Is een paard gras nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:41

Het punt met gras is dat ze er veel van eten omdat het weinig vult. Er zit veel water in en dat houden ze samen met de suikers goed vast. Wil je dus dat ze slanker worden voldoe dan eerst aan de voer behoefte en dan is de gras bijzaak. Haal ze dus bv 's nachts van het gras. Geef ze hooi (of stro) en laat daar hun buik mee vol gooien. Pas daarna gras als knabbeltje.

Voor hun welzijn is het knagen en knabbelen een must. Paarden die niets te knabbelen hebben gaan er geestelijk gewoon op achteruit. Bovendien vind ik je pp nu niet zo geschikt om altijd op te staan. Het is nat en vrij saai.
Dus als je dat wil moet je er wel veel op investeren.

geerke

Re: Is een paard gras nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:44

paarden in de woestijn hebben volgens mij ook niets te grazen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:54

Wat was er nou niet nat afgelopen winter? En ff lezrn, zr staan niet 24/7 op het gras.. snachts op de paddock. Ze kunnen iig 24/7 buiten en hebben de keuze in binnen of buiten staan. Voor hun welzijn hebben ze 24/7 beschikking over stro dus altijd te knabbelen.

Het zal idd niet ideaal zijn maar wat is wel ideaal?
Mijn ponys en sobere paarden in zijn algemeenheid zijn te sober voor Nederland.
Ga ik ze voldoen in voldoende hooi en stro( in voerbehoefte) dan hoef ik daar geen gras meer bij te zetten want samen hebben ze genoeg aan 4 plakjes hooi op een dag en onbeperkt stro.
Dus dan is gras extra en bij fjorden en shetjes tikt dat dubbel zo hard aan als bij warmbloeden. (Uitzondering daargelaten)
Bijv zelfde paard op 12 kg hooi daags of op onbeperkt hooi..Afbeelding
Afbeelding

nee mijn paddock is niet groot, ben ik met je eens. Maar anderzijds sluit ik ze nooit op en kunnen ze 24/7/365 naar buiten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:25

ik denk als je het 'postzegeltje opgeeft en bijvoorbeeld twee ruime tracks en een paddock ervan zou maken, dat er al veel meer afstand afgelegd moet worden.. ik denk dat het stukje gras qua 'grazen' weinig toegevoegde waarde heeft..

ik zou daarnaast gewoon eens met de DA overleggen of er toegevoegde waarde zit in grazen voor jouw ponies specifiek. zo ja, de weide aanhouden en doormiddel van strookbegrazing ze daar bijvoorbeeld snachts op zetten, of juist overdag.. zo nee, dan heb je gewoon een paddock met track..

het stukje gras is nu eigenlijk meer ruimte beperkend dan dat het echt wat toevoegd denk ik..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 18:33

Ze mogen wel op het postzegeltje hoor. Tis heen permanent gesloten stuk. Kan gewoon open en was meer bedoeld voor als ze s winters niet op de grote wei mogen . Beetje afleiding af en toe.

Kun je uitschetsen Hoe jij j het bedoeld elena

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:00

Ik vind persoonlijk niet dat een paard gras MOET hebben. Veel liever dat ze 24/7 buiten kunnen in een paddock, dan de hele dag op stal en maar een paar uurtjes grazen. Natuurlijk is grazen voor paarden heerlijk en als de mogelijkheid er is, dan zou ik het zeker (beperkt, afhankelijk van de behoefte van het paard) doen. Maar als je moet kiezen tussen maar een bepaald gedeelte van het jaar op een wei en verder op stal, of het hele jaar rond in een paddock, dan zou ik sowieso kiezen voor de paddock!

Enige minpuntje op je foto's is dat de paddock er heel erg nat uit ziet.. Valt daar nog iets aan te doen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 19:00

Enige minpuntje op je foto's is dat de paddock er heel erg nat uit ziet.. Valt daar nog iets aan te doen?

Nee helaas, er ligt veel puin onder de grond dus kan er niet gegraven worden. Maar dit is wel een extreme foto hoor. Pp is vrij snel weer opgedroogd en en zitten ook stukken bij die niet nat worden, maar zoals ik al eerder zei, wat was er nou niet nat afgelopen winter. Deze foto's zijn van eh...jan/feb dit jaar of zo. Nadat er sneeuw geweest was en gesmolten was..en na veel regen.