Helaas maar al teveel ervaring met peesblessures. Vorige pony was een arabiertje, die pees was op meerdere plekken volledig gerafeld, dus dat er scheuren inzaten. Het leek wel een gatenkaas op de scan. Eerst boxrust, daarna 5 minuten stappen, dan 10 minuten en zo door opgebouwd. Zat er denk ik na meer dan een half jaar weer op, maar was weer volledig opgebouwd na een jaar of anderhalf. Daarna nog veel mee dressuur gereden, buitenritten gemaakt ed. Wel weer helemaal goed gekomen dus, maar zat veel tijd in.
Huidige merrie een blessure aan de diepe buigpees achter sinds februari vorig jaar. Op de scan van november weer bijna volledig hersteld, maar wel het devies om zo rustig mogelijk te doen. Daarom hebben we haar laten dekken vorig jaar, zodat ze lekker ruim 1,5 jaar de tijd krijgt om te herstellen. En dan moeten we nog even zien.. Ze loopt nog wel goed. Maar nog geen definitief herstel te noemen.
Lijkt me hoe dan ook goed om zo langzaam mogelijk op te bouwen met zo'n meervoud aan problematiek als bij jouw paardje het geval lijkt te zijn en niks te overhaasten. Succes met het herstel van je paardje!
Westerntrail
Geplaatst: 01-07-16 18:00
Jeetje geen leuke diagnose voor je paard
Mijn haflinger heeft jaren geleden ooit een peesblessure gehad. Toen heeft ze speciale ijzers onder gehad,voor. Van die ronde ijzers, veel stappen op het harde, en elke dag koelen. En had haar aan de d-tox van de Paardendrogist. Is weer helemaal goed gekomen. Nu alweer jaren nergens last van, doe alweer alles met haar, ook af en toe een sprongetje.
Ik heb wel een goede ervaring met een buigpeesblessure, maar dat was een peesklap bij een verder gezond paard.
2 achterbenen is een ander verhaal dat is waarschijnlijk eerder chronische overbelasting door foute stand bijvoorbeeld. Dan is de vraag wat eerst was, de artrose of de blessure. Achterbenen vallen ook bijna niet te ontlasten zonder een verkeerde holling van de rug aan te nemen. Ik zou in zo'n geval langdurige pijnstilling overwegen zodat hij niet andere dingen gaat overbelasten door ontlasting.
Sterkte.
_Lorette_
Geplaatst: 01-07-16 18:32
Twee (ernstige) peesblessures meegemaakt met minimaal een half jaar 'rust'. Tussen aanhalingstekens, omdat paard en pony alles hebben gedaan wat verboden was. Pony was met voorbeen op een balk geland in het parcours en paard had iets heel geks gedaan in de wei. Paard sprong tijdens de revalidatieperiode een paar keer per dag uit de wei (1.50 m) en ging regelmatig in galop door de straten en het bos in door het mulle zand... Hij heeft enig littekenweefsel overgehouden aan zijn blessure, maar is van narigheid (sprong overal uit) weer opgepakt op Z-niveau en is na 5 jaar nog steeds blessurevrij, incl. springen/crossen/voltige/bosritten. Pony heeft zich wel wat beter gedragen en is zo perfect hersteld dat de arts bij de controlescan dacht dat hij het verkeerde been had. Die mocht wat pees betreft dezelfde dag nog ZZ springen. Is daarna doorgereden tot Z dressuur en Z springen, probleemloos. Overleden aan cushing i.c.m. grote tumor in buik.
Ik heb dus goede ervaringen, maar het betrof verder gezonde paarden en hun peesblessure zat linksvoor. Beide achterbenen geblesseerd bij een paard dat zich snel overbelast, dat zou ik heel erg tricky vinden...
Ik heb een paard gehad met een peesschede ontsteking, verklevingen op de pees, een scheur van 4 centimeter in de tussenpees en een scheur van 6 centimeter in de diepe buigpees (allemaal in één keer bij elkaar in het spronggewricht). Dit is na twee jaar zeer intensieve revalidatie (inclusief zwemmen) helemaal goed gekomen. Dit was ongeveer 8 jaar geleden en ik zie paard nog steeds hier op Bokt voorbij komen onder het zadel.
Ik heb echter ook een paard gehad met artrose in het SI gewricht. Deze diagnose is op 03 februari 2016 gesteld. Direct flink aan de buut gezet om hem uit de negatieve spiraal te halen. Hij was nauwelijks kreupel, dus er was goede hoop dat hij met Mesotherapie zou opknappen. Na 3 weken buut was hij echter verslechterd, dus op 09 maart 2016 heb ik hem in laten slapen.
Mungbean
Geplaatst: 02-07-16 06:44
Sammie schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou in zo'n geval langdurige pijnstilling overwegen zodat hij niet andere dingen gaat overbelasten door ontlasting..
Verkeerde belasting aub
Haha, maar toch bedoel ik ontlasten van het pijnlijke deel.
Dat snap ik, maar dat is niet ontlasting. Dat is je stoelgang.
Mungbean
Geplaatst: 02-07-16 14:07
Dan woon ik definitief te lang in het buitenland (Entlastung).
Nu ga ik googelen
Edit: ont·las·ting (de; v; meervoud: ontlastingen) 1 het ontlasten 2 uitwerpselen van mensen
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-07-16 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
dejavu
Geplaatst: 02-07-16 14:11
Sammie schreef:
Dat snap ik, maar dat is niet ontlasting. Dat is je stoelgang.
Ontlasting betekent ook 'het ontlasten van iets of iemand'. Ontlasting van het personeel kan dus niet alleen de uitwerpselen van je mannen betekenen, maar ook werk uit handen nemen.
Hier is een peesblessure ook eens helemaal goed gekomen, maar toen heb ik een jaar enkel weidegang aangeboden en toen een jaar heel langzaam opgebouwd onder het zadel. Overigens heb ik het paard niet meer gestart, maar alleen bosritten ermee gemaakt en wat spring- en dressuurwerk in de bak gedaan. Nooit meer dan om de dag gewerkt. Misschien was dat ook wel een succesformule?
Joscaa
Geplaatst: 02-07-16 14:23
Mijn paard heeft voordat ik hem had 3x een peesblessure gehad aan het zelfde voorbeen, iedere x gerevalideerd maar toch weer stuk gelopen. Bij mij heeft hij het ook gekregen nadat hij maanden "stil" had gestaan door een lever ontsteking. Toen hij zich weer goed voelde na maanden heeft hij te gek bewogen waardoor zijn pees weer is beschadigd. De DA adviseerde inslapen, maar omdat mijn paard bij vorige eigenaren nooit los mocht, wilde ik hem een zomer op de wei gunnen, zodat hij toch nog kon genieten van paard zijn, samen met een maatje. Iedere dag ging ik met hem kriebelen, poetsen en soms wat wandelen langs de weg voor zijn aandacht en z'n koppie fris te houden, 's nachts stond hij op stal.
De maanden gingen voorbij, hij heeft gerend, sliding stops gemaakt waarbij ik met mijn handen voor mijn ogen stond met de gedachte "hij is toch al stuk", maar wonder boven wonder knapte hij op. Hij heeft in totaal denk ik 3 a 4 maanden op de wei gestaan. Inmiddels word hij weer serieus getraind en start hij succesvol in de wedstrijden, we mogen nu M2 starten. Ik rij ook regelmatig door de bossen, over 't strand en dat doet hij allemaal prima. Uit voorzorg spring ik alleen niet met hem, maar verder doe ik er alles mee.
Ik duim voor je.
Sammie
Geplaatst: 02-07-16 15:19
Vreemd, ik meende dat er een verschil tussen ontlasten en ontlasting, dat laatste is specifiek poep
Mungbean
Geplaatst: 02-07-16 18:37
Ontlasten is ook gewoon het werkwoord voor poepen. Je ontdoet je van een last.