Ff bol mest in zakje in water doen dn goed kneden. Kijken of er in punt v zakje zand gaat zitten. Mogen er maar n paar korrels inzitten. Zit t hoekje vol dan ook behandelen tegen zand . Een week of twee gekookte lijnzaad geven.
Nee je werkt geen resistentie in de hand omdat je 10 dagen achtereenvolgend ontwormd. Wij hebben de eerste drie dagen op 3/4 van het gewicht en de rest van de dagen op 1/3 van het gewicht vh hoeveelheid voor kilo paard ontwormd
Je kunt de wormdruk alleen verlagen door te mesten, bloaten bij warm zonnig weer, schapen laten grazen en omweiden
Als er 1tje bloedworm heeft, hebben ze het waarschijnlijk allemaal.. Zeer besmettelijk die krengen. Mijn 2jarige heeft er bijna een jaar mee gelopen, regelmatig hele kudde ontwormd, maar ze bleven. Nu heb ik haar naar huis gehaald (stond in een soort opfok), wormenspuit erin, en ze zijn weggebleven. Ze knapt echt een heel stuk al op, minder bolle buik, er komen eindelijk wat vetjes op.. Ze kan weer groeien
Inderdaad moet elke dag mest van het land afgeschept worden, en verder zou ik een plan van aanpak maken met je dierenarts. Inprincipe moet een goede wormenkuur en heel goed land mesten voldoende zijn. Na een paar weken (ligt aan je wormenkuur) weer herhalen, dan mestonderzoek.
Je kan bij bloedwormen, of wormen in het algemeen vaak eerst beter en mestonderzoek laten doen, hier zie je meer in dan in een bloedonderzoek.
Bloedwormen zie je soms niet eens terug in mest of bloed terwijl ze wel een flinke besmetting hebben.
Een kennis van me heeft voor een paard met bloedworm een schema gehad voor ontwormen vanuit de kliniek in Utrecht. Misschien kan je daar even info opvragen? Ik dacht dat ze toen 3 keer hebben ontwormd met paramox en met een paar weken tussentijd. Paard knapte daarna heel snel op.
Zou niet gaan klooien met ander spul en homeopathisch, het zijn echt enorme krengen om vanaf te komen.
luxje
Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-16 12:04
De dierenarts is vanmorgen geweest, merrie was zo lief om even te mesten waar hij bij stond, ook rode bolletjes te zien. DA heeft er 1 stuk geknepen, maar herkende het niet als bloedworm. Hij heeft de mest meegenomen voor onderzoek. Verder heeft hij 4 buisjes bloed afgenomen, daar krijg ik woensdag of heel misschien morgen al de uitslag van. Merrie heeft btw geen wormenbuik, ziet er juist afgetraind uit, maar dan net even te ver doorgeschoten, zeg maar Ik wacht het maar gewoon even af en hoop dat het meevalt...
Edit: zojuist al gebeld door de dierenartsenpraktijk, zeer weinig wormeitjes, nu niet ontwormen..
Tja, wie het weet mag het zeggen Hopelijk geeft het bloedonderzoek meer duidelijkheid (en mss toch een wormbesmetting, aangezien mestonderzoek ook slechts een momentopname is) anders weet ik ook niet zo goed wat ik nog meer moet/ kan doen...
Maak eens een foto van de rode bolletjes, dan zijn er mensen genoeg hier op bokt, of je stuurt ze naar een andere praktijk om te kijken wat voor beesten het zijn.
Zal vanavond kijken of ik er 1 kan vinden en op de foto kan zetten. DA vroeg nog of het niet in het voer kon zitten, ik voer seniores priores, daar zit wel vanalles in, maar heb niet specifiek van die bolletjes gezien..
Ik ook Volgens de da zou je de eitjes eigenlijk niet met het blote oog moeten kunnen zien..
BigOne
Geplaatst: 29-08-16 15:10
luxje schreef:
Zal vanavond kijken of ik er 1 kan vinden en op de foto kan zetten. DA vroeg nog of het niet in het voer kon zitten, ik voer seniores priores, daar zit wel vanalles in, maar heb niet specifiek van die bolletjes gezien..
En zeker geen bolletjes waar iets levends in zit, brr
Jet
Geplaatst: 29-08-16 15:16
En dan nog zou het raar zijn als een paard dat eet en het door de maag en darmen gaat en het er alsnog levend uitkomt... Ik ben wel heel benieuwd wat het is, zeker nu je erbij hebt gestaan met het mesten van het paard, nu weet je zeker dat het echt uit het dier kwam en niet later in de mest terecht is gekomen.
Ik heb nog eens gezocht voor je, zouden het geen spoelwormeitjes kunnen zijn? http://www.dierenartsbaarn.nl/mestonderzoek.html , hier zeggen ze dat spoelwormeitjes goed te zien zijn in de mest. Hier staat dat spoelwormeitjes vaak een larfje erin hebben zitten: http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... men-paard/ . Ik heb alleen geen idee als het dat is, waarom je dierenarts dat niet heeft gezien hoor, maar misschien had die net een "schone" mestbal mee.
Ik wist al zeker dat het uit mijn paard kwam, het eerste bolletje vond ik ook direct na het mesten. Dierenarts heeft een bal meegenomen waar ook zo'n bolletje in zat, hebben we beide gezien, hij vond het vreemd, wist ook niet wat het was.
Er zijn ook stellingen dat de rode bloedworm soms ook witte exemplaren heeft.
luxje
Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-16 20:49
Weet niet of de foto's duidelijk zijn. Kon er nu niet echt een wormpje uit drukken.
Jet
Geplaatst: 29-08-16 21:15
Die middelste foto is best scherp. Daar zie ik er twee als het goed is. Het zou mij toch niet verbazen als het wel spoelwormeitjes zijn, maar goed, eerst maar de verdere bevindingen van de DA afwachten.
Kun je die foto's niet eens naar het groenewoud kunnen sturen, zij hebben zoveel te maken met ale soorten wormen dat zij welicht je kunnen vertellen wat dit is.