Engels volbloed te dun ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:50

Stippen zitten op voorbeen dus grote kans dat hij soreshins gehad heeft en hiervoor geblisterd is.
Vindt hem inderdaad ook niet mager zou evt wat meer spier mogen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:55

Die stipjes zijn inderdaad van blisteren: met bijtende chemische middelen of met hete ijzers de huidkapot branden met het idee dat de pezen dan ook sterker worden/dat de pezen steviger opgesloten liggen door de lagen littekenweefsel...

Ik vind het paard zelf er verder prima uitzien. Ook een mooi ronde ruwvoerbuik! +:)+
Ik zou inderdaad doorgaan met ruwvoer en (als dat er is) iets van grasbrok, geweekt en dan voeren met olie. Als lijnzaadolie niet voorhanden is dan kan olijfolie ook als je paard het lust.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:56

Eens met Petitparis. Dergelijke witte stippen zijn typische letsels van blisteren.

Verder is hij goed op gewicht met een grasbuikje.

Haver zou ik ook vervangen. Liefst door een compleet voeder en anders vervangen door geplette gerst (of deel haver, deel gerst) maar net als bij haver heb je bij het voeren van enkel gerst risico op mineralen tekorten of onevenwichten.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 21:57

kyrkelover schreef:
Stippen zitten op voorbeen dus grote kans dat hij soreshins gehad heeft en hiervoor geblisterd is.
Vindt hem inderdaad ook niet mager zou evt wat meer spier mogen hebben.

Zou je kunnen uitleggen wat je hiermee bedoeld? Ik heb nog nooit van die termen gehoord en ik dacht dat het gewoon aftekeningen waren.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 22:01

xyzutu2 schreef:
Die stipjes zijn inderdaad van blisteren: met bijtende chemische middelen of met hete ijzers de huidkapot branden met het idee dat de pezen dan ook sterker worden/dat de pezen steviger opgesloten liggen door de lagen littekenweefsel...

Ik vind het paard zelf er verder prima uitzien. Ook een mooi ronde ruwvoerbuik! +:)+
Ik zou inderdaad doorgaan met ruwvoer en (als dat er is) iets van grasbrok, geweekt en dan voeren met olie. Als lijnzaadolie niet voorhanden is dan kan olijfolie ook als je paard het lust.

Dan vind ik het merkwaardig dat hij probleemloos zijn benen / hele lichaam laat aanraken. Wat een braaf beest moet het dan zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:03

Soreshins ontstaat als het paard lichtelijk overbelast is ofwel door teveel gedaan te hebben of bijv. op een te harde bodem, nou ja zeer vele mogelijkheden.
Het is een irritatie van het bot, kunnen wij als mensen ook krijgen aan onze scheenbenen.
Renpaarden hebben er sneller last van gezien de vele druk die op de botten komt met hoge snelheden etc.
Sommige denken nog altijd dat blisteren hiervoor helpt om het te laten genezen en dat zijn de puntjes die je ziet op het been. Oftewel gebrand of met stikstof of met een ander chemisch goedje.
Naar mijn idee ernstig achterhaald, maar niet iedereen deelt die mening.
Paarden die soreshins hebben reageren vaak erg heftig als je over het bot wrijft zeg maar.
Vaak hebben ze hier na een tijdje totaal geen last meer van.
dit heftige reageren zie je dus alleen op het moment dat ze last hebben van de kwaal niet nadat het genezen is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:07

EV's zijn over het algemeen "braaf" en meegaand...

dat blisteren ook bij soreshins gebruikt werd wist ik niet. Lijkt mij dat alleen rust en eventueel een ontstekingsremmer werkt, maar bon wie ben ik.
het blisteren van pezen kan werken, ware het niet dat je er op een andere manier toch weer een zwakke plek van maakt. littekenweefsel heeft nu eenmaal niet dezelfde eigenschappen als peesweefsel.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:45

Ach, dat beestje heeft het zwaar gehad... die stipjes zijn van freeze firing, in nl idd blisteren. Je kan er van uit gaan dat hij medische problemen heeft gehad en malafide stallen doen dan alles om ze aan het lopen te houden :(

Jennyj01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 06:02

Leuk dier! Ik vind dat hij er goed uitziet. Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat kun je nog meer krijgen aan voer bij jullie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:53

Echt heel mager is hij niet maar ik zou zeker de haver vervangen door brokken.
Van haver worden ze niet dik. Van wortels trouwens ook niet. Met wortels bereik je zelfs het tegenovergestelde effect, daar blijven ze vaak schraler van. Appels bevatten wel veel suiker en dat zet meer aan. Maar ik zou het daarin niet zoeken. Vooral in de brokken en veel hooi.

Die witte stippen zijn idd geen aftekeningen.

Alani

Re: Engels volbloed te dun ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:59

Beslist niet mager. We zijn gewend aan te dikke paarden( en mensen trouwens ook). Ik word niet zo enthousiast over z'n buikje, ribbeschijn en wel bol. Wanneer en met welk middel is hij ontwormd?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:47

Ook ik vind het schrale wel meevallen. Eerder wat onbespierd, maar dat kan ook niet anders lijkt me met zo'n jong paard. Ik zou hem ook rustig wat longeren en er dan voor zorgen dat hij zijn achterhand wel wat gaat gebruiken. Verder kan je de haver inderdaad beter schrappen en een goede brok bij gaan voeren, waarvan je dan wel minder hoeft te gaan voeren dan hij nu aan haver krijgt. En er inderdaad voor zorgen dat hij echt constant hooi kan eten. Als er een goede tandarts te vinden is, zou ik die ook nog grondig laten kijken, jonge paarden kunnen last hebben met het wisselen van een kies, de melkkies kan bovenop de blijvende kies blijven zitten en dan kunnen ze natuurlijk niet goed kauwen. Dit hoef je niet op te merken, maar niet goed kauwen geeft minder goede vertering en dat geeft weer minder goede opname van voedingstoffen.

Voor wat betreft die stippen op zijn voorbenen: ik vind het wel een rare plek voor blisteren, meestal zit dat op de zijkant van de benen, bij de buigpezen en meestal zijn dat een stuk minder stipjes. Voor peesbeschermers vind ik het ook wel apart, mijn vorige paard had daar ook wat plekjes van omdat ze een keer te lang om hebben gezeten in de hitte, maar dat zag er toch wel heel anders uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:34

Ik vind hem ook niet mager..maar wel bolle buik en wat ribben zien..kan duidden op een worminfectie. Is hij goed ontwormd?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:56

Paarden hebben geen granen nodig,dat zit vol zetmeel,wat dus suiker is.Paarden hebben eiwitten nodig,dmv luzernebrok of verse luzerne kun je ze dit voeren, náást onbeperkt hooi.daarnaast zou ik een mager paard vetten voeren,arachide olie is super,of kokosolie.Er zijn ook drogere vormen van gezond vet te koop,gedroogde kokosvetpulp of bijvoorbeeld gemicroniseerd lijnzaad.Niet alle olie is zomaar geschikt voor paarden en blijf ver weg van maïsolie.Als laatste wil ik je meegeven dat bietenpulp géén geschikt paardenvoer is,het zijn alleen maar vezels,en kunnen pek problemen veroorzaken in de darmen,zeker een mager paard zou ik dit niet geven.Extra natuurlijke vit.E is onmisbaar voor ieder paard,net als magnesiumoxide.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:44

Bedankt voor de reacties en tips !

Ik moet even een foutje verbeteren . Hij krijgt geen haver , maar gerst.

Je kan vrij veel krijgen in Turkije , maar ik weet niet of ze daar ook senioren brokken of bietenpulp hebben. Basisbrok , musli en gerst is sowieso te verkrijgen.

Woepsie90 : Dankjewel ! :D

Nachocheese : Dankjewel !

xyzutu2 : Lijnzaadolie is een goede tip ! Dankjewel.

Kyrkelover : Bedankt voor de heldere uitleg.

Jennyj: Dankjewel !

Alani : Hij is al een tijdje niet ontwormt ( niet goed, ik weet het , maar het paard is niet van mij :o ), maar dat gaat sowieso gebeuren. Daar kan het dus ook aan liggen.

Freeride : Dankjewel voor de tips !

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 07:12

Kokosolie zet niet aan, Google het maar eens, het wordt omschreven als "de vette slankmaker" omdat je er actief van wordt en het niet dik maakt. Dan kun je beter lijnzaadolie geven. Als je magnesium geeft, dan beter de citraat, oxide wordt slechter opgenomen door het lichaam. Dit even ter nuancering. Verder vind ik hem er best goed uitzien, ontwormen zou inderdaad wel een aandachtspunt zijn. En haver/gerst alleen geeft te weinig vitamines maar dat is al gezegd. Je kunt een vitaminekorrel bijgeven bv of brok.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:36

mijn ev merrie was in het begin ook heel schraal, vooral na de winter. Nu ze zomers vol in het gras staat is het schrale helemaal over..

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:14

Ik vind hem absoluut niet mager. trouwens, ribben blijf je bij veel volbloeden altijd wel zien. wij hadden een veel te dikke volbloed merrie, maar toch zag je haar ribben altijd en ze was toch echt regelmatig ontwormd. maar je zegt zelf al dat hij al een tijdje niet ontwormd is en dit wel gaat komen, dus prima, dan zie je dat later wel weer.

ik snap ook niet zo goed waarom er haver gevoerd wordt als hij niet werkt, of weinig werkt. haver is toch vooral voor sportpaarden (en andere paarden) die veel energie nodig hebben, meer ook niet. het is geen dikmaker. ik zou dus zeker over gaan op brokken en veel ruwvoer. maar mager is hij niet hoor! hij mag dan wel wat meer bespiering hebben, vooral bij zijn flank en achterhand, maar dat is in mijn ogen ook alles. de meeste Nederlanders zijn paarden met wat overgewicht gewend.

alles, trouwens, want ook het gros van de honden en katten in Nederland zijn te dik. mensen denken dan ook gauw dat als ze ribben zien, ze te dun zijn, maar dit is niet waar. daarbij is het een volbloed. een compleet verschillend type paard dan de gemiddelde KWPN'er oid.

wel een prachtig koppie zit erop, maar ja, ik ben dan ook EV fan.