Rare stand hoef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:35

Waarom zou ze last krijgen van extra slijtage als de koot er gewoon boven staat en dus banden en pezen helemaal niet extra belast worden? Ze staat niet "doorgezwikt" of overkoot. Dát geeft extra slijtage.

Een afwijkende hoefstand is trouwens geen garantie voor problemen en een goede hoefstand is geen garantie voor probleem vrij.

Je kunt een second opinion vragen van en andere DA (of dezelfde, hij had immers eerder niet dit zicht erop) en /of smid om je gerust te stellen, en als die een probleem ziet/n kun je proberen de koop ongedaan te krijgen, maar persoonlijk zie ik niet meteen een probleem bij deze hoeven. Zeker niet als het gaan niet nadelig beïnvloed wordt en dat wordt ook beoordeeld bij de aankoopskeuring.

De hoefstand is vaak een gevolg van het gaan, soms andersom. Maar het gaan moet je dus ook onder de loep leggen.
Soms komt het puur door de ondergrond waarop ze gehouden zjn. Zand en rots geeft smalle steile hoeven, sompige ondergrond platte brede.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:44

Er is echt helemaal niets aan de hand met die hoeven. Let je niet gek maken met bokvoetjes of overkoot. Klopt niks van.

Voor het mooie zouden de verzenen iets lager kunnen. That's all. Maar als ze zo goed loopt, gewoon zo laten.

orlando9

Re: Rare stand hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 14:48

Hmm verschillende meningen erover. Snap ik wel hoor.sommigen denken dus toch niks aan de hand. Half aug dan komt mijn eigen hoefsmid.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:29

Afbeelding
Rechtsvoor dus ook een stijl hoefje/Bokhoef. Ook een Tinkermerrie ( type Grai)

Het hoeft natuurlijk niets uit te maken, dus laat je niet te bang maken. ze kunnen er uiteraard heel oud mee worden en qua problemen hoef je nooit wat tegen te komen. Maar er zitten gewoon wel bepaalde risico's aan die bij deze stand horen en er is altijd een kans dat je dat in een later stadium mee gaat maken. Gewoon eens hoefsmid erbij en om tips vragen, komt vast en zeker goed :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:37

orlando9 schreef:
Ze is klinisch gekeurd en de dierenrts had daar niks op aangemerkt ook. Gek he. Wel heb ik haar sokken geschoren waardoor je het meer ziet. Ze loopt gewoon ruim. Pas over voorvoet.

DA had dat moeten zien en had er iets van moeten zeggen. Heb je door een eigen DA laten keuren of die van de verkoper? Ik zou hem erop laten staan eerlijk gezegd. Afwijkende stand komen altijd problemen van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:38

janderegelaa schreef:
Er is echt helemaal niets aan de hand met die hoeven. Let je niet gek maken met bokvoetjes of overkoot. Klopt niks van.

Persoonlijk vind ik het overkoot.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:45

Een foto kan zooo misleidend zijn, een totaal ander beeld geven.
TS, laat je niet ongerust maken. Je hebt je paardje laten keuren en wanneer de DA geen opmerkingen daarover gemaakt heeft, zal het toch niet zo dramastisch zijn toch? Wacht even rustig af wat jouw hoefsmid zegt.

Als je elk paard wat mss niet 100% correct op zijn voeten staat of een 100% correcte beenstand heeft, moet laten staan ....

En TS, gefeliciteerd met je aankoop!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:32

VSW → BEH

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:44

Niks aan de hand met die achterhoeven. Is géén bokhoef. (komt achter sowieso amper voor).
Ze heeft behoorlijk steile verzenen. Er wordt hier beetje geneuzeld, de d.a. heeft ook niks gezegd immers. Gewoon blij zijn met je tinker, sluit me aan bij Janderegelaar :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:14

Babootje schreef:
janderegelaa schreef:

Persoonlijk vind ik het overkoot.

Overkoot ziet er echt heel anders uit. Google er anders eens op.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 12:01

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop echt dat het meevalt. Heb altijd zoveel pech gehad met paarden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:03

Nog niet te veel zorgen maken meid. Ik duim alvast dat het allemaal zo'n vaart niet loopt :(:)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:07

Zo is moeilijk te oordelen of er nu wel of niet iets (ergs) aan de hand is. Bij de meeste gevallen is goed bekappen voldoende en ik zou me niet teveel zorgen maken.

Heb je al een hoefsmid of bekapper?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:17

Het wijkt wel duidelijk af van een normale stand. Het paard zal w.s. ook wel moeilijker kunnen bewegen achter. Dat je dierenarts daar inderdaad niets van gezegd heeft. Is toch wel een afwijkende stand. Hoe zit het er aan de onderkant van de hoef uit heb je daar een foto van?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:36

Rizette schreef:
Het wijkt wel duidelijk af van een normale stand. Het paard zal w.s. ook wel moeilijker kunnen bewegen achter. Dat je dierenarts daar inderdaad niets van gezegd heeft. Is toch wel een afwijkende stand. Hoe zit het er aan de onderkant van de hoef uit heb je daar een foto van?

Ik snap wel dat er zoveel paarden v e r k l o o t worden als je dit al afwijkend vindt.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 16:33

Ik heb nu geen foto ben op vakantie. Ze loopt verder wel ruim over haar voorafdruk in draf ook. Je ziet het echt niet met lopen

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 17:21

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:18

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 18:27

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog een paar fotos

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:49

Zo van de buitenkant af gezien staat ze achter vrij hoog op de hielen. Als je foto's kunt maken van de onderkant en zijkant, dan wordt het misschien wat duidelijker :)
Of gewoon een hoefsmid of bekapper laten komen en beoordelen ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:01

Heeft het voor de kar gelopen?

Hoeven ogen gewoon ontzettend kort, te kort naar mijn idee, alsof ze een zware kar heeft getrokken .
De voorhoeven ogen dan juist weer wat lang.

Waarom heb je de sokken geschoren?

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 19:16

Ze had jeuk aan benen. Denk mijt. Behandeld. Voor zover ik weet geen kar getrokken

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:33

Wat een leuk dier! Gewoon als je terug bent van vakantie even de hoefsmid laten komen.
Ik denk niets om je zorgen over te maken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:40

Ik zou als eerste de DA contacten die dit paard goedgekeurd heeft, liefst foto opsturen en navragen wat zijn argumenten waren om het paard met deze voetstand goed te keuren. Gewoon in de zin van informatie navragen. Hij moet toch de voetstand bekeken hebben of gevoeld hebben onder die sokken -daar die niet zonder meer te zien was door de sokken-. Wellicht heeft hij een kloppend verhaal en dan weet je meer. Bij de DA is het hele verhaal immers begonnen voor jou qua koop van dit paard. Leg uit dat je wat geschrokken bent na het scheren en graag nadere informatie wilt over zijn mening over deze stand en zijn goedkeuring daarover, gewoon ter kennisvermeerdering voor jou.

Voor zover mijn ervaring met aankoopkeuring hoort exterieur/bouw daarbij. Bij een aankoopkeuring wordt ook een gebruiksdoel geformuleerd: recreatiepaard, sportpaard, enz.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:46

spatter schreef:
Heeft het voor de kar gelopen?

Hoeven ogen gewoon ontzettend kort, te kort naar mijn idee, alsof ze een zware kar heeft getrokken .
De voorhoeven ogen dan juist weer wat lang.

Waarom heb je de sokken geschoren?

Kar trekken maakt geen hol uit hoor. Gewoon niet goed bekapt, achterkant (lange tijd) te lang gelaten.

Regelmatig goed bekappen dan komt dat helemaal goed. Maar heel dramatisch lijkt t me zo op het eerste oog niet.