Waarom wel/niet keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Waarom wel/niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:00

simpelweg waarde v.s. kosten..

een paard onder de 750 euro heeft vrijwel geen nut om te keuren.. je weet eigenlijk al wel dat er een goede reden is waarom hij/zij zo goedkoop weggaat, een veulen keuren heeft weinig nut..

in zo'n geval kun je het beste afgaan op gevoel, zelf goed kijken hoe hij loopt etc.

---

onder de 3000 euro heeft het mijns inziens ook weinig toegevoegde waarde om voor honderden euro's foto's te maken.. tenzij het dier de sport in moet en nog jong is.. dan kunnen die kosten wel uit..

wel zou ik dan klinisch laten keuren, zodat je goed zicht hebt op de huidige staat van je dier.

met een beetje mazzel heeft het dier nog een relatief recente set foto's, die kun je altijd vragen om door een da te laten bekijken.

boven de 3000 euro of wanneer je een paard hebt dat jong maar al redelijk tijdje onder het zadel is en met jou ver de sport in moet, zou ik eventueel nog wel overwegen om foto's te laten maken, het dier heeft dan immers hopelijk nog een lange toekomst bij je en dan wil je wel weten of er in beginsel al grote problemen zijn.

die van mij heb ik voor 2600 euro alleen klinisch laten keuren, wel had hij een twee jaar oude set foto's waar hij geen gebreken op vertoonde (benen en rug) en was er bij de klinische keuring geen reden om aan te nemen dat daarin verandering was opgetreden

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:02

Wat kost een klinische keuring tegenwoordig en wat kost een rontgen keuring (per foto?).

Mijn eerste paard ongekleurd gekocht, mijn 2e paard gekeurd. Ik zal nu echt voor een volledig gekeurd paard gaan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:06

ElineR schreef:
Wij hebben klinisch gekeurd.

Je kan beter keuren voor honderd euro dan er later achter komen dat hij (ik noem maar wat) aan vier benen artrose heeft en je jaarlijks de kosten van een paard-tot-de-macht-tien-hebt. Al is het nog zo'n lief paard, zulke kosten wil je niet.

Volgens mij is het ook zo dat als het paard wel goed is gekeurd maar na een paar maanden blijkt dat er verdovingsmiddelen in het bloed zaten en hij van alles heeft (bloed bekijken ze niet automatisch, alleen als je ervoor belt), de oude eigenaar gedwongen is om het paard terug te nemen (en het geld terug te geven). En dat is niet zo als het paard is afgekeurd of niet is gekeurd.

Artrose komt er alleen uit met foto's, paarden met artrose komen vaak goed door de klinische keuring heen. Bloed wordt idd afgenomen om later evt te controleren op verboden middelen, stel het paard blijkt later toch kreupel oid kan het bloed gecontroleerd worden.

tweetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:24

Wij hebben vorig jaar onze merri voor aankoop laten keuren helemaal op de foto,rug,benen alles. Ze was 8 jaar en we wilden zeker weten dat ze gezond was,zou ook altijd bij je eigen veearts laten keuren. Wij hebben dat bij maree in honselersdijk laten doen en dat kosten ongeveer 650 euro inclusief enten.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:31

Mijn paard is niet gekeurd, vond het de kosten niet waard in vergelijking met de aanschafprijs. Heb haar nu 2 jaar en ze heeft nog niks geks gehad (buiten wonden etc maar daar doet een keuring niks aan).

Het dressuurpaard van mijn vriend is ook niet gekeurd. Die konden we voor een hele leuke prijs van de achterbuurman overnemen toen ze 2.5 jaar was. Ze is nu 4, ook nog niks gehad maar ze is nog niet onder het zadel.

Keuring wil ook niet altijd wat zeggen, er gebeurd ook heel veel buiten die keuring om natuurlijk. Mensen die ik ken hadden een keuring gedaan en een week later staat het paard voor 6 maanden kreupel met een peesblessure. Soms heb je gewoon pech.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:37

Ik heb zowel mijn eerste als tweede paard niet laten keuren. Eerste paard is inmiddels zo'n 9 jaar geleden. Toen hoorde je nooit iemand over keuren (op kleine pensionstallen/maneges ed) en hebben we er toen dus ook nooit over nagedacht.

Bij mijn tweede paard was dit hetzelfde. Dit is zo'n 6 jaar geleden en ook toen nog nooit mee geconfronteerd dus ook niet over nagedacht. Toen deze verkocht werd 2 jaar geleden was het keuren al net zo'n happening als nu, toen is hij wel gekeurd door zijn huidige eigenaar.

Mijn huidige paard heb ik echter niet laten keuren, toen ik haar 2 jaar geleden kocht. Dit omdat ik haar van hele goede vrienden heb gekocht. Hier staat ze ook nog steeds gestald. Ik kende haar al 4 jaar voordat ik haar kocht, en omdat ze gefokt ia door mijn vrienden (waar ik haar dus van gekocht heb) weet ik haar hele achtergrond. Ik heb haar wel gekocht met de regeling dat als ik haar niet meer wil/kan hebben om wat voor redenen dan ook. Zij de eerste koop hebben. Al zie ik dat nog niet zomaar gebeuren ;).

Zou ik nu een paard van een 'vreemd' iemand kopen, dan zou ik wel kiezen om deze te laten keuren. Mits de aanschafprijs wel zodanig is dat dit het waard is. Voor kleine pony's of Shetlanders vind ik dit vaak niet het geval. Zowel klinisch als röntgolisch. Je hoort tegenwoordig teveel zaken waarin dingen misgaan. Door het keuringsrapport heb je dan toch meer om op te staan, in zo'n geval.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:37

Mijn eerste pony heb ik zonder keuring overgenomen omdat ik haar al verzorgde daarvoor en ze al 20 was

Het paard wat ik met mijn zus kocht heb ik wel klinish laten keuren, het was zelfs zo dat het paard wat we eigenlijk wilden niet gekocht is omdat hij met zn linkervoorbeen niet door de buigproef heen kwam, die hoef stond ook meer naar binnen. Tuurlijj is het een moment opname maar wij durfden dat paard noet meer te kopen. Röntgen hebben we niet gedaan omdat het die prijsklasse niet was en ook voor de verzekering was het niet nodig.

Mn huidige pony was 5 maand oud dus die heb ik niet laten keuren. Ik heb ook nog goed contact met de fokker, sterker nog ik verzorg een van zn pony's :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:43

Mijn merrie is niet gekeurd, was ooit wel klinisch gekeurd bij de vorige eigenaar.
Ik heb proef gereden en meteen mee naar huis genomen.
Ze was 7 jaar toen ik haar kocht en ze is nu 14.
En nooit kreupel of ziek geweest en ook nog een heerlijk karakter. :)
Maar is ook een gok natuurlijk, voor hetzelfde geld koop je een kapot paard.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:51

Ik keur tegenwoordig ook altijd compleet. Vroeger aleen klinisch. Na overlijden van mijn eerste quarter een ruim 2 jarige rondom gekeurd, helemaal oke en die is na een ongeluk overleden met 5.

In de zoektocht naar een nieuw vriendje een aantal paarden volledig laten keuren en dat waren 3 jarigen waar nog nooit wat mee gedaan was. Twee waar al flinke spat inzat, eentje met ocd en eentje met 3tjes op de hoefkatrol.

Sindsdien is mijn motto altijd op de foto, garantie heb je nooit, maar je begint tenminste met een schone lei.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:58

Heb de mijne toen wel volledig laten keuren. Klinisch, röntgen en scans.
Ook nek en rug. Kende hem al lang en hij had een prachtig keurings rapport bij zijn eerste aankoop. Maar hij was ook vrij snel door alle klasses heen gegaan. Dus ik wilde wel weten of hij nog steeds helemaal goed was. Ondanks hij altijd zeer netjes en paard vriendelijk gereden is, en hij alles snel oppakte, toch het zekere voor het onzekere. :)

Qua dokterskosten er trouwens niks mee bespaard :+
Koliek operatie en veel verwondingen door zijn eigen lompigheid jagen de kosten nog steeds elk jaar hoog op. Maar botten, pezen en benen... ja die zijn wèl super nog steeds :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:14

Het enige paard wat ik ooit heb laten keuren heb ik de meeste medische problemen mee gehad.

Maar het is voor mij een kosten/baten plaatje..oudere al gereden paarden, of duurdere paarden, paarden voor de verkoop etc. zou ik wel klin en rontgenologisch laten keuren.

Jong grut of goedkopere paarden niet

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:49

Mijn eerste paard was een fjordenmerrie van toen 19.... Ik kende haar al 3 maanden en had haar veel gereden voor ik haar ongekeurd kocht. Behalve de reguliere entingen en eens een lichte koliek, nooit geen dierenarts kosten aan (ze is 25 nu en weet er niets van...). 2e was een veulen van toen 4 mnd. Daar valt weinig aan te keuren, ze groeien nog zo hard en doen de eerste jaren zulke stomme dingen....

Daar wel al de nodige kosten aan gehad door sarcoiden en een keer gebroken kies. Maar dat zijn allemaal dingen die een keuring niet had kunnen voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:51

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Dus stel ik koop een twenter, heeft het dan in principe neit veel zin om te keuren? Las hier veel over op bokt..

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:54

Eerste 3 paarden niet laten keuren. Alle 3 leuke sportpaarden.
De 4de compleet laten keuren. 3 weken na aankoop kreupel.
Nu een jaar later nog steeds...
Dus erg balen. Ik weet nog niet wat ik in de toekomst ga doen met keuren

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:45

Ik heb mijn jaarling toen wel laten keuren. Vond het wel erg fijn om te weten of ze geen hartruis of dat soort dingen had. Buigproeven vond ik iets minder interessant.

_IP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:54

Altijd keuren! Misschien heeft je paard wel een afwijking.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:16

Ik keur sowieso altijd voor ik een paard koop. En ik denk dat het aan het doel ligt wat je ermee wilt doen of je alleen klinisch of ook röntgenolisch laat keuren. Ik heb mijn paard voor de sport gekocht, en omdat ze niet alles kunnen uitsluiten klinisch wil ik dus ook röntgen. Ook nek en rug.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:23

Omdat het een veulen was en 'toch voor de hobby'. Een oudere sportpony zou ik wel keuren.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:02

Ik heb mijn paard niet laten keuren.
Ik ken haar al sinds haar 2e levensjaar. Heb dr zelf in gereden op 3,5 en op dr 8e overgekocht voor een vriendenprijs. Anders was ze naar hedel gegaan.

Daarnaast heeft ze slappe kniebanden dus denk ookniet dat ze goegekeurd zou worden. Tsja al wordt ze kreupel of iets dergelijks dan wordt ze grasmaaier maar ze gaat toch niet meer weg.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:32

Doe het wel... Liever die 600 euro ongeveer kwijt dan de ellende van je paard verliezen.... Spreek uit ervaring, ik kocht mijn paard een jaar terug van stage en beide partijen wisten niet dat er wat was.. Helaas speelde er klachten steeds vaker op en bleek hij EORTH te hebben en verkalkte pezen en banden.
Totaal onverwachts en met absoluut geen foute bedoelingen van de oude eigenaar, maar helaas wel gebeurd..

Wees dus verstandig, echt het scheelt je een hoop verdriet -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:39

_Dominique schreef:
Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Dus stel ik koop een twenter, heeft het dan in principe neit veel zin om te keuren? Las hier veel over op bokt..

Wat voor 2 jarige/afstamming prijs heb je op het oog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:12

Ik wil sowieso niet röntgenologisch laten keuren.

Maar ik twijfel enorm over klinisch keuren. Ik vind het een gigantisch moment opname en vooral bij de buigproef; dat de ene DA meer/minder druk zet dan de ander. De eigenaresse gaat er vanuit dat ze er helemaal goed door heen komt, mijn ouders en ik hebben een erg goede klik met haar.

Het gaat om een net 5 jarige Tinker merrie, is zadelmak maar kent de beenhulpen nog niet zo goed. Heeft bij de huidige eigenaresse nog nooit iets gemankeerd en de enige keer dat er een DA nodig was, was vanwege het veulen die ze kreeg (check upje) en natuurlijk voor de entingen. Het gaat niet om een sportpaard van €6000,- en het aankoop bedrag is onder de €2000. Paard staat al een tijdje stil inmiddels (als in niet meer echt gewerkt, staat verder gewoon de hele dag lekker buiten).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:18

Mijn eerste pony is niet gekeurd is volgens mij een jaar voor ik hem overnam klinische gekeurd, maar ik kende de pony al een tijdje(verzorgpony) zag toen geen reden om te keuren. Mijn huidig paard is ook niet gekeurd maar dat komt omdat ik die als veulen gekocht heb en persoonlijk zag ik daar het nut niet van in.

Als ik nog eens een paard koop dat geen bekende is van mij dan zou ik sowieso keuren. Heb ooit wel een paard laten keuren die ik voor niets kon krijgen. Was toen al een ouder paard en uiteindelijk het aanbod niet aangenomen. Mocht ik het paard al jaren kennen en het is een speciaal paard voor mij zou ik het niet doen. Maar als het dus een onbekend paard is zeker wel. Gewoon om een beeld te krijgen hoe het er op dat moment voorstaat. Wel zou ik alleen klinische doen zegt ook niet alles. Maar op de ogen van de verkoper vertrouwen zou ik niet doen.
Ben niet van plan om echt een duur paard aan te schaffen en ik rijdt ook recreatief dus röntgenologisch is voor mij niet nodig.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:25

Mijn eerste paard wel laten keuren, en ondanks afgekeurd op 4 benen toch gekocht... 8)7
Was een ouder manegepaard dat weg moest, en waar ik dol op was. Enige resultaat van de keuring was dat ik nog maar 1/3 van de prijs hoefde te betalen voor haar.

Mijn huidige paarden niet laten keuren, wel klinisch laten nakijken na aankoop (geen buigproeven) Vielen beiden in de zeer lage prijsklasse, en bij beiden wisten we dat ze mogelijk niet helemaal top waren (allebei dravers, de een op jonge leeftijd uit de koers gehaald, de ander over zijn top heen).

We hebben een afweging gemaakt wat willen we met ze, en wat voegt een keuring daaraan toe. Verzekeren wilden we toch niet, we zetten elke maand een bedragje opzij, dus voor ons had het geen toegevoegde waarde.

@TS. misschien ook een idee om bovenstaande afweging te maken? Dus kijken naar wat je met het paard voor ogen hebt. Wil je kunnen springen, wedstrijdjes rijden, weet ik veel, dan zou ik het zeker wel doen. In ieder geval klinisch, dat kost je rond de 100euro en dan weet je in ieder geval iets meer. Wil je een paard om lekker in de wei te hebben en een beetje te hobbelen, dan is het misschien een afweging om het niet te doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:28

Tobbes schreef:
Altijd keuren.
Reden, ik koop paard voor mijn plezier en om leuke paard rij jaren mee te hebben.

Kies enkel voor klinisch, maar heeft meer te maken met in welke prijsklasse ik een paard koop.

Toch heb ik met deze pony het niet gedaan , het bedrag was zo weinig....ik weet het maar voor een grasmaaier in spe ...
Ik heb er geen spijt van gehad en het dier zelf heeft het zoveel beter gekregen, al ben ik het zeker eens met de bovenstaande stelling.