Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Juut schreef:Op de kinderboerderij waar ik werk heb ik laatst de dierenarts een geit en een schaap in moeten laten slapen. Dierenarts benoemde dat euthanasiemiddel bestaat uit overdosis slaapmiddel. Ze benoemde ook dat het wel eens gebeurde dat een dier later weer bijkwam, toch niet voldoende gespoten...daarom was ze ook héél zorgvuldig in nagaan of het díer ook echt overleden was. De dieren merken er verder eigenlijk niets van, alleen heel diep geslapen.
Schapen en geiten worden direct met overdosis gespoten. Geit ging hierbij meteen neer, schaap ging net wat rustiger. Beiden waren meteen zodanig weg dat ze er niets van mee kregen. Geen gevecht, geen stuiptrekkend neerstorten. Voordat het hart stopte duurde een minuutje, maar was aan pupilreflex al te zien dat ze hersendood waren.
Paarden krijgen eerst een dosis om rustig te worden, zodat ze zelf gaan liggen. Voor veiligheid van omstanders ook handig: stel je voor een paard van rond 700 kilo dat ineens naast je neergaat...schrok me rot bij de eerste geit die ik in moest laten slapen en ineens neer ging. Dier van rond 60 kilo, maar was niks aan tegen te houden of geleiden. Toont fijner, eerst suf gemaakt worden, nadeel vind ik dan wel dat een paard tegen deze eerste spuit in gevecht kan gaan. Stuiptrekken is een reactie van de spieren, totaal onbewust, ongecoördineerd. Ik zag bijvoorbeeld mijn kat ook stuiptrekken, een half uur nadat ze ingeslapen was. De geit ook, in een kleinere mate. (was haar schouder aan het ontleden waardoor ik de spieren goed kon zien samentrekken. Anders had ik dit niet gezien). Bij onze fjord in laten slapen paar jaar geleden waarschuwde dierenarts hiervoor, maar hebben we geen stuiptrekken gezien.
Geit moest bijgespoten worden idd, maar dit geeft geen nieuwe of grotere stuiptrekkingen.
fleurtjeuh schreef:Maar niet van elke verdoving gaan ze liggen.
Zoals detosedan. Dan blijven ze gewoon staan, maar zijn ze wel ver van de wereld.
Juut schreef:Op de kinderboerderij waar ik werk heb ik laatst de dierenarts een geit en een schaap in moeten laten slapen. Dierenarts benoemde dat euthanasiemiddel bestaat uit overdosis slaapmiddel..

Citaat:bij t61 hoef je maar 2 of 3 spuiten te geven van 20 ml.
Azara71 schreef:Hier ook altijd eerst een verdoving en dan pas de fatale spuit !
Wel heeft mijn paard, toen heeft gecastreerd is, een reactie gehad op de verdoving en begon ook te stuiptrekken dit was heel heftig en maakte zorgen om hem, zeker omdat de dierenarts toch in hem aan het snijden was. Maar dit gebeurd wel vaker volgens hem. Naderhand stond hij ook zo weer op
rensju schreef:Ja mijn shet is met 1 spuit ingeslapen. Ik had het niet eerder meegemaakt en vroeg naar de zo snel mogelijke dood (met het idee dat het geen strijd zou worden, ging er vanuit dat het altijd zo pijnloos mogelijk wordt gedaan).
Hij is meteen neergeklapt en bleef maar lopen met zijn benen en kreunen, vreselijk. Het duurde lang, al was hij meteen niet meer bij bewustzijn.
Achteraf zei de DA wel, dat zijn aderen heel slecht waren. Extra spuit was bijna niet meer te zetten, hij zei dat door roesjes en 1e spuiten de aderen ook vernauwen.
Nouja, mocht mijn paard moeten dan wil ik 3 spuiten. Dit nooit weer.