Raar plekje op lip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tes82

Re: Raar plekje op lip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:14

Mijn 2 paarden had precies zo'n zelfde plek in het begin van het weideseizoen. Mijn jaarling had er zelfs meerdere (maar dan wat kleiner). Ik heb de foto's aan de kliniek laten zien en zij gaven aan dat het vermoedelijk een reactie is op een plant in de wei. Ik hoefde er niks aan te doen en het zou vanzelf wegtrekken. Binnen 2 weken waren de plekken zo goed als weg. Daarna hadden ze heel lang niks en nu hebben ze, weer precies tegelijk er allebei 1. Maar ook deze trekken nu alweer weg.

Morenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 23:24

Check ook HABRONEMA bij Wiki op bokt.
Na de juiste wormenkuur was mijn paard er heel snel van af.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 04:21

En ben je er al achter wat het is? Mijne heeft er ook zo een, niet zo groot, en de tandarts zag het zitten bij hem, ik had het niet eens opgemerkt. Het een een nestje met vliegeneitjes zei ze. Wormenkuur, en elke dag zout erop deppen. Stalgenoot zei dat tea tree olie ook zou helpen.

Maar ben erg benieuwd wat jouw paard heeft? DA al geweest?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 22:19

Nee t lijkt langzaam kleiner te worden. En ze heeft er geen last van. Wat het precies is weten we nog steeds niet.

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:44

Die van mij heeft ook zoiets. Blijkt van de waterbak in de wei, die klepel moet hij schuiven om water te krijgen en daar is hij dan wat onhandig mee waardoor hij een blaar krijgt op zijn lip. Kan het bij jou ook nirt zoiets zijn?

Morenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:17

Het is echt Sommer Soros (Habronema). Ziemook eerder in dit topic. Het komt door de larven van de maagdarmworm. Na een wormenkuur met Ivermectine verdwijnt het. Jammer dat veel dierenartsen het nog steeds niet herkennen en dat de vraag steeds weer opplopt.

Dierenkliniek de Raaphorst heeft inderdaad een artikel erover op de website staan. Hier een stukje tekst van die website:
Habronemiasis is een infectie met Habronema spp. wormen, dit zijn wormen die bij paarden in de maag leven. Ze produceren eieren die met de mest worden uitgescheiden. De larven kunnen in de mest de maden van vliegen infecteren. Als de maden uitgegroeid zijn tot vliegen kunnen deze de larven afzetten in vochtige plekken op het lichaam, bijvoorbeeld wondjes of slijmvliezen. De larfjes die in of rond de mond afgezet worden, worden doorgeslikt en kunnen hun levenscyclus afmaken. De larfjes die ergens anders afgezet worden die trekken door de huid of het slijmvlies heen en sterven. De stervende en dode larfjes veroorzaken een ontstekingsreactie waarbij het lichaam zal proberen om de larfjes in te kapselen. Dit uit zich door kleine bultjes die na verloop van tijd gaan zweren. Bekende plekken waar de larfjes afgezet worden zijn: bestaande wonden, de voorste ooghoek, slijmvliezen van het oog, de mondhoeken, de slijmvliezen van de geslachtsdelen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:10

Heeft mijn paard ook Habronema?
Begon eerst als klein grijs hard bultje en nu is het open ofzo. Tandarts zei wormen en 'doe er zout op'... Week later is het nu zo.

Afbeelding
Afbeelding

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:11

lijkt idd sprekend op summer sores!

Morenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:56

Ja, inderdaad summer sores (=habronema).
Zout erop is echt heel pijnlijk voor je paard of pony.
Vraag de dierenarts liever naar de wormenkuur met het ingrediënt Ivermectine. Dat zit in heel veel merken.

Morenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:59

Morenzo schreef:
Het is echt Summer Sores (Habronema). Zie ook eerder in dit topic. Het komt door de larven van de maagdarmworm. Na een wormenkuur met Ivermectine verdwijnt het. Jammer dat veel dierenartsen het nog steeds niet herkennen en dat de vraag steeds weer opplopt.

Dierenkliniek de Raaphorst heeft inderdaad een artikel erover op de website staan. Hier een stukje tekst van die website:
Habronemiasis is een infectie met Habronema spp. wormen, dit zijn wormen die bij paarden in de maag leven. Ze produceren eieren die met de mest worden uitgescheiden. De larven kunnen in de mest de maden van vliegen infecteren. Als de maden uitgegroeid zijn tot vliegen kunnen deze de larven afzetten in vochtige plekken op het lichaam, bijvoorbeeld wondjes of slijmvliezen. De larfjes die in of rond de mond afgezet worden, worden doorgeslikt en kunnen hun levenscyclus afmaken. De larfjes die ergens anders afgezet worden die trekken door de huid of het slijmvlies heen en sterven. De stervende en dode larfjes veroorzaken een ontstekingsreactie waarbij het lichaam zal proberen om de larfjes in te kapselen. Dit uit zich door kleine bultjes die na verloop van tijd gaan zweren. Bekende plekken waar de larfjes afgezet worden zijn: bestaande wonden, de voorste ooghoek, slijmvliezen van het oog, de mondhoeken, de slijmvliezen van de geslachtsdelen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:04

Morenzo schreef:
Ja, inderdaad summer sores (=habronema).
Zout erop is echt heel pijnlijk voor je paard of pony.
Vraag de dierenarts liever naar de wormenkuur met het ingrediënt Ivermectine. Dat zit in heel veel merken.

Hihi inderdaad, heb het gelukkig niet gedaan. Eergister wormenkuur met ivermectine gegeven! Ben benieuwd...