Paard last van darmen+ veel plassen en 'buik aanwijzen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:35

Als hij ook dunne mest heeft, vind ik zand in de darmen echt niet gek gedacht hoor. Dat is vaak iets dat door de jaren heen opgebouwd wordt en steeds een beetje erger wordt. Ze hebben dan ook vaak periodes met goede mest en dunne mest.

Was die sonde met paraffine? Dat zorgt wel voor doorstroming in de darmen en zo hopen ze dan vaak dat het zand mee afgevoerd wordt.
Ik gebruik al jaren Equilin en heb er nog nooit problemen mee gehad, dus als jouw DA dat adviseert zou ik dat zeker gewoon voeren hoor. Lijnzaadolie is ook goed, maar dan wel 100 tot 200 ml. per dag. Dat is best veel, maar ook dat zorgt voor afvoer van zand in de darmen.

Waarom denk je aan een allergie voor hooi als hij dat al tijden niet meer krijgt? Of krijgt hij hooi op het land bijgevoerd? En van de winter kreeg hij toch voordroog en geen hooi? Dan zou hij daar nu niet zo'n last meer van moeten hebben. Gras is goed hoor, maar in gras zit ook niet altijd alle voedingsstoffen die een paard nodig heeft. Als ze zo tekorten krijgen die niet met een vitamine/mineralenbrok o.i.d. aangevuld worden, heb je grote kans dat ze zand of klei gaan likken/eten. Wat dan dus toch weer voor zand in de darmen zorgt.

Het is best een lastig verhaal hoor, ik hoop toch dat je echt gaat uitvinden waarom hij zich zo gedraagt, zodat je de omstandigheden voor hem zo kan aanpassen dat hij nergens meer last van heeft. Sterkte ermee!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 21:54

Jet schreef:
Als hij ook dunne mest heeft, vind ik zand in de darmen echt niet gek gedacht hoor. Dat is vaak iets dat door de jaren heen opgebouwd wordt en steeds een beetje erger wordt. Ze hebben dan ook vaak periodes met goede mest en dunne mest.

Was die sonde met paraffine? Dat zorgt wel voor doorstroming in de darmen en zo hopen ze dan vaak dat het zand mee afgevoerd wordt.
Ik gebruik al jaren Equilin en heb er nog nooit problemen mee gehad, dus als jouw DA dat adviseert zou ik dat zeker gewoon voeren hoor. Lijnzaadolie is ook goed, maar dan wel 100 tot 200 ml. per dag. Dat is best veel, maar ook dat zorgt voor afvoer van zand in de darmen.

Waarom denk je aan een allergie voor hooi als hij dat al tijden niet meer krijgt? Of krijgt hij hooi op het land bijgevoerd? En van de winter kreeg hij toch voordroog en geen hooi? Dan zou hij daar nu niet zo'n last meer van moeten hebben. Gras is goed hoor, maar in gras zit ook niet altijd alle voedingsstoffen die een paard nodig heeft. Als ze zo tekorten krijgen die niet met een vitamine/mineralenbrok o.i.d. aangevuld worden, heb je grote kans dat ze zand of klei gaan likken/eten. Wat dan dus toch weer voor zand in de darmen zorgt.

Het is best een lastig verhaal hoor, ik hoop toch dat je echt gaat uitvinden waarom hij zich zo gedraagt, zodat je de omstandigheden voor hem zo kan aanpassen dat hij nergens meer last van heeft. Sterkte ermee!

Bedankt!:) In de sonde zat alleen het poep water en iets tegen een eventuele schimmel. De vitamine brok ga ik ook geven omdat ik van het advies van mijn da uit ga. Verder krijgt hij daarbij lijnzaad en nu ook nog havens paardenzemelen dit is in overleg met de da.

Hij kreeg van de winter inderdaad een soort voordroog zat tegen hooi aan. Het waren alleen zeer slechte balen met veel schimmel. De schimmel mochten we wel gewoon weg gooien maar, er zou een beetje mee kunnen zijn gegaan... Dus dat zou nog de eventuele boosdoener kunnen zijn!

Ik hoop dat het snel weer beter word! Vandaag voor het eerst weer redelijk normale mest die niet onwijs zuur rook. Whoeee :) nog niet te vroeg juichen maar er is een verbetering.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 22:04

Heel veel van de klachten herken ik in mijn eigen pony dat ik hem net had gekocht. Op het krabben na dan.
Maar ook boos als ik bij zijn buik en tussen zijn voorbenen aaide of poetste. En inderdaad slappe mest. En ook been geven als ik aan het rijden was vond hij vervelend. Mijn paard kon slecht tegen kuil/voordroog. Toen overgestapt op hooi. Ik voer hem over de dag verspreid meerdere plakken hooi en nergens meer last van. Had het blije en vrolijke paard terug waar ik toen naar gekeken Had dat ik hem kocht. En zomers gewoon 24u op gras.
's winters voer ik hem dan ook nog Luzerne bij omdat ik hoorde dat dat goed was voor de maag en het verdere verteringskanaal. Dat al geprobeerd?

Las ergens dat je naar de kliniek bent gegaan. Hoop voor je dat ze daar iets kunnen vinden. Maar zou zeker eens overstappen op hooi en evt Luzerne bijvoeren :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 03:28

Eigenlijk is het zo dat als er schimmel in een baal zit, dat door de hele baal heen zit ook als je dat niet ziet. sta je nog op dezelfde plek en heb je kans dat je van de winter weer dezelfde slechte kwaliteit ruwvoer krijgt? Ik zou daar erg mee oppassen, want op een gegeven moment geeft dat echt heel veel klachten, van enorme darmschade tot de mogelijkheid op dampigheid aan toe.

Wel mooi dat hij erop lijkt te reageren, zo'n vorm van infuus heb ik wel meer van gehoord, duim voor je dat het blijft helpen!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 06:47

Horsesandme schreef:
Heel veel van de klachten herken ik in mijn eigen pony dat ik hem net had gekocht. Op het krabben na dan.
Maar ook boos als ik bij zijn buik en tussen zijn voorbenen aaide of poetste. En inderdaad slappe mest. En ook been geven als ik aan het rijden was vond hij vervelend. Mijn paard kon slecht tegen kuil/voordroog. Toen overgestapt op hooi. Ik voer hem over de dag verspreid meerdere plakken hooi en nergens meer last van. Had het blije en vrolijke paard terug waar ik toen naar gekeken Had dat ik hem kocht. En zomers gewoon 24u op gras.
's winters voer ik hem dan ook nog Luzerne bij omdat ik hoorde dat dat goed was voor de maag en het verdere verteringskanaal. Dat al geprobeerd?

Las ergens dat je naar de kliniek bent gegaan. Hoop voor je dat ze daar iets kunnen vinden. Maar zou zeker eens overstappen op hooi en evt Luzerne bijvoeren :)

Luzerne ben ik mee gestopt met voeren heeft hij wel heel lang gehad! Hij lust nl alleen van hartog luzerne en ben geen fan meer van... heb er stenen in gehad en vind dat er aardig wat suiker in zit.

Het voordroog dit jaar zou stukken beter moeten zijn. Vorig jaar was het voor het eerst sinds 3 jaar echt slecht. Denk zelf niet dat het aan voordroog hooi ligt aangezien hij al ruim 2 jaar kreeg en nu niks daarvan krijgt en nog extreme klachten heeft.

Bedankt voor het meedenken!