Mijt bij paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:18

Floortz schreef:
JoycexEnya schreef:
Hoe herken je mijt dan?
mijn tinker heeft veel jeuk in de kootholte is dat mijt?

Dat is meestal mok. Maar mok en mijt gaan vaak samen en het ene is bestrijden met een bestrijdingsmiddel en het andere is vaak een kwestie van te rijke of te veel voeding (of baggerweer, blubber en verweekte huid)

Ook even reageren, wij hebben tinkers en die staan best wel te stampen zo af en toe.
Vooral zware sokken worden in de zomer warm en dat gaat jeuken.
Zand in de sokken kan ook ontzettend kriebelen.
Niet alle jeuk is meteen mijt of mok.

Op deze staat erg goede info vind ik over verschillende soorten mijt
http://www.merckvetmanual.com/pethealth ... orses.html

Kwa behandeling is er erg veel mogelijk, wat bij de een werkt,doet dat vaak bij een ander paard niet.

jansje73

Re: Mijt bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 16:45

De benen van mijn ruin zijn geschoren en bij mijn merrie nog niet, die liet zich niet scheren en we wachten eerst de behandeling af met haar volle behang op haar benen. We hebben haar benen erg goed gewassen en met een grote spons en borstel het verdunde spul goed in haar benen gedaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:11

Ik hoop dat ze er snel vanaf zijn :)
Over precies 10 dagen zou ik nog een keertje ermee wassen, dan doodt je de mijten die na deze behandeling uit hun eitjes zijn gekomen voordat ze zich kunnen voortplanten.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 19:53

8nnemiek schreef:
Ik hoop dat ze er snel vanaf zijn :)
Over precies 10 dagen zou ik nog een keertje ermee wassen, dan doodt je de mijten die na deze behandeling uit hun eitjes zijn gekomen voordat ze zich kunnen voortplanten.

Ik hoop ook dat mijn beiden paarden er snel van af zijn. Gelukkig heeft mijn geen kapotte huid deeltjes.
Op donderdag 25 Augustus komt de DA weer om te spuiten en worden de benen weer gewassen. Zal ook aan de DA vragen dat ik de paarden nog een paar keer kan wassen met het spul.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:32

toch geschoren? wat zonde zeg. Waarom niet eerst met wassen etc geprobeerd?

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:02

je kan ook pigsoil of zwavel olie smeren 1 keer in de week.
daarmee blijf je de mijten wel een hele tijd voor.. ze hebben een hekel aan dat goedje
voordeel is vind ik dat je sokken mooi blijven die orden wel vet.. maar ik heb liever vette sokken die ik makkelijk schoon krijg dan mijten en mok..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:28

Heb je toevallig een link naar de zwavelolie? Ik zoek me een ongeluk naar zwavelpoeder, olie en andere zaken. Kan het niet vinden.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 16:07

marjolein__ schreef:
toch geschoren? wat zonde zeg. Waarom niet eerst met wassen etc geprobeerd?

Yep de benen van mijn ruin zijn geschoren. Hij had al eerder mijt en toen heb ik zijn benen gewassen . Ik vind het ook vreselijk zonde dat ik hem moest gaan scheren van de DA . Al had ik hele goede spul van de DA gekregen om hem te wassen en ook om mee in te smeren. Maar mijt is moeilijk te behandelen .

Ik huur een weiland met 2 stallen en heb geen wasplaats en het water dat ik gebruikt is regenwater. Dat maakt het al een stukje moeilijker/lastiger om het goed te wassen.
Laatst bijgewerkt door jansje73 op 25-08-16 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 16:08

bumblebijtje schreef:
je kan ook pigsoil of zwavel olie smeren 1 keer in de week.
daarmee blijf je de mijten wel een hele tijd voor.. ze hebben een hekel aan dat goedje
voordeel is vind ik dat je sokken mooi blijven die orden wel vet.. maar ik heb liever vette sokken die ik makkelijk schoon krijg dan mijten en mok..

Waar kan je die pigsoli of zwavel olien halen ?

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:41

zwavel olie maak ik zelf omdat ik dat makkelijker vind.

zwavelpeoder valt te halen bij de betere apotheek/'drogisterij. ik meng 4 eetlepels zwavel op een liter olie ( ik neem amandelolie omdat amandel e huid verstevigd) maar zonnebloem olie of mails olie gaat ook prima.

hieronder link waar ik het bestel
http://www.hyperdrug.co.uk/Pig-Oil-Sulphur/productinfo/PIGOILSUL/
maar er zijn vast meer punten waar je het halen kan. wel makkelijker in uk. dan in nederland.
maar vind het erg fijn werken.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 17:24

bumblebijtje schreef:
zwavel olie maak ik zelf omdat ik dat makkelijker vind.

zwavelpeoder valt te halen bij de betere apotheek/'drogisterij. ik meng 4 eetlepels zwavel op een liter olie ( ik neem amandelolie omdat amandel e huid verstevigd) maar zonnebloem olie of mails olie gaat ook prima.

hieronder link waar ik het bestel
http://www.hyperdrug.co.uk/Pig-Oil-Sulphur/productinfo/PIGOILSUL/
maar er zijn vast meer punten waar je het halen kan. wel makkelijker in uk. dan in nederland.
maar vind het erg fijn werken.

Dank je voor de tip en de site.

Vandaag is de DA weer geweest en mijn paardjes zijn weer voor de 2e gespoten tegen de mijt.