Haalt mijn paard voldoende uit het gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LHS_80

Re: Haalt mijn paard voldoende uit het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 20:07

Nope.. Ook al hele discussie over gehad van de winter. Was ook onzin.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:24

een slowfeeder ergens ophangen/wegzetten. is dat een optie?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:46

LHS_80 schreef:
Ja balen he.. Qua voerbeleid is t echt niet mogelijk dingen voor elkaar te krijgen. Ze voeren ook maar 2x per dag ruwvoer in de winter dus als ik om 9.30 op stal kom staat m'n kanjer alweer zonder hooi.. Dan ga ik hem trainen en moet hij tot ca. 19u wachten voor hij weer wat krijgt, wat hij vervolgens weer opheeft voor tienen. Dus gaat ie maar stro eten tussendoor.

Ik baal er echt van want voor de rest is het namelijk zo'n fijne stal.. Wil m'n beestje ook niet weer verhuizen want hij is al zo ril op nieuwe dingen en verandering en weet eerlijk gezegd ook niet echt iets beters hier in de buurt. :(

Als je zelf geen slowfeeder of zo mag ophangen in wei of stal, en de staleigenaar wil niet nog een hooibeurt geven dan deed ik het zelf. (heb ik trouwens ook gedaan; op de eerste stal was het precies zo en gaf ik eigen hooi bij wat ik thuis opsloeg en dagelijks een paar plakken meenam)
Twee keer hooi los in de stal is veel te weinig.
Alleen een strip gras is niet genoeg, dat blijkt wel. Hooi bijgeven dus. Liefst in een slowfeeder, dan doet hij er langer mee. Wij doen een baksteen bij in de zak, dan gooien ze er niet zo mee :P

Gewoon goed om je heen kijken en vragen aan mensen of ze nog wat anders weten. Dit kan echt beter.
Overigens is hooi hier de basis, en krijgen ze dagelijks een strip gras erbij. Omdat ze weten dat er genoeg is, eten ze heel ontspannen, en wisselen hooi en gras af.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 20:52

Ja ik zit me al dagen suf te zoeken voor een paar goede hooibaaltjes die ik dan maar in m'n garage ga opslaan.

Ze staan nu tijdelijk op stal ivm het weer waar ze een paar armen vers geplukt lang gras in de stal gegooid krijgen 2x per dag. Kreeg net appje van stalgenootje dat die van mij het alweer op heeft en de stal probeert open te maken om ergens voer te zoeken.. :') maar zonder gekheid, zo ga ik dus niet echt rustig slapen kan ik vertellen :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:12

Maar je paard staat wel op stro lees ik?
Gelukkig kunnen ze dat ook prima eten en is het buikvulling, dus het is dan niet zo dat het helemaal niks meer eet.

Maar neem aan dat iedereen bij jullie er dan zo over denkt als jij en als het voeren niet goed is zou ik met de eigenaar om tafel gaan :j
Of andere stal zoeken

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:28

Og jeetje ik begrijp heel goed hoe je je voelt. Zo jammer dat nog steeds niet iedere paardeneigenaar begrijpt dat een paard 24 uur hooi tot zijn beschikking moet hebben. Op mijn stal wordt wel 3x ruwvoer gevoerd, maar helaas heel slecht voordroog. Het is meestal schimmel en erg nat. Ik heb voor mijn paard inmiddels ook baaltjes hooi gekocht, maar ik kan mij er maar 1 per week veroorloven. Dus ik geef alleen hooi bij voor de nacht en dit gaat redelijk (naast nog 3x voordroog per dag). Zij heeft dus wel bijna 24 uur ruwvoer liggen, alleen slechte kwaliteit. Dit geeft mij ook geen rust en blijf dus doorzoeken naar het ideale plekje. Dit is helaas moeilijk, maar goed ruwvoer staat op nr 1 en lekker de hele dag naar buiten!

Ik zou echt hooi blijven geven, ook in stal. Aan wat plukjes gras heeft hij echt niet genoeg. Daarnaast een vitamine brok en stoppen met je muesli/brok (veel suiker en zetmeel) dan denk ik dat je mok ook als sneeuw voor de zon verdwijnt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:40

In lang hoog gras zitten heel weinig voedingstoffen, niet zoals als eerder geschreven dat er veel in zit. Mijn paard heeft door hoog gras namelijk 2 keer een slokdarm verstopping gehad om dat hij een hongerklop had en veel te snel zijn hooi at.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 21:55

Maar die nature's best heeft juist heel weinig suiker en zetmeel? Daarom was me die aangeraden. Biks schrokt ie zo weg, vandaar de muesli erbij tbv het kauwen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:05

Mwah...eigenlijk zijn de meeste muesli's ook niet ideaal. Een vitaminebrokje is beter, met volop ruwvoer. Ken je compactgras? Dat is gewoon gedroogd gras en een volledig ruwvoer als vervanging van hooi/gras. Ze kauwen zich suf en vinden het heerlijk. Als je niet aan balen hooi kunt komen is dat ook nog een optie. Het is niet goedkoop maar als alternatief geschikt (tijdelijk)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:21

Ik zou inderdaad ook hooibalen kopen en zelf bijvoeren. Als je paard dat niet nodig heeft, laat hij/zij dit wel liggen. Maar blijkbaar heeft je paard dit wel nodig. Mijn paarden staan overdag in de wei met gevarieerd en genoeg gras en 's nachts in paddock of met slecht weer op stal met zo goed als onbeperkt hooi. De ene keer eten ze amper hooi en de andere keer eten ze veel hooi. (Heel soms hebben ze het als ze buiten staan op).
Ook gaan ze soms als ik er ben en de paddock open zet zelf al hooi eten i.p.v. gras. Ik denk om wat meer structuur in het voer te krijgen.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 22:33

@Kelly; frustrerend he die zoektocht naar een stal waar je echt voor minimaal 80% tevreden bent (100% bestaat niet volgens mij).. En inderdaad, wat mij betreft is voldoende en kwalitatief goed ruwvoer de basis en 1 van de belangrijkste voorwaarden..

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:42

@ Mariettek, wat zit er volgens jou dan aan voedingsstoffen in? Volgens mij namelijk bijna alleen maar vezels. Die zijn ook nodig, maar vezel is geen bouw stof.... Voor zover ik het begrepen heb.

@TS, om je een beeld te schetsen... Paarden hier gaan op het moment dagelijks van 7 tot 5 op het land, qua gras vergelijkbaar wat jij beschrijft. Daaromheen krijgen ze nog drie keer een portie luzerne (kilo denk ik per keer?), twee keer een portie hooi (totaal zo'n 8kg) en s avonds nog een volle kruiwagen gezeisd gras, ook dat lange spul. Eten ze hier niet zo graag :+

Daarnaast krijgen ze beide nog iets bietenpulp 3x daags en 1 een dagelijkse halve schep zemelen. En dagelijks gekookte lijnzaad. En een handje speld/haver/gerst als ze in training zijn. En een schepje vitaminepoeder.

En nog steeds niet te dik. :+ Nu is dit alles heel vaak niet haalbaar, snap ik ook, maar er is nog zoveel meer dan alleen gras!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 23:12

Luzerne heb ik vorig jaar een tijdje bijgegeven. Hij stond toen ook met mok op t land en viel in/ werd dof. Je ziet het bij hem gauw als hij iets mist. Hij wordt dan ook nerveuzer lijkt het. Anyway; toen ik luzerne gaf werd de mok nog erger en eenmaal op stal kreeg hij ook erg dikke benen. Zodra ik ermee stopte en hij alleen nog ruwvoer (hooi) kreeg, ging het direct beter. Denk dus dat luzerne te rijk voor hem is (teveel / verkeerde eiwitten denk ik).

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 23:15

ellepel schreef:
Maar je paard staat wel op stro lees ik?
Gelukkig kunnen ze dat ook prima eten en is het buikvulling, dus het is dan niet zo dat het helemaal niks meer eet.

Maar neem aan dat iedereen bij jullie er dan zo over denkt als jij en als het voeren niet goed is zou ik met de eigenaar om tafel gaan :j
Of andere stal zoeken

De meeste mensen op mijn stal zijn ook heel makkelijk (onwetend?) en vinden het allemaal wel best. Dus met z'n allen om tafel gaat niet lukken denk ik. Gelukkig staat ie wel op stro, dus kan ie iig wat knabbelen tot ik weer kom morgen om hem dan maar te laten grazen .. tot ik ergens hooi vandaan heb gehaald dat ik hem kan geven.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:51

Hoi ts, je moet keihard opkomen voor de belangen van jouw paard. Als jouw paard extra hooi nodig heeft en je ziet zelf dat hij het daar het beste op doet dan moet je een keertje heeeel erg duidelijk zijn tegen je stalbaas. Het is jouw beest. Jij betaalt en jij bepaalt! Dat zou ik hem heel snel duidelijk maken. Op stal zetten met geplukt gras hoef je niet te accepteren. Klinkt mij als een heel onprettig paardenmens die man. Misschien goed zoeken naar de juiste plek voor jouw paard.

Verder jammet dan dat de stalbaas jouw maar een zeur vindt. Het zij zo. Je weet toch zelf wat voor jouw beessie het beste is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 01:35

Lang of kort gras ligt het er nog steeds aan, wat voor soort gras, hoe bemest etc etc. Lang is veiliger voor suiker gevoelige paarden kort gezegd. Maar Het gevaar zit wel weer in heel veel eten en door overgewicht problemen.

Lucerne doen die van ons het helaas ook niet goed op. Oude merrie kreeg dikke benen bijv. Ben er zelf voorzihtig mee. Ik heb het idee dat Lucerne echt alleen fijn is als ze het nodig hebben en gebruiken bij bijv training waarbij ze in spieropbouw zijn.

Ik heb lang compact gras gegeven. Haalde het uit elkaar en deed het los in de ton. Voert makkelijk. OOk daarover hoor je van slokdarmverstopping. Wij hebben het bij alle 4 nooit meegemaakt in 3 jaar dat we het gaven. Maar die van ons staan wel op 24/7 ruwvoer, dus schrokken hun eten niet naar binnen.

Ideaal is voor de nacht een slowfeeder vol of 's avonds laat een hele flinke bult en 's ochtends weer hooi. Afhankelijk van uren gras en soort gras, liet ik ze uitbuiken op de paddock.
Op de paddock wel een slowfeeder met hooi en een boomstammetje en wilgentakken.

Zelf heb ik een half jaar terug weer de optiform gekocht en die is verbeterd, dus de moeite waard. Is echt bijna hooi, maar dan fijner.

Onze paarden hebben (te) lang op kuil gestaan en we hadden veel problemen. Merrie had altijd natte billen en oude ruin opgeblazen buik. Wij mochten daar geen eigen hooi bijvoeren dus we compenseerden met veel vezels en structuur bijvoeren.

Toch gaat het va dag 1 dat ze op hooi staan stukken en stukken beter. Hooi is in verhouding duurder en lastiger opslaan. Maar ze eten rustiger en het is in ons geval zoveel beter bij alle 4 dat we al even geen veearts zien en ook niet van alles meer bij kopen.

Ik gebruik voor 24/7 hooi op 4 paarden 10 pakken hooi per week ongeveer. Afhankelijk van gewicht pakjes, maar de huidige zijn flink zwaar en hebben veel structuur.
Buiten doe ik er stro bij in de slowfeeders.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 08:07

piezze schreef:
Hoi ts, je moet keihard opkomen voor de belangen van jouw paard. Als jouw paard extra hooi nodig heeft en je ziet zelf dat hij het daar het beste op doet dan moet je een keertje heeeel erg duidelijk zijn tegen je stalbaas. Het is jouw beest. Jij betaalt en jij bepaalt! Dat zou ik hem heel snel duidelijk maken. Op stal zetten met geplukt gras hoef je niet te accepteren. Klinkt mij als een heel onprettig paardenmens die man. Misschien goed zoeken naar de juiste plek voor jouw paard.

Verder jammet dan dat de stalbaas jouw maar een zeur vindt. Het zij zo. Je weet toch zelf wat voor jouw beessie het beste is.

Klopt je hebt helemaal gelijk! Maar dan zal ik toch moeten verhuizen. De discussies die ik tot nu toe heb gevoerd met hem liepen nergens op uit. Hij staat gewoon totaal niet open voor een andere mening of aanpak dan de zijne.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:16

Dat herken ik hoor, zo'n stalbaas. Ik weet hoe frustrerend het is, vooral als je zelf met oplossingen komt en hij gewoon niet mee wil werken. We hadden bij ons een groepje mensen die 's avonds nog een derde ruwvoerbeurt wilden geven, zelf een schema gemaakt zodat elke avond iemand kon voeren en stalbaas het zelf niet hoefde te doen, maar nee hoor.
Op die stal werd kuil gevoerd, maar ik wilde hooi. Dat moest ik zelf kopen, ook betalen voor het stukje schuur waar ik het opsloeg en er ging niks af van de stalprijs omdat ik geen kuil gebruikte.
De enige oplossing was een andere stal.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 08:25

Ja, de mensen die hier weggaan zijn ook met name mensen die dingen anders willen. Terwijl ik nu echt alles aanbied te doen zodat hij er geen last van heeft. Het gaat hem er denk ik gewoon om dat ik tegen zijn beleid inga, wat hem ergert. Dat ik geen vertrouwen in zijn beleid heb. Dat klopt in die zin: voor mijn paard werkt het niet. Plus dat we fundamenteel van mening verschillen over dingen als voedingswaarde van gras vs hooi, frequentie van voeren en oorzaken voor mok. Toen ik op de vorige wat luxere stal stond waar hij drie keer per dag goed hooi kreeg en alleen overdag op t land stond had hij nooit mok.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:31

Ja die man gaat heus niet veranderen. Gewoon op jouw manier doen.

Bij zulke mensen als een paard het niet goed doet op hun traditionele manier dan is het een rotpaard en wordt tie gewoon vervangen voor een die er wel tegen kan.

Je ziet het zo vaak die ouderwetse opvattingen. Paarden hele dagen in een zandpaddock zonder eten en zelfs vaak zonder water. Meestal gaat het nog goed ook. Paard is nou eenmaal een sterk dier.

Gewoon je eigen hart volgen en hooi geven. Desnoods apart aangeschaft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:46

Wat Luzerne betreft moet je even opletten welke je pakt. Er is luzerne met en zonder toegevoegde melasse.
Het zijn vooral de suikers waarop ze reageren, niet het eiwit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:54

Niet mee eens. Die van ons stonden 24/7 buiten en toch had mn merrie dikke benen. Uiteraard hadden we lucerne zonder melasse. 2soorten gehad ook.
Ik vind lucerne echt een aanvulling voor paarden in training.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:12

Jij kent jouw paard het beste en ziet aan zijn gedrag dat hij hongerig is. Hooi bijvoeren dus. Erg vervelend dat je stalbaas zo moeilijk doet. Wat is dat toch met stalbazen?? (ik heb die ervaring ook helaas met mijn insuline resistente paard). Verhuizen is geen optie? Vaak als je echt goed zoekt, zijn er wel mogelijkheden....

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:52

LHS_80 schreef:
Ja, de mensen die hier weggaan zijn ook met name mensen die dingen anders willen. Terwijl ik nu echt alles aanbied te doen zodat hij er geen last van heeft. Het gaat hem er denk ik gewoon om dat ik tegen zijn beleid inga, wat hem ergert. Dat ik geen vertrouwen in zijn beleid heb. Dat klopt in die zin: voor mijn paard werkt het niet. Plus dat we fundamenteel van mening verschillen over dingen als voedingswaarde van gras vs hooi, frequentie van voeren en oorzaken voor mok. Toen ik op de vorige wat luxere stal stond waar hij drie keer per dag goed hooi kreeg en alleen overdag op t land stond had hij nooit mok.

Herkenbaar denk ik wel...je wilt beter voor je paard. Ik ben bang dat je het hier toch niet heel erg lang gaat volhouden, want de ergernissen gaan zich stapelen. De allereerste stal waar ik stond was ook zo. Prima, doei dan. Als er geen overleg mogelijk is (arrogantie of onwil uit domheid/onkunde vind ik beide net zo erg...) dan wat anders zoeken. Uiteindelijk is er altijd wel iets in de omgeving wat beter past en niet onbenullig ver weg is, en ook nog betaalbaar.
Tot die tijd zou ik wel bijvoeren, en als hem dat niet aanstaat is dat jammer dan. Hij heeft er geen last van en moet dan niet zeuren.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 13:23

Twiggy2008 schreef:
Jij kent jouw paard het beste en ziet aan zijn gedrag dat hij hongerig is. Hooi bijvoeren dus. Erg vervelend dat je stalbaas zo moeilijk doet. Wat is dat toch met stalbazen?? (ik heb die ervaring ook helaas met mijn insuline resistente paard). Verhuizen is geen optie? Vaak als je echt goed zoekt, zijn er wel mogelijkheden....

Klopt er zijn natuurlijk nog wel meer stallen in de buurt. Ik ken ze binnen een straal van 15km eigenlijk allemaal wel, op particulieren na, wat misschien nog een optie zou zijn als ik echt goed zoek. Alleen op elke stal is wel wat.. Maar ik zal morgen bij een bepaalde stal eens gaan praten en bespreken wat de mogelijkheden zijn, qua ruwvoer met name.