Advies gevraagd paard met atrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Re: Advies gevraagd paard met atrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:15

Een paard kan gewoon geslacht worden ondanks dat het niet voor consumptie geschikt is.
De delen die alsnog gebruikt kunnen worden zullen worden gebruikt en de rest gaat naar de destructie.
Hij levert je alleen niks meer op aan slachtgeld, sterker nog, je zult er voor moeten betalen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:20

Er zijn idd slachthuizen die de paarden die ongeschikt zijn voor humane consumptie aannemen en slachten. Echter komen ze dan niet in de voedselketen terecht. Ze gaan of na het schieten en verbloeden meteen naar de destructie bak, of, als het slachthuis daar werkprocessen voor heeft beschreven, kunnen ze nog naar diervoeder bedrijven of bv dierentuinen gaan als voer voor bb de leeuwen.

In het eerste geval kost het geld, nl de slacht- en destructie kosten.
In het tweede geval is het ong. kosten neutraal als eigenaar van het paard.

Dit is dus niet illegaal. Alleen niet elk slachthuis zit op deze werkwijze te wachten.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:22

Wat zijn de mogelijkheden in Belgie? Toen ik destijds in mijn paspoort wilde laten zetten dat het paard niet voor menselijke comsumptie geschikt was werd mij verteld door een handelaar dat hij met het paard naar Belgie zou rijden en hem nog zou kunnen slachten voor menselijke consumptie :(

(Mijn paard is overigens niet naar een handelaar gegaan hoor, kreeg gewoon het advies ;) )

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:23

Bel even met Nijkerk TS, onze vorige merrie is daar ook voor nietmenselijke consumptie gegaan.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:29

Respect voor jou TS, dat je dit voor haar wilt doen. Ik heb mijn eigen maatje met ernstige artrose uiteindelijk in moeten laten slapen, ook in overleg met de DA. Mijn paardje stond in de zomer 24/7 buiten maar in de winter trok hij dat echt niet, kou en vocht zijn funest voor zere gewrichten. Als de DA nu schrikt van haar toestand zegt dat wat mij betreft genoeg, eerlijkgezegd vind ik het echt schandalig dat mensen zo'n paard met droge ogen nog even de handel in willen gooien! Bespreek je plan met de betreffende DA, dat je dit paard wilt overnemen om haar uit haar lijden te verlossen (want zo zie ik het)wellicht denkt hij/zij met je mee over haar kansen, heeft misschien nog tips om de artrose te verzachten of en komt je tegemoet vwb de euthanasiekosten.

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 08:55

Toen het nog niet bekend was dat ze niet voor menselijke consumptie kon was ik overeengekomen met de eigenaren dat ik haar voor 400 euro over kon nemen. De slager gaf aan dat hij plusminus 250 euro voor haar kon geven. Ik zou dan 150 euro verlies maken. Nu blijkt dat dit niet meer mogelijk is wordt het een ander verhaal. Ze is in feite waardeloos aangezien ze atrose heeft + niet geschikt voor consumptie. Het gaat mij te ver om 400 euro te betalen + slachtkosten / inslaapkosten. Ik wil proberen om weer met de eigenaren om tafel te gaan om te kijken naar de mogelijkheden

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 08:59

Lisannelwd20 schreef:
Helaas is er door een voormalig eigenaar destijds in haar paspoort gezet dat ze niet geschikt is voor menselijke consumptie. Nu is de vraag wat te doen. De eigenaar wist dat de handelaar wel een slager kende die het dan alsnog doet, rare wereld. In feite is ze nu niks waard paard met ernstige atrose en niet geschikt voor consumptie. Ik wil eerst eens kijken wat de eigenaren er nu voor vragen. Anders zou ik eventueel de inslaapkosten kunnen betalen of toch 24/7 op het land en kijken hoe dit gaat.

Er is op zich niks ergs aan als het paard geslacht wordt als hij niet voor menselijke consumptie is, maar dan wordt hij volgens mij gewoon niet verwerkt of gaat hij door het hondenvoer. Dat kon altijd wel, dan laat je hem zegmaar schieten door de slager, maar wordt hij later alsnog opgehaald door de rendac, geloof ik. Ik weet dus niet hoe dat nu zit, want volgens mij was dat heel veel administratief gedoe voor een slager.

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 09:02

Nikkay schreef:
Lisannelwd20 schreef:
Helaas is er door een voormalig eigenaar destijds in haar paspoort gezet dat ze niet geschikt is voor menselijke consumptie. Nu is de vraag wat te doen. De eigenaar wist dat de handelaar wel een slager kende die het dan alsnog doet, rare wereld. In feite is ze nu niks waard paard met ernstige atrose en niet geschikt voor consumptie. Ik wil eerst eens kijken wat de eigenaren er nu voor vragen. Anders zou ik eventueel de inslaapkosten kunnen betalen of toch 24/7 op het land en kijken hoe dit gaat.

Er is op zich niks ergs aan als het paard geslacht wordt als hij niet voor menselijke consumptie is, maar dan wordt hij volgens mij gewoon niet verwerkt of gaat hij door het hondenvoer. Dat kon altijd wel, dan laat je hem zegmaar schieten door de slager, maar wordt hij later alsnog opgehaald door de rendac, geloof ik. Ik weet dus niet hoe dat nu zit, want volgens mij was dat heel veel administratief gedoe voor een slager.

Dat klopt. De slager in Nijkerk gaf aan dat het wel kan maar dat er dan kosten bij komen.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:04

Ah, oké. Dat is natuurlijk wel logisch, maar voor jou in deze situatie wel heel vervelend. Ik snap dat het dan een lastig verhaal wordt, maar het wordt in Nijkerk dus nog wel gedaan. Is er ook een uitspraak gedaan over wat dat dan kost of heb je daar nog niet echt een idee van?

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 09:08

Nee daar is nog niet over gesproken. Ik wil eerst weer eens met de eigenaren overleggen. Ik heb ook al het voorstel gedaan om haar niet over te kopen maar de inslaapkosten op mij te nemen. Toen ik benoemde dat de slager aan had gegeven dat ze geen waarde meer heeft gaf de eigenaar aan dat zij wel een handelaar kent die haar wel naar een slager kan brengen. Zij zou er dan toch nog wat geld voor kunnen vangen dacht ze. De eigenaren hebben de paarden puur voor geld/ inkomsten en zijn wat minder gericht op het welzijn.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:23

Verschrikkelijk! Dat er mensen zijn die zo met hun paard omgaan....paar maanden geleden mijn paard in laten slapen (180 euro); ook met ernstige artrose . Het zou echt t meest humane zijn voor dit paard, om verhandeling te voorkomen! Succes ( ik wil ook best doneren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:30

Wat een naar verhaal zeg, maar wat goed dat je je zo bekommerd om deze merrie. Erg jammer dat de eigenaren er zo in staan.
Ik hoop dat er voor jou en het paard een passende oplossing komt. Sterkte ermee.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:07

Volgens mij houden die " extra kosten" in dat je minder uitgekeerd krijgt. Niet dat je bij moet betalen hoor!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:20

DBIN, dat zie je verkeerd. Als ze een paard moeten verwerken en laten afvoeren, betaal je daarvoor in plaats van dat je geld vangt. Dat zal goedkoper zijn dan laten inslapen en laten afvoeren, maar het kost je wel.

Lisanne, wat jammer dat de eigenaren echt hun verantwoording niet willen nemen. Het zou nog kunnen dat die slager die de eigenaren kennen het paard op transport doen naar een land dat het minder nauw neemt met paspoorten, zodat er nog wel aan verdiend wordt. Niet dat dat paardvriendelijk is, verre van dat.

Ik zou het voor jullie mooier vinden dat jullie ieder de helft van de inslaapkosten en afvoerkosten op je neemt. Dan heb je beiden wel verlies, maar voor het paard is dat het eerlijkst en het is niet eerlijk vind ik dat jij voor allerlei kosten zou moeten opdraaien terwijl het hun paard is. Dat wat ze erop verliezen vragen ze dan maar extra voor een ander paard dat ze verkopen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:23

Ook iets om mee te nemen in je beslissing: als je het paard naar Nijkerk brengt, staat het dus zo'n anderhalf uur, met artrose en al, te hobbelen in een trailer...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:42

TS _/-\o_

Waren er maar meer zo dapper. Zou een hoop ellende schelen. Hoop dat je eruit komt met de eigenaren.

Ik had ook een paard waarvan de artsen nog steeds schrikken van de foto's. Hij moet het grootste deel van zijn leven helse pijn hebben gehad. 't is dat ik kan vertellen dat ik heb van veulen af aan had want anders geloven ze nauwelijks dat hij echt pas 3 was, zo kapot van de artrose was hij.

Zo'n dier is maar met 1 ding geholpen helaas...
Nog op het land zetten zou ik niet eens willen proberen eigenlijk, artsen schrikken niet gauw.

Heel veel succes gewenst, hoop echt voor het paard dat het allemaal lukt. En jij dan heel veel sterkte gewenst. Echt, petje af dat je dit zo aanpakt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:06

Lisannelwd20 schreef:
Dat denk ik ook. Achteraf is haar gedrag erg goed te verklaren. Ik vermoed dat ze beet uit pijn en uit angst. Ik weet dat ik er geld op toe moet leggen. Het is een merrie van ongeveer 160 cm. Ik hoop dat ik er nog misschien wat voor kan krijgen en dat ik er dan misschien zo'n 300 euro op toe moet leggen.

Ze heeft de laatste jaren geen medicatie oid gehad dus ik ga er vanuit dat ze geschikt is voor consumptie.

Je wilt toch echt niet op jouw geweten hebben dat het dier een ander gaat bijten en pijn gaat lijden als weidepaard.

Dierenarts was toch geschrokken en artrose is ongeneesbaar, heel fijn dat je het dier helpt door te gaan kopen. Lekker laten inslapen of naar de slacht brengen.

Bah, wat een nare mensen lopen er toch rond, puur om het geld en gemakzucht.