__elise__ schreef:Henny: Engels Raai is een snel groeiend en voedzaam ras. De reden van de stalhouder om met Engels Raai zoveel mogelijk van het land te kunnen halen klopt dus wel. Maar dat is nou net de reden dat het niet geschikt is voor paarden.
Daarnaast is de reden van bovengronds uitrijden in Nederland niet van toepassing. De NL'se overheid heeft besloten dat bovengronds mest uitrijden niet is toegestaan, de boer heeft hierin dus geen keuze. Hoewel er voor heel extensieve boeren wel een uitzondering is, maar voor de meestem niet van toepassing. Misschien wel interessant voor paardenboeren, maar dan moet ik er me even verdiepen als je dat graag wil weten.
Engels raai is zo voedzaam voor koeien omdat het veel eiwit bevat dus meer melkproductie.
Een paard kan niets met zoveel eiwitten.
Inderdaad mag gier absoluut niet bovengronds uitgereden worden maar de andere meststoffen wel.
In één van de tabellen staat duidelijk wat injecteren in de bodem doet
En kunstmest geeft op den duur alleen maar verarming. Je hebt wel met kunstmest in korte tijd snel grasgroei maar het spoelt ook zo weer uit zodat je het eigenlijk meerdere keren moet herhalen per groeiseizoen.
Met vercomposteerde paardenmest komt de grasgroei iets later op gang maar daarna heb je ook mega veel gras. Althans is hier de ervaring
En ik heb een breed scala aan gezonde kruiden terug gekregen.
De paarden staan hier in mei/juni tot halverwege de romp in het hoge gras. Vooral de beemdgrassen worden vrij hoog.
Wat het ijzer in de analyse betreft van Caspara, dat zit keurig binnen de streefwaarden. Is wel een stuk lager dan het gemiddelde maar Caspara mag blij zijn dat het er niet zo hoog in zit. Teveel IJzer is helemaal niet goed.
Vorig jaar heeft de vorige eigenaar er nog een flinke vracht drijfmest opgedaan, wij hadden toen pas de tweede snede. Er is afgelopen voorjaar veel verteerde paardenmest van eigen bodem opgekomen en KAS. Normaal volg ik braaf de bemestingsadviezen, maar nu zomaar wat gedaan omdat het toch stom gras was
Weiland ziet er inmiddels een stuk veelzijdiger uit, geen saai koeiengras meer.