Geulen in de buik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnickT

Re: Geulen in de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 17:04

Nou, de shetten zijn niet beleerd, dus je kunt enkel wandelen, poetsen, en dat soort dingen. De meesten willen liever rijden, en op een gegeven moment kwamen ze gewoon niet meer opdagen.

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:05

xxShetLover schreef:
Nou, de shetten zijn niet beleerd, dus je kunt enkel wandelen, poetsen, en dat soort dingen. De meesten willen liever rijden, en op een gegeven moment kwamen ze gewoon niet meer opdagen.

Oow dat is echt balen zeg :j die verpesten het voor de leuke meiden/jongens die dat al super zouden vinden zoals ik :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:07

EmptyWords schreef:
De geul voor een aangespannen buikspier zit lager, dit is vet, alles onder de geul is te veel vet die ze hebben.

Nee hoor, dat is toch echt de buikspier. De geul zit bij deze pony precies op de plek van de buikspier, alleen omdat de pony zo dik is, hangt er gewoon een dikke buik onder.

Vergelijk maar eens met de pony in dit topic.
[MD] Wat zou dit kunnen zijn? (opgetrokken buikje)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:14

meestal krijgen ze (in jou geval omdat ze overgewicht hebben) die geulen als ze hun buikspieren aan trekken en dat duit vaak op buikpijn oid als ze dat in "ruste doen".
Tijdens training zie je het ook wel bij paarden als de ruiter daarop traint en rijd (ik rijd mijn paarden ook gefocust op buikspieren).
Ik zou eens kijken naar voer ontworming of wat dan ook.

Mocht je alles uitgesloten hebben dan zou ik als het aan houd toch een een dierenarts raadplegen.
En de beste manier om ze te laten afvallen is beweging en ze niet nog verder ontzien aan voer.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 17:14

Mmm...dus enkel meer beweging kan het verhelpen? Maar hoe kan het dan dat ze dat eerst niet hadden? De afgelopen jaren heb ik dit nooit gezien.

Edit: Meer beweging lukt dus helaas niet...Ik ga enkel in de week dat ik er ben een beetje wandelen, maar ik kan niks opbouwen. De weide moet wel nog verder afgezet worden, dus gras moet nog gereduceerd worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:21

Ik zou ze überhaupt niet op gras zetten, gewoon op zand met hooi als ze dr zo uit zien (kort gras zit vollop voeding in, meer dan in lang gras).
Verder goed ontwormen en goed uitmest beleid..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:24

Ik heb zo'n geul gehad bij een paard wat eerder dun was en heb me toen laten vertellen dat het afhankelijk van de plaats, wijst op een bepaald orgaan waar ze last van hebben. Buikpijn dus waardoor ze idd opspannen. Ik heb echt geen idee of dat klopt, maar het is de moeite waard om het te laten bekijken lijkt me,zeker omdat afvallen vaak gepaard gaat met ontgiften en een overmaat daarvan is ook niet goed.

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:27

Ik wijt het aan "honger" of in elk geval te kort aan buikvulling.
Ze hebben hetbij mij wel eens als ze wat later hun volgende strook gras krijgen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:29

Beweging geven lukt niet, pony's zijn te dik, krijgen hier nu duidelijk te zien lichaamelijk last van is het dan niet eerlijker om een ander huisje of plek voor ze te zoeken?

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:30

xxShetLover schreef:
Mmm...dus enkel meer beweging kan het verhelpen? Maar hoe kan het dan dat ze dat eerst niet hadden? De afgelopen jaren heb ik dit nooit gezien.

Edit: Meer beweging lukt dus helaas niet...Ik ga enkel in de week dat ik er ben een beetje wandelen, maar ik kan niks opbouwen. De weide moet wel nog verder afgezet worden, dus gras moet nog gereduceerd worden.

Misschien kun je ze in bruikleen zetten?

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 17:31

@smurffie
We hebben niks anders dan gras, er is geen andere mogelijkheid.

Ik zal kijken of we ze kunnen laten ontwormen, maar mijn oma zei dat ze volgens de hoefsmid geen wormen hebben, maar ik kan kijken of we mest naar de DA kunnen meenemen.

De weide is wel de laatste weken bijna niet uitgemest omdat mijn oom die dat normaal doet geblesseerd is. Zouden ze daar ziek van kunnen worden? Ze lijken er geen pijn aan te hebben en ze ademen ook niet raar.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:39

Een hoefsmid kan niet zien of een paard wormen heeft. Naast mest testen moet ook 2 keer per jaar ontwormd worden, heb je dat wel gedaan?

Daarnaast is het niet zo moeilijk om gras van een stuk grond af je krijgen, misschien toch zorgen voor gewoon zand, of een ander plekje voor je pony's zoeken..
Niet bewegen, gras en geen goed management zijn nou niet echt de beste dingen die je met shetten kunt doen..

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 21:16

Ik weet eerlijk gezegd niet wanneer ze voor het laatst zijn ontwormd, omdat de hoefsmid dat spul eerder meebracht, maar dat mag nu niet meer. Ik ga er sowieso achteraan dat dat deze week nog gebeurd.

Tja, ik kan nu gewoon niet anders. Het is nu nog te doen allemaal, ze zijn al veel afgevallen puur door aanpassen van voeding. Ik zou het graag anders zien, maar zo simpel ligt het allemaal niet.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:49

Dan zou ik toch echt gaan zoeken naar een betrouwbare verzorger oid.
Ze hebben beweging nodig.
Je kan het stukje land ook dusdanig indelen dat ze uit zichzelf zowizo ook meer bewegen, paden aan leggen meer voer punten ed.
Hier zijn verschillende boeken over geschreven die je ideeën ed kunnen geven.

Ook kun je beginnen met hooi bv met stro te mengen (al heb ik daar persoonlijk geen ervaring mee)
Het gras waar ze op staan kort maaien.
Ga je verdiepen in alternatieve voermiddelen zoals bv berkenbast oid hang een hymalaya steen op etc etc.
Alles om ervoor te zorgen dat ze meer bewegen.

Een paard heeft iedere 3 a 4 uur ruwvoer nodig anders kunnen ze maagzweren krijgen waardoor je het probleem groter maakt.
Ondanks dat ze te dik zijn kunnen ze ook optrekken omdat ze te weinig krijgen.
Als je ze ontwormd hebt en ze hebben de geulen na een paar dagen nog zou ik een dierenarts er bij halen.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 22:46

Dat wil ik wel heel graag, een verzorger, maar mijn oma is daar absoluut tegen. Zij wil geen vreemde mensen (meer) op het erf en vindt dat het zo wel prima gaat. Ik kan echt niet veel doen wat dat betreft.

Hooi en stro wordt de laatste tijd al gemengd en het gras is al zo kort als maar kan. Dat kan echt niet meer korter.
Hymalaya steen kunnen we nog halen ja.

Weide indelen wordt echt heel lastig. Vanwege hoefbevangenheid moest de wei eigenlijk ieder voorjaar verkleind worden. Dat gebeurde ook, tot dit jaar.
Ik en mijn zusje willen het wel afzetten. Dit heb ik gister met mijn oom besproken (die altijd uitmest en alles regelt als wij er niet zijn, 46 weken per jaar dus) en hij is er absoluut, maar dan ook echt absoluut, tegen om de wei af te zetten. Ik heb gediscussiëerd tot de tranen in mijn ogen stonden (het gaat hier om levende wezens die zich langzaamaan te pletter vreten) maar ik krijg hem niet om... Hij vindt de modder in de winter vreselijk om te zien (is het uiteraard ook) en op het stuk waar ze zouden staan als we het afzetten hebben ze volgens hem te weinig schaduw.
Hij vindt dat hij meer over de pony's te zeggen heeft omdat hij het grootste deel van het jaar voor de pony's zorgt. Ik kan echt niet veel tegen hem beginnen, ookal gaat het hier om de gezondheid van de pony's.

Mest is inmiddels verzameld en dat gaan we morgen langs de DA brengen om te kunnen analyseren vanwege wormen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:51

Mest moet zo vers mogelijk zijn, dus dat kan je beter morgen vers vangen anders grote kans dat je een negatieve test krijgt maar je pony's wel wormen hebben

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:58

is dat niet een spier??

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 00:54

Hoi je oom kan dan vindend at hij het goed doet maar als dat niet zo is dan moet er wel; ingegrepen worden als hij geen hoefbevangen heid kent en herkent zijn ze gewoon in gevaar en als ze geen verzorgers willen moeten ze zelf met die beesten gaan lopen ze staan er niet alleen om naar te kijken vind ik. Anders misschien een ander adres zoeken voor ze waardoor jij er vaker heen kunt. Klinkt even hard maar als je zoveel moet doen in de korte tijd dat je er bent is dat niet goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 06:28

Shetlover, kan er een stukje veranderd worden in zandbodem met een deel verharding, dat bij nat weer de pony's op de paddock gaan ipv op de wei? Dan blijft de rest van het terrein netjes. In het stukje gras waar geen beschutting is kan dan een boom of heg geplant, goed afgezet ivm eten, of een stukje schutting voor de schaduw.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:25

van wie zijn de pony's van jou of van je opa en oma?
fijn dat ze het zo wel best vind maar als daardoor de gezondheid van de dieren in gevaar komt ben je mijn inziens niet heel wijs bezig, ik snap dat jij in de korte periodes dat je er bent niet veel kunt uitrichten.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 16:13

Jup, wij kwamen er ook achter dat mest niet ouder dan 24 uur mag zijn :roll: Vanavond maar even verse pakken dan, haha.

De pony's zijn officieel van mijn vader en zijn broer (inmiddels, eerst van hun oom), maar mijn zusje en ik hebben altijd voor ze gezorgd. We hebben het erover gehad om ze naar Zwitserland te halen, maar daar gaat een hoop geregel aan vooraf. Dat zou echter voor de pony's de beste oplossing zijn.

Ik weet op dit moment even niet meer wat ik moet doen. Ik ga met mijn ouders praten over de beste oplossing. De gezondheid van de pony's staat hier op het spel en niemand die er permanent bij is, ziet het nut ervan in er iets aan te doen. Paddock met zand vind ik een goed idee, maar zoals ik al zei, iedereen vindt het prima zo, dus ik kan niet veel in m'n eentje.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:09

Inmiddels is de mest onderzocht en ze hebben geen wormen. Ik heb wel het idee dat de geulen al minder zijn geworden, gelukkig. Ik ben sinds vandaag weer thuis, 700 km verderop, dus ik kan nu vrij weinig meer doen.