Psylium vezels Agradi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Psylium vezels Agradi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:48

Daarom zeg ik ook, je moet wel zeker weten dat je paard goed zijn voer opeet en voldoende drinkt op een dag.

Anders heeft het totaal geen nut en is het slechts een maagvulling en zit er een soort slijmlaagje om de drollen......en voert het onvoldoende zand mee af.

Runa

Re: Psylium vezels Agradi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:09

Het idee achter de psylliumvezels is dat de slijmerige brij die zich in de darmen vormt, de darmen aan het werk zet om het spul er weer uit te krijgen. Daarom werkt het beter als je wat meer geeft dan een lepel of twee.

Ik geef op basis van het artikel van paardnatuurlijk over de zandkuur zo'n bekertje vol in een emmer bietenpulp met ruim voldoende water. Ik geef ook de psylliumvezels van paardnatuurlijk zelf omdat die bij grotere hoeveelheden even duur of goedkoper zijn en er minder verpakking wordt gebruikt.

Daarnaast geef ik tijdens de kuur nog wat magnesiumsulfaat/epsom salt wat nog extra laxerend werkt. Dit op basis van een onderzoek waaruit bleek dat verreweg de meeste paarden het zand in hun maag en darmen kwijt raakten door een combinatie van psyllium en magnesiumsulfaat. Ik heb het onderzoek zo niet bij de hand, maar het was ooit gepubliceerd op de website van bit.

Ik doe de kuur vijf dagen iedere 4,5 week, omdat volgens dat artikel van paardnatuurlijk de darmen (en de darmflora) zich naar ongeveer vijf dagen heeft aangepast aan de psyllium en het effect ervan weg is.

Ik merk trouwens geen verschil in kwaliteit tussen de (normale) vezels van paardnatuurlijk en die van agradi, maar mocht je ergens anders vezels willen kopen, let er dan op dat ze het meeste effect hebben als ze zo fijn mogelijk zijn.