Rare kale plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Re: Rare kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 12:53

Nou, dierenarts geweest. Ze blijft bij mijten. Dus waarom die terug zijn gekomen weet niemand. Dus we gaan nu verder met behandelen en gaan dit keer iets langer door.

Wat ik alleen vergeten ben te vragen is of ik al mijn spul moet wassen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:59

Mijten na spuiten met Dectomax??

Die van mij blijft gemiddeld een jaar mijtvrij met Dectomax. Dat is een Shire met sokken ergo chronische mijten als je niet oplet.

Heeft de dierenarts een huidafkrabsel gedaan en is daarom tot deze conclusie gekomen? Mijten zijn niet te zien met het blote oog.

Ik vind de plekjes toch echt op schimmel lijken. Had mijn andere ruin echt precies hetzelfde ook op dezelfde plekken. Ik heb stug met Imaverol gewassen tot het over was.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 13:09

Ja ik snap er niks van. Maar misschien was ik te vroeg met de tweede spuit dectomax. Dus dat er alsnog weer eitjes zijn uitgekomen en het zooitje gewoon weer verder is gegaan. Ik heb recente foto's en die zal ik ook even plaatsen. Dan kun je zien dat het geen typische schimmelplekken zijn. Meneer heeft er ook enorm veel jeuk aan en de schimmel (die hij heeft gehad) had hij nooit last van. Dat jeukte niet, deed geen pijn. Dit jeukt enorm, dan gaat hij schuren en vervolgens schuurt/rolt hij er zoveel aan dat het hem pijn begint te doen.

Afbeelding
Afbeelding

Verder is het een vrolijk paard, zonder verhoging. Wat je goed kunt zien is dat het wat droger word (regendeken op) dus nadat ik de foto heb gemaakt heb ik er zalf opgesmeerd om het soepel te houden :)

We gaan weer afwachten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:15

Bij mijten moet alles gewassen en ingespoten worden. De stal, dekens, borstels etc. etc. Iedere cyclus weer. Echt niet grappig.

Ik gebruik hiervoor ByeMite.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 14:21

Nogmaals gebeld met de veearts maar ze gaat me geen byemite geven. Dat vind ze niet nodig omdat het om de eitjes gaat en de beestjes zelf overleven het niet langer dan een paar dagen op de uitrusting van een paard. Ik lees dat je Byemite op recept moet krijgen.. Hoe kom ik er dan aan..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:31

Whutt? Dat is echt bijzonder.

Ik moest van 2 aparte klinieken (verhuisd) echt om de 10 dagen heel de stal leeghalen en inspuiten. Ook al mijn spullen wassen etc.

Even een eerste linkje gepakt: http://dierenkliniek-deberg.nl/paard/luizen-mijten/
Hier staat ook dat ze weken kunnen overleven.

Andere kliniek bellen? Die van mij gaf het zo mee zonder onderzoek toen ik zei dat ik een Shire heb.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 14:52

-O- Ze doet t echt niet. Ik ga even rondbellen of er veeartsen zijn die Byemite of Sebacil gewoon op voorraad hebben.

Het gaat hier dan denk ik om de Psoroptes mijten die op de rug zitten, want hij heeft alleen maar plekken op de rug.

Zonder het wassen is het een terugkerend iets begrijp ik?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:47

Tegen mijt zij er ook nog de huis tuin en keukenmiddeltjes he, zou zou een dikke laag vaseline of olie kunnen helpen, je sluit dan de huid af en dan zouden de mijten daardoor dood gaan.
Selsun shampoo zou ook nog helpen tegen mijt.
Info staat dan wel op internet, en anders een rondje bellen bij de dierenartsen langs om te vragen naar sebacil inderdaad .

Op zich vind ik de plekken wel op mijt lijken hoor,zeker de verdikte huid doet daar wel aan denken.
zorg er in elk geval voor dat je ruim rondom de pleken behandeld.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 13:33

Even een klein schopje.

We zijn nu al weer een week of 3 klaar met de spuiten Dectomax. 25 oktober heeft hij de laatste van de drie gehad en verder hebben we hem (en de spullen) drie weken lang elke week helemaal gewassen met ByeMite. Het haar is inmiddels teruggegroeit maar mijn paard heeft nog steeds erg veel jeuk.. Tot het niveau dat hij, als hij de kans krijgt, aan het rollen blijft.

Nu echt met mn handen in het haar..

Dierenarts wordt weer gebeld voor een flesje ByeMite omdat dit wel leek te helpen en ik wil een schraapsel laten nemen.

Wat is dit toch?!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:01

Zou nu toch eens een andere praktijk laten komen, jouw eigen da heeft het mijt idee in haar hoofd dus is ze niet de juiste in deze zaak. Laat een andere arts komen, niet direct zeggen wat er allemaal aan de hand is en al gedaan is en afwachten wat die zegt.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 15:02

Dat is inderdaad nu het plan :j Ik hoor van verschillende dierenartsen (al wel een aantal gebeld) dat hij na 5 dectomax spuiten inmiddels al om had moeten vallen en dat ze niet begrepen waarom mijn dierenarts dat gaf. Dus we gaan een praktijk bellen die vaker dit soort gevallen heeft meegemaakt en wat helemaal goed is gekomen. De meeste mensen op mijn nieuwe stalling (want we zijn inmiddels verhuisd) raden deze praktijk aan dus we gaan daarmee een poging wagen. Hij moet toch voor zijn jaarlijkse spuitjes en dan kan ik de nieuwe praktijk meteen laten kijken.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:36

Dit klinkt precies hetzelfde als dat mijn paard vorige winter heeft gehad. Werd kaal achter op haar rug. Ze dachten dat het mijt was en is daarvoor ingespoten (hielp niet). Toen aantal keer gewassen met imaverol tegen schimmel, maar dat hielp ook niet. Toen een huidbiopt laten nemen, maar daar kwam niks uit. Ondertussen was die plek helemaal uitgebreid. De dierenarts wist het niet meer en ik heb het zo gelaten. Na een maand begon het weg te trekken en na 2 maanden zag je er niks meer van. We weten nu nog steeds niet wat het geweest is. Ik hoop dat het bij die van jou ook toch nog vanzelf wegtrekt, want ik weet hoeveel stress het kan geven (voor je paard en jezelf)

Zo begon het:
Afbeelding

Hier kwam het haar al terug, maar je ziet wel hoe groot het geweest is
Afbeelding

Succes ermee!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 15:43

Het zit er al vanaf eind september :( Hier werd eerst aan regenrot gedacht, dusdanig behandeld en werd alleen maar erger. Jeukte enorm, toen dus die mijten.

Het is wel precies dezelfde plek! Jeukte het bij jouw paard ook zo erg?

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:48

Ja echt heel vervelend :(. Mijn paard had weinig jeuk op die plek, wel kreeg ze later ook uitval op haar hals en daar jeukte het wel.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 16:18

Mijn pony wordt echt helemaal gek van de jeuk. Daarom doe ik er liever wat aan haha, wondjes zijn niet zo erg maar die jeuk vind ik erger voor hem dan wondjes. De haren zijn inmiddels wel goed teruggegroeit maar die jeuk.. :( Dus ik ga gewoon overleggen met die andere praktijk en dan zien we wel weer verder.

Voor nu smeer ik groene leem tegen de jeuk, dat haalt het scherpe randje er vanaf.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:31

Heb je bloed laten prikken voor een allergietest? Ik zie dat je wel de waarden hebt laten checken maar niet op allergieën?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 16:42

Allergieën heb ik inderdaad niet laten checken omdat ik weet hoe een allergische reactie eruit ziet bij mijn paard. Daarnaast heb ik helemaal niks veranderd in voer- en levenstijl en vraag ik mij sterk af waar een eventuele allergische reactie vandaan zou moeten komen. De plekken begonnen op zijn oude stal (waar weidebeleid niet voorkwam in het woordenboek van de staleigenaren en de meeste paarden bloedwormen hadden) en heb echt helemaal niks veranderd. Hij stond toen al een jaar op die plek, kreeg nauwelijks krachtvoer (vitaminebrokjes, ook al maaaaanden dezelfde), stond op dezelfde wei voor maanden, hetzelfde tuig, geen andere schoonmaakmiddelen, dekjes niet gewassen, dekens niet gewassen, geen andere shampoo, hij werd niet gereden.. Ik weet t niet hoor.

Volgens mij kan ik me herinneren dat, toen hij wél eens een allergische reactie had, zijn hele lijf onder zat met jeukende bultjes. Hij was toen allergisch voor een bepaald plantje in die wei en na weghalen van die plantjes was hij met een week van die bultjes af.

Ja, ik ben overgegaan naar western, maar zou hij daar allergisch voor kunnen zijn := ? Misschien iets om aan te kaarten bij de nieuwe praktijk, maar mijn eigen gevoel zegt dat hij geen allergische reactie heeft. Mede omdat wij nu van stal zijn veranderd zou hij er inmiddels (na anderhalve maand) wel vanaf moeten zijn. Bedankt voor je reactie :j Ik kan het aankaarten bij de praktijk, kijken wat ze zeggen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:52

Nouja huidafkrabsel blijft nr. 1. Maar zelfs dan hoef je niet iets te vinden of te zien terwijl er wel wat zit. De mijne is na 4x afkrabsel maar gewoon behandeld en weg was het.

Allergieën kunnen spontaan ontstaan ook voor zaken/voedsel die je al jaren gebruikt vandaar mijn gedachte :) Lastig hoor.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 17:00

Huidkrabsel wil ik sowieso laten doen, ook ivm eventuele mijten of schimmels. Hoewel ook een schimmel mij niet logisch lijkt ivm de hoeveelheid jeuk.. Ik begrijp je gedachte nu beter, zo nog niet bij stilgestaan :j

Ik ga dit aankaarten!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:11

Jeetje wat naar , ik las al eventjes stil mee maar ik heb ook geen idee wat het kan zijn. Die van mij had wat kaaleplekjes op zijn hoofd maar met een kuurtje imaverol dus een paar keer wassen ging het bij hem al weg. Hopelijk vinden jullie ook snel een oplossing.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 13:02

Ik hoop dat het goed komt ittheclown. Fijn dat het bij jullie paardje in ieder geval goed is gekomen!

Hier is inmiddels een andere praktijk gebeld. Het is nog even wachten op een belletje terug van de arts die mijn paardje gaat behandelen en dan kunnen we een afspraak maken. We kunnen al wel een zalfje ophalen wat de jeuk in ieder geval grotendeels kan stillen en ik heb alweer wat haren weggehaald zodat de zalf goed op de huid terecht komt.

We duimen weer een eindje weg..

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 08:42

Ik duim met je mee, jeuk is echt verschrikkelijk helemaal als paard zijnde omdat je bij sommige plekjes gewoon niet zo goed kan komen. Ik ben ook wel erg benieuwd wat het nou kan zijn.

Je zou toch verwachten een allergy voor het een en ander aangezien het geen schimmel etc lijkt of tenminste de regulieren oplossingen daarvoor niet lijken te helpen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 12:53

Waar zou hij dan allergisch voor moeten zijn? Als het wol is (want ik heb een wollen pad) zou het over zijn hele rug moeten zitten en niet alleen achterop -O- Dekens idem.

Ik wacht het even af. 12 december komt de dierenarts pas ivm dat ik niet eerder vrij krijgen kan :roll:

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:23

Heb die van mij dat ze van die plekken had geschoren en babyolie gesmeerd. Was zo weg.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 14:42

Goede tip voor als niks meer werkt. Voor nu smeer ik alleen even het jeukstillende zalfje :) Ik wil niet alles door elkaar smeren haha!