Hengst nu laten ruinen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:24

Tijd is niet ideaal maar met wat extra zorg moet dat geen probleem zijn. Lekker Ruinen. Meeste dierenartsen hebben ze liever jong. Dan zijn de bloedvaten minder dik en stug. En alles is wat kleiner.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 17:27

missanita84 schreef:
Ik zit er niet aan zolang het niet nodig is. Heelt prima

Okee :)

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 17:30

callum schreef:
Tijd is niet ideaal maar met wat extra zorg moet dat geen probleem zijn. Lekker Ruinen. Meeste dierenartsen hebben ze liever jong. Dan zijn de bloedvaten minder dik en stug. En alles is wat kleiner.

Wat bedoel je precies met extra zorg? Bedoel je dan schoonmaken of zo? :p en de tijd is idd niet ideaal maar het plan wa om hem later te laten ruinen maar dat doen we nu liever wat eerder ivm zijn hengsten gedrag. Ik kan meestal 2x per dag naar stal fietsen om extra zorg te geven

callum

Re: Hengst nu laten ruinen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:33

Idd gewoon de wond in de gaten houden niet teveel aan doen maar wel in de gaten houden en eventueel vliegendeken met vliegenspray niet bij de wond maar op de rest zodat hij niet aantrekkelijk is.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:41

Tijd van het jaar is niet ideaal, maar als hij nu al mans aan het worden is zou ik echt niet wachten. Daarbij kan het met zo'n jong dier prima dat gewoon in het land gebeuren. Dan hoef je hem niet weg te brengen en niet op boxrust te zetten.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 17:45

callum schreef:
Idd gewoon de wond in de gaten houden niet teveel aan doen maar wel in de gaten houden en eventueel vliegendeken met vliegenspray niet bij de wond maar op de rest zodat hij niet aantrekkelijk is.

Okee! Als we hem laten ruinen doe ik dat zeker

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 17:46

jorretje schreef:
Tijd van het jaar is niet ideaal, maar als hij nu al mans aan het worden is zou ik echt niet wachten. Daarbij kan het met zo'n jong dier prima dat gewoon in het land gebeuren. Dan hoef je hem niet weg te brengen en niet op boxrust te zetten.

Ja we laten het ook op het land doen dan, en hij staat nu dag en nacht buiten en dat blijft hij dan ook lekker :)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:53

Mijne word morgenochtend gecastreerd (7 juni 1 geworden) DA zei dat het prima kon met deze tijd van het jaar :=

Heb een vliegendekentje besteld en wat vliegenspray er omheen, hoop dat het helpt :))

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 12:29

xZiva_ schreef:
Mijne word morgenochtend gecastreerd (7 juni 1 geworden) DA zei dat het prima kon met deze tijd van het jaar :=

Heb een vliegendekentje besteld en wat vliegenspray er omheen, hoop dat het helpt :))

Ik hoop ook dat het helpt! Is hij al gecastreerd en is het goed gegaan? :)

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:36

Gewoon de ballen er af zeker omdat jezelf al aangeeft niet ervaren te zijn met hengsten. En volgens mij blijft t de komende tijd regenachtig en niet zo warm dus weinig last met vliegen

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:15

We hebben het aan de stal eigenaar gevraagt en die zei dat ze het zelf ook altijd om deze tijd deed. We hebben de dierenarts gebeld en hij is vanaf volgende week donderdag een ruin! :)

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:20

Ik heb mijn paard ook in de zomer laten castreren (augustus). Ik kocht hem in juli en was in feite ook niet van plan een hengst te kopen, maarja ik zat er dan mee :D Plan was oorspronkelijk ook van zo te houden en dan in het najaar te castreren. Maar toen kreeg hij ook last van opkomend hengsengedrag, dus heb ik besloten het toch sneller te doen.

Ik heb het wel in de kliniek laten doen, vanwege de tijd v/h jaar. Daarna goed in de gaten gehouden, maar geen complicaties gehad :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:04

Ik heb twee hengsten laten ruinen, beide tijdens de zomer. De DA vond het geen probleem en ik heb er zelf ook geen problemen mee gehad met vliegen of infecties. Waren allebei zo weer genezen zonder gekke dingen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:36

chinoukjuh schreef:
xZiva_ schreef:

Ik hoop ook dat het helpt! Is hij al gecastreerd en is het goed gegaan? :)

Het is heel goed gegaan! Wel even schrikken om je stoere hengst zo tegen de grond te zien gaan := maar het was binnen een half uurtje gedaan!

Na een uur (echt op de minuut :+ ) is hij wakker geworden.
1e poging tot staan eindigde ondersteboven tegen de muur. 2e poging bleef hij al meteen staan :)

Hij staat nu weer op de wei met zijn maatje, de enige manier dat hij rustig blijft

Edit: oja een tip: spuit vast vliegenspray onder zn buik en om de wond heen als hij nog ligt (vooral als hij zo panisch is voor sprays als die van mij)

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 14:30

Gelukkig goed gegaan haha, mijne word staand gedaan! Sprays is hij geen fan van maar hij is er gelukkig niet echt bang voor :p
Laatst bijgewerkt door wech op 30-06-16 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 19:50

Hij is vanmiddag gecastreerd en moet de eerste nacht even binnen staan zei de dierenarts, en morgen gaat hij lekker naar buiten :) Alles is goed gegaan en hij is staand gedaan maar viel 1 x bijna om en dat was zo rot om te zien.... Maar hij maakt er niet zo veel van gelukkig :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:59

Prima gedaan ,
Kijk morgen even goed als je m buiten doet of de wond nog open is . Want van binnen stil staan sluit t vaak wat snel waardoor rommel niet weg kan .
En dan lekker buiten .

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 00:04

Goed dat je het toch gedaan hebt! En morgen lekker weer naar buiten gooien!

Hier ziet de wond er weer heel mooi uit! Hij is dezelfde middag nog naar buiten gegaan en het lopen doet hem goed! Troep is er allemaal uit en de zwelling is veel minder dan ik gewend ben :))

Alleen bij het checken bij hem gleed ik uit in de wei en nu zit ik dus in het gips :+

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 20:03

Oh handig haha :p het is wel heel dik, maar het word al wat minder. Hij is er wel van onder de indruk want hij stond nog in zijn eigen wei met de andere ruintjes! Normaal gaat hii dagenlijks van landje naar landje haha.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:47

callum schreef:

uhh een vliegen deken zal niet zoveel verschil maken bij een casteratie hoor, bespaar jezelf een hoop geld en koop een goed afwerend vliegen middel en zet je paardje lekker buiten dan kan hij bewegen!

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 20:41

Hey, het is nu dus een beetje ontstoken en hij had ook verhoging... Hij is altijd vrolijk en redelijk voorwaards maar nu voelt hij zich dus echt niet lekker en is erg sloom... Hij heeft anti biotika gekregen van de stal eigenaar en hij eet en drinkt wel goed. De wond is nu weer ong. Net zo dik als dat het was na de eerste dag van zijn castratie.. En dat was nogal dik..... Maar ja hopen dat het met de anti biotika weg gaat.... En anders komt de dierenarts.. Hij is wel alert en toen ik hem terug bracht naar de wei was hij al ieeeets sneller maar nu hopen dat het beter word....

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:48

Vervelend dat het dik is. Hoop dat hij snel opknapt, maar antibiotica van de staleigenaar? Ik neem aan na overleg met een da.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:48

Beterschap! Hou je ons op de hoogte?

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 20:50

carika schreef:
Beterschap! Hou je ons op de hoogte?

Ja doe ik!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:51

Mijn paard had een week na de castratie ook ineens de koker heel dik.
1 spuit antibioticum en paar dagen later was het weg.
Goed in de gaten houden en evt zijn temperatuur ook.