Jaarling wel of niet röntgenologisch laten keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:21

TAO -> MD

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:22

Als het jou rust geeft, waarom niet? En kies dan ook een DA die bekent staat om zijn/haar kritische blik en eerlijk verhaal. Deze zal je ook vertellen waar je wel of geen rekening mee moet houden.

Ik heb hem zelf met 3 jaar laten keuren, inclusief rug en hals. Reden: ik hoorde zoveel verschillende verhalen over wanneer je wat kan röntgen en wat dan ook zin heeft dat ik voor mezelf heb opgemaakt dat ik hem sowieso niet voor z'n derde wilde keuren.

MarijeAmanda

Re: Jaarling wel of niet röntgenologisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:38

Hee! Ik heb zelf voor dezelfde keuze gestaan! Ik heb gekozen om niks te laten keuren (maar dit was ook mijn doel). Ik zou doen wat goed voelt voor jezelf en wat jezelf gerust stelt. Zit je er veel mee in je hoofd? Beter teveel checken dan te weinig.
Bij mij was het doel om een paard op de gok te kopen en te zien hoe ver ik kan komen. Wil minimaal M2 dressuur halen en beginnen met springen.
Als je echt hoger wil zou ik het paard zeker laten keuren, zo kom je meer te weten over je toekomstige paard (of niet) en weet je direct hoe het paard loopt en hoe zijn gedrag is, of er intern nog verboren gebreken zijn etc. Vooral als de prijs van het paard wat hoger ligt, luister naar je gevoel!

Liefs, Marije

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:45

Kendra schreef:
OCD ontstaat door een groeistoornis; geeft soms losse fragmenten maar ook meer kans op artrose later. Is erfelijk, dus ook belangrijk voor je fokkerij.

En wat is een chip dan? Dat is toch ook een los botfragment, waarbij vaak moeilijk te zeggen is hoe het ontstaan is?

Ik dacht dat KWPN nu juist op DNA overging om te voorkomen dat paarden die eerder voor OCD geopereerd zijn toch goedgekeurd worden en anderzijds om paarden die nu met rontgenkeuring buiten de boot vallen ivm botfragment door trauma toch het OC-predikaat te kunnen verlenen.

Als het onderscheid tussen een erfelijk en niet erfelijk botfragment zo simpel zou zijn dan was al die rompslomp niet nodig toch?

Maar voor de bruikbaarheid van een paard zal het niet veel uitmaken dus dit is wel een beetje off-topic.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:00

OC = osteochondrose, Een stuk bot die niet verbeent (osteo = bot, chondro = kraakbeen). => erfelijk
OCD = osteochondrose dissecans (dissecans = los zittend), Dus een los zittend stuk bot of kraakbeen, kan vanuit een OC komen of een chip door een impact/trauma op het bot.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:39

Ja, zeker wel laten keuren. Er kunnen nu al afwijkingen zijn waardoor het veulen nooit een rijpaard kan worden. Zo kunnen OC/OCD op latere leeftijd veel problemen geven. Soms te opereren, soms niet. Natuurlijk kan er de komende jaren nog veel gebeuren, maar als het nu al mis is, gaat dat waarschijnlijk niet zomaar beter worden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:45

Genetisch profiel is vooral belangrijk voor je fokkerij; je kunt selecteren op de aanleg voor OCD. Daarom vooral belangrijk voor merrie en hengsten die je in wilt zetten voor de fokkerij. Als je wilt weten of je paard ook echt OCD heeft, móet je er in kijken....

Onze jaarling had een los fragment waarvan volstrekt duidelijk was dat het geen OCD was. Merrie is later probleemloos PROK geworden.

De term 'chip' wordt bij mijn weten gebruikt voor alle losse fragmenten, oorzaak kan dus OCD zijn of trauma.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:41

Tja en dan laat je hem keuren en dan blijkt hij met 3 jaar Kissing spines te hebben......

Als je alle risico uit wil sluiten moet je sowieso geen jaarling kopen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:51

Suzanne F. schreef:
Tja en dan laat je hem keuren en dan blijkt hij met 3 jaar Kissing spines te hebben......

Zo kan je het ook niet helemaal stellen.. Dan moet je misschien helemaal geen paard kopen of nooit laten keuren. Want dan blijkt hij rechts een knoepert van een OCD en wordt hij kreupel aan zijn linker oor... Een 10 jarige kan op de foto katsverrot zijn maar soepeltjes het 1.60 door springen en zo kan je nog wel even doorgaan.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:59

Suzanne F. schreef:

Als je alle risico uit wil sluiten kan je maar geen dieren kopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:52

Eens, maar dat is afweging in risico's. Ik heb helaas ervaring met verschillende situaties waaronder ook die van de KS op 3 jarige leeftijd. Dier was helemaal PROK en sport goedgekeurd op de benen. Maar toen bleek de rug ellende te zijn. Aan paarden zitten gewoon enorme (financiele) risico's en niet alles valt uit te sluiten. Ook al laat je alles keuren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:21

Thioro schreef:
Voor 2 jaar heeft het idd weinig zin.
Ze kan nu puntgaaf zijn en in het komende jaar toch nog ocd ontwikkelen bvb.

Kan niet.
Ik heb mijn pony enkele weken terug op de foto laten zetten (1 been) omdat ik dacht dat hij OCD had (gelukkig dus niet) en daardoor het been soms blokkeerde en de arts zei dat ze alleen in hun eerste levensjaar OCD kunnen ontwikkelen. Dit heb ik tevens ook op diverse sites teruggevonden via google.
Ik Ven tevens bij een goede kliniek geweest dus daar zullen ze het Wel weten zeker?

Na hun 12e maand kunne ze dit dus niet meer ontwikkelen.

Ik zou dus ook pas röntgenologisch keuren als hij ouder is dan 12 maanden

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:28

Het heeft totaal geen zin om een jaarling op de foto te zetten aangezien de gestel niet eens is volgroeid. Klinisch zou het ik het wel laten keuren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:38

Somboby schreef:
Het heeft totaal geen zin om een jaarling op de foto te zetten aangezien de gestel niet eens is volgroeid. Klinisch zou het ik het wel laten keuren.

OCD kun je zien bij een jaarling - en helaas verdwijnt het niet vanzelf. Zie ook bv. http://www.dutchdressagehorses.eu/index.php?id=14

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:10

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:37

Suzanne F. schreef:
Kendra schreef:
OCD kun je zien bij een jaarling - en helaas verdwijnt het niet vanzelf. Zie ook bv. http://www.dutchdressagehorses.eu/index.php?id=14

En dat is dus wel echt mogelijk. Het gebeurt weleens dat er met 3 jaar niets meer te zien is.

Dat heb ik dus gehad.
Operatie stond al in de kalender (half jaar na de foto's ivm jaargetijde). Bij de intake nog weer foto's gemaakt en niets meer te vinden. Is dus gewoon weer mee naar huis gegaan.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:21

2a54zs. Wat een verhaal ik hoop dat je nog lang plezier mag beleven van je paardje.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:47

sandra8 schreef:
2a54zs. Wat een verhaal ik hoop dat je nog lang plezier mag beleven van je paardje.

Bedankt ik ook! Want het is mijn beste vriend :o :o