Droes - ervaring gezocht.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:56

Mijn paard heeft in oktober ook droes gehad. Zag er wel heel andere uit. Gewoon echt een dikke bult onder haar kaak. Bij jou ziet het eruit als allemaal korstjes of zo.

Mijn paard had 2 dagen een beetje koorts (voordat we wisten dat het droes was). Daarna viel mij de kleine bult op. Die werd wat groter en vochtig. Op een gegeven moment begon de bult open te gaan. En toen was het binnen een paar dagen volledig weg ook.

Mijn paard is er verder totaal niet ziek van geweest. Behalve die koorts dan eventjes. Geen snotneus, geen zieke indruk, gewoon opgewekt in de wei en blij als ik kwam. Ze at en dronk goed. We dachten eerst ook dat haar kaak flink gekneusd of gebroken was omdat ik de dag ervoor met haar samen gevallen was en vanaf die dag haar kaak onwijs dik was. Maar toen die bult ontstond heeft de DA een monster genomen en het laten testen en was het droes.

Antibiotica heeft mijn paard wel gehad trouwens, voordat de bult kwam. Een paar dagen lang. Toen het eenmaal droes bleek te zijn raadde m'n DA het sterk af. Aangezien het door AB juist naar binnen kan gaan slaan en dan ben je nog véél verder van huis..

TS, heeft jouw DA een swabje genomen en getest? Zo niet zou ik dat wel echt doen! Dan heb je zekerheid of het droes is ja of nee..

Chasey

Re: Droes - ervaring gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 14:32

Ik heb onlangs ook een pb gehad van iemand die zich ook afvraagt of het wel droes is. Ik ga nu echt twijfelen. Want de wond is naar mijn idee aan het genezen en hij is er verder niet ziek van zoals je met droes wel hebt.
Ik kijk het dit weekend nog aan, want de wond ziet er al beter uit en Nick is nog altijd fris en fruitig.
Ik geef hem wel netjes zijn AB...

DA heeft niks afgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:53

Chasey schreef:
Ja dat kan ik doen, moet ik er wel ééntje vinden die paarden behandeld. Ik weet niet waarom, maar dat bleek hier een tijdje geleden al best lastig. Had verschillende gebeld maar die deden geen paarden.
Die wat hier nu al een paar keer is geweest komt ook niet uit Enschede. Das toch raar? Enschede moet dat zelf toch ook wel hebben. Of ben ik nu gek?

Maar het hoeft toch niet per se een dierenarts uit Enschede te zijn? Als je de Watermolen belt helpen ze je ook gewoon hoor. En Enterbrook werkt ook gewoon in Enschede. En zo zijn er nog wel wat in Twente. In de stad wonen nou eenmaal weinig mensen met paarden, dus daar zul je de echte paardenartsen ook niet zo snel vinden...

Hier een artikel over droes. Daar wordt antibiotica bij gezwollen lymfklieren ook afgeraden. http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... /droes.pdf

Chasey schreef:
Ik heb onlangs ook een pb gehad van iemand die zich ook afvraagt of het wel droes is. Ik ga nu echt twijfelen. Want de wond is naar mijn idee aan het genezen en hij is er verder niet ziek van zoals je met droes wel hebt.
Ik kijk het dit weekend nog aan, want de wond ziet er al beter uit en Nick is nog altijd fris en fruitig.
Ik geef hem wel netjes zijn AB...

DA heeft niks afgenomen.

Kan zijn dat de antibiotica de rijping van de abcessen remt (zie artikel). Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik de telefoon even pakken en nog voor dit weekend een andere dierenarts om raad vragen. Kleine moeite. En dan weet jij zeker dat je Nick de juiste behandeling krijgt...

Edit: Nog een kleine aanvulling: het is alweer vele jaren geleden dat we een haflinger met droes op stal hadden. En die was ook alert en vrolijk, at prima en was er echt niet hondsberoerd van.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:14

Ik heb geen ervaring met droes maar wel eens dingen gelezen over droes.
Ik begin wat te twijfelen over de beslissing van de DA.. Het vreemde is dat hij je paard zo AB geeft.. Hier wordt toch altijd wat langer over nagedacht/beslist ?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 15:33

Ja ik weet ook niet echt wat ik er van moet vinden. Ik ben pas 3 maanden bij deze dierenarts.
(Zijn in die korte tijd 3 keer geweest. 2 keer voor James).

Zojuist na het schoonmaken.

Afbeelding

Afbeelding

edit.
Na het schoonmaken gaat hij weer verder met de orde van de dag. Eten.
Hier kan je ook zien waar de plek zit.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:44

Ik ben wel benieuwd: wat weerhoudt je de telefoon te pakken en om een tweede mening te vragen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:57

Neusswab laten nemen en laten testen op droes. Enige manier om het zeker te weten. Heb helaas ervaring met droes en het ziekteverloop is niet altijd even specifiek/herkenbaar. Over het inzetten van AB zijn de meningen ook zeer verdeeld. Gevaar bestaat idd dat het dan inkapselt in het lichaam.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:15

ik heb van de winter droes gehad bij mijn jonge paard, was wat suf had koorts, hoesten en een bult zoals de jouwe. de andere paarden koorts en hoesten. paarden kregen koortsremmers verder moest ik zo min mogelijk doen. een aantal dagen later was het open gebroken. ik mocht absoluut geen ab geven dat zou alles remmen en mogelijk verergeren. toen de bult open was was de koorts weg, de andere paarden hebben behalve hoesten en koorts geen droes gehad. mijn paarden moesten overigens wel 6 weken na de laatste koorts, snot hoest thuis blijven. de merrie is weer helemaal de oude vrolijk en blij. als je twijfelt een andere da laten komen.

droes hoeft geen rampsenario te betekenen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:30

Ik herken deze plekken meer als een heftige reactie op een tekenbeet, of een dazenbult.
Een van onze paarden is erg gevoelig voor insecten en krijgt regelmatig dit soort plekken (ook in de keelholte zoals bij die van jou).
Meestal wassen we die plekjes één of twee keer met jodiumshampoo en dan is het zo weer rustig.
Heb echt mijn twijfels of dit droes is bij jouw paard.

In ieder geval is het fijn dat je paard zich blijkbaar niet ziek voelt. Heeft hij (nog) koorts en snottert hij nog?
Ik hoop voor jou dat het snel over is en je kunt gaan genieten van hem.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:40

Nee, hij heeft geen koorts en snot al een week niet gezien.
Hij komt wel van een pensionstal waar hij veel binnen stond en staat nu 24/7 buiten.
Ik heb net met Daan gesproken of we alsnog de dierenarts laten komen vandaag. Maar zowel Daan als ik vinden de bult er zo goed uit zien, dat we dit nog even afwachten, juist omdat Nick er helemaal niet ziek onder is verder. In tegenstelling tot alle andere verhalen over droes.
Dus misschien is het wel gewoon een tekenbeet, of een ontstoken kies. (in dat geval zal er een tandarts moeten komen).
Maar wij hebben samen besloten het voor nu nog even aan te kijken, omdat de wond er zoveel beter uit ziet.
Nick staat aan huis, dus wij houden hem verder goed in de gaten!!!

edit. Teken zitten hier helaas wel veel. Haal er regelmatig wat van de katten en de hond. En Bliksem had er gisteren ook 1. -O- Ook bij zijn kaak!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:26

En geef je hem nu nog AB?

Ik snap dat jullie nog even wachten met het bellen van een 2e DA, maar ik vind het zo vreemd dat de da zegt/denkt dat het droes is en jou zo ab geeft terwijl er hier mensen zijn die denken dat het helemaal geen droes is. En dat hij de symptomen van droes niet laat zien/ heeft.

Stel, het is geen droes, mag ie dan wel AB hebben ?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:36

ik ken gevallen die ook ab geven.. die paarden leven nog. het hoeft dan niet fout te gaan.

vraag me ook af of dit droes is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:07

Wat ze over het algemeen zeggen bij droes: geen AB, omdat je wil dat de abcessen zo snel mogelijk rijpen en doorbreken. Dan is het paard er zo snel mogelijk van af. Vaak knappen ze flink op als de abcessen doorbreken.
Maar ik heb het paard niet gezien, dus kan er via een pc niet echt over oordelen. Elke casus is een op zichzelf staand geval, en het kan heel goed dat de DA iets weet wat wij niet weten waardoor AB wel geindiceerd is.

Ik zou hem goed in de gaten houden, vooral de temperatuur. Als hij koorts krijgt zou dat voor mij wel een reden zijn om de DA nog een keertje te laten komen.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:39

Even over je vraag of paarden nooit meer hetzelfde kunnen zijn na droes.

Mijn merrie is nu 6. Op 2 jarige leeftijd heeft ze samen met haar volle zus van een jaar droes gekregen. Het was heel erg, bij het zusje erger dan bij mijn merrie. Het zusje is er bijna dood aan gegaan. Gelukkig zijn beide merries er bovenop gekomen. Ik kende haar nog niet toen ze droes had, maar een jaar later, vanaf dat ze drie was. Haar hoeven zijn vooral voor wel slecht ontwikkeld, door de smid komt dit door de droes die ze heeft gehad. Maar voor de rest merk ik eigenlijk niks aan haar. Ze is niet anders dan andere paarden en pony's. Ze loopt nog gewoon in de sport, met rijden nergens last van, op de grond niet, alleen haar hoeven echt. En dit groeit er langzaam uit. Ze had enorme platvoeten, maar elk jaar wordt het ietsje beter. Dit gaat heel langzaam.

Weet niet of je hier nog iets aan hebt, maar zag dat dit een vraag uit je OP was. Heel veel sterkte in ieder geval, het is en rotziekte :(:)

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:51

Ik vind het ook niet echt op droes lijken, maar misschien een milde vorm?

Op de manege waar ik al jaren les geef, heb ik twee keer droes meegemaakt, maar die paarden begonnen met koorts en snot. Ze zijn er allemaal goed bovenop gekomen.
Zelfs de pony die niet eens meer kon eten, omdat het zo erg was.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:07

Hm, ziet er op de foto's niet uit als de droesgevallen die ik heb meegemaakt.
Die hadden niet die korstjes (?) maar meer gewoon een gigantische dikke bult.

De paarden zijn er wel allemaal prima bovenop gekomen.
De bulten knapten netjes open. Goed blijven schoonmaken als het open barst.

De paarden kregen trouwens geen AB of andere medicatie. Het was gewoon afwachten en in de gaten houden totdat het open knapt.

EDIT: Ik zie dat meerdere mensen inderdaad dit niet herkennen als droes.
Eet je paard nog wel goed? Heeft hij snot / dikke klieren?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:23

het kan prima droes zijn hoor,ik heb hier 2 winters terug droes gehad in de kudde.
sommigen hebben een snotneus gehad,en daar stopte het,anderen zijn niet eens ziek geweest.
nog anderen hadden tegen de 40 graden koorts en mijn oude merrie had net als de jouwe,wit snot en dan plots de uitbraak van het pus.ook bij haar was echt op voorhand geen dik abces ofzo te zien.(het moet er wel gezeten hebben,maar heel minimaal,waardoor het niet opgevallen was)
zij heeft nooit niets gekregen,een het abces opengebroken is,zijn ze eigenlijk al zo goed als genezen,de pus moet er nog uit en alles gaat terug genezen en het is voorbij.

ik zou me er zeker niet teveel zorgen in maken,komt wel goed!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:29

Mijn pony had 2 jaar geleden ook droes. Zag er ook zoiets uit. Kreeg hij ongelukkig naar zijn castratie. Dubbel pech. Hij toonde ook niet super ziek. Het was, in vergelijking met anderen, ook zo over! En hij is super gezond. Weet nog wel dat er een Fries naast hem stond... Die had echt overal bulten wat aan het uitbarsten was. Ewww...
Dus mijn ervaring... Uitzieken en quarantaine!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:57

Mijn beide paarden hebben droes gehad, en hoewel die niet heel ziek waren droop de snot wel uit hun neusgaten. Ook hadden ze (geloof ik, het is al láng geleden) de typische droesbulten. Zodra er bulten zijn, smeren met trekzalf. Dat trekt de bult open en daarmee de ontsteking naar buiten. En je wilt juist dat de ontsteking naar buiten komt, in plaats van naar binnen. We hebben ook een oudere merrie toen op stal gehad, haar hele kaak was één grote open plek. Daar droop de pus letterlijk uit. Héél vies. Goed schoongehouden en veel trekzalf op gesmeerd. Merrie was toen geloof ik al richting/over de 20, maar heeft het goed doorstaan. Heeft wel lang geduurd.

Een SO lijkt me in dit geval geen overbodige luxe.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:44

Hoe gaat het nu met je paard TS? Zijn de plekken al verbeterd?

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:01

Ik heb weinig ervaring met medische problemen en weet al helemaal niet zo veel van droes, maar mijn paard heeft op precies dezelfde plek eenzelfde plek gehad als de jouwe. Dierenarts heeft de plek open gemaakt zodat de prut eruit kwam en ik heb het goed schoongehouden. Het is alweer even geleden, maar herinner me nog dat ik erg bang was voor droes, DA zei toen dat het 'gewoon' een abces was - zoals ik al zei, mijn medische kennis is niet zo groot en ik heb altijd gedacht dat het droes was, maar het leek dus precies op de foto's en als meerdere hier zeggen dat het er niet uit ziet als droes dan zal mijn DA daar vast en zeker gelijk in hebben gehad (bij mijn paard). Paardje is er wel een dag of 5 beroerd van geweest, kon ook slecht eten, maar toen het eenmaal open was knapte hij snel op en na wat extra liefde was hij snel weer de oude. Overigens heb ik toen ook geen AB hoeven geven.
Misschien geen verhaal waar je veel aan hebt, maar voor mij de eerste keer dat ik dezelfde plekken op dezelfde plek (leuke zin) zie bij een ander paard en wellicht een positieve opsteker voor jou (:

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 20:25

Aan alle ervaringen heb ik wat aan Marygoround! :) Dankje.
En de anderen allemaal ook bedankt voor jullie ervaringen. Altijd fijn om andermans verhalen te horen.

Vanaf morgen heeft Nick een week geen AB meer, vorige week vrijdag heeft hij het laatste gehad. Het puntje waar de prut uit kwam is intussen al dicht en bijna niet meer te zien. Haar begint hier en daar ook weer wat terug te groeien.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:45

Dat mijn merrie (jaren geleden) droes had moest ik ook smeren met kamferichtenol
Dat maakt de huid wat week waar door het makkelijker naar buiten toe uitbreekt.

AB heeft ze in eerste instantie ook gehad omdat de DA dacht dat ze bronchitus had
Daardoor heeft het proces wel veel langer geduurt

Overigens heeft ze er niets aan over gehouden
Terwijl het gat behoorlijk groot was in de keel is er zelfs geen litteken achter gebleven

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:09

Fijn voor je dat het weer beter met hem gaat :-)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 00:35

He ik wilde toch nog even laten weten dat het met Nick helemaal goed gekomen is hoor.
Zie je intussen al een hele tijd niks meer van. En hij zit prima in zijn velletje!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding