paard met rotstraal, kan niet droog staan.. hoe op te lossen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:13

pol1 schreef:
Hypozin! Even dagelijks erin spuiten en dichtdrukken met watje..perfect spul!

En zeker niet schoonmaken met water maar alleen maar uitkrabben en schoonborstelen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:21

schirocco24 schreef:
TS afplakken kan je gewoon met ducktape doen. Dit zorgt er voor dat de straal de tijd krijgt om te herstellen. ER komt geen vuil bij en het kan een paar uurtjes drogen. Door het vocht worden de zolen en de stralen van de hoef zacht (week), hierdoor wordt het gevoeliger voor omstandigheden zoals vuil en bacteriën.
Uiteindelijk is de beste remedie zuurstof. Zo is het een goede optie om steeds de losse stukken straal eraf te knippen en/of te snijden.

Dat is juist slecht, want een hoef ademd en dus ook zweten. Als je dat afplakt met ducktape, dan gaat de rotstraal verder rotten......

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:11

danzzz schreef:
Ik snap het probleem niet. Het is toch heel natuurlijk dat je paard rotstraal krijgt en dat het niet over gaat?

Huh? Wat een gekke opmerking?

DarkoFoitzik

Re: paard met rotstraal, kan niet droog staan.. hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:04

Waarom durf je formaline niet? Het werkt gegarandeerd en zo dramatisch is het nu ook weer niet. Probeer anders eens absorbine. Helpt ook

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:10

Absorbine is een merknaam, geen produkt toch?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:50

Hoof en sole heef het product geloof ik. Zelf gebruik ik het nu voor white line disease

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:55

Raakt de straal de grond nog? Bij mijn merrie deed gewoon over het harde stappen wonderen. Gewoon lekker op buiten rit en over straat.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 11:49

Wat een opties en keuzes allemaal zo.. !
Ben wel benieuwd wat nu eigenlijk het beste werkt..

Paard kan in stal maar kiest hier zelf niet voor maar gaat met kudde op de weide.
Heeft grote straal die grond raakt dus dat is het ook niet.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:58

kan je hem niet even evt in droogverband doen met eerder genoemd spul en in een hoefzak doen? ducktap over de touwtjes doen zodat het goed vast blijft zitten..

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:59

Rizette schreef:
Rotstraal komt niet door regen.
Maar door bacterien in stal of mest urine enz.. Ik weet niet of je de wei goed schoon houdt en elke dag de mest verwijderd? Regelmatig goed laten bekappen en inderdaad ver houden van mest en urine. Ook kan een ijzer aangelegd worden waar een plaat onder geschroefd kan worden. Zodat de plaat los gemaakt kan worden en er behandeld kan worden en de hoef met de plaat er weer onder beschermd is tegen viezigheid. Een goede smid weet hoe dit moet in samenwerking met de dierenarts zou dit moeten werken.

Zo word onze friese merrie behandeld op het moment. Ze staat met een zeer zware rotstraal en op aanraden van de kliniek en smid wordt ze nu zo verzorgd. De D.A van de kliniek heeft ons ook gezegd dat de hoef zeker NIET NAT mag worden. we zijn nu 2 maanden bezig en we zien vooruitgang

Afbeelding

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:00

Rizette schreef:
Rotstraal komt niet door regen.
Maar door bacterien in stal of mest urine enz.. Ik weet niet of je de wei goed schoon houdt en elke dag de mest verwijderd? Regelmatig goed laten bekappen en inderdaad ver houden van mest en urine. Ook kan een ijzer aangelegd worden waar een plaat onder geschroefd kan worden. Zodat de plaat los gemaakt kan worden en er behandeld kan worden en de hoef met de plaat er weer onder beschermd is tegen viezigheid. Een goede smid weet hoe dit moet in samenwerking met de dierenarts zou dit moeten werken.

Zo word onze friese merrie behandeld op het moment. Ze staat met een zeer zware rotstraal en op aanraden van de kliniek en smid wordt ze nu zo verzorgd. De D.A van de kliniek heeft ons ook gezegd dat de hoef zeker NIET NAT mag worden. we zijn nu 2 maanden bezig en we zien vooruitgang

Afbeelding

zo ziet haar voet er nu uit sorry krijg hem niet groter

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:01

Ik kan je geen tip geven, behalve droog zetten. Maar ik wil je wel mee geven dit serieus te benaderen.
Bij onze pony heeft het te lang geduurd, te weinig herstel, en te lang getobd. Ik zeg niet dat, dat dé reden is geweest, maar het heeft vast geholpen: resultaat was 4 benen hoef kanker.
Het 1 zal het ander versterkt hebben, maar het is en blijft een serieus ding. Laat je goed begeleiden door een dierenarts en of hoefsmit met verstand van zaken voor het te laat is.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:13

Ragdollcat schreef:
schirocco24 schreef:
TS afplakken kan je gewoon met ducktape doen. Dit zorgt er voor dat de straal de tijd krijgt om te herstellen. ER komt geen vuil bij en het kan een paar uurtjes drogen. Door het vocht worden de zolen en de stralen van de hoef zacht (week), hierdoor wordt het gevoeliger voor omstandigheden zoals vuil en bacteriën.
Uiteindelijk is de beste remedie zuurstof. Zo is het een goede optie om steeds de losse stukken straal eraf te knippen en/of te snijden.

Dat is juist slecht, want een hoef ademd en dus ook zweten. Als je dat afplakt met ducktape, dan gaat de rotstraal verder rotten......

Zoals in mijn vorige berichtje te lezen is, is het afplakken bedoeld voor enkel een paar uurtjes. Dit om te zorgen dat de hoef wel een tijdje droog is en blijft. Zo kan de straal en zool wat harder worden, want hoe zachter het is hoe makkelijker rot.

Ik ben zelf een jaar bezig geweest met rotstraal wat nu eindelijk goed gaat. Het beste werkte bij mij toch: Uitkrabben, uitspoelen, afdrogen en dan volstoppen met watten en betadine. Na een week zag je duidelijk verschil. Zodra er lossen vellen aan hingen direct afknippen of snijden en schoonmaken. Al die middeltjes die "zogenoemd" tegen rotstraal zouden moeten werken, hebben bij mij geen enkele nut gehad.

Tuurlijk is het allerbest schoon en droog houden. Maar dat gaat nu even niet, daarom een paar uurtjes per dag even inpakken dat het op zijn minste wel een paar uurtjes droog kan zijn. Dit geeft de hoef de kans om wat meer uit te harden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 12:16

Maartje1990 schreef:
danzzz schreef:
Ik snap het probleem niet. Het is toch heel natuurlijk dat je paard rotstraal krijgt en dat het niet over gaat?

Huh? Wat een gekke opmerking?

vind ik ook.. >;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:17

Toch even een tijdje op een droge stenen ondergrond zetten?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 12:56

GDG schreef:

ja ik denk dat ik dat uiteindelijk dan maar ga doen... hou wel m'n hart vast voor de winter.. als het nu al zo slecht is! :( ;(
iemand ervaring met excellent hoof&sole hardener? of met hypozin?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:11

Zidore schreef:
GDG schreef:

ja ik denk dat ik dat uiteindelijk dan maar ga doen... hou wel m'n hart vast voor de winter.. als het nu al zo slecht is! :( ;(

Ik begrijp je zorgen. Maar rotstraal krijgen is niet hetzelfde als rotstraal houden. Daar bedoel ik mee dat er een reden is geweest waardoor rotstraal heeft kunnen ontstaan, maar dat hoeft niet dezelfde te zijn als waardoor het nu niet overgaat.
Van enkel schone nattigheid hoeft een paard geen rotstraal te krijgen, maar als het eenmaal rotstraal heeft dan kan diezelde schone nattigheid het wel in stand houden.

Nouja, veel woorden om te zeggen dat als je het nu in de kiem weet te smoren het niet gezegd is dat het weer terugkomt in de winter :P .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:12

Ik ben heel slecht met merknamen :o Geen idee of ik die middeltjes al eens geprobeerd heb.. Ik heb vrij veel ervaring met verschillende middeltjes. Heel veel middeltjes zijn vrij waterig, en moet je met een spuitje of rietje in de stralen sprayen.. maar dat liep er net zo hard weer uit bij mijn paard. Zodra hij een paar passen had gelopen buiten was dat middel er alweer uit gelopen of gespoeld, zeker met nat weer. Dat kun je dan wel weer een klein beetje voorkomen door watjes of strotouwtjes erin te duwen, maar dat vind ik zo'n gedoe en ook die watjes lagen er heel snel weer uit.
Sinds ik ben overgestapt op hoofsolution ben ik van al die problemen af. Het werkt zo ontzettend snel en effectief! Je smeert het op de straal, heel even laten drogen en het vormt echt een dikke laag over de straal en in de groeven die er niet meer zomaar uit spoelt of eruit wordt gelopen.
Hoefsmeden uit de omgeving raden het ook allemaal aan en hebben altijd potjes in de auto liggen om te verkopen.

Ik heb geen aandelen trouwens :+

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:18

Als de bliksem een goede smid erbij en geen natuurlijk geneuzel! Begin van alle elllende

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:34

violafan schreef:
Als de bliksem een goede smid erbij en geen natuurlijk geneuzel! Begin van alle elllende

Dat heeft er echt niks mee te maken hoor.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:40

Ik heb fijne resultaten geboekt met Hypozin. Bij mijn paard helpt 's nachts op stal zetten wel. Ik snap dat het voor jou geen optie is, maar sommigen zeggen dat de stal de boosdoener is. In mijn geval geldt dat niet. Gewoon een droge stal aanbieden 's nachts voorkomt hier een juist rotstraal. De hoeven kunnen uitharden en als je het behandelt, dan heeft het ook de tijd om te werken, ipv dat het paard het bijna direct eruit loopt op het zand, gras of modder. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:51

Ik zweer bij Hypozin
Erg fijn spul
De straal wordt er mooi stevig van
Mijn merrie had rotstraal door de vlas waar ze op stond
Toen dat over was heb ik eerst 2 maanden elke week nog gesmeerd daarna 1x per maand
zo hield ik haar stralen van een goede kwaliteit

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:10

Ik heb met me vorige paard heel veel producten gebruikt voor zijn rotstraal.

Oa ctd spray
Formaline
Hoof en zool
Teer
En nog meer van dat soort spul maar het enige wat werkte was ctd spray via de dierenarts.
Nadeel vd ctd spray was dat het heel snel opdroogt en je het dus goed in de gaten moet houden.
Verder moest ik van mijn hoefsmid en dierenarts het vooral NIET afplakken en teren(sluit je het af).

Verder kun je hier heel veel informatie uit halen:
Deze hoefsmeden (gebr v nassau) zijn de smeden v NL wat betreft probleem hoeven
http://hoofcare.nl/eisen-van-een-hoefbe ... rotstraal/

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:16

Hier ook hele goede ervaringen met Hypozin.
Op aanraden van de hoefsmid gebruikt, werkt echt erg goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:21

Ik gebruikte altijd betadine oplossing. Hoef ff schoonmaken met een borstel en smeren maar.
De paarden waren er altijd vrij snel vanaf ook als ze buiten op de wei liepen.