Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:02

Kraakbeenstamcellen in muizen zijn echt nog niet te vergelijken bij wat je met paarden of mensen wilt en kunt. Op dit moment is stamcelbehandeling echt nog niet mogelijk, bij geen enkele kraakbeenaandoening, maar ook niet bij organen en zenuwen.
Dat stamcellen 'iets' bij bot doen komt omdat bot van zichzelf zo ongeveer het beste regenererende vermogen heeft van alle menselijke weefsel. Gebroken benen herstellen met de normale structuur en kwaliteit (meestal zelfs dikker dan normaal, wat ook meteen aangeeft hoe tricky stamcellen ná de - embryologische - groeifase werken). Zelfs de huid regenereert in feite slecht, omdat daar (ook weer omdat stamcellen complex in elkaar zitten) ook vaak littekenweefsel ontstaat en dus géén normaal weefsel terug groeit.

Babootje

Re: Kraakbeen kogel voorbeen weg. PRP oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:16

Ik weet dat het nog in de onderzoeksfase is en ik kan me voorstellen dat het zeer complex is.
Maar ja als je vervolgens de keuze hebt tussen niets en je paard naar de slager of kijken of het in aanmerking zou kunnen komen als proefdier voor een dergelijk onderzoek, is er misschien nog wel een kans dat het slaagt ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:23

Casarell schreef:
Runa.. een osteopaat kan niet in het gewricht kijken, dus ook niet zo vast stellen dat er weinig kraakbeen zou zijn..

Dat van dat kijken klopt.
Maar een osteopaath is als alles goed is (....de titel is helaas niet wettelijk beschermd) en uiterst gedegen opgeleid persoon die erg veel kan voelen in de zin van tastonderzoek en een gewricht zachtjes bewegen icm tastonderzoek.
Het is / hoeft zeer beslist geen wilde gok in het duister te zijn, maar het onderbouwde oordeel van een professional.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-09-16 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:34

@TS: ik mag hopen dat jouw paard geen 'winterveulen' is....?

Kraakbeen bij de mens kan herstellen, maar wel op een serie dure voorwaarden.
De pH van het lichaam moet goed zijn (...vooral van de intercellulaire vloeistof...)
voldoende water drinken
volwaardige voeding inclusief voldoende opname zink, koper, mangaan -
en dan de.supplementen zoals glucosamine
...en die helpen alleen als er voldoende wordt bewogen.

Kraakbeen wordt niet doorbloed, het is het hoefmechanisme (nu ja, datzelfde principe) dat via beweging 'de kraakbeen spons uitknijpt' bij belasting en dat de intercellulaire vloeistof 'de leeggeknepen spons kraakbeen' kan voeden zodra het gewicht er weer af is.

En een paard kan als veulen 5 maanden lang echt kraakbeen opbouwen.
Idealiter wordt een diertje rond 1 april geboren en kan tot en met september in de wei. Of een winterveulen even veel kraakbeen opbouwt - i doubt it.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 11:43

Hij is van mei 2010.
Ik zet toch wat vraagtekens en vraag een second opinion in emmeloord.
Hoe kan het dat ik februari foto's heb gemaakt. ( was nav dat hij rechtsom niet lekker liep. Niet kreuel maar ook niet fijn) foto's perfect. Kreupelheidsonderzoek niet goed. 1 maand ontstekingsremmers en total 3 maand rust. Weer controle en hij liep perfect. Was zover dat ik hem concours klaar had. Nu 8 weken geleden ijzer eraf getrapt en hij was zichtbaar kreupel. Kliniek geweest foto's gemaakt en foto's weer perfect. Kreupelheidsonderzoek was niet goed. 2 weken ontstekingsremmers en totaal 6 weken rust.
Controle afgelopen vrijdag. Voor het oog niet kteipel. kreupelheidsonderzoek niet goed. Verdoving ingespoten. 1ste keer spring hij weg. Ik hoor de da zeggen dat dat geen goed moment was en hij hoopte dat hij niets geraakt had. 2de spuit ging goed. Weer buigproef en liep beter. Toch weer foto's en foto's perfect. Meteen echo en er is geen kraakbeen.

Kan het vertekend beeld zijn ivm de vloeistof welke ingespoten is dat het daardoor troebel op de echo is?

Kraakbeen weg zou je iets moeten kunnen zien op de röntgenfoto. Oneffenheden. Maar dat is niet het geval.

Ik heb voordat hij zijn ijzer eraf trapte alles kunnen doen zoals stap draf galop wijken etc.. We waren weer B concours klaar. Dan had hij toch ook niet rad moeten lopen als kraakbeen bijna weg is?

Zou de echo geen vertekend beeld geven? Ivm.verkeerd prikken en de vloeistof?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:46

Kraakbeen zie je juist niet op Röntgen. Op Rö kun je alleen zien dat een gewrichtsspleet vernauwd is. Is dat niet het geval, bv doordat er vocht in het gewricht zit, dat lijkt een gewricht goed op de foto. Op MRI kan je het verschil tussen vocht, kraakbeen en bot wel zien. Dus dan kun je wel beoordelen of er kraakbeen zit of niet. En als langs de randen er wel nog voldoende kraakbeen zit, zie je op een Rö ook geen gewrichtsspleetvernauwing. De randen van het kraakbeen houden dan de gewrichtsspleet open.

Met echo kan je ook alleen maar zien of er vocht zit, en of de gewrichtsspleet vernauwd is.

Overigens kan ik me voorstellen dat je zou willen wachten of Den Ham begin volgend jaar idd experimenteel gaat behandelen. Dat duurt niet zó lang meer. Mits je 'm tussentijds pijnvrij kunt houden.

Noor17Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:26

Bij die van mij was zowel op de foto als op de echo niks te zien. Het bleek op de ct scan te gaan om een hele kleine beschadiging dus het kan zijn dat het daarom op de echo ook niet te zien was.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 12:52

Ibbel schreef:
Kraakbeen zie je juist niet op Röntgen. Op Rö kun je alleen zien dat een gewrichtsspleet vernauwd is. Is dat niet het geval, bv doordat er vocht in het gewricht zit, dat lijkt een gewricht goed op de foto. Op MRI kan je het verschil tussen vocht, kraakbeen en bot wel zien. Dus dan kun je wel beoordelen of er kraakbeen zit of niet. En als langs de randen er wel nog voldoende kraakbeen zit, zie je op een Rö ook geen gewrichtsspleetvernauwing. De randen van het kraakbeen houden dan de gewrichtsspleet open.

Met echo kan je ook alleen maar zien of er vocht zit, en of de gewrichtsspleet vernauwd is.

Overigens kan ik me voorstellen dat je zou willen wachten of Den Ham begin volgend jaar idd experimenteel gaat behandelen. Dat duurt niet zó lang meer. Mits je 'm tussentijds pijnvrij kunt houden.

Hij loopt nu gewoon niet kreupel. Alleen bij het kreupelheidsonderzoek.
Je ziet nu niets aan hem.
Pijn weet ik niet. Hij kreupelt gewoon niet nu

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:58

Hillebill schreef:
Hij is van mei 2010.
Hoe kan het dat ik februari foto's heb gemaakt. ( was nav dat hij rechtsom niet lekker liep. Niet kreuel maar ook niet fijn) foto's perfect. Kreupelheidsonderzoek niet goed. 1 maand ontstekingsremmers en total 3 maand rust. Weer controle en hij liep perfect. Was zover dat ik hem concours klaar had. Nu 8 weken geleden ijzer eraf getrapt en hij was zichtbaar kreupel. Kliniek geweest foto's gemaakt en foto's weer perfect. Kreupelheidsonderzoek was niet goed. 2 weken ontstekingsremmers en totaal 6 weken rust.
Controle afgelopen vrijdag. Voor het oog niet kteipel. kreupelheidsonderzoek niet goed. Verdoving ingespoten. 1ste keer spring hij weg. Ik hoor de da zeggen dat dat geen goed moment was en hij hoopte dat hij niets geraakt had. 2de spuit ging goed. Weer buigproef en liep beter. Toch weer foto's en foto's perfect. Meteen echo en er is geen kraakbeen.

Kan het vertekend beeld zijn ivm de vloeistof welke ingespoten is dat het daardoor troebel op de echo is?

Kraakbeen weg zou je iets moeten kunnen zien op de röntgenfoto. Oneffenheden. Maar dat is niet het geval.

Ik heb voordat hij zijn ijzer eraf trapte alles kunnen doen zoals stap draf galop wijken etc.. We waren weer B concours klaar. Dan had hij toch ook niet rad moeten lopen als kraakbeen bijna weg is?

In je openings post had je het toch over een mri? NIet een echo? Dat zijn echt wel heel verschillende technieken hoor en de plaatjes die je krijgt niet te vergelijken.

Ken iemand hier die paar jaar bezig is geweest met een paard dat dan weer kreupel was en dan weer niet, maar uiteindelijk toch steeds net niet goed, die bleek in 1 gewricht ook geen kraakbeen te hebben, paard is ingeslapen. Diagnose is toendertijd wel dingetje geweest omdat je dat gewoon niet kon zien met echo of rofo, dus daar waren toch wat aanvullende beeldvormende technieken voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:55

Paard is niet kreupel nu, vertoont hij ook geen andere problemen die ermee te maken kunnen hebben? Stakerig gedrag onder het rijden, traag, sloom, futloos iets in die trant?

Balen dat alle methodes nog in de experimentele fase zitten, dat is dan des te lastiger om een keuze te maken.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:17

Sjolvir schreef:
Hillebill schreef:
Hij is van mei 2010.

In je openings post had je het toch over een mri? NIet een echo? Dat zijn echt wel heel verschillende technieken hoor en de plaatjes die je krijgt niet te vergelijken.

Ken iemand hier die paar jaar bezig is geweest met een paard dat dan weer kreupel was en dan weer niet, maar uiteindelijk toch steeds net niet goed, die bleek in 1 gewricht ook geen kraakbeen te hebben, paard is ingeslapen. Diagnose is toendertijd wel dingetje geweest omdat je dat gewoon niet kon zien met echo of rofo, dus daar waren toch wat aanvullende beeldvormende technieken voor nodig.

Mocht op de echo idd geen kraakbeen zijn dan is een mri niet nodig. Mocht er wel kraakbeen zijn dan een mri om te kijken wat er dan wel is.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 14:21

Joolien schreef:
Paard is niet kreupel nu, vertoont hij ook geen andere problemen die ermee te maken kunnen hebben? Stakerig gedrag onder het rijden, traag, sloom, futloos iets in die trant?

Balen dat alle methodes nog in de experimentele fase zitten, dat is dan des te lastiger om een keuze te maken.

Hij loopt nu in het land. Draaft en stap gewoon.
Ik heb nog niet gereden nadat hij zijn ijzer eraf getikt heeft 6 weken geleden en voor het oog kreupel was. Maar hij oogt nu gewoon niet kreupel.
Als je hem in het land ziet sjouwen zou je denken dat er niets mis is.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:33

TS, bij elke post begrijp ik je verhaal minder goed, kun je me weer even op weg helpen?

Wat bedoel je met kreupelheidsonderzoek niet goed? Is je paard niet goed op de buigproef? Op de harde volte? Op de zachte volte? Rechtuit op het harde?

Op de foto's is niets te zien, maar is er nu wel of geen echo gemaakt? En wel of geen MRI? En uit welk onderzoek is nu wat geconstateerd?

Wat was het advies van je dierenarts gisteren?

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 19:13

Lon schreef:
TS, bij elke post begrijp ik je verhaal minder goed, kun je me weer even op weg helpen?

Wat bedoel je met kreupelheidsonderzoek niet goed? Is je paard niet goed op de buigproef? Op de harde volte? Op de zachte volte? Rechtuit op het harde?

Op de foto's is niets te zien, maar is er nu wel of geen echo gemaakt? En wel of geen MRI? En uit welk onderzoek is nu wat geconstateerd?

Wat was het advies van je dierenarts gisteren?

Buigproef is hij kreupel. Volte zachte en hard is hij linksom niet rad. Hij is dan niet krepen maar loopt niet 100% fijn.
Vrijdag echo gemaakt nadat hij ingespoten is met pijnstillers. Echo was troebel en volgens de da wat kraakbeen weg.
Röntgenfoto's waren goed.
Advies: afkeuring of mri laten maken.

Ik ga nu naar emmeloord om een echo te laten maken zonder dat er ook maar iets in zijn kogel gespoten worde of er echt afbraak kraakbeen is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:03

Ik zou dan meteen een MRI laten maken in Emmeloord. Daar kan je tenminste echt goed op zien wat er aan de hand is.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:07

Dat klinkt als een prima plan, zeker als het echobeeld onduidelijk was zou ik ook meer zekerheid willen voor het nemen van grote beslissingen. Echobeeld kan inderdaad verstoord zijn na het inspuiten van een gewricht, dat klaart na enige tijd weer op dus hoeft geen bezwaar te zijn voor een nieuwe echo enkele uren of dagen later. In Emmeloord kunnen ze eventueel ook de MRI maken, mocht de nieuwe echo geen uitsluitsel geven.
PRP kan blijkbaar ook bij kraakbeenbeschadiging, dat had ik niet eerder gehoord, maar de nieuwe techniek in Utrecht lijkt me ook zeer de moeite omdat de actieve stof dan op een stabielere manier aangebracht wordt en niet weg kan lopen.

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:28

Ik leef al jaren zonder kraakbeen in mijn knie en heb geen miniscus meer...... Door goede voeding, sporten, juist schoeisel loop ik weer als een kieviet.

Maar springen, lang staan is uit den boze....
Ik kan me voorstellen dat dit voor paarden niet anders is.....dus niet meer een hele nacht op stal, maar loopstal +paddock, voeding ( zonder al teveel suikers en vetten) en het juiste beslag.... Lijken mij straks voldoende om Iig recreatief nog te kunnen genieten van je paard.

Ik wens je suc6...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:39

Monmaster schreef:
Ik leef al jaren zonder kraakbeen in mijn knie en heb geen miniscus meer...... Door goede voeding, sporten, juist schoeisel loop ik weer als een kieviet.

Maar springen, lang staan is uit den boze....
Ik kan me voorstellen dat dit voor paarden niet anders is.....dus niet meer een hele nacht op stal, maar loopstal +paddock, voeding ( zonder al teveel suikers en vetten) en het juiste beslag.... Lijken mij straks voldoende om Iig recreatief nog te kunnen genieten van je paard.

Ik wens je suc6...

Ik denk niet dat mens en paard te vergelijken is. Paarden staan veel langer, zijn in verhouding zwaarder etc. Dus kan me voorstellen dat paarden hier meer hinder van ondervinden. Plus dat jij rust neemt wanneer je pijn hebt. Sommige paarden banjeren er dwars doorheen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:24

....ik kan me voorstellen dat zowel Monmaster als Joolien gelijk hebben....

Ook in deze discussie is het weer eens onduidelijk met welke onderzoeken en technieken je helderheid krijgt over de status van kraakbeen.
Als iemand die zelf al 30 jaar artrose heeft: de maatregelen die Monmaster noemt doe ik zelf ook en het zijn maatregelen om hetzij het laatste beetje goed in conditie te houden - of voor de optimisten onder ons: te laten regenereren.

En uiteraard zijn er verschillen tussen paard en mens, maar een paard is nog veel meer dan wij een dier van beweging. Mijn oudste Knollie is met pensioen in een 'paddock paradijs' - waar blijkt dat de dieren vrijwel de hele dag 'even wat wandelen' afwisselen met hooi eten uit de bak, spelen met vrienden of wat slapen. Knollie had al artrose toen ze daar ruim drie jaar geleden kwam, maar het lijkt niet erger te zijn geworden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:32

Lastig hoor, maar een 6 jarige met pensioen doen zou ook niet mijn keuze zijn

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 15:43

Nou, alle rontgenfotos en echos zijn naar Emmeloord gestuurd. Volgende week vrijdag gaan ze eea bekijken en zowiezo een nieuwe echo van zijn kogel. Drs. F. ter Braake en de radioloog Drs N. de Heer zullen hem nader onderzoeken. Duimen draaien. T valt helaas niet onder mijn verzekering dus moet ik alles zelf betalen.

En i.v.m. die pleister heb ik naar kliniek Den Ham gemaild maar geen antwoord nog Mogen ontvangen. mail is wel gelezen.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 15:45

Babootje schreef:
Lastig hoor, maar een 6 jarige met pensioen doen zou ook niet mijn keuze zijn

Dat is het m juist. Ik heb geen 24/7 weide en wil zelf ook in het zadel zitten en weer gaan rijden.
Het is zoooooo gemeen allemaal. in 2012 mijn 8 jarige moeten laten inslapen wegens zware Ataxi en nu zou ik mijn 6 jarige kwijt raken?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:46

Ik denk dat je het iets te zwart inziet.
Als het kraakbeen in de kogel werkelijk helemaal weg was,
dan stond je paard nu gegarandeerd stokkreupel.
En aangezien dat niet het geval is...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:01

BigBen schreef:

Plus je bent écht in goede handen bij Emmeloord~. Succes!

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 17:26

BigBen schreef:

Hoop het. Vrijdag is de dag dat in het 100% weet. En idd hij loopt gewoon normaal met mij aan de hand en in de wei. Niets te zien qua kreupel.