Ninx schreef:Het gaat inderdaad meer om het evt dik worden, en problemen die daarmee samenhangen.
Ze worden wel beperkt dmv strookbegrazing en masker.
De paarden van mijn stalgenoot, zelfde sobere ras, staan er wel de hele dag op en worden niet noemenswaardig dikker.
Je moet niet naar andermans paarden kijken of ze dikker worden of niet, belangrijkste is bekijk het per dier apart. Het is echt per paard/ pony verschillend of ze dikker worden of niet en of er langer overdoet om dikker te worden en of worden heel snel dik.
Maar als je in het begin opgebouwd hebt tot naar 4 uur en het gaat goed dan kun je gerust zijn dat het goed gaat, zeker als je een grasmasker omhoudt. Toch hou ze wel in het begin in de gaten, of ze niet te mager worden door het grasmasker en of te dik wordt met het grasmasker. En dan ernaar handelen.
Soms doe ik het grasmasker voor 1 dag af als hij wat te dun wordt en de volgende dag weer om en als hij slank blijft, blijft het grasmasker af en kan het gerust weer zonder tot hij weer te dik wordt en doe ik het weer om. want het gras is verschillend in de hoeveelheden van het opslaan van de fructaan en of ze worden verweid......... ik ben er heel handig in geworden en bekijk het van dag tot dag.

.