Veulen uitgegleden, kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:00

zo snel mogelijk de dierenarts erbij. Dit is niet goed.
Ik snap eigenlijk niet dat je het hebt afgewacht....... Je ziet toch meteen dat dit niet goed is?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-07-16 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:04

Rindin schreef:
Oei, dit is niet een fijne plek om een infectie te hebben, zo bovenop het gewricht. Hier moet echt een DA bij, hoor. Dit moet zich niet gaan uitbreiden!

Ik vraag me trouwens af hoe het kan dat je paardeneigenaar bent en je niet weet dat pus uit een wond een infectie betekent... Je moet toch wel een beetje basiskennis van EHBO-achtige zaken hebben als je beesten hebt?

Inderdaad :o er hangt een hele gele drel uit en is gezwollen, dat laat je toch niet zo lopen. Ook vind ik wondspray op zo'n schaafplek sprayen ook geen fijn idee, dat moet gewoon schoongespoeld worden en dan de DA erbij.

Isapaardje

Re: Veulen uitgegleden, kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:09

DA laten komen want gezien de wond en de wondjes erom heen, heeft hij een fikse schuiver gemaakt. Om die reden zou ik zelf zelfs ook röntgenfoto's van het gewricht willen hebben, zeker ook als hij kreupel blijft lopen.
Zelf helaas ervaring met nare glijpartij (op ijs welliswaar) waarbij mijn pony na maanden getob 'omdat er niets te zien was en het wel mee zou vallen' een fractuur in zijn elleboog bleek te hebben.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 21:10

Bedankt voor alle veroordelende reacties!

het veulen heeft geen koorts, hij eet en drinkt lekker.
De wond is niet af te spoelen met water, dit accepteerd hij niet, dus wordt schoongemaakt met een spons voor zover mogelijk.

Is een goede wondzalf nou wel of niet aan te raden?

Ik hoed enorm voor gewrichtsontsteking maar dat is dit niet, want dan moet hij koorts hebben. Dus alles eraan doen dat het mooi dichtkomt.

Wat betreft mijn dierenarts, hij weet echt wat hij doet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:16

Met een spons schoonmaken is niet verstandig.. daar zitten een hele hoop bacteriën in..!
Ik zou toch de DA even laten komen.. beter 1x teveel als 1x te weinig.. :o

Overigens.. als er pus uit komt, is de wond geïnfecteerd..
En dit op de foto is gele pus, geen wondvocht.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:29

Niemand twijfelt aan je dierenarts, Zarena, maar hij is er toch (nog) niet bij geweest?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:30

als j e het niet schoonmaakt.. en het is wel pus.. dat geneest nooit uitzich zelf goed.. zeker bij het gewricht..

bij ons worden de jonge beesten dan licht verdoofd door d.a. of een praam op en dan kan de da rustig de wond spoelen..

heeft de dierenarts foto's gezien? edit dierenarts zeg ik niks over alleen is het verstandiger dat hij het wel ziet. ipv alleen over de telefoon.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:31

Je maakt dit topic om je gerust te laten stellen omdat je je zorgen maakt, maar nu mensen reageren dat je je terecht zorgen maakt en dat je er wel een DA bij moet halen wil je dat niet horen?

Ook zou ik zeggen: niet gaan smeren en sprayen voordat de DA het gezien heeft. Je kunt de wond ook onbedoeld afdekken met zo'n spray waardoor de troep er niet uit kan.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:34

Ik snap iets niet..... je vraagt wat ons gevoel is want je maakt je ongerust. Iedereen verteld je dat het verstandig is de dierenarts te laten kijken omdat er wel erg veel pus uit komt. Maar dat vind je veroordelende reacties. Wat wil je dan horen?

Je dierenarts heeft de wond zelf niet gezien toch? Misschien dat je de foto beter even naar je dierenarts kan sturen en dan hem om advies vragen ipv Bokt. ;-)

PrutjeTootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:40

O dat ziet er niet goed uit lijkt ontstoken... Ik zou er een dierenarts bij halen :) je kan natuurlijk nooi voorzichtig genoeg zijn met je veulen :j

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:41

De wond vind ik niet heel ernstig. Ik zou eerder ongerust zijn of hij geen ataxie heeft overgehouden aan zijn glijpartij

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:42

Op welke leeftijd krijgt een paard zijn eerste tetanusprik ?ik zou er wel een dierenarts bij halen,veulen is vreemd gevallen,er kunnen ook nog rugwervels beschadigd zijn,bekken scheef,veulen is in de groei en je wilt toch een gezond paard.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:46

Zarena schreef:
Bedankt voor alle veroordelende reacties!.

Sorry dat we proberen mee te denken. Volgens mij geeft ieder hier je alleen maar raad, advies en onze mening wat wij zouden doen als het ons paard betrof.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:50

Isapaardje schreef:
Zarena schreef:
Bedankt voor alle veroordelende reacties!.

Sorry dat we proberen mee te denken. Volgens mij geeft ieder hier je alleen maar raad, advies en onze mening wat wij zouden doen als het ons paard betrof.

inderdaad we geven alleen tips, en wat wij zouden aanraden. verder veroordeeld niemand je.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:50

Ik snap wel dat je hebt afgewacht en bel zelf ook niet voor elk wondje de dierenarts. Ik snap wel dat je je zorgen maakt, want een kreupel veulen en een pussende wond is niet fijn.
Ik zou het niet schoonmaken met een spons, maar afspoelen met water en wondspray. Dat het open is en kan pussen is alleen maar goed. Als het dicht is en dikker wordt, maak ik me meer zorgen over het naar binnen slaan.
Als ik jou was zou ik morgen toch nog even de dierenarts bellen voor advies en ook aangeven dat de wond pust.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 21:51

Ja de dierenarts is nog niet geweest, wel meerdere keren contact mee gehad en hij is er heel rustig onder. Volgens hem is pus wit en wondvocht geel? Bij een ontsteking moet hij koorts hebben?

Ik ben echt niet bang om hem te bellen, of om de rekening, hij geeft altijd zelf wel aan of hij komt of niet. In april ben ik een veulentje verloren toen die tijd kwam hij drie keer daags.

Ik zal morgen even beslissen of ik hem dan echt dwing te komen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:52

Als ik inzoom op de foto word ik daar niet vrolijk van. Lijkt toch wel een dieper gat te zitten. Hij is uitgegleden op de stenen weet je zeker dat er niks meer in die wond zit?
Stuur aub die foto's naar de dierenarts.
Wondvocht is wel geel maar niet deze kleur geel..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:54

En wondvocht is helderder. Niet creme-achtig qua substantie.
Zou toch wel de dierenarts er bij laten komen. Of anders iig de foto's sturen ter beoordeling.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:00

Dit is absoluut geen wondvocht, dit is pus. En niet iedere ontsteking veroorzaakt direct koorts.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:02

Wondvocht is helder, pus niet.. en pus kan zowel wit als geel zijn.

Misschien valt het allemaal wel mee, maar dat zou je dan toch wel willen horen als hij het gezien heeft, en niet via de telefoon??

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:04

Als ik 1 ding geleerd heb van op bokt is dat je beter advies aanneemt.
Haal er dus maar snel een kundige arts bij voor dat veulen veel meer aan de hand krijgt. Zeker op die plaats !

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:17

Tja, afspoelen moeten ze toch een keer leren.. heel vervelend dat dat niet makkelijk gaat, maar denk dat het toch echt even goed schoongespoeld moet worden. Desnoods met een lichte verdoving in het begin. Een spons bevat enorm veel bacteriën, niet aan te raden. Snap dat het vervelend is om te horen. De wond lijkt volgens mij ook best diep, dieper dan zomaar een schaafwond, maar is moeilijk te zien.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:24

Dit soort wonden zou ik op z'n minst 2 x per dag flink spoelen met water. Of hij dat nu toe laat of niet. Dit zijn basis dingen die ieder paard moet leren. Meestal zijn ze er zo aan gewend.
Zo lang als er pus uit komt zou ik niet gaan smeren met zalfjes. De wond kan beter open blijven tot dat de infectie er uit is.
Hierbij hebben ze echt niet altijd koorts, dus dat is geen goede graad meter.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:30

Zelf iig gaan spoelen en niet met een spons gaan knoeien in de wond. Probeer het eens met een klein plantengietertje indien het veulen nog niet dol is op een grote slang/straal op de wond.

Daarnaast morgen toch echt nog even contact opnemen met de Da, die kan dan op zijn minst een ontstekingsremmer spuiten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:33

Maar is je dierenarts dan niet bang voor andere kreupelheid, hoe kan hij dat uitsluiten via de telefoon?
Ik ken veel goede dierenartsen maar die kunnen zelfs geen schade beoordelen via de telefoon?

Maar pus niet geel? Die uitspraak geeft mij echt wel vraagtekens.

Is het niks, des te beter maar is het wel iets heeft dit dier misschien onnodig pijn of vererger je de situatie door niets te doen.