Ataxie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 06:43

Bellerise schreef:
Nee, ik bedoel met problemen: moeilijk sluiten/geen galopwissel aan deze kant kunnen uitvoeren,... Als ze een probleem heeft aan de rug lijkt het mij dat ze dan zowel links als rechts last moet hebben of zit ik mis?

Hoeft niet..maar persoonlijk denk ik dat ze toch niet voldoende recht gericht is waardoor ze moeilijker lijkt te sluiten en de galopwissel op die kan niet kan maken omdat beide achterbenen er niet voldoende onder zitten.

Misschien een idee om er eens een filmpje van te maken?

Libera

Re: Ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 06:55

Dit klinkt heel erg bekend... Ik had dezelfde problemen met mijn paard. Werd ook steeds gezegd dat ie scheef was en dat het aan het rijden zou liggen.
Meerdere keren bij de DA gestaan met 'm, en ze zagen er nooit wat aan.
Toen toch nog maar eens bij een hele goede kliniek langs gegaan (3 uur in de trailer maar dan heb je ook wat :) ). Daar is hij helemaal op de foto gezet. Blijkt dat ie een ernstige aangeboren misvorming heeft in zijn halswervels C2-C3.
Met andere woorden: Wobbler.

Volgens de veearts is het juist doordat ik dressuur met hem rijdt zo lang goed gegaan, hij kan zijn lichaam heel goed gebruiken om te compenseren, tot op een bepaalde hoogte.
Dit paard loopt (of liep) overigens ZZL... Nu terug getrokken uit de wedstrijd sport, maar mocht hem van DA vooral niet stil zetten.

Beetje lang verhaal geworden, maar zou toch de hals/rug eens op de foto zetten, je weet nooit! Ik voel me achteraf wel eens schuldig omdat ik dacht dat mijn paard gewoon scheef was, of staakte. Pas achteraf vallen er heel veel dingen op zijn plaats :\

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:08

En vergeet dan niet het bekken (rectaal) te laten echoën ;)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:46

Wat jij beschrijft, doet mij ook aan een scheefgericht paard denken. Maar wat daar de oorzaak van is , is lastiger. Het zou medisch kunnen zijn maar niet per se. Dat hij zo vast zit, ligt, denk ik, puur aan het ontlasten en compenseren.

De osteo die je erbij gehaald hebt, heeft wel een goede reputatie. Heb meerdere positieve dingen over hem gehoord.

Veel beterschap voor je paardje!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:33

Gewoon geen drama's bedenken als er nog geen drama's zijn maar wel verder zoeken.
70% van de langdurigscheve paarden heeft een onderliggende aandoening van kleinigheidjes tot ernstige zaken.
Mijn eigen paard die langduring scheef was bleek PSSM te hebben.
Recent heb ik een van mijn klanten met een langdurig scheef paard dat moeilijk spieren opbouwde naar een goede kliniek gestuurd en die bleek KS graad 4 te hebben.
Weer een ander bleek hoefbeenkanteling te hebben. En soms is het iets simpels als een licht overbelast bandje of spieraanhechting.
Je kan er dus geen touw aan vastknopen.
Wel kan je er vanuit gaan dat als het paard langdurig scheef blijft hij er iets aan over gaat houden en het zadel dan ook zeer veel eenzijdige druk tegen de ruggengraad geeft met alle gevolgen die erbij horen.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:20

Ik heb een veulentje gehad dat na een val atactisch is geworden. De dierenarts vertelde mij toen dat ook een duidelijk symptoom is dat, als je de staart probeert op te tillen, je weinig tot geen tegendruk voelt in de staartwortel en die als het ware 'slap' is.

Ik weet niet in hoeverre dit voor alle paarden geldt met ataxie, maar hij zei dat 'staartwortelprobleem' in veel gevallen aan ataxie te koppelen is.

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 08:50

Het gekke is dat ze haar staart enkel scheef draagt als ze rechts om loopt.

Ik heb mijn osteopaat nog eens gebeld en die gaat volgende week woensdag nog eens langs komen. Even met hem het vervolg bespreken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:21

Dan zal ze waarschijnlijk rechts ook met het binnenachterbeen naar binnen lopen en/of links over de schouder vallen.
Op 1 hand scheve staart is een duidelijk teken van iets proberen te ontlasten, meestal het binnenachterbeen.

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 18:01

Osteo net geweest. Eerste rib zat terug vast.
De rest was prima in orde. Vorige keer zat haar volledige lijf potvast, een hele verbetering dus!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 07:17

Dat is fijn om te horen..nu maar hopen dat je ook echt duidelijke verbetering gaat zien.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:17

Als hij echt de eerste rib bedoelt, dan vind ik dat knap, want die kun je niet voelen (zit tussen de schouderbladen). Als hij de eerste rib na de elleboog bedoelt, dan is het de zesde of zevende rib. Daarnaast, een paard met zoveel symptomen als die van jou, daar kun je vast meer bij vinden dan alleen een rib die vastzit...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:29

Bellerise schreef:
Osteo net geweest. Eerste rib zat terug vast.
De rest was prima in orde. Vorige keer zat haar volledige lijf potvast, een hele verbetering dus!

Heb alle berichten gelezen, maar het valt me op dat je niet reageert op iets wat ik vaker terug lees. Ook op mij komt je paard scheef over en gezien die spieren goed zouden zijn (na al die osteopaten), is op de foto zetten volgens mij de eerste stap die je nu zou moeten zetten.
Na de laatste behandeling door de osteo zou je paard zo goed als los zijn, echter blijf jij tegen bepaalde problemen aan lopen. Het kan best dat je paard heel lang gecompenseerd heeft en na een behandeling is je paard niet ineens recht.
Maar mijn DA/osteo kan altijd feilloos omschrijven waar mijn problemen zitten met het rijden en adviseert hoe ik ermee om kan gaan.

Heb je zelf niet het idee dat scheefheid hier aan de orde is? Vind je het zelf niet gek dat er bij de osteopaat niets bijzonders uitkomt, terwijl je zelf nog anders voelt?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:33

Heeft hij gelijke hoeven voor? Dus even hoge hielen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:58

Rindin schreef:
Als hij echt de eerste rib bedoelt, dan vind ik dat knap, want die kun je niet voelen (zit tussen de schouderbladen). Als hij de eerste rib na de elleboog bedoelt, dan is het de zesde of zevende rib. Daarnaast, een paard met zoveel symptomen als die van jou, daar kun je vast meer bij vinden dan alleen een rib die vastzit...

Eerste rib kun je wel voelen ;), vanaf de voorkant achter schouderblad naar binnen voelen en makkelijker met voorbeen naar voor opgetild ;) gaat niet makkelijk maar het kan prima

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:39

Cemlys schreef:
Rindin schreef:

Eerste rib kun je wel voelen ;), vanaf de voorkant achter schouderblad naar binnen voelen en makkelijker met voorbeen naar voor opgetild ;) gaat niet makkelijk maar het kan prima

Het is al lastig om C7 te voelen, laat staan de eerste rib (die nog achter C7 zit). Maar ik ga het proberen straks, ben nu wel benieuwd of het idd zo is

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:12

Rindin schreef:
Cemlys schreef:

Het is al lastig om C7 te voelen, laat staan de eerste rib (die nog achter C7 zit). Maar ik ga het proberen straks, ben nu wel benieuwd of het idd zo is

Ik ben zelf osteopaat dus ik weet 100% zeker dat hij te voelen is ;) (en los te maken)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:29

En ik ben dierfysio, dus blijkbaar leren osteopaten andere dingen dan wij... Maar ik ga het proberen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:45

TS, hoe is het nu?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:51

Zou zelf even kappen met osteos en fysios en eens een paar foto's van de rug laten maken.