Hoeveel geld in noodpotje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: Hoeveel geld in noodpotje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:24

Een koliekoperatie is zo €4.000,- dus een potje van €5.000,- is niet overdreven

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:28

Wij hebben ze niet verzekerd, ook geen apart potje.
Maar als er iets moet gebeuren gebeurd dat ook.

3 jaar geleden een koliekoperatie gehad, 2 maand geleden een ander paardje gehad met koliek, heeft een operatie net ontlopen maar is wel 10 keer bij de da geweest.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:32

Dierenarts kosten van de afgelopen maand:
€1780 euro

( behandelingen ,consulten,materialen en een paar keer weekend spoed)

Ik ben gelukkig verzekerd dus het koste mij 250 euro...

Er staat dus nooit genoeg in je noodpotje :)

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 13:45

Dus ik denk dat 2000 euro niet genoeg is voor een noodpotje? := Voordat ik een paard ga kopen wil ik dus eerst wat geld opzij zetten en in het noodpotje doen. Wat is een goed startbedrag dan? En hoeveel geld per maand zou ik er dan bij moeten leggen?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:47

Ik probeer mijn pot op de 3000 euro te houden. Dan als er iets gebeurd zit je wel snel goed. Alleen met echte operaties oid misschien niet. Laatste rekening was 1500 euro. Dus was erg blij dat ik die in elk geval had.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:54

Ik spaar 50 euro per maand.
Lijkt niet veel maar ik zit er ook echt niet aan. "Kleine" dierenarts rekeningen van een paar honderd euro betaal ik gewoon van mijn lopende rekening. Ik wil de spaarrekening bewaren en vullen voor echte hele grote kosten.
Daarnaast staan mijn ouders garant om indien nodig een bedrag bij te lenen. Dit leek mij een veel mooiere constructie dan een verzekering :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:15

Zoals Charmaine al aangeeft: het is afhankelijk van waar jij je potje voor wil gebruiken.

Moet er enkel genoeg in zitten voor medische kosten, of wil je ook een aanloop hebben voor aanschaf van een nieuw paard?

Er zitten voor- en nadelen aan het verzekeren en idem voor een eigen potje. De afweging moet jij zelf maken.

Voor een goed vergelijk/ goede afweging moet je je realiseren dat een verzekering, en dus de premie, vaak is opgebouwd uit 2 delen:
- "Vervanging paard": dit deel van je verzekering zorgt ervoor dat je een uitkering krijgt bij dood of blijvende ongeschiktheid van je paard. Er zijn vaak meerdere niveau's van heel basis tot zeer uitgebreid. De premie is gebaseerd op een % van de verzekerde waarde. Uitkering is vaak 70-90% van de verzekerde waarde. Afhankelijk van leeftijd en polis.
- "Ziektekosten": dit deel van je verzekering dekt (een deel van) je gemaakte ziektekosten. Veelal beperkt tot 2e-lijns (of meer), dus onderzoeken en behandeling in klinieken. Sommige verzekeraars wijzen een aantal klinieken aan waarvan ze vergoeden, andere zijn daar ruimdenkender in. Premie is vaak een vast bedrag per jaar en vergoeding kent een eigen risico. Vergoeding ziektekosten is max. de verzekerde waarde of max. (meestal) 5000 per jaar of per geval (bij een paard van 2000 is dat 2000, bij een paard van 8000 is dat 5000).

Verzekeren
Voordelen: gaat direct in, kan je direct aanspraak op maken
Nadelen: duur als je er weinig of geen gebruik van maakt, en niet meer volledige beslissingsvrijheid als er wat is.

Eigen potje
Voordelen: volledige beslissingsvrijheid, geen plafond
Nadelen: Alle kosten zijn voor jou, potje moet niet nodig zijn voor andere calamiteiten (bijv. wasmachine stuk of reparatie auto), opbouwen kost vaak tijd (die er soms niet is).

Ik had een paard gekocht, een 4-jarige, volledig sportkeuring gehad en glanzend er doorheen. Na een jaar kreeg ik rijproblemen. Lang verhaal kort: na 1 jaar dokteren en ca. 3000 euro verder afgekeurd met kissing spines en artrose op de hals.
Mijn allereerste pony werd toen ik hem 1 week had getrapt door een andere pony in de wei. Pony was kreupel en is nooit meer goed geworden.
In beide gevallen waren de dieren gelukkig (goed) verzekerd.

De moraal van dit verhaal: niet elke behandeling is succesvol en het noodlot kan snel toeslaan.

Als je besluit zelf een potje te maken, is mijn advies 1,5-2x de aanschafwaarde van het dier en direct beschikbaar.

Als je besluit te verzekeren kies dan een uitgebreide verzekering waar ook de zgn. orthopedische aandoeningen onder vallen. Dat is duurder, maar dan ben je ook gedekt bij zaken als artrose, kissing spines en aanverwante ellende.

Alternatief kan nog zijn te kiezen voor alleen een "vervangingsverzekering" en zelf een potje te hebben voor de ziektekosten.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:48

mrie schreef:
Dus jouw pony is totallos als de behandeling meer kost dan 1000 euro. Heb je bedacht dat je begint aan een behandeling die misschien 300 euro kost. Maar daarna moet er nog een foto, om het goed af te ronden de fysio, oh hij moet ook nog pillen. Goh rechts is ie goed maar links nog niet zo...Nog maar een foto... En voor je het weet heb je veel meer kosten dan je van te voren ingeschat had.
1000 euro is te weinig want je zult echt niet halverwege zo'n traject zeggen STOP nu moet hij naar de slager. Dat doe je niet want het beest is jouw verantwoordelijkheid en je wilt gewoon ook een "goede moeder" zijn voor je beest

Ik had deze reactie inderdaad al verwacht. Op het moment is mijn pony hoefbevangen en heeft hij al ruim €750,- enkel aan dierenartskosten gekost de afgelopen twee maanden. Om nog maar niet te spreken over andere extra kosten. In totaal zit ik dus al ruim over de €1000,- euro. Dit is prima gegaan en ik heb zelfs meer op mn spaarrekening dan toen deze ellende begon. Maar dat zit hem voornamelijk in dat ik dus wel elke maand 200 euro over houdt en dat het deze maanden vakantie was en dus heel veel heb kunnen werken.

Het grote voordeel aan zo'n traject is dat niet alle kosten in 1 keer komen, en dan is er geen probleem.

Qua operaties, tja dan is het heel hard, maar dan is het echt einde verhaal. Natuurlijk bij een operatie van 95% slagingskans met weinig/korte revalidatie van 1500 euro ga ik gewoon met de dierenarts in overleg over hoe en wat te doen.

Daarnaast mocht er echt, echt, echt nood aan de man zijn dan kan ik van verschillende mensen wel wat geld lenen. Maar ik denk zo dat het dan wel heel ver uit de hand loopt. Want mijn ervaring tot nu toe is dat heel veel onderzoeken heel veel geld kosten maar je uiteindelijk de behandeling gewoon kan uitvoeren zonder dat je een precieze diagnose hebt.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:28

Ik heb nooit een noodpotje gehad wel een spaarrekening. Maar die was niet alleen maar voor het paard. Als je op jezelf woont moet je sowieso voldoende geld achter de hand hebben mocht er iets stuk gaan in huis (vooral bij een koophuis, dan moet je de kosten zelf betalen) , het geld voor het paard had ik daar gewoon bij in gerekend.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:58

Zorg dat je hiervoor genoeg achter de hand hebt! Niets is erger als een paard niet kunnen geven wat hij nodig heeft.
Ik heb 12 jaar lang weinig dierenarts kosten gehad. 1x per jaar de standaard enting en afgezien van een hoefzweer en een x bevangen weinig gehad. Tot een paar jaar terug had ik best wel geluk daarna was ik blij dat ik genoeg aan de kant had staan.
Dit jaar zitten mijn dierenarts rekeningen al over de 1500 euro..
Dus ik zou zeggen minimaal 3000 euro.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:04

Abacab schreef:

Ik bijvoorbeeld zou mijn paard nooit laten opereren voor koliek, niet enkel voor het geld maar ook voor andere redenen.

Denk dat je ook al op voorhand moet nadenken hoe ver je wilt gaan, eens je dat weet, kan je ook gerichter sparen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:10

kimmylhh schreef:
Oke super bedankt! Denken jullie dat een startbedrag van 2000 euro goed is en er dan 50 euro per maand bij te doen of is dit te weinig?

Ook in het begin kun je ineens hoge kosten krijgen.....
Even naar de kliniek voor onderzoek koste me 2jaar terug al 800,-
En dan zouden ze niet te gek doen, want ik had al verwacht dat ze het niet konden verhelpen.
Wat jaren terug een kreupel onderzoek en was 900,- kwijt....
Beide dus zonder behandeling.

50,- bijsparen gaat relatief heel langzaam en zal je moeten kunnen verhogen als je potje leeg raakt.
Daarbij krijg je bij je eerste paard meestal onverwachte kosten. Want dan blijkt toch een nieuw zadel nodig of meer lessen of..... ervaring krijgen kost imo meestal geld.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:16

chanel1985 schreef:
Abacab schreef:

Ik bijvoorbeeld zou mijn paard nooit laten opereren voor koliek, niet enkel voor het geld maar ook voor andere redenen.

Denk dat je ook al op voorhand moet nadenken hoe ver je wilt gaan, eens je dat weet, kan je ook gerichter sparen.

Tot dat je voor de keuze staat.....
Wij zijn met koliek ook een x toch voor de operatie gegaan, wat eigenlijk niet de bedoeling was.
Heeft gelukkig goed uitgepakt.
Maar het gaat dan wel om kansen en als die redelijk zijn, is het moeilijk om te stoppen.
Het ging uiteindelijk om 1500,- , maar kon best dat we dat geld en de pony kwijt zouden zijn...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:20

Heb voor die keuze gestaan , toen mijn paardje koliek kreeg, heb ik haar ook niet laten opereren, ze is er uiteindelijk zo doorgekomen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:20

Ligt ook beetje aan het soort paard.
Ik heb zelf geen noodpotje; betaal wat op dat moment nodig is, en dat is voor 1 pony al heel, heel veel geweest, als ik alles door de jaren heen bij elkaar optel van röntgenfoto's, bloedonderzoeken, speciaal beslag, medicatie, enz. Ik ga het niet eens optellen, want denk dat ik zelf schrik :+
Sowieso heb ik er 2 met cushing en ben alleen aan medicatie (zonder extra onderzoek) al 1200 euro per jaar kwijt.

Maar met een eigen paard heb je altijd wel geld achter de hand nodig denk ik zo.
Operatie is duur, en of je dat laat uitvoeren is ook afhankelijk van waar het om gaat en hoe herstelkansen ed zijn, lastig te zeggen dus. Maar ook een kuurtje van het een of ander met onderzoek van een veearts kost ook al snel een paar honderd euro.
Paarden houden, groot of klein, is in ieder geval een dure aangelegenheid.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:21

chanel1985 schreef:
Heb voor die keuze gestaan , toen mijn paardje koliek kreeg, heb ik haar ook niet laten opereren, ze is er uiteindelijk zo doorgekomen.

Okey.
Ik vond de keuze toen wel moeilijk.
Vooraf dacht ik het iig ook niet te doen...maar blij dat we het toch gedaan hebben.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:54

sneeuwpop schreef:
chanel1985 schreef:

Wij zijn met koliek ook een x toch voor de operatie gegaan, wat eigenlijk niet de bedoeling was.
Maar het gaat dan wel om kansen en als die redelijk zijn, is het moeilijk om te stoppen.
Het ging uiteindelijk om 1500,- , maar kon best dat we dat geld en de pony kwijt zouden zijn...

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Als je voor de keuze komt te staan, "nu opereren of inslapen" dan gaat heel wat redelijkheid de deur uit. Ik heb toen overlegd met de eigenaar van de stal waar mijn paard stond, wat zou hij doen... Hij vertelde dat als het zijn paard was hij het niet zou doen, omdat het paard de investering niet waard was, maar dat dit paard mijn alles was en dat hij daarom heel goed kon begrijpen dat ik het wel zou willen doen. Ik koos voor de operatie, helaas (maar ook gelukkig) overleed mijn paard onderweg er naar toe. Hij zou, zo bleek later, een operatie nooit overleefd hebben, dus dankbaar dat hij zelf is overleden en dat ik uiteindelijk de keuze niet heb hoeven maken om hem in te laten slapen en me altijd afgevraagd wat er gebeurt was als ik hem wel had laten opereren.

Ik had hem nog op veulen verzekering staan voor een max bedrag van €3000, twee dagen nadat hij overleden was zou hij opnieuw gekeurd worden voor volwaardige verzekering.
De €3000 dekte de gemaakte dierenartskosten van de 4 dagen dat hij ziek was geweest.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:31

sneeuwpop schreef:
chanel1985 schreef:

Hier is die keuze voor wat betreft mijn paard heel makkelijk te maken. Zij gaat met geen mogelijkheid een trailer in en is ook niet op stal te houden.
Voor de andere 2 hangt het van de ernst van de situatie af en de overlevingskansen.
Als je kan beginnen met minimaal 3000 apart heb je een mooi begin. Ieder kijkt en bepaalt het bedrag naar wat ze zelf hebben meegemaakt. Mijn paard heeft in 12 jaar tijd 500 euro totaal gekost aan de da, stalgenootje heeft alleen dit jaar al ruim 2500 aan kosten gehad

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:40

Dustyenmax18 schreef:
Zorg dat je hiervoor genoeg achter de hand hebt! Niets is erger als een paard niet kunnen geven wat hij nodig heeft.
Ik heb 12 jaar lang weinig dierenarts kosten gehad. 1x per jaar de standaard enting en afgezien van een hoefzweer en een x bevangen weinig gehad. Tot een paar jaar terug had ik best wel geluk daarna was ik blij dat ik genoeg aan de kant had staan.
Dit jaar zitten mijn dierenarts rekeningen al over de 1500 euro..
Dus ik zou zeggen minimaal 3000 euro.

Maar wat is genoeg?
Voor de een is dat 5000 en voor de ander is dat 1000.

Er hoeft hier niemand te weten wat ik op mijn rekening heb staan maar dat is voor mij voldoende om aan het eind van de rit te kunnen zeggen stoppen of doorgaan.
Nu heb ik 2 bejaarde (18 en 25) en daar ga ik gewoon niet meer zoveel aan sleutelen. Ze hebben op moment van besluit een prachtig en erg goed leven gehad.
Een koliek operatie doe ik bv niet.

Als de laatste is overleden dan zal er niet 1,2,3 een nieuw paard staan, het stalgeld wat ik op dat moment bespaar zal gebruikt worden voor een eventueel nieuw paard...mocht ik dat weer willen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:09

Abacab schreef:

Mee eens..
Nou is een koliekoperatie wel iets heel heftigs, ik begrijp dat niet iedere paardeneigenaar dat wil (ook om andere redenen dan het geld). Ik heb er met mijn 24jarige pony voor gestaan en uiteindelijk na de verwachtingen van Utrecht en de enorme kans op complicaties besloten het niet te doen. Maar daarnaast zijn er nog een heleboel andere medische problemen die een prima prognose hebben, zodra er geopereerd moet worden kun je al zeker op 1500 euro rekenen en als daar dan nog wat onderzoeken en een kliniekopname bij komen gaat het al snel hard.