Help! Paard heeft glas ingeslikt wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: HELP! PAARD HEEFT GLAS INGESLIKT WAT NU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:54

Ik geloof er eerlijk gezegd weinig van. Een paard eet idd niet zomaar glas en zo wel, dan is dat vast ook wel aan de tong te zien. Dus als hij het al überhaupt in zijn mond heeft gehad, lijkt me het stug dat hij het ook doorgeslikt heeft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:54

Maar ze kunnen er wel doorheen rollen in de wei en zich lelijk verwonden.
Glas hoort er niet, punt!

Daarom, ouders inlichten en een ander plekje voor hem zoeken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:55

Misschien het glas in de weide opruimen? :)*

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:57

Paarden zijn flinke kauwers, dus lijkt me zeer sterk dat hij zomaar glas eet :)

Zou het wel uit de weide verwijderen, wel met hele goede schoenen en handschoenen!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:58

Wat willen jullie dan doen als je de dierenarts gaat bellen? Paard heeft geen duidelijke klachten, TS heeft alleen een vermoeden.....
Glas is niet zichtbaar op een foto of echo....wat moet de dierenarts dan doen denken jullie?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:09

Heeft iemand/de staleigenaar niet gewoon het glas opgeruimd, terwijl jij denkt dat het paard het heeft opgegeten? In het voer van mijn paard zat ooit een afgebroken stukje scherp mes (heel verhaal hoe dat erin kwam...) en dat stukje kwam ik even later tegen onderin de drinkbak. Wel even in d'r mond gehad dus maar zeker niet doorgeslikt. Ik zou er zelf ook niet vanuit gaan dat dat stuk glas naar binnen is gegaan. Ik zou eerder bang zijn dat er een paardenvoet in heeft gestaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:51

VVDD => MD

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:55

Billy schreef:
Wat willen jullie dan doen als je de dierenarts gaat bellen? Paard heeft geen duidelijke klachten, TS heeft alleen een vermoeden.....
Glas is niet zichtbaar op een foto of echo....wat moet de dierenarts dan doen denken jullie?

Dit dus. Paarden kauwen hun eten erg goed dus als er glas in gezeten had was t nu al door t systeem heen. Had enkel acute klachten gegeven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:56

Welnee, paarden eten geen glas.
Zorgen dat je het glas uit de wei ruimt, dat is het beste wat je kan doen

langedeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:57

Het lijkt mij niet dat het paard zo het glas opeet.
bij ons zat er ook een keer een ringetje los wat toen in het voer is gekomen,maar dat heeft ze zo weer uit haar mond laten vallen.
dus het lijkt mij dat ze glas ook niet opeten.
misschien kijken of ze een wondje in haar mond heeft??

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:57

Is het nu je eigen pony of je verzorgpony?

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:02

Ik zou eerst kijken of er wondjes in de mond zitten. Want als een paard het opgegeten zou hebben zal hij er ook ongetwijfeld op gekauwd hebben en zou wss. wel sporen in de mond geven lijkt mij.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:51

Ik vind het wel erg raar dat je niet de DA mag bellen voor je eigen pony??
En ik denk eigenlijk niet dat hij glas heeft opgegeten hoor

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:57

Een paard dat glas op eet lijkt me sterk... Ik zou het wel opruimen en even kijken of die er niet is ingestaan of misschien wel gelegen..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:58

Billy schreef:

Helemaal mee eens.
Dat glas had nu allang serieuze problemen gegeven als het in het maag-darmkanaal terecht was gekomen.
Oftewel, TS, je kunt ontspannen.

Ik vraag me overigens af of er überhaupt nog wat te doen was voor een 26-jarige pony als het glas problemen had gegeven in de darmen.

TS, je mag wel op zoek naar een beter plekje voor je pony.

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:10

Als hij echt glas in z'n maag had en daardoor een gaatje in z'n maag/darm, dan liep hij nu uberhaupt niet meer rond.

Het kan natuurlijk wel dat hij een wondje heeft en dat eten pijn doet en dat hij daardoor opeens minder eet. Ik zou zijn mond eens goed controleren, net als zijn hoeven en natuurlijk het glas opruimen. Als het echt je eigen pony is dan ook nog een ander plekje zoeken, want als de huidige wei-eigenaar de wei niet netjes op orde heeft (geen glas wil opruime)n, maar wel geld vangt voor de stalling dan klopt er iets niet.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:34

gwnestherx schreef:
mijn pony is 26 en heeft wss een stuk glas ingeslikt dat verspreid lag over de wei. Hij is 26 en ontzettend mager, maar nu eet hij dus maar de helft van zijn voer sinds deze week. k denk dat het te maken heeft met glas. Wat moet ik doen?! :(

Ik snap dat je je zorgen maakt om zijn gezondheid. Je zegt dat hij heel mager is en de helft van zijn voer maar op eet. Glas zal hij niet zo heel snel opeten. Kan er ook een dierenarts komen om zijn algehele gezondheid te controleren. Mogelijk kan je dan een oplossing vinden voor het feit dat hij zo mager is.
Ik lees dat je 16 jaar bent en waarschijnlijk afhankelijk bent van je ouders.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:41

Is de pony onlangs al eens naar de paardentandarts geweest? Zeker als ze zo oud zijn kunnen ze flinke haken hebben waardoor ze niet gemakkelijk eten. Eet ze minder brok of minder hooi?