Nare wonden op het achterbeen (foto)verslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Re: Nare wonden op het achterbeen (foto)verslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:12

Beterschap voor Piet. Ik lees wel dat hij in goede handen is. Je stalgenoten, jij en je dierenarts hebben heel adequaat gehandeld. Top!!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:15

Jeetje wat een pech voor Piet.
Dat hij maar weer snel op mag knappen.
En wat de rest al zei, hij staat in Utrecht hartstikke goed.

Tja ik vraag me wel eens af welke omheining wel paardveilig is.
Wij hebben er een afgegeven aan een wond met schriklint, een kennis van mij eentje aan een wond met schrikdraad (koord) en een kennis eentje aan een houten omheining.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:22

Paard kan zich aan van alles bezeren helaas.
Wat ivm uitbreken paardbestendig is, is dat ook bij ongelukken op het terrein.

Van wat ik van dit soort ellende weet is dat er eigenlijk altijd een drain geplaatst wordt ivm de hoeveelheid vocht die er uit zo'n wond komt. Waarom is dat hier niet gedaan?

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 13:27

tamary schreef:
Paard kan zich aan van alles bezeren helaas.
Wat ivm uitbreken paardbestendig is, is dat ook bij ongelukken op het terrein.

Van wat ik van dit soort ellende weet is dat er eigenlijk altijd een drain geplaatst wordt ivm de hoeveelheid vocht die er uit zo'n wond komt. Waarom is dat hier niet gedaan?

Geen idee waarom niet, het is nooit ter sprake gekomen.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:33

Kimmej schreef:
Wat een braaf beest heb jij!

Het ziet er inderdaad lelijk uit, maar mijn paardenkind heeft als vierjarige eenzelfde soort wond gehad, maar dan aan de boven- buitenkant van het voorbeen, plus bijbehorende extra plekken op de achterbenen (achterover geklapt in een aangelegde stalen bak-sloot, nota bene met iemand die helemaal niet gevraagd was om met hem te rijden, maar dat is een ander lang verhaal). We hebben het, nadat hij ontslagen werd uit Utrecht, lange tijd moeten spoelen, drie maal daags. Toen het tijd werd voor de hoefsmid en het been dus opgetild moest worden, hing mijn hoefsmid bijna boven de pot, de wond ging dan namelijk heerlijk open staan zodat je er vol in kon kijken. Plus dat de bijbehorende smurrie er dan ook uit kwam lopen. Maar! Alles is helemaal goed gekomen en je ziet er echt helemaal niks meer van! Dus ik verwacht dat het bij jullie ook helemaal goed gaat komen! +:)+ Tot die tijd, sterkte!

Chantal_1978 schreef:
Wat naar!!! Wat zul je geschrokken zijn. Hopelijk komt het weer helemaal goed met Piet.

Kleine tip voor wat betreft wondgenezing --> Honing! Het heeft ook een antibacteriële werking.

Dit is best wel zo, maar ik raad aan, zolang hij op Utrecht staat en je daarvan spullen krijgt, je lekker daar ook aan houden en niet gaan lopen klooien met huishoudmiddeltjes. Als je dat dan wel wilt, doe het dan in overleg!

Dat leek mij evident dat ze nu alles in overleg met Utrecht doet ;-) en dat Utrecht uiteraard van de beste zorg voorziet.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:01

Ik bedoelde het niet vervelend hoor Chantal, gebruik zelf voor kleine plekjes ook honingzalf ;-)

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 14:05

Heb thuis altijd honingzalf op voorraad en dat gaat er zeker tegen die tijd op :).

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 16:07

Ben net weer gebeld door Utrecht. De zwelling op de koker is niet gebruikelijk dat zoiets na twee weken alsnog opkomt, maar voor nu ook geen groot zorgenpunt. Waarschijnlijk wat oedeem.

De wond rechtsachter blijft wel draineren. Komt nog steeds rommel uit en doordat er best wel een flinke holte onder zit, duurt dat ook nog wel even. Die holte moet eigenlijk wat gaan dichten nog voordat er sprake van kan zijn dat hij naar huis mag.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:14

Beterschap!

Het is natuurlijk heel naar, maar toch vind ik dit wel een heel interessant topic :o

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:15

Beterschap voor je paard! Leuk dat je dit wil delen met de rest. Erg leerzaam qua wondgenezing.

Fijn dat hij zo goed is opgevoed dat hij staand geholpen kon worden en nog steeds alles braaf toelaat.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:20

Oef dat waren lelijke plekken zeg. Wel weer leerzaam dat je er een topic over maakt, vind ik iig interessant om te volgen :). Heel veel beterschap, hopelijk mag hij snel lekker naar huis!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:17

Hoop dat het allemaal goed komt, heb er zelf geen ervaring mee, maar op bokt zijn meerdere topics te vinden met ernstige wonden wat ook goed is gekomen!
Veel beterschap voor Pietje en sterkte San :*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:18

Wat een vreselijk akelig ongeluk zeg :\ Arm dier! En wat een zegen dat hij zo braaf is, als je er eentje hebt die tegen alles en zichzelf in protest gaat.. Poeh. Veel beterschap gewenst voor Pietje, hopelijk staat hij snel weer thuis!

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:28

Kimmej schreef:
Ik bedoelde het niet vervelend hoor Chantal, gebruik zelf voor kleine plekjes ook honingzalf ;-)

Zo heb ik het ook niet opgevat hoor +:)+

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 12:59

Ik ben net gebeld door Utrecht. Op zich maakt Piet het goed. De wond geneest alleen echt (te) langzaam. In de kern blijft een kanaal open naar het bot. Dat is vaak een teken dat er toch een botfragmentje/schilfertje los is gekomen bij de klap. Het remt dan het genezingsproces zeg maar. Dat kunnen ze alleen pas zien na ongeveer 21 dagen als ze dan een foto maken. Hij zal dus sowieso tot die tijd in Utrecht moeten blijven. Ze weten het allemaal nog niet zeker, maar het vermoeden is wel dat dit toch aan de hand is. Als ze na de foto toch een fragmentje zien dan halen ze dat met een soort scherp lepeltje eruit en kan daarna de wond weer gaan genezen. Maar misschien geneest het deze week toch nog goed en is er ook niks aan de hand... vooralsnog is de wond nog te diep om het over naar huis gaan te hebben. Weer een tegenvaller wel zo..

Zal vanavond weer foto's maken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:28

Dat is toch wel weer een tegenvaller San :(:)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:27

Dat is vervelend nieuws. Hoop dat het toch vanzelf geneest.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:39

San schreef:
Ik ben net gebeld door Utrecht. Op zich maakt Piet het goed. De wond geneest alleen echt (te) langzaam. In de kern blijft een kanaal open naar het bot. Dat is vaak een teken dat er toch een botfragmentje/schilfertje los is gekomen bij de klap. Het remt dan het genezingsproces zeg maar. Dat kunnen ze alleen pas zien na ongeveer 21 dagen als ze dan een foto maken. Hij zal dus sowieso tot die tijd in Utrecht moeten blijven. Ze weten het allemaal nog niet zeker, maar het vermoeden is wel dat dit toch aan de hand is. Als ze na de foto toch een fragmentje zien dan halen ze dat met een soort scherp lepeltje eruit en kan daarna de wond weer gaan genezen. Maar misschien geneest het deze week toch nog goed en is er ook niks aan de hand... vooralsnog is de wond nog te diep om het over naar huis gaan te hebben. Weer een tegenvaller wel zo..

Zie je topic nu pas, had wel in de wandelgangen iets gehoord in de trant van dat je paard flinke wonden had opgelopen.
Wat jammer dat het nu open blijft en er allicht in de diepte nog iets zit waardoor het niet wil genezen en hij voorlopig nog niet naar huis mag.
Beterschap met Piet.

MegsFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:07

Beterschap <3 <3 <3

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 16:00

Sjolvir schreef:
San schreef:

Zie je topic nu pas, had wel in de wandelgangen iets gehoord in de trant van dat je paard flinke wonden had opgelopen.
Wat jammer dat het nu open blijft en er allicht in de diepte nog iets zit waardoor het niet wil genezen en hij voorlopig nog niet naar huis mag.
Beterschap met Piet.

Ja moest bij jullie jureren toen het gebeurde.. dus hals over kop iemand anders geregeld.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 20:46

2 augustus. Dag 18. De linkerkant van de wond ziet er rustiger uit. De randjes beginnen ook wat te drogen. Het midden blijft diep en open. De artsen vermoeden dat hier toch een flintertje beschadiging van het bot onder kan zitten. Rond het weekeind worden weer foto's gemaakt om te kijken of dat het geval is. Dit kan op zijn vroegst 21 dagen na het trauma.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door San op 02-08-16 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:50

He wat een tegenvaller zeg -O-

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:01

Bah dat is inderdaad een flinke tegenvaller zeg! :(

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:18

Aah bah! Mijn pony staat sinds zondagavond met soort van gelijke trauma ook op utrecht. Eerst ook geopeereerd worden maar ook wegens haar braafheid staand gehecht enzo. Heeft die van jou ook zo streng op de antibiotica gestaan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:31

Mijn paard heeft dergelijke wonden opgelopen van prikkeldraad langs de weg. Alleen lager op haar been. Dierenarts heeft het thuis gehecht en daarna ben ik met honingzalf begonnen. Wonden zijn zeer voorspoedig genezen.