Hoeveel mag/moet een paard mankeren?? (DA's met oogkleppen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:05

Goh wat een gedoe zeg!
Sterkte met het verlies.

Ik heb gelukkig nog nooit een paard hoeven laten inslapen, maar wel iets dergelijks meegemaakt met een kip. Beestje had een dikke buik met meerdere eieren erin, reageerde al bijna niet meer, echt stervende.. Vaste DA gebeld; kip moest toch echt eerst worden nagekeken of er nog iets aan te doen was.. kosten voor het inslapen: 60 euro :=
Dierenkliniek was makkelijker; kom maar langs, kosten: 30 euro.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:13

Dat heb ik ook nog niet gehoord,wel al een paar keer het omgekeerde: paard Kan niet meer werken (bereden worden) en een Da die vraagt of hij hem niet moet "doodspuiten".

Heel veel sterkte met het verlies, ts!!!

Sleeper

Re: Hoeveel mag/moet een paard mankeren?? (DA's met oogkleppen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:17

Ik vind het eigenlijk wel schokkend dat dierenartsen het leven van een paard met een mooie leeftijd zo aan het rekken geweest zijn. En dan niet 1 maar meerdere, onbegrijpelijk.

Heel veel sterkte Judith_Irene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:23

Ik heb gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt (afkloppen), maar wat lijkt me dat naar, zo'n eindeloze reeks dierenartsen die alleen maar de klachten zien en niet het leed dat ze veroorzaken...

Wat ik me wel afvraag: als je al zo vroeg zo zeker wist dat inslapen de enige juiste optie was, waarom ben je dan zolang met de dierenartsen meegegaan in alle behandelingen? Niet iedereen wil zijn paard naar de slager brengen en een paard dat de verkeerde medicatie heeft gehad mag ook niet voor consumptie geslacht worden, maar je kunt altijd een paardenslager bellen met de vraag of hij je paard bij je thuis wil komen schieten. Sommigen voeren zelfs het lichaam voor je af.
Als je zelf de klachten echt erg genoeg vindt om er een punt achter te zetten, dan zijn ook andere mogelijkheden dan alleen de dierenarts.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:28

Alles gelezen, en kan me je frustratie goed voorstellen, met nu een 22-jarige paard en een paard dat op 26 is ingeslapen. Het momentum is erg moeilijk, voor de eigenaar al zwaar genoeg om te bepalen en zeker op deze leeftijd vind ik het absoluut niet aan de DA om dit te beslissen maar aan de eigenaar!
Verdrietig en lastig dat jij zo lang hebt moeten tobben .... Veel sterkte nog!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:38

Vreselijk! Wat een lijdensweg! Ondanks dat ik misschien andere keuzes had gemaakt en misschien wel een hele hoop stampij bij de dierenartsen, moet ik me realiseren dat jij mij niet bent en misschien wat langer beleefd blijft.

ik wil je heel veel sterkte wensen met dit verlies, 28 jaar! tjees! En ik ben het met je eens dat het een hele ongewone en ook rare houding is van mensen die een eed afgelegd hebben goed voor dieren te zorgen. Bij "goed zorgen voor" hoort ook op tijd afscheid nemen. Sterkte

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:41

Jeetje wat heftig en wat rot dat jullie dit hebben moeten doorstaan!

Zelf geen ervaring mee. Recent wel een paard in laten slapen. De veearts daar is heel eerlijk en als het genoeg is, dan is het genoeg. Er was dus ook geen twijfel toen we belden en zeiden dat het nu genoeg was. Dit paard was ook echt op en ziek. Een ander had zware artrose en kon zo moeilijk lopen dat daar ook de beslissing is genomen haar te laten gaan. Ook hier geen gezeur over. Natuurlijk spuiten ze een paard niet zomaar, maar in dit soort gevallen zou dit gewoon moeten kunnen. Het is in het belang van het dier.

Ik moet ook zeggen dat ik in jou situatie die veearts figuurlijk over de tafel had getrokken, alle 5 trouwens. En al moest ik verdorie 20 praktijken bellen, als ik het genoeg vind geweest dan is het genoeg.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:48

Wat een naar verhaal zeg...
Mijn eerste paard is 23 geworden, 1 oog was al verwijderd, andere oog kreeg dezelfde kwaal en paard werd dus blind. Hij had artrose en werd atactisch. Ook kreeg hij narcolepsie. Utrecht had hem al onderzocht en mij er weer mee naar huis gestuurd. Toen ik belde dat het verder verslechterde en ik hem wilde laten inslapen weigerden ze, ze wilden eerst nog meer onderzoek doen. Voor zijn oog had hij 30 dagen in Bodegraven gestaan en toen ik hun belde met het verhaal gingen ze daar direct akkoord. Ik had toen geen fijne dierenarts aan huis dus moest het via een kliniek doen. Die afwijzing van Utrecht, terwijl ze gezegd hadden dat als het slechter zou gaan ik kon bellen en dat ze me dan zouden helpen, vond ik al traumatisch, laat staan wat jij nu voelt... Alsof je voor je lol smeekt of ze je paard in willen laten slapen.... Heel veel sterkte in ieder geval met het verlies van je paard.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 18:08

Dank voor alle lieve reacties.

Ik heb mij heel machteloos gevoeld. Met mijn rug tegen de muur. En geloof me, ik ben boos geweest, heb gepraat als brugman, alles. Ik ben in die 3 maanden tussen april en nu opzoek gegaan naar een DA die met mij mee wilde denken. Deze had ik gevonden in DA4. Maar in de avonduren ben je helaas afhankelijk van wie er spoeddienst heeft, en kan je je eigen dierenarts niet uitkiezen.

Ik ga mijn best doen om de vragen te beantwoorden.

De 5 dierenartsen zijn van 4 verschillende klinieken geweest. Alleen DA4 en 5 waren van dezelfde kliniek. DA5 kwam vanuit de avonddienst, DA4 was maandagavond gebeld maar deze had geen dienst.

Meerderen opperen de optie slager. Ik weet dat een paard altijd geschoten mag worden (Irene kon niet meer geslacht worden voor consumptie ivm buut). Ik ben ook niet tegen de slager maar ik heb wel altijd gezegd dat Irene niet naar de slager gaat. Met als rede dat ik dat niet aankan. Misschien heel egoïstisch maar wel mijn paard en mijn keuze. Irene was een paard dat verschrikkelijk aan mij hing. Op vreemd terrein, bij dierenartsen, ze was altijd rustig zolang ik bij haar was.
Met dank aan bokt heb ik jaren terug mij verdiept in de optie inslapen versus slager. Ik heb de topics over de excursies gevolgd en de filmpjes bekeken. Toen wist ik dat ik die knal van het schieten, niet aan zou kunnen als dat de knal zou zijn bij mijn eigen paard. En Irene aan een ander mee geven naar binnen, dat wilde en kon ik Irene niet aandoen.
Hierdoor viel de optie slager af.
Al moet ik wel zeggen, dat als mij donderdag het inslapen weer geweigerd zou worden, ik in staat was haar vrijdag in Nijkerk af te leveren. Al ben ik van mening dat je een paard met zo'n zware, progressieve ataxie niet meer op een trailer zet.
Daarbij wist ik dinsdag, dat DA4 haar donderdag wel in wilde slapen.

In april ben ik de DA het voordeel van de twijfel gegeven en dat heeft toen heel goed uitgepakt. Dit heb ik ook in mijn verhaal geschreven. Ik ben ook blij dat ik haar toen nog een kans heb gegeven (achteraf gezien). In de tussenliggende maanden heb ik geen reden gezien om haar af te maken. Ze was vrolijk en blij. Irene is tot 2 weken geleden nog mee naar het bos geweest als handpaard, inc draven en galopperen. vorige week zondag was er ook nog niks aan de hand en ging ze mee naast de scootmobiel. Tijdens deze wandeling zijn de eerste signalen begonnen welke ik maandag pas als dusdanig ernstig herkend heb. Ikzelf ben dus van mening dat ze "maar" 3 dagen te lang heeft geleefd, enkel van maandag tot donderdag. Ook ben ik ervan overtuigd, dat als maandagavond DA4 gekomen was, ze maandag ingeslapen was.

@Geerke, mijten zelf zijn niet in het bloed te zien.Maar er was een waarde verhoogd welke verhoogd raakt als een paard besmet is met parasieten. Welke weet je dan niet. Maar Irene had mijten en toen was het 1+1=2. Het is ook mogelijk dat er naast de mijten nog andere parasieten in het spel zaten. Maar dit heb ik niet uit laten zoeken, iets wat DA5 donderdag nog wel voorstelde.

Ik heb nog geen rekeningen gehad van DA4 en 5, ook nog niet van 3 weken terug, toen ik haar liet kijken naar de mijten. Geen idee dus nog wat ze met de rekening gaan doen. Ik wacht rustig af. Stampij maken kan altijd nog ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:14

Pfffff, verschrikkelijk he.

Ik had het dier opgeladen en naar de slacht gebracht en of de noodslager aan stal laten komen.

Want als de dierenartsen eigenwijs zijn en door blijft dokteren, dan is het voor mij ook klaar, zeker als het duidelijk dat het dier eronder lijdt, dan is het hup opladen en naar de slacht of de noodslager laten komen om daarna te laten vernietigen door de Rendac.

Gelukkig is het bij mij goed bespreekbaar en werkt de dierenarts goed mee. Die is ook van dat het geen lijden moet worden en of voorkomen moet worden. Dus ik ben heel blij met ze!!!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:26

Jeetje Judith wat is het een verhaal geworden... Ik heb een groot deel natuurlijk meegemaakt en Irene zien schommelen tussen happy en 'op'. Ik ben ook van mening dat je in april de juiste keuze hebt gemaakt, wat knapte ze daarna op!
Gelukkig wordt de weigering van de dierenartsen hier niet veel herkend, dat geeft een beetje hoop voor andere paarden, al wordt Irene er natuurlijk noet beter van.
Nogmaals heel veel sterkte van mij!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:26

Wat vreselijk zeg.. heel veel sterkte gewenst met het verlies. 't is allemaal al moeilijk genoeg zonder dergelijke ellende.

Zelf gelukkig (of helaas?) heel andere ervaring.
Voor m'n 3-jarige met zware artrose destijds contact gehad met meerdere klinieken. Die wilden hem best voor me opereren (uiteraard), maar gaven ook aan dat hij er eigenlijk niet beter van zou worden. Toen ik dan aangaf dat het dan ophield zeiden ze allemaal dat ik zo eerlijk was naar m'n paard toe.
Ook met m'n eigen dierenarts ging het heel makkelijk. Toen zowel zij als ik de foto's hadden heb ik contact gehad om te vragen wat de prognose was, wat ik nog zou kunnen doen met hem (en dan ging het me echt niet om rijden, puur om vanaf de grond 'werken' aangezien hij zo'n enorme drive Had om te presteren..). Zal nooit vergeten.... antwoord was 'ik zet jullie verhaal in de computer. Als je er aan toe bent hoef je maar te bellen en dan komen we, zijn we allemaal op de hoogte hier en hoeven je niks meer te vragen'. Arts zei na het inslapen ook nog: 'goed besluit'. Hij was ook zo snel weg...

Als ik dan dit soort verhalen lees altijd weer extra blij met mijn eigen ervaring. Hij had zó veel pijn... moet er echt niet aan denken dat ik nog met artsen in gevecht had gemoeten om hem uit z'n lijden te verlossen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:19

Wat vreselijk en onbegrijpelijk dat 4 van de 5 dierenartsen door wouden blijven dokteren. Heel veel sterkte!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:18

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van Irene! Hoe oud ze ook worden, het blijft verschrikkelijk.

Gelukkig heb ik dit zelf nooit bij de hand gehad, wel bij een stalgenoot meegemaakt dat haar paard "op" was en op het moment dat het dier weer ziek werd in het weekend de vervangende arts niet tot inslapen over wilde gaan omdat hij het paard en de geschiedenis niet goed kende. Deze DA heeft gezorgd dat het paard met medicatie comfortabel was.
De maandag daarna heeft de eigen DA dit dier als nog ingeslapen.

Ik snap wel dat het voor een DA die een dier niet goed kent moeilijk is om het in te laten slapen. Dat is wat bij TS ook gebeurd is, 5 verschillende dierenartsen voor de diverse klachten en kwalen maakt het niet overzichtelijk.
Wij hebben een eerstelijns DA die het overzicht bewaart over mijn dieren en voor uitgebreider onderzoek en grote kwalen gaan we door naar een derdelijns kliniek. Die kliniek koppelt terug naar de eerstelijns DA die ook de follow-ups doet en vervolgmedicatie levert.
Toen het met mijn bergafwaarts ging wist de eerstelijns DA precies wat er aan de hand was en wat we al geprobeerd hadden en heeft haar op mijn eerste verzoek in laten slapen.
Zo ook met onze oude pony, die had Cushing en was daarbij bevangen geraakt, een paar dagen pijnstilling gegeven wat niet aansloeg en ook deze pony is op eerste verzoek ingeslapen.

Ik vind het erg belangrijk een goed relatie te hebben met de eerstelijns DA, ik heb hem al zeker 10 jaar als DA en kan met hem lezen en schrijven. Een blik wisselen is voldoende om te weten wat we willen in waar we staan.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:35

Heel veel sterkte met je verlies!!

Ik heb vol ongeloof je verhaal gelezen. Mijn DA is gelukkig niet zo moeilijk. Hij laat geen gezond paard inslapen maar die van jou was allang op. Respect dat je zolang hebt volgehouden kalm te blijven

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:43

judith_irene schreef:
Dank voor alle lieve reacties.

Ik heb mij heel machteloos gevoeld. Met mijn rug tegen de muur. En geloof me, ik ben boos geweest, heb gepraat als brugman, alles. Ik ben in die 3 maanden tussen april en nu opzoek gegaan naar een DA die met mij mee wilde denken. Deze had ik gevonden in DA4. Maar in de avonduren ben je helaas afhankelijk van wie er spoeddienst heeft, en kan je je eigen dierenarts niet uitkiezen.

Ik ga mijn best doen om de vragen te beantwoorden.

De 5 dierenartsen zijn van 4 verschillende klinieken geweest. Alleen DA4 en 5 waren van dezelfde kliniek. DA5 kwam vanuit de avonddienst, DA4 was maandagavond gebeld maar deze had geen dienst.

Meerderen opperen de optie slager. Ik weet dat een paard altijd geschoten mag worden (Irene kon niet meer geslacht worden voor consumptie ivm buut). Ik ben ook niet tegen de slager maar ik heb wel altijd gezegd dat Irene niet naar de slager gaat. Met als rede dat ik dat niet aankan. Misschien heel egoïstisch maar wel mijn paard en mijn keuze. Irene was een paard dat verschrikkelijk aan mij hing. Op vreemd terrein, bij dierenartsen, ze was altijd rustig zolang ik bij haar was.
Met dank aan bokt heb ik jaren terug mij verdiept in de optie inslapen versus slager. Ik heb de topics over de excursies gevolgd en de filmpjes bekeken. Toen wist ik dat ik die knal van het schieten, niet aan zou kunnen als dat de knal zou zijn bij mijn eigen paard. En Irene aan een ander mee geven naar binnen, dat wilde en kon ik Irene niet aandoen.
Hierdoor viel de optie slager af.
Al moet ik wel zeggen, dat als mij donderdag het inslapen weer geweigerd zou worden, ik in staat was haar vrijdag in Nijkerk af te leveren. Al ben ik van mening dat je een paard met zo'n zware, progressieve ataxie niet meer op een trailer zet.
Daarbij wist ik dinsdag, dat DA4 haar donderdag wel in wilde slapen.

In april ben ik de DA het voordeel van de twijfel gegeven en dat heeft toen heel goed uitgepakt. Dit heb ik ook in mijn verhaal geschreven. Ik ben ook blij dat ik haar toen nog een kans heb gegeven (achteraf gezien). In de tussenliggende maanden heb ik geen reden gezien om haar af te maken. Ze was vrolijk en blij. Irene is tot 2 weken geleden nog mee naar het bos geweest als handpaard, inc draven en galopperen. vorige week zondag was er ook nog niks aan de hand en ging ze mee naast de scootmobiel. Tijdens deze wandeling zijn de eerste signalen begonnen welke ik maandag pas als dusdanig ernstig herkend heb. Ikzelf ben dus van mening dat ze "maar" 3 dagen te lang heeft geleefd, enkel van maandag tot donderdag. Ook ben ik ervan overtuigd, dat als maandagavond DA4 gekomen was, ze maandag ingeslapen was.

@Geerke, mijten zelf zijn niet in het bloed te zien.Maar er was een waarde verhoogd welke verhoogd raakt als een paard besmet is met parasieten. Welke weet je dan niet. Maar Irene had mijten en toen was het 1+1=2. Het is ook mogelijk dat er naast de mijten nog andere parasieten in het spel zaten. Maar dit heb ik niet uit laten zoeken, iets wat DA5 donderdag nog wel voorstelde.

Ik heb nog geen rekeningen gehad van DA4 en 5, ook nog niet van 3 weken terug, toen ik haar liet kijken naar de mijten. Geen idee dus nog wat ze met de rekening gaan doen. Ik wacht rustig af. Stampij maken kan altijd nog ;)

de verhoogde waarde is eosinofielen,waarschijnlijk bloedworm...maar dat doet er niet meer toe.Ze mankeerde zoveel meer en heeft nu rust....eindelijk.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:45

Wat een vreselijke lijdensweg, zowel voor haar als voor jou.... Ik hoop dat wij onze (krampige, chronisch HB 22 jarige) mogen laten gaan zodra het niet gaat. Sterkte.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:01

Wat een verhaal TS.
Had er geen andere dierenarts toestemming kunnen geven en inslapen?
Kreeg een brok in mijn keel van je verhaal.
Heel veel sterkte.
Al is het een groot verlies, het is beter zo.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:22

Mijn hemel. Ik heb je verhaal met open mond gelezen.
Wat een vreselijke strijd heb jij moeten voeren voor een waardig afscheid van Irene. Heel heel veel sterkte met het verlies van haar.

Ik vind het onbegrijpelijk... Heb het ook nog nooit eerder gehoord (gelukkig).

Mijn oude merrie was er ook een met een verhaaltje. Heb altijd meerdere DA-en vinger aan de pols laten houden en toen het zover was een goed bevriende da gevraagd. Zij wilde mijn paard nog een keer zien, 1 laatste poging met medicatie doen en anders inslapen. Zo is het ook gegaan. Ik had er niet aan moeten denken dat ik jouw strijd had moeten leveren, terwijl de beslissing moeten nemen voor een levend wezen an sich al een hel is.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:37

Wat verschrikkelijk. Heel treurig dat je dierenartsen zo gehandeld hebben. Je gevoel zei al genoeg.

Wij hebben dit met onze hond mee gemaakt. Een jaar lang vage klachten, operaties, mank lopen, verminderde levenslust, pijnstilling.
We opperde zelf om haar in te laten slapen. Maar de DA kwam met steeds andere behandelingen, spuitjes en pilletjes. Ze wilde zelfs nog een pootje amputeren terwijl het teefjes al 14 was. Zucht.
Uiteindelijk hebben we een afspraak gemaakt voor euthanasie. Enkele uren daarvoor is ze in mijn armen gestorven. Beter hadden we haar 2 maanden eerder al moeten laten gaan. Maar je wint advies in van een expert en volgt zijn suggesties.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:53

Gelukkig heb ik zoiets nog nooit meegemaakt. Wat moet je je moedeloos gevoeld hebben.
Het nemen van de beslissing is al moeilijk genoeg daar moet je ook niet nog eens een discussie met dierenartsen bij hebben.

Heb je het wel terug gekoppeld aan de diverse dierenartsen om ze aan het denken te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:56

fransje23 schreef:
Gelukkig heb ik zoiets nog nooit meegemaakt. Wat moet je je moedeloos gevoeld hebben.
Het nemen van de beslissing is al moeilijk genoeg daar moet je ook niet nog eens een discussie met dierenartsen bij hebben.

Heb je het wel terug gekoppeld aan de diverse dierenartsen om ze aan het denken te zetten?

Mijn ervaring is dat terug koppelen geen zin heeft. Ik heb vorig jaar moeten knokken om een DA te vinden die wilde geloven dat mijn paard ziek was. Uiteindelijk bleek er van alles mis met mijn paard eens we in de kliniek waren. Heb toen expliciet gevraagd om alle dierenartsen die hier geweest waren, 3 stuks, te laten weten wat er nu uiteindelijk gevonden was. Kreeg enkel een bezorgde telefoon van degene die me wel geholpen had, de rest heb ik niet gehoord. Ik denk dus niet dat het rijtje dat bij TS gepasseerd is, zich iets van een terug koppeling gaat aantrekken.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:26

Wat vreselijk om dit te moeten mee maken TS.
Kan er werkelijk waar niet bij dat een dierenarts het zo lang uit wilt stellen.. Het is toch jouw paard!!

Ben bijna blij dat mijn dierenarts er zo luchtig over deed toen onze shet van boven de 35 met artrose werd ingeslapen. Liever dat dan deze lijdensweg.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:28

Werkelijk, ik heb dit met verbazing zitten te lezen..
Wat BELACHELIJK dat het zo ver heeft moeten komen.
Slaat werkelijk helemaal nergens op! Als ik aan mijn DA zou vragen om mijn paard in te laten slapen (met alleen de reden blijvend kreupel door ouderdom) had hij dat gedaan.
Heel veel sterkte TS.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 01:34

Jeetje wat een verhaal...
Wat verschrikkelijk dat je je paard zo hebt zien lijden, t arme ding was zo te horen al veel eerder "op"
Ik vind het echt meer dan bizar dat deze dierenartsen jouw paard zo hebben laten lijden terwijl ze zelf ook wel hadden kunnen zien dat het al over was. Deze mensen mogen zichzelf nooit goeie dierenartsen noemen, een goeie arts weet wanneer het klaar is.
Bah....
Ik wens je ontzettend veel sterkte met je verlies, en ook met het verwerken van deze lijdensweg...
Ze heeft nu rust en geen pijn meer Y;(