Pony aan een ketting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is het dierenmishandeling om een pony aan een ketting te zetten?

Ja
15 (15%)
Nee
23 (23%)
Ligt aan de rest van de omstandigheden
53 (54%)
Voor een korte periode kan het wel
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 98

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 10:04

Arashah schreef:
Ik had mijn 2 schetjes ook aan een longeerlijn staan, ze kregen morgens water, middags en avonds. Een beetje hooi erbij, of grasstrook:)

Mest weg gehaald. En iedere dag beweging (longeren, mennen) en ik heb ze iedere dag los gelaten in bak.

Dit was een tijdelijke oplossing, ik had geen weideafrasting voor hun. Dit 2 maaanden lang.

Daarna nooit weer vast gestaan.

Een vriendje moeten ze hebben, maar direct mishandeling vind ikhet niet.

Vraag de mensen maar of de pony een weide en maatje krijgt.
Misschien kun je haar verzorgen?

Soms helpt het om het hele topic door te lezen. -O-
En om op je laatste zin terug te komen. Nee dank je. Ik heb zelf 4 paarden.

JoSav

Re: Pony aan een ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:17

In principe is dit in veel gebieden en paardenvolken zelfs nu nog vrij normaal, bijv. bij de Turkmenen.

Ik kan daar wel wat filmpjes en foto's van plaatsen. Daar gaat het om grote rijpaarden die allemaal individueel gehouden worden. Wel in zicht van andere paarden, maar ze hebben allemaal hun eigen rondje, zeg maar. Merries worden ook wel gekluisterd en in het voorjaar (2-3 maanden) in een merriekudde in een bergweide. De reden dat deze paarden aan een stek gehouden worden is om het eten individueel af te stemmen en ze dichtbij huis te houden in een gebied waar omheiningen eigenlijk in het geheel niet echt bestaan.

In principe ben ik het ermee eens dat het laten grazen aan een stek niet zozeer een probleem hoeft te zijn, maar dat hangt af van hoe de verdere zorg is en hoeveel mogelijkheden het dier heeft tot sociaal contact met soortgenoten. Ik zou dus zeggen dat het aan de verdere omstandigheden ligt. Het is niet hoe wij het tegenwoordig gewend zijn, want kluisteren of aan een stek houden is hier in Nederland eigenlijk vrijwel verdwenen. Paarden leren het grazen aan een stek overigens snel en gaan dan ook niet meer zo snel op het touw staan bijv.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:31

De mijne staan het ook af en toe. Om de kantjes te maaien. Echter houd ik het wel gewoon bij en is het alleen overdag. Dan kan het geen kwaad vind ik

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:51

Sure_lee schreef:
kwita schreef:
Ik mag dus ook mijn menig geven en dat doe ik dus,
maar wie zegt dat jou situatie schets objectief is?

Het kan ook ontzettend kwetsend zijn voor mensen die echt het beste voorhebben met deze pony en dat er dan over mishandeling en dierenbescherming wordt gesproken.
En dat is wat dus mij stoort dat iedereen daar over wilt oordelen en ze te veroordelen zonder de echte situatie te kennen dus het 2 kanten van het verhaal!
zelf weet ik hoe kwetsend dat kan zijn dus ja het ontstemt me!

Mijn situatieschets is gebaseerd op feiten. Ik heb daar nergens iets in gezet wat wel of niet objectief kan zijn. Bewust niet. Dus invulling van wel of niet hoefbevangen of andere medische oorzaken weet ik niet en schijf ik ook niet.

dus vind ik het niet volledig ...en daar schuilt een gevaar in, jou intenties zijn goed maar je kunt ook de plank finaal misslaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:15

amandananana schreef:
Op de zorgboerderij waar ik stage liep hadden we een shet die steeds uitbrak, hoe creatief we ook waren met de omheining. Die heeft ook een tijd aan een hele lange ketting gewoon vastgestaan in de wei. Ik vond dat geen dierenmishandeling want hij had maatjes en kon gewoon eten. Wel vond ik het redelijk gevaarlijk omdat hij regelmatig verstrikt raakte in de lijn.

Op het verstrikt raken in de lijn is zeker een aanmerking te maken, daar zijn zat mogelijke oplossingen voor. Daarnaast wil je geen loslopende paarden (of ander vee) bij een dier dat zo vast staat. Pony kan niet weg en de loslopende paarden kunnen in de ketting vast komen te zitten. Dieren aan een stik mogen max. net kunnen neuzen (en bv net bij dezelfde drinkbak kunnen), dichterbij en de kettingen raken mogelijk verstrikt met alle gevolgen van dien.

Er is niks mis met het aan stik staan zelf, maar je moet wel weten hoe. Youtube verteld je zat, al zie je dan sneller geiten aan de stik dan een pony, maar de veiligheids en welzijns aanpassingen zijn hetzelfde.

@TS: vraag bij de eigenaar hoe en wat, kan zijn dat die weet hoe alles veilig kan, maar misschien ook niet.
Hier voorbeeld van hoe geiten veilig aan stik incl. leren zichzelf uit de knoop te houden :

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:23

Kentaro schreef:
Dat is mishandeling!
Een pony/paard hoort niet alleen te staan. En dag in dag uit aan een ketting staan is puur kwelling -O-

Ik vind mishandeling wel een groot woord in dit begrip. Paarden die helemaal geen daglicht zien, dat vind ik mishandeling. Na het overlijden van mijn paardje, heeft mijn pony bijna 2 jaar alleen gestaan, dan niet aan een ketting, maar wel alleen, omdat hij simpelweg geen behoefte had aan andere paarden om hem heen.
Heb hem vorig jaar in een koppel gezet en daar joeg ie iedereen van hem vandaan, hij was daar echt niet gelukkig. Toen weer alleen gezet en alles was weer goed. Dit jaar staat hij samen met onze tinkermerrie en is hij gelukkig met z'n vriendinnetje.
Wat ik bedoel, is dat het soms een reden heeft en onze shet gaf het heel duidelijk aan!!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:27

Mijn shetter stond vroeger ook eerst aan een ketting en die heeft er niks aan overgehouden. Volgens mij stond in je OP dat het weiland nog niet klaar is, dus wacht dat eerst maar even af. Ik heb natuurlijk niet zelf gezien hoe het paardje erbij staat, maar met jouw omschrijving vind ik het niet direct mishandeling. Tzt een vriendje erbij voor hem zou wel beter zijn natuurlijk.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:30

Ik zou gewoon nog eens met ze gaan praten en vragen waarom die aan de ketting staat.
En staat hij hier 24/7 of maar een paar uurtjes.

Ik ben zelf van het eerst gaan praten en dan pas 144 bellen.
Ik heb sinds kort een eigen landje plus bak, ook daar is de dierenpolitie al een keer geweest.
En blijven mensen mij aanspreken als ze langs komen of me herkennen.
Dat ik dus mijn paarden niet voer.

Vanaf de weg is dit ook wat lastig te zien maar ik voer 2x per dag een hele berg hooi en ze krijgen 1x per dag brokken, en verder staat nu ook 24/7 de wei open.
In de winter staan ze 24/7 in de bak of met echt rot weer op stal.
Maar ik heb 3 koudbloeden en vooral mn shetje word echt snel dik.
Ik heb ze op onbeperkt hooi gehad ook een tijdje omdat ik weet dat dit moet verbeteren maar ik kon die pony bijna gaan rollen.

Maar goed ik ga nu erg offtopic, maar wat ik bedoel, ik zou juist blij zijn als deze mensen gewoon eens kwamen praten met mij.
1 iemand is naar me toe geweest om er over te praten.
De rest loopt te schreeuwen en staan gewoon niet open om te praten.
En weer andere bellen steeds alleen maar 144.

Dus ik zou gaan praten en anders er eens achter proberen te komen of die echt heel de dag daar vast staat.
Ik vind het namelijk niet gelijk dierenmishandeling.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 11:48

Bedankt voor jullie reacties. Ik krijg zo wel een beter beeld van hoe "normaal" het aan een ketting staan is. Voor mij was dat namelijk helemaal niet normaal en vond ik het meteen zielig. Voor mij niet direct een reden om 114 te bellen. Maar heb mijn vriendin ook zeker niet tegen gehouden.

Kwalijker vind ik dat hij alleen staat. Maar goed, daar heb ik al met ze over gesproken. Doe ik volgende week nog wel een keer. Of hij ook in de nacht aan die ketting staat weet ik niet want dan slaap ik en in het donker kan ik het niet zien. Maar overdag staat hij maar wel. Ik kan hem namelijk als een wit stipje vanuit mijn woonkamer zien.

Nogmaals. Dit topic heb ik aangemaakt om juist meningen te horen van anderen. En het blijkt dus dat meer mensen het geen mishandeling vinden dan wel. Dan hoef ik me er ook niet zo druk over te maken. :o
Voor de beeldvorming... ik vind een hond een lange tijd aan een ketting ook zielig.... kun je nagaan wat ik van een pony aan een ketting dacht :Y)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:06

Hier ook minishet shet aan de ketting.. hij blijft bijna niet in het land hebben een weide geschikt gemaakt geheel in gegaast En daar mag hij los op af en toe en s nachts in zeer ruime loostal tussen hekken maar echter van s morgens zeer vroeg tot savond laat gewoon aan de stik.. En heb ben nog nooit vast gedraait zien staan ( zitten wel meerdere wervels aan de ketting ook al is die maar paar meter ) ik vind vers gras belangrijk voor mijn pony dus vandaar niet bij voerenn op dat speciale weitje