Mestwater / stress?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Re: Mestwater / stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:17

Ik begrijp dat het niet mogelijk is om haar samen te zetten, maar ik ben het wel met frieswytske eens. Je kunt dit of dat blijven voeren in de hoop het probleem op te lossen (waarbij ik niet wil zeggen dat het niet kàn werken, want zand in de darmen of wormen in haar lijf geven problemen die je anders niet weg krijgt en ook de optie van een maagzweer is een reëele), maar dat ze gestresst is gaat natuurlijk niet minder worden als ze meestal alleen staat (je schrijft zelf dat ze erg sociaal is) en op een zand- of steenvlakte. Er valt weinig te doen voor haar. Niet kroelen, niet spelen, niet grazen. Alleen wat hooi eten.
Stress verminderen kan juist met een fijn maatje (die ook mee oplet), het scharrelgedrag kunnen vertonen, beetje samen wandelen (de paarden dan).

Het zou jammer zijn als je allerlei dure supplementen en voeding koopt, terwijl je het wellicht niet daarmee op kunt lossen...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 16:20

Ik heb des tijds voor deze stal gekozen omdat hier de paarden het hele jaar door de hele dag naar buiten gaan. En dat heb ik liever dan dat ze alleen in de zomer buiten komen en 's winters slechts een uurtje op de paddock en de rest van de dag op stal staan.
Daarnaast voeren veel stallen hier in de omgeving kuil. En deze stal voert ook hooi.
Het is dus een bewuste keuze geweest , geen land maar wel het hele jaar door naar buiten.
We hebben enkel een klein stukje land voor de merries met veulens. Kan altijd bij de stal eigenaar horen of ze daarbij zou mogen.

Ik ben het er zeker mee eens dat ze met 1 of meerdere paarden zou moeten staan. Maar ze kan dus niet in een zand paddock. En ik kan ook begrijpen dat andere eigenaren hun paard er niet bij willen zetten omdat ze dan op de stenen staan.

Ik dacht het mooi opgelost te hebben door mijn shet er bij te zetten. Maar zijn voetjes slijten snel op de stenen en nu loopt hij kreupel :(

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:46

Buiten op een paddock waar geen gras is, is in mijn ogen niet echt buiten. Buiten is in mijn ogen echt op een stuk weiland waar ze kunnen rennen en spelen met andere paarden. Waar ze hun energie kwijt kunnen. En sociaal kunnen zijn.
En zit me net nog wat te bedenken. Vind jouw paard het hooi wel lekker wat de staleigenaar voert. Er zijn paarden die het beter doen op voordroog, omdat daar meer inzit dan in hooi.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:02

Mijn ruin deed het juist helemaal niet goed op voordroog; zijn darmen kunnen daar niet tegen, waardoor ook hij constant mestvocht bij z'n mest had. Ik ben met hem naar Den Hoek gegaan; de rug van mijn ruin werd beïnvloed door zijn darm. Hij kreeg een soort 'dakje' op zijn rug net voor de lendenen.

Van Den Hoek kreeg ik o.a. microcomp mee. Daar werd het al een stuk beter van, maar hij z'n staart optilde zag ik eerst een mooie mesthoop ( *\o/* ) en daarna mestvocht ( -O- ). Met veel moeite kon ik hooi gaan voeren (moest het zelf kopen, opslagkosten betalen op die stal en kreeg geen korting voor het niet gebruiken van voordroog _-:( ), maar het was het waard. Staart omhoog, mesthoop. Punt. *\%/*

Inmiddels staan we op een andere stal en kan ik zijn voeding (onbeperkt hooi) nu helemaal zelf regelen, waardoor het nog beter met hem gaat.

Als ik hem meeneem naar vreemd terrein krijgt hij wel natte mest door de spanning; hij is een binnenvetter. Ziet er super relaxed uit, maar keert tegelijk ook helemaal in zichzelf. Als ik met hem naar vreemd terrein ga, nemen we dan ook altijd onze Shet mee. Die vindt vreemd terrein helemaal geweldig en neemt mijn ruin op sleeptouw. Staan ze een uurtje weer op eigen terrein, dan is de natte mest ook weg.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:15

Ja het kuil vind ze lekerder dan hooi. Maar als ze dat krijgt poept ze letterlijk water.
Ik vind patat ook lekkerder dan spruitjes. Maar dat betekend niet gelijk dat het goed voor me is ;)

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:19

Ik had een haflinger ook met veel water bij na de mest. Ik heb haar op aanraden van da op sanequi motility gezet dat werkte super. Is wel duur voer maar hielp supergoed.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:44

FriesWytske schreef:
meggiemeg schreef:
Mijn ruin heeft last van slappere mest tijdens de overgang van weide terug naar paddock met onbeperkt hooi. In die overgangsperiode voer ik hem ruwe spelt bij en totaal geen last meer sinds ik dat bij geef.

Paard komt helemaal niet op de wei. Alleen in een zand en verhard paddock.

Heb ik gelezen maar wil met mijn reactie aangeven dat spelt een goede optie kan zijn om de boel weer op orde te krijgen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:00

Teveel magnesium kan ook nog laxerend werken tenminste bij mensen.
Misschien ook bij paarden.

Even ter aanvulling op de rest van de tips hier.

Vitaminen en mineralen waren verder wel goed?
geef je geen olie door zijn eten heen?

Ja kuil hoor je inderdaad vaker dat ze dunne mest daarvan krijgen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:32

Na overleg met de stal eigenaar mocht ze op het landje staan vandaag. Helaas blijkt dat ook geen optie te zijn. Ik zag dat ze op gegeven moment een hele zwarte mond en tong had. Heeft ze een kale plek gevonden en daar lekker van de aarde staan smullen.

Ze blijft dus lekker op de steben staan. Voorlopig mag en oudere (gepensioneerde) fokmerrie bij haar staan.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:40

Wat voor hooi krijgt ze precies? Mijn merrie krijgt de klachten die jij beschrijft van grof hooi, van graszaadhooi en van hooi in wikkelfolie. Als ik haar op duits fijn kruidenhooi zet is de mest goed. Voerwisselingen moet ik altijd 4 weken over doen om om te mengen

Equilin basic bijvoeren hielp goed

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:41

En dat zand eten duidt ook op mineralengebrek . Een goede mineralen supplement en kritisch naar je krachtvoer kijken kan zeker geen kwaad. Je paard heeft verminderde opname omdat ze t te snel uit poept ...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 22:03

We zijn inmiddels als weer een tijdje verder en het gaat nu een stuk beter.

Ze krijgt nu infocus van de paardendrogist bij gevoerd en ze is wel helder maar totaal niet meer gestrest. Ze heeft veel meer rust in haar lijf. Ze is niet meer zo loperig de hele dag maar heeft ook de rust om lekker te doezelen/slapen.

Verder geef ik haar wat bietenpulp bij en dat doet ook wonderen voor haar mest. Het is nog niet ideaal maar het wordt steeds beter. Ze laat af en toe nog wel windjes maar lang niet zo veel meer. En er komt nu geen straal water meer uit. Ook haar mest is nu veel vaster. Ik hoop dat meer gaat verbeteren totdat ze mooie ronde keutels heeft.
Maar voor nu een hele verbetering met wat het was.