Rijden na artrose?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:58

cinniz123 schreef:
beatje schreef:
Shenavallie,als je zelf artrose hebt dan weet je toch dat juist beweging goed is? Ik heb het zelf ook maar juist daarvoor ga je naar de fysio en moet je wandelen en zwemmen.
Met een hond met artrose doe je ook het beste nog veel wandelingen alleen pas je de beweging wat aan.
Artrose paarden staan ook het beste niet op stal maar 24/7buiten waar ze kunnen blijven bewegen.

Ja bewegen is zeker goed maar extra gewicht erop is alleen maar slechter voor de gewrichten.
Ik heb het ook en merk dat ik mn zoontje van 2 gewoon niet teveel moet tillen....doe ik dat wel dus extra gewicht erop heb ik snel heel veel last.
Ze heeft dus zeker een punt wat ik ook al eerder aanhaalde.

Ik zou nooit op een paard stappen met artrose maar wandelen of beweging zonder gewicht juist wel.
Maar een rit maken en kijken of ze daarna slecht lopen vind ik gewoon not done!dan is het kwaad al geschiet.

Dit dus. ;)

No_No

Re: Rijden na artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:56

Helemaal eens met bovenstaande..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:37

Hoe denken jullie dan over 24/7 op het land in de winter? Als het regent/waait/vriest/snijdende kou en met voetjes in de nattigheid?

Dat vind ik zo lastig. Ik wil dat de mijne zo veel mogelijk buiten staat, maar bovenstaande is ook niet fijn met artrose.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:39

ik merk aan mijn paard dat de buitenritjes hem juist goed doen....
we beginnen [ uit de wei ] wat stijfjes en maar na 10 min stap word hij al ruimer
en hij loopt graag en altijd de oortjes erop, moet hem afremmen ...hij wil meer dan ik hem wil laten doen

mocht het idd straks veranderen dat hij de dag erop erg stijf is of zijn gedrag veranderd dan zie ik wel wat ik ga doen,maar alleen op de wei maakt hem niet soepel

en ik rij hem zo`n 3x per week om de dag en de andere dagen ga ik ernaast wandelen, voor mijn paard werkt dit super

als ik hem paar dagen op de wei gehad heb en ga dan wandelen dan is hij veel stijver [ korter] dan als hij elke dag extra beweging krijgt :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:58

Cynthia82 schreef:
Hoe denken jullie dan over 24/7 op het land in de winter? Als het regent/waait/vriest/snijdende kou en met voetjes in de nattigheid?

Dat vind ik zo lastig. Ik wil dat de mijne zo veel mogelijk buiten staat, maar bovenstaande is ook niet fijn met artrose.

mijn paard houd echt niet van wind en regen, deze combi is echt triest om te zien staat hij met bolle rug te draaien en als hij dan iemand ziet gaat hij hinniken
hij gaat in de winter gewoon s`nachts op stal

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:03

Ieder zijn eigen ideeën hier over.
Maar een paard belasten die artrose heeft gaat tegen MIJN princiepen in. Bewegen is pima maar belasten kan je in mijn ogen niet maken.
Mijn paard is 8 en staat 24/7 buiten. Het gaat redelijk goed maar zijn gewrichten worden wel steeds voller.
Hij zal komende winter helaas ook niet meer meemaken..
Van mijn dierenarts mocht ik best nog ritjes maken, "staat hij de volgende dag kreupel heb je te veel gedaan" geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om voor MIJN plezier op dat paard te stappen.

Zodra een paard in de herfst/winter last krijgt van zijn bewegingsapparaat door artrose, wat zou je dan doen?
De pijn weg nemen.
Als mijn paard in de zomer al stijf de wei uit komt vind ik persoonlijk dat er al best al iets mis is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:07

als ik niet beweeg ben ik ook stijf, ik heb artrose in mijn knieen en juist bewegen is goed, en ook paardrijden gaat goed maar ik moet ook opstarten in de ochtend
en dan gaat het de hele dag verder goed
ik hou het gesprek van de arts in de kliniek in mijn achterhoofd en blijf gewoon lekker mijn buitenritjes doen....

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:29

Het ligt een beetje aan de gradatie van de artrose maar in principe kun je gewoon blijven rijden. Bewegen is juist goed! Als je je paard goed weet recht te richten en op de juiste manier het paard weet te rijden icm goed stal management (supplementen, masseur, osteopaat, andere ondersteuning) kan hij best nog lang mee.

Mijn paard werkt ook graag, heeft artrose in hals en kogel rechtsvoor maar springt gewoon in de L en kan op M niveau nog prima dressuurmatig trainen. Ik zorg ervoor dat ze goed op gewicht en in bespiering blijft (zodat de gewrichten goed beschermd zijn). Ook staat ze op Equilibrium ijzers van voren waardoor de voet mooi afrolt en laat haar op tijd beslaan. Tevens gebruik ik beschermers en dekens van Back on Track (zie http://www.backontrackvoorpaarden.nl) en Equiflexion van de paardendrogist. Elke 12 weken gaat zenaar de masseur en 1x per jaar krijgt ze een behandeling van de osteopaat. En ik sta op een stal waar de paarden voldoende vrije beweging krijgen.

Kijk naar je paard en luister naar je gevoel. Neem de juiste begeleiding om je paard lichamelijk correct te kunnen rijden en bezuinig niet op het management. Dan kun je vast nog jaren plezier hebben van je paard.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:42

Ik snap niet zo goed dat men op een paard stapt wat kort loopt.
En zoals gezegd rust roest maar er is veel meer dan alleen rijden.
Ik vind het gewoon niet kunnen maar denk als je zelf weet wat de pijn is je er vanzelf anders over zult denken.
Ik val niemand af maar begrijpen doe ik het gewoon niet :?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:53

cinniz123 schreef:
Ik snap niet zo goed dat men op een paard stapt wat kort loopt.
En zoals gezegd rust roest maar er is veel meer dan alleen rijden.
Ik vind het gewoon niet kunnen maar denk als je zelf weet wat de pijn is je er vanzelf anders over zult denken.
Ik val niemand af maar begrijpen doe ik het gewoon niet :?

nou ...niet dus

maar het geeft niet dat jij het niet snapt, zoveel mensen zoveel meningen ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:31

mirgino schreef:
Cynthia82 schreef:

mijn paard houd echt niet van wind en regen, deze combi is echt triest om te zien staat hij met bolle rug te draaien en als hij dan iemand ziet gaat hij hinniken
hij gaat in de winter gewoon s`nachts op stal

Ik ken het. De mijne staat vanaf half oktober ook vaak al te wachten tot ze weer naar stal mag.
1 november is het dan ook klaar met 6 maanden 24/7 wei en gaat ze naar binnen. Helaas sta ik op een stal waar ze niet altijd naar buiten kan. Maar goed.. als ik haar buiten zet als ik er ben en het is slecht weer, staat ze ook echt na een halfuur te roepen dat ze naar binnen wil.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:48

Cynthia82

bij ons kunnen ze wei op totdat het echt te nat is, de wei is van de buren van stal
en verder gaan ze de hele winter de paddock op met slowfeederbakken
alleen met heel erg slecht weer staan ze binnen
de mijne krijgt met regen een deken op in de winter dat scheelt al veel

en als het goed is komt er een grote uitloopstal aan de paddock vast, een deel van de kas [ 20 meter breed en 7 meter diep ] word erbij getrokken

het is de bedoeling dat ze volgend jaar niet meer binnen op stal komen te staan maar na de wei de paddock in

dat zou voor mijn artrose paard super zijn
en ook voor het artrosepaard wat niet gereden kan worden van de stalhoudster en de Tinker met artrose in SI gewricht
ik sta op een soort van zorg stal allemaal paarden die wat mankeren :+ [ is toeval hoor ]

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:52

mirgino schreef:
we beginnen [ uit de wei ] wat stijfjes en maar na 10 min stap word hij al ruimer
en hij loopt graag en altijd de oortjes erop, moet hem afremmen ...hij wil meer dan ik hem wil laten doen

als ik hem paar dagen op de wei gehad heb en ga dan wandelen dan is hij veel stijver [ korter] dan als hij elke dag extra beweging krijgt :j

Of wordt dit verward met weglopen voor pijn?

Wat betreft de laatste regel: zie ook de uitleg van cinniz123. Onbelast bewegen is juist goed. Belast bewegen niet en dat laatste is waarschijnlijk waar jouw paardje 'actiever' van wordt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:53

Cynthia82 schreef:

Een flinke (en dan bedoel ik ook echt heel grote) uitloopstal, zodat hij zelf kan bepalen of hij binnen of buiten wil zijn, zou een optie zijn. Op (een kleine, want dat zijn de gemiddelde stallen hier in Nederland nu eenmaal) stal staan is funest, omdat er dan sprake is van beperking in beweging.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:11

Ik zou niet meer wedstrijd gericht gaan trainen :)

Lekker niet meer belasten, ook voor je eigen veiligheid

Wij hadden ewn merrie en ook met haar mochten we rustige stap ritjes doen. Merrie had artrose in beide knieën van de voorbenen. Beestje schrok, vanwege de slecht werkende knieën lag ze gelijk met mij op de grond waar zij niks aan overgehouden heeft maar ik nog steeds dagelijks de gevolgen van meemaak vanwege een hersenschudding. Tuurlijk kun je altijd vallen maar zo maak je het risico wel heel groot.

Ik zou ervoor kiezen om samen lekker te genieten van de tijd die je samen hebt door veel te wandelen en lekker te verzorgen :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:03

Shenavallie schreef:
mirgino schreef:

Of wordt dit verward met weglopen voor pijn?

Wat betreft de laatste regel: zie ook de uitleg van cinniz123. Onbelast bewegen is juist goed. Belast bewegen niet en dat laatste is waarschijnlijk waar jouw paardje 'actiever' van wordt.

nee hoor, hij loopt niet weg voor pijn
als dat gaat komen is het afgelopen.....
en ik nodig iedereen die twijfelt uit om mijn paard te zien, ik ben veel te zuinig op hem om hem kapot te rijden :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:05

@ mirgino: De reden dat ik het vroeg is omdat ik een paard zou trainen dat hetzelfde deed. Iedereen zei dat ze zo enthousiast was en niemand durfde erop omdat ze steeds zo hard ging. Eigenlijk wist ik het al vrij rap dat het helemaal geen enthousiasme was, maar weglopen voor pijn. Dit werd in het begin niet geloofd en na veel aandringen van mijn kant (en door er pertinent niet meer op te stappen), werd de VA erbij gehaald. Mijn gevoel heeft me niet in de steek gelaten. Beestje bleek vergaande problemen en pijn te hebben. Paarden kunnen het lang heel mooi verdoezelen en de indruk wekken dat het iets anders is. Ondanks dat het een oerinstinct is, is het eigenlijk hun eigen valkuil.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:19

Een paard wat arthrose in de benen heeft moet geen rondjes meer lopen dus ook geen wendingen en hoeken in de bak. Maar rechtuit rijden op een goede zandbodem en met veel wijsheid voor wat betreft losrijden enz enz.. In de winter kan het goed zijn dat hij toch s nachts op stal gaat om voldoende warm te blijven. Maar overdag altijd naar buiten om te bewegen, goed ingepakt indien nodig.

Winnie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 11:29

Voor mij is er goed nieuws gekomen namelijk dat een andere DA is langsgeweest omdat de andere op vakantie is, hij onderzocht mijn paard opnieuw en de röntgenfoto's maakte hij ook opnieuw. en het blijkt dus dat hij geen artrose heeft Hij loopt met 1 been wat meer naar binnen waardoor hij als hij gaat sukkelen zegmaar snel struikeld en dan van dat been last kan krijgen, doordat we hem een tijdje rust hadden gegeven. kan hij nu weer gewoon opbouwend weer beweging krijgen. de behandeling is gestopt en het beslag is eraf gehaald. voor mij is dit een super fijn nieuws omdat hij geen pijn meer heeft We hadden eerst de twijfels over het nieuws, maar de DA liet de röntgenfoto's zien en legde alles goed uit :) dus ik hoop dat ik niet van al die foute reacties krijg.. Ik laat deze topic er wel opstaan voor andere mensen die met dit probleem zitten kan helpen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:24

Shenavallie schreef:
@ mirgino: De reden dat ik het vroeg is omdat ik een paard zou trainen dat hetzelfde deed. Iedereen zei dat ze zo enthousiast was en niemand durfde erop omdat ze steeds zo hard ging. Eigenlijk wist ik het al vrij rap dat het helemaal geen enthousiasme was, maar weglopen voor pijn. Dit werd in het begin niet geloofd en na veel aandringen van mijn kant (en door er pertinent niet meer op te stappen), werd de VA erbij gehaald. Mijn gevoel heeft me niet in de steek gelaten. Beestje bleek vergaande problemen en pijn te hebben. Paarden kunnen het lang heel mooi verdoezelen en de indruk wekken dat het iets anders is. Ondanks dat het een oerinstinct is, is het eigenlijk hun eigen valkuil.

ik ben net 1,5u op pad geweest veel stap maar in de berm ook draf en galop hoef hem nooit te dwingen hij heeft gewoon looplust
en gelukkig heb ik ervaring genoeg om te merken aan hem wanneer het moeilijk word, zoals hij het zelf aangaf toen hij op het aangepaste beslag stond, toen wilde hij niet meer lopen.....nu hij weer op blote voeten loopt is hij weer de vrolijke Frans :+ :D :j

wat jij hierboven beschrijft is gelukkig niet aan de orde...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:06

Raar verhaal..
Artrose is gewoon te zien op Röntgens. Als er eerst artrose te zien was, hoe kan het dan zo zijn dat het nu in eens niet meer zo is?
Ik ben nou wel erg benieuwd naar de foto's geworden :o
Of zijn er de eerste keer geen foto's gemaakt?

Winnie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 12:11

[quote="No_No"]Raar verhaal..
Artrose is gewoon te zien op Röntgens. Als er eerst artrose te zien was, hoe kan het dan zo zijn dat het nu in eens niet meer zo is?
Ik ben nou wel erg benieuwd naar de foto's geworden :o
Of zijn er de eerste keer geen foto's gemaakt?[/quote de eerste keer waren er geen foto's gemaakt omdat die dierenarts tien had gezegd dat hij het al had gezien blablablabla daarom zijn we nu naar een andere DA geweest on te kijken of dat nou wel echt zo was en hij maakste wel foto's

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:17

Hmmm oke, dus je hebt je paard laten behandelen voor artrose terwijl er geen Röntgens zijn gemaakt?
Vage dierenarts die zo te werk gaat >;)

Maar goed nieuws dus voor jullie! Fijn dat het geen artrose is!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:41

toen ik het last had ik ook gelijk zo iets van heel vaag.
ik wil ook wel dat mijn artrose weggaat :+
maar ff zonder gekheid dat heeft je dan flink wat geld gekost bij de eerste DA die je paard behandeld heeft tegen artrose!zou dat zeker gaan verhalen als ik jou was.
bij mijn pony was een behandeling voor de artrose toen ruim 600€ dat is niet niets als je dat zo weggooit. >;)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:16

Even het hele topiclezen, het hele verhaal komt bij mij een beetje ongeloofwaardig over. Ten eerste, artrose gaat niet over en ze behandelen ook niet voor artrose als er geen duidelijke diagnose is. Dus dit klopt al niet.

Daarbij vind ik de schrijfwijze, taalgebruik en interpuntie erg slecht, dus ik kan ergens moeilijk geloven dat dit een volwassen persoon is die oprecht een antwoord wil.

Daarbij, artrose gaat niet meer over, word bij belasting alleen maar erger, en paarden die dit hebben zijn gewoon ongeschikt voor de wedstrijdsport. Ook al is het alleen maar een b proefje.
Zo'n paard belasten is op eigen risico en in mijn ogen dier onvriendelijk. Ook voor de mensen met een paard die er wonderbaarlijk geen last heeft, je bent onbewust toch aan het belasten, ook al laat je paard geen pijntekens zien.

Lekker op pesioen met wat wandelingen of heel hard zijn en het paard laten inslapen..