Mijn paard heeft een rare galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:24

Ik vind het raar. Vanuit mijn vak weet ik hoe belangrijk de anamnese is. Waarom zou je het probleem niet uitleggen? Je wilt toch dat die opgelost wordt?

Daarbij vind ik het ook van kunde getuigen als je verder kunt kijken dan waar je heen geleid wordt door de anamnese.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:29

Rindin schreef:
Ik vind het raar. Vanuit mijn vak weet ik hoe belangrijk de anamnese is. Waarom zou je het probleem niet uitleggen? Je wilt toch dat die opgelost wordt?

Daarbij vind ik het ook van kunde getuigen als je verder kunt kijken dan waar je heen geleid wordt door de anamnese.

Ja natuurlijk, ben het helemaal met je eens.. Maar je hebt er tegenwoordig veel fluirefluiters bij die totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Daarom vind ik het altijd fijn dat ze eerst mijn paard bekijken / voelen zonder dat ze weten wat het probleem is. Mijn huidige osteo heeft er nooit lang voor nodig om te ontdekken waar ik tegenaan loop.. Dit geeft dan ook het vertrouwen dat ze weet waar ze mee bezig is en weet wat ze ziet en/of voelt. Snap dus van haar kant goed dat ze dit dus ook eerst niet vermeld heeft.

Rindin

Re: Mijn paard heeft een rare galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:45

Ik snap dat dat heel spectaculair lijkt als eigenaar zijnde, en als er geen ernstige klachten zijn, dan kan het misschien niet zoveel kwaad. Maar ik denk dat je op die manier makkelijker dingen mist.
Ik ben opgeleid volgens een vast protocol en weet uit ervaring dat je essentiële dingen mist als je toch van dat protocol afwijkt. Vandaar dat ik er niet zo van gecharmeerd ben om zo makkelijk hele onderdelen weg te laten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:55

punk143 schreef:
Ja natuurlijk, ben het helemaal met je eens.. Maar je hebt er tegenwoordig veel fluirefluiters bij die totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Daarom vind ik het altijd fijn dat ze eerst mijn paard bekijken / voelen zonder dat ze weten wat het probleem is.

Even een kernwoord gehighlight: je kunt je osteopaat inderdaad eerst zonder voorkennis laten beginnen, maar dan zeg je het toch halvewege de afspraak wél?
Ik heb de osteo (ook dierenarts) langsgehad een week nadat [***] op hol geslagen was met het zadel onder zijn buik, waarbij hij zo vaak zijn achterhoeven in de stijgbeugels gevangen heeft dat die uiteindelijk afgebroken zijn. :x Zijn rug was een slagveld, dat mag duidelijk zijn, maar toen ik vertelde wat hij precies had gedaan om dat voor elkaar te krijgen en de gebroken beugels liet zien heeft ze de lagere achterbenen/hoefbeentjes extra goed nagelopen en ook buigproeven gedaan om er zeker van te zijn dat die niet ook schade opgelopen hadden van de stijgbeugels, terwijl ze anders (als ik gezegd had dat ik niets gemerkt had) alleen had kunnen concluderen dat hij misschien een glijder had gemaakt in de het weiland en daarmee zijn rug verrekt had, waardoor de onderbenen minder/te weinig aandacht hadden gekregen.

Rindin schreef:
Het is raar dat de galop niet bekeken wordt, want daaruit is ongelooflijk veel te zien wat veel toevoegt aan wat je uit de stap en draf kunt halen. De galop vraagt bijvoorbeeld veel meer kanteling van het bekken... En verkeerd aanspringen/overkruist aanspringen en verder niet kreupel zijn, zegt mij al dat ik in ieder geval het bekken en de lage rug moet testen.

@ Rindin: ik zie dat jij fysio bent; jij laat dus elk paard dat volgens de eigenaar geen enkele problemen heeft (dus ook niets zegt over verkeerd aanspringen) elke keer weer eerst voorstappen en -draven op het harde rechtuit, dan op de volte op het harde, en vervolgens laten longeren in stap, draf en galop op het zachte voor je aan de sessie begint?
Als je dat inderdaad zo doet dan vind ik dat supergrondig, +:)+ maar eerlijk gezegd vind ik het niet gek dat mijn osteo dat niet elke keer dat ze naar mijn paard komt kijken al die dingen laat doen. Maar goed, zij weet dan ook dat ze mijn observaties wel kan vertrouwen en dat ik alles netjes vermeld als er een probleem is.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 20:58

Wat een discussie.
Zoals ik al zei, heb ik het verkeerd verwoord. Ik zei op pagina 1 dat ik het niet als 'hoofdprobleem' heb verteld, dat is iets anders dan niet vertellen. Natuurlijk heb ik haar, tijdens de anamnese, verteld dat ze moeite heeft met de (rechter)galop, maar dat was maar één van de onderdelen die ik heb verteld en waar we dus tegenaan liepen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:03

Absoluut doe ik dat. Ik zie, zonder arrogant te zijn, namelijk veel meer dan de gemiddelde eigenaar. Daar ben ik voor opgeleid. Paarden zijn meesters in verbloemen en je moet verdomd goed kijken en voelen (en erkennen) om kleine problemen te ondervangen. Juist preventief is dat ongelooflijk belangrijk.
En objectiviteit is ook erg belangrijk, als eigenaar ben je subjectief en dat doet onbewust echt wel wat met het beeld dat je vormt. Je haalt er een professional bij om daar doorheen te kijken.

Tussen iedere afspraak met jouw osteo kan er iets gebeurd zijn waardoor hij toch anders loopt. En misschien is dat wel alleen maar te zien op een volte, op het harde, in draf en alleen rechtsom (bijvoorbeeld). Ookal is je paard alleen op die volte heel licht kreupel /onregelmatig, dat kan al wel een verklaring zijn voor het minder goed willen buigen rechtsom... Zo subtiel kan het zijn, juist omdat paarden zo goed zijn in verbloemen. Dus ja, ik ga altijd zo grondig te werk.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:06

Joysieee schreef:
Wat een discussie.
Zoals ik al zei, heb ik het verkeerd verwoord. Ik zei op pagina 1 dat ik het niet als 'hoofdprobleem' heb verteld, dat is iets anders dan niet vertellen. Natuurlijk heb ik haar, tijdens de anamnese, verteld dat ze moeite heeft met de (rechter)galop, maar dat was maar één van de onderdelen die ik heb verteld en waar we dus tegenaan liepen.

Los van wat jij allemaal verteld hebt, is dit wat mij betreft een erg interessante discussie. En het gaat er vriendelijk aan toe, volgens mij...

Heeft jouw osteo je paard ook laten galopperen tijdens het onderzoek?

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:30

xyzutu2 schreef:
punk143 schreef:
Ja natuurlijk, ben het helemaal met je eens.. Maar je hebt er tegenwoordig veel fluirefluiters bij die totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Daarom vind ik het altijd fijn dat ze eerst mijn paard bekijken / voelen zonder dat ze weten wat het probleem is.

Even een kernwoord gehighlight: je kunt je osteopaat inderdaad eerst zonder voorkennis laten beginnen, maar dan zeg je het toch halvewege de afspraak wél?

Juist, zo bedoelde ik het ook. Vooral als ik de osteo met een reden laat komen.. Zo ben ik een keer tijdens een springles over de kop gevlogen waarna paard rechts helemaal vast zat, nadat mijn osteo het paard bekeken/ gevoeld had uitgelegd wat er was voorgevallen. Precies zoals jij in je voorbeeld omschrijft.. Maar zoals TS zegt: ze heeft het wel aangegeven ( alleen niet als hoofdreden ), maar niet direct. En dat vind ik dus heel begrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:38

Met de verbetering van de ts snap ik dat ook, het stond er alleen eerst wel heel apart dus ik vroeg me af of het standaard was om een therapeut blind aan het werk te laten, vooral omdat dat zoals gezegd toevallig ook net het onderwerp was van een heel artikel in de Cavallo. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:42

Heb je de dierenarts er al bij gehad?