekapwerk. Alleen moet de hoefwand wel afgerond worden regelmatig en de steunsels bijgewerkt.

Als je hoefschoenen gaat aandoen worden de hoeven nog langer en gaan ze nog sneller en erger breken.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:19

Hoe lang geleden is hij bekapt? Ik vind de hoeven best netjes, alleen vrij slordig bekapt (ziet er uit als 'snel snel').. naar wat ik er van weet mag de hoefwand korter (zodat ie gelijk is aan de zool), steunsels inkorten en tenen van de voorhoeven lijken best lang, maar dat laatste is moeilijk te beoordelen. Dan zou je eigenlijk een foto vanaf de grond moeten maken zodat je er recht tegen aan kijkt. Hoeven zijn niet afgerond. Daardoor krijg je ook scheuren.

Niet aan hoefvet beginnen, dat weert juist vocht af en maakt de hoef alleen maar droger. Probeer maar eens water met olie te mengen. Lukt ook niet. ;)

Pavo is niet zo gezond als ze het zelf op de verpakking zetten. Verdiep je daar maar eens in ;) suikers die er in zitten heeft een paard niet nodig. Mineralen kan een paard uit een mineralenblok halen en vitaminen maken de darmen van een paard zelf aan. In geval van eiwit tekort kun je beter luzerne geven.

En de bewering 'een hoefsmid met een normale opleiding tikt er echt niet zomaar een hoefijzer onder' klopt helaas echt niet.

Ik zou onder deze hoeven ook echt geen ijzer doen. Zoals gezegd valt die scheur reuze mee. Zou gewoon op zoek gaan naar een betere bekapper.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 08-09-16 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt